ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Johansson från Gävle  (läst 366 gånger)

2004-11-05, 08:20
läst 366 gånger

Mikael Sund

Jag efterlyser syskonen Johansson från Gävle, som förlorade sin mor Johanna Sofia Johansdotter omkring 1880 (mycket osäkert årtal). Hon var född 1833-08-02 i Näshult i Jönköpings län. Fadern hette Nils Petter Johansson och var född 1839-01-09 också i Näshult. Troligtvis kunde han inte ta hand om barnen då modern avlidit, vilket ledde till att de spreds och lämnade hemmet förtida.
 
Äldst av syskonen var Kristina Sofia (Johansson), född 1867-01-02 i Åseda i Kronobergs län. Endast ett annat syskon känner jag till och det är Oskar Valfrid född 1874 i Gävle. Något syskon kan vara fött i Stockholm och troligtvis tillkommer det några födda i Gävle.  
 
Jag söker nu de okända syskonen samt ättlingar till både de kända och de okända syskonen (förutom de tre barn till Kristina Sofia som finns på skivan SBF1890). Allra helst vill jag komma i kontakt med någon nu levande ättling.Syskonen är alla halvsyskon till min farmor, Gerda Sund född Johansson.
 
Följande barn födda i Gävle, ej hemmaboende redan vid unga år, skulle kunna tillhöra syskonskaran - men jag inga som helst belägg annat än efternamnet till detta: pigan Sofia Eugenia (1870); svarfv.lärl. Johan August (1872); Karl Johan (1875) samt Gustaf Adolf (1876). Källa SBF1890.
 
Jag hoppas att detta kan ge napp! Även tips om hur jag kan komma vidare, helst utan att behöva resa till riksarkivet i Stockholm, mottages tacksamt.  
 
Mikael Sund, Umeå

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna