ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Otto Pearsson, emigrerad till Amerika 1897  (läst 481 gånger)

2008-06-26, 12:05
läst 481 gånger

Svante Hammarberg

Hej!
Jag har fått en begäran från en dam i USA om hjälp med att finna hennes anfader Otto Pearsson, emigrerad till Amerika 1897. Hon uppskattar hans ålder till mellan 20-40 år 1897, han var då gift och medförde dottern Ottelia Marie, som då var 1-3 år gammal, samt två systrar.  
Dett uppges även att Ottos föräldrar ska ha varit i skeppsrederibranschen, och att han ska ha gift sig under sin position med en bonddotter, och i och med detta blivit förklarad arvlös, och emigrerat.
Uppgifterna är knapphändiga, och det har tagit mig inte mindre än flera mejl skickade till henne för att få veta ovanstående.  
 
Är det någon som har något på Otto Persson(Pärsson)? Jag har hänvisat amerikanskan till detta forum, men hon har inte riktigt velat nappa på det ännu.  
Med vänlig hälsning
Svante Hammarberg

2008-06-26, 20:35
Svar #1

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
Du får väl fråga om någon av dessa män passar
 
 
Efternamn:   PERSSON
Förnamn:     OTTO
Ålder:       19            Kön: M
Född: 1877/1878
Församling:  SNÖSTORP    Län: N
Titel/Anm:    
Utresehamn:  GÖTEBORG
Utvandrdag:  1897 03 03
Destination: SHULLSBURG
Medåkande:   NEJ
Källkod:     59:151:123
 
 
Efternamn:   PERSSON
Förnamn:     OTTO
Ålder:       20            Kön: M
Född: 1876/1877
Församling:  Ö BROBY    Län: L
Titel/Anm:   DRG
Utresehamn:  MALMÖ
Utvandrdag:  1897 09 28
Destination: BOSTON
Medåkande:   NEJ
Källkod:     1897:1324:671
 
 
Källa:. Emigranten Populär.

2008-06-26, 20:42
Svar #2

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
Ett tips till amerikanskan är att kolla Census 1900. Det emigrerar en rejäl bunt Otto Persson under 1890-talet och knappast rör det sig om någon av de jag nyss föreslog, om vederbörande nu hade dotter.
Jag menar också att Ellis Island o/e passenger arrivals för 1897 kanske kan ge närmare besked. Dessvärre har jag ej längre prenumeration på Ancestry.com, då det inte passar min ekonomi för ögonblicket. Släktforskarförbundets reklam om suventionerade priser hos Ancestry -- 1499 kr per år -- stämmer inte, det tillkommer moms på 25%. Det finns ju dock andra hjälpsamma på detta forum, som kanske ännu har möjlighet söka hos Ancestry.

2008-06-27, 11:40
Svar #3

Svante Hammarberg

Hej Bo!
 
Tack för tipsen och förslagen. Jag har kontrollerat med Sv.Folkräkn. 1890, och där finns många med detta namn. Jag tar fasta på dina tips, och lotsar den (nord-)amerikanska damen framåt, så får vi se det utvecklar sig.  
 
Med vänlig hälsning
Svante Hammarberg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna