ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ebbe Alfred Rosenqvist och Anna Charlotte/a Ols(s)on  (läst 619 gånger)

2004-05-26, 16:49
läst 619 gånger

Helena Franck

Hej!
En amerikansk vän till mig skulle vilja veta lite mer om sin svenska släkt. Hans farfar hette Ebbe Alfred Rosenqvist och föddes 28/10 1892 eller 27/10 1891. Kanske på Öland. Han emigrerade från Kalmar och kom till Ellis Island den 1/12 1906.  
I USA gifte han sig med Anna Charlotte/a Ols(s)on som de tror kom från Halland eller Stockholm. Hon föddes 8/1 1890. Jag har hittat en Anna Ch. Olsson som kom till Ellis Island den 16/10 1906 från Jemsja, men är inte säker på att det är rätt person. Jag vet inte riktigt hur jag ska komma vidare i min sökning och vore tacksam om någon kunde hjälpa mig. Vad min vän vill veta är var hans farfar och farmor kom från, vad deras föräldrar hette och om de hade några syskon och eventuellt om de har några släktingar i Sverige.
Tack på förhand! Hälsningar Helena

2004-05-26, 18:34
Svar #1

Anne Olsson

Hej Helena,
 
Här kommer en avskrift från CD-Emigranten:
 
Namn: Ebbe Alfred Rosenqvist
Ålder: 15 år
Församling: Kalmar Län: H
Utresehamn: Göteborg
Utvandrdag: 1906-11-21
Destination: Maitland MO
Medåkande: Nej
Källkod: 82:544:7480
 
Jag har tittat på Arkion för att se om han fanns med där men har inte hittat honom. Alla församlingarna är ännu inte klara för folkräkningen 1900.
 
M V H
Anne Olsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna