ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Angerman/Ångerman, borgare i Gävle  (läst 3375 gånger)

2000-07-17, 18:31
läst 3375 gånger

Olof Rosenius

Jag undrar om någon kan hjälpa mig att sätta kött på benen på en av mina anor och dennes ättlingar, Per Angerman/Ångerman i Gävle, gift med Margareta Jacobsdotter (Grubb) i hennes första gifte. Kanske kan jag få hjälp med NN-en i nedanstående anlista?
 
Proband
1 - Anna Danielsdotter Kröger g m Jonas Behm
Föräldrar
2 - Daniel Kröger
3 - Margareta Persdotter Angermanna
Far/morförädrar
4 - NN
5 - NN  
6 - Per Angerman
7 - Margareta Jacobsdotter
 
Enligt Lars Bäcklunds verk Släkten Bure med släktgrenarna Burman, Grubb och Stenklyft hade Margareta Jacobsdotter tolv barn i tre äktenskap. Männen var enligt Bäcklund Pher Ångerman, Erik Broddesson och Knut Ingelsson. Bäcklund har dock endast identifierat fadern till ett av Knuts barn.
 
Min första fråga blir:  Vem var mor till Margareta Persdotter gift med Daniel Kröger? Var det Margareta Jacobsdotter eller hade Per Angerman någon ytterligare hustru?
 
Nästa fråga:  Kan någon sätta några årtal för födelse, giftermål och/eller död? Viktor Behm har i Stamtafla öfver släkten Behm uppgivit att Jonas Behm levde ännu 1640 och Daniel Kröger skall enligt Ur Gävle stads historia (1946) ha dött 1616.
 
Sista frågan för tillfället: Kan någon ge tips på litteratur eller annat matnyttigt angående här nämnda personer?
 
Olof Rosenius

2000-07-21, 12:36
Svar #1

Utloggad Anders Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2015-11-30, 08:35
    • Visa profil
Erik Broddesson, rådman 1595, 1598 borgmästere 1600-1605. Var föreståndare för hospitalet 1602-1604 och kvitterade i denna egenskap de 24 tunnor kronotionde, som voro anslagna till hospitalet. Erik Broddesson var gift med Margareta Jakobsdotter (Grubb) och sålunda svåger till borgmästaren Bertil Larsson. Hon hade i ett föregående gifte med Per Ångerman, borgare i Gefle, flera barn, af hvilka Dordi Persdotter blev gift med Karl Henriksson, rådman i Gefle 1595, 1596 och Margreta Persdotter gift med handlanden i Gefle Daniel Kröger. Erik Broddesson var fullmäktig vid riksdagen i Norrköping 1604.
 
Joen Michelsson Behm blef d. 4 maj 1631 vald till borgmästare jämte Hans Jonsson Falland och afträdde från detta embete d. 29 april 1635. Hos Hülphers i dess Gestriklands beskrifning nämnes han såsom borgmästare redan 1611.  Lefde annu 1640. Släkten är tysk. Äldste stamfadren i Sverige Michael Behm lefde i senare delen af 1500:talet, var bergsman i Falun och bodde på Grufriset. (Svensk släktkalender 1886, sid. 87). En Isak Behm var skeppskapten, då han erhöll i förläning de hemman på Ön i Valbo, som sekreteraren Sigfrid Hindersson förut innehaft (kam.-ark. Handl.) Samme man blef kapten öfver de efter danska krigets slut sammanslagna resterna af Gestriklands, Helsinglands, Medelpads, Ångermanlands och Norrbottens fotknektar (Hallenberg, Gustaf II Adolfs historia). Erhöll 1612 två kronohemman i Uppland till evärdelig egendom under frälserätt (anf. arb.). Skref sig sedan till Riisberga (Gestr. domb.) Jon Michelsson Behm var gift med Anna Kröger, dotter af Daniel Kröger och Margareta Persdotter Ångerman och blef med henne stamfader för denna vid utspridda släkt. Deras barn voro: Daniel Behm, född 1611, adlad Behmer, professor i Uppsala, slutligen Hofråd; Michael Behm, löjtnant vid skeppsflottan; Jonas Behm, handlande i Gefle, men måste för åtskilligt öfvervåld rymma staden 1651, sedan anstäld i krigstjenst. Var kapten, då han för nya våldsamheter 1661 måste begifva sig till Norge, hvarest han dog; Lars Behm, handlande i Gefle 1649; Bertil Behm; Nils Behm; Albrekt Behm, assessor i bergskollegium, ägare af Tolfors, Forsbacka och Axmars bruk samt Hilleviks masugn; Hans Behm, faktor vid gevärsfabriken i Söderhamn och borgmästare därsammastädes; Petter Behm; Margreta Behm g.m. borgaren i Gefle orgelbyggaren Per Hansson Tehl.
 
Källa: Meddelanden af Gestriklands fornminnesförening (1902).
 
M.v.h.
Anders Lindström, Gävle.

2000-07-21, 22:24
Svar #2

Utloggad John Winblad von Walter

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2015-12-01, 22:05
    • Visa profil
Hej Anders!
 
Beträffande ovannämnd Gävle rådman och borgmästare Erik Broddesson har jag en fråga.  Kan han vara en släkting till Gävle rådmannen Brodde Persson? Namnet Brodde är ganske ovanlig, och båda Erik Broddesson och Brodde Persson hittades bland Gävles borgare och rådman släkter vid sekelstiftet 1600.
 
Anna Israelsdotter Bure dömds till död för häxeri och hälshuggs i Gävletorget den 6 mars 1675.  Hon var gift med Gävle borgare, fiskare, och anfader till släkten Strömbäck i Gävle, Peder Ersson Snifs (b. ca 1620, d. troligen januari 1683).  
 
Enligt Släkten Strömback från Gävle (1945) av Karl Gustaf Strömbeck, Anna Israelsdotter var dottern till Gävle rådman och handelsman Israel Zachrisson Bure (troligen född under perioden 1596-97 eller 1605-10, d. efter 1657, kanske i 1670-talets)och hans hustru Margareta.  Hustrun Margareta sades vara dottern till Gävle rådmannen Brodde Persson eller Gävle borgaren Nils Biörsson.  Kanske har du träffat uppgifter på dessa under din forskning?
 
John Winblad von Walter, Chanhassen, Minnesota,USA

2000-07-24, 12:12
Svar #3

Utloggad Anders Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2015-11-30, 08:35
    • Visa profil
Hej John!
 
När det gäller Gävles historia och dess släkter, så är mitt kunnande mycket liten. Där tror jag att du ligger långt före mig. Dock skall sägas att det var först i början av juli månad detta år, som jag upptäckte att jag hade anor från Gävle, d.v.s. borgmästarna Bertil Larsson och sonen Jakob, så jag har ännu bara hunnit med att låna tre böcker: ”Ur Gävle stads historia” (1946), ”Meddelanden af Gestriklands fornminnesförening” (1902), samt ”Bidrag till Gefle stads historia och beskrivning (1901). Min halvblindhet, som jag har ådragit mig, gör att allt tar så mycket längre tid, men flera böcker kommer att lånas och om jag stöter på något som berör de personer som du har nämnt, så låter jag meddela det här i anbytarforum. Åter igen tack för den hjälp, som du tidigare har gett mig i min forskning!
 
M.v.h.
Anders Lindström, Gävle.

2000-07-28, 20:08
Svar #4

Anna-Lisa Jakobsson

Hej
Jag har en Erik Ångerman Sursill, född i början av 1500-talet en förnämlig man uti Västteg Umeå (Västerbotten)den der hade många barn af hvilka fem utspriddes i Finland.Detta enligt  Genealogia Sursilliana. Vet någon om dessa Ångerman i Umeå och Gävle är av samma släkt? Många av Eriks barn gifte sig med präster.
Hälsningar Anna-Lisa

2010-01-31, 08:01
Svar #5

Utloggad Lisse-Lotte Danielson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2013-02-19, 13:37
    • Visa profil
    • www.gavledraget.com
Jonn Winblad von Walter från Minnesota och medlem av ätten Bure utförde en omfattande släktforskning 1993. Han har nu bifogat sitt material om släkten Snifs/Strömbäck i Gävle samt om de häxprocesser som skedde år 1675.  
 
Detta är en saknad pusselbit i Gefle stads historia från 1600- och 1700-talet. Att informationen delvis redan varit tillgänglig på Internet beror på denne generöse svenskättling som under flera år redovisat sina upptäckter och svarat på olika frågor på ett otal sidor publicerade inom Sveriges Släktforskarförbund.  
 
Se denna beskrivande webbsida: http://www.gavledraget.se/Peter_Eriksson_Snifs.htm  
 
För Gävledraget/Lisse-Lotte Danielson.

2010-03-29, 15:32
Svar #6

Utloggad Lisse-Lotte Danielson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2013-02-19, 13:37
    • Visa profil
    • www.gavledraget.com
Det känns som om det inte skadar att jag bifogar Sehlbergs släktschema för Kröger här!
http://www.gavledraget.se/photogallery/Lisselottes_Forskning/57_Kroger.jpg
 
Lisse-lotte
 
http://www.gavledraget.se/

2010-03-30, 11:25
Svar #7

Utloggad Lisse-Lotte Danielson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2013-02-19, 13:37
    • Visa profil
    • www.gavledraget.com

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna