ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bryggerier i Gävle 1900  (läst 2448 gånger)

2000-08-04, 20:44
läst 2448 gånger

Olov Linde

Jag har i min Dalaforskning funnit att min farmor åren 1899-1901 arbetade vid ett bryggeri i Gävle.Jag vill gärna veta mer om arbets-och boendeförhållanden mm.Var kan jag lämpligen hitta denna information?

2000-09-04, 14:04
Svar #1

Utloggad Birgitta Nygren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Olov
 
Vet du vilket bryggeri han jobbade på??? Om man vet det går det lättare att hjälpa dig.

2000-09-04, 21:43
Svar #2

Olov Linde

Hej Birgitta
 
Tyvärr vet jag inte vid vilket bryggeri hon och hennes syster arbetade.Av brev hon skriver hem till sin blivande man framgår det att arbetstiden är lång och att de bor flera flickor i samma rum.När hon försöker säga upp sig svarar dispen att det skulle väl gå bra om hon skaffade en ersättare.Var de månne anställda på någon form av kontrakt?

2000-09-05, 00:20
Svar #3

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Om de är skrivna i Gävle kanske man kan se i församlingsboken vem som är fastighetsägare (Bryggeriets namn).  
Länsmuseet Gävleborg kanske kan ge några tips. 026-655600(1996). Kommunarkivet kan också undersökas. 026-178118. Gefle Borg Bryggeri AB låter gammalt. 026-184010.

2000-09-05, 21:13
Svar #4

Utloggad Birgitta Nygren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Olov
 
Jag vet att det fanns ett Bryggeri i Strömsbro som hette Bockens Bryggeri och ett i Valbo som hette Öby Bryggeri, sedan skall det ha funnits ett mitt i Gävle, vad det hette kan jag inte säga på rak arm. 1924 fanns det ett bryggeri som hette Gefle Bryggeri AB, Gustafsbro. Där fanns det en disponent som hette Axel Lundberg under åren 1887-1900 sedan från 1900 och till? var det J.L Forsdahl . Ett annat hette Porterbryggeriet  där en Waldermar Lindh var disponent under tiden 1877-1903. Vart exakt dessa låg vet jag inte. Men Gustafsbro finns kvar.Ångbryggeriet fanns också  där kan en Frans Amberger varit disponent, vet ej vart det låg. Men säger något namn dig något eller har jag snurrat till det för dig???

2000-09-06, 20:51
Svar #5

Olov Linde

Hej Birgitta och Torbjörn
Jag skall kontrollera i flyttboken om det där finns någon notering om utflyttning från Siljansnäs till Gävle för systrarna Ersson.Finns det inget där torde det väl inte heller finnas någon inflyttning till Gävle.Några namn på vare sig bryggeri eller företagsledning nämns inte i något av Annas brev hem-tyvärr.Det skulle väl också kunna vara så att ett och samma bryggeri tog kullor från en och samma kommun.Att möjligheten till extrainkomster gick så att säga med mun-till-mun-metoden  mellan arbetsökande dalkullor.Jag skall lyssna med någon på Släktforskarnas hus i Leksand nästa gång jag kommer dit. En annan möjlighet kan också vara att lägga ut den här förfrågan under Dalarna.
Birgitta! Än är det en bit kvar innan det börjar snurra runt.Är imponerad av dina bryggerikunskaper.Är du möjligen inom näringen?

2000-09-08, 20:07
Svar #6

birgitta

Hej Olov
Nej du jag pysslar med annat jag. När jag letade bland mina föräldrars böcker så hittade jag några intressanta saker vill jag lova, det är böcker från min farfar som var polis och finns med i några böcker på bild. Det var där jag hittade om bryggerierna. Det finns alltfrån domhavande, kommunfullmäktige. lärare, provinsialläkare ja allt från Gästrikland och en bok där alla finns med ifrån Gävle. Ja verkligen en intressant bok vill jag lova. Jag önskar dig lycka till med forskningen om systrarna Ersson.

2000-11-07, 23:13
Svar #7

Sture Wennerberg

Hej Birgitta,
Lite uppgifter om att Gustafsbro Bryggeri, som var beläget intill nuvarande Gävle Sjukhus är kanske det bryggeri som hade de flesta anställda. Där fanns en  bryggmästare Frithiof Melin åtminstone 1892 och framåt. Sekreteraren, Anna Schönbeck, svarade för betygen till de anställda under samma tid.  
Porterbryggeriet låg på nuvarande Kyrkogatan strax intill Gammelbron.

2000-12-12, 18:21
Svar #8

Håkan Åhlenius

Hej Olov !
 
På Gävle stadsarkiv finns arkivalier rörande Gustavsbros bryggeri, Porterbryggeriet, Wadmans bryggeri och Ångbryggeriet. På 1940-talet slogs några av dessa bryggerier ihop, och verksamheten koncentrerade sig till Gustafsbro. Protokoll, årsberättelser och räkenskaper finns bevarade från dessa bryggerier. Desvärre finns inga personalhandlingar bevarade. Möjligtvis kan du finna uppgifter om din farmor i några räkenskapsböcker. Jag vet att det var många arbetsvandrare från dalarna som arbetade på Gustafsbros bryggeri
 
MVH  Håkan Åhlenius

2001-01-10, 20:32
Svar #9

Olov Linde

Tack Sture och Håkan!
Skall till sommaren försöka ta en tur till Gävle
stadsarkiv för att se om jag kan få fram något mer om min farmor.
Mvh Olov Linde

2002-04-10, 14:33
Svar #10

Monica Amberger

Tack till er alla (Olov, Birgitta mfl) som startat upp och delat med er av era kunskaper om bryggerierna i Gävle. Själv är jag en trevande nybörjare som lite slumpmässigt vid ett par tillfällen sökt information om mina anfäder ( en bryggarsläkt fr Tyska Bayern, vid namn Amberger). Den disponent som du Birgitta nämner var förmodligen min fars farfars fars bror. Till dig Birgitta vill jag därför ställa frågan: vad heter den så intressanta bok, där du funnit dina uppgifter om bryggerierna och personen i fråga? Jag tar tacksamt emot information om detta och annat som kan föra mig vidare i mitt nya intresseområde.
Mvh Monica Amberger

2003-01-28, 21:47
Svar #11

Utloggad Birgitta Nygren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Monica
 
Boken heter bara  Gävle - Ett bildgalleri jag har ärvt den efter min farfar. Den är tryckt  i Gävle 1924. Jag vet inte om man kan få tag på den på biblioteket, tror inte det. Men det står
Frans Amberger född 23.2 1842 i Bayern.        Död 26.3 1919. Han var disponent på Ångbryggeriet. Det finns även en bild av honom. Men det kanske du har också.
Lycka till med forskningen

2003-01-29, 19:43
Svar #12

Utloggad Siv Malmgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 140
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 14:15
    • Visa profil
Jag har sett boken alldeles nyligen hos Samlarkällan i Upplands Väsby där jag bor.
Det är bara öppet lördagar och söndagar 11 - 16.
Telefonnummer 08-590 92800 eller mobil 070-7561827

2003-02-05, 10:57
Svar #13

Monica Amberger

Av Monica Amberger  
Tack för uppgifterna om, ur och var jag kan få tag på boken Gävle - ett bildgaller. Det är glädjande att se att detta forum fungerar så bra. Att jag fick dödsdatum på min ana gör det lättare att fortsätta sökandet av uppgifter. Har kommit en bra bit på vägen. Umeå-grenen snart klar så det blir lämpligt att gå över till Gävle-grenen på riktigt. Vill också dela med mig av ett boktips om någon annan söker info om bryggerier. Läs boken Bryggerier i Sverige, av Staffan Nilsson, ett inventeringmaterial för åren 1846-1918.
Mvh
Monica Amberger

2003-02-05, 21:03
Svar #14

Tor Wendel

Vill komplettera Håkan Åhlenius uppgifter med att det som mest fanns fem bryggerier i staden. Dessa slogs slutgiltigt ihop 1942 vid bildandet av AB Gefle Förenade bryggerier, detta enligt Bryggerier i Sverige/Staffan Nilsson/Riksantikvarieämbetet
`Tor

2007-02-13, 18:00
Svar #15

Utloggad Inglis Ekman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 208
  • Senast inloggad: 2024-01-09, 15:41
    • Visa profil
Hej Tor råkade få syn på ditt inlägg om förenade bryggerier i Gävle dom köpte Hagalunds bryggeri i Hedesunda 1951 som då ägdes av min far Erik V. Hägglund .Han som då ägde Förenade bryggerier   hette ;kapten Wadman;  .företaget såldes senare till Bockens bryggerier. Jag trot chefen där hette Widen. med vänliga hälsningar Inglis

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna