ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Naesman / Näsman (smålandsbotanist)  (läst 856 gånger)

2007-02-08, 00:27
läst 856 gånger

Magdalena Agestam

Petrus Naesman /Näsman
publicerade 1747 en sockenbeskrivning över Madesjö.  
- Måste väl vara  Petrus Petri Näsman, Madesjö d 1755.
 
Det finns också en Petrus Petri Näsman från Lima i Dalarna f 1686, var det samme man?
 
Var Madesjö-Näsman kyrkoherde i Hulterstad och Stenåsa på Öland?
I så fall, om Näsman från Lima var samme som Näsman i Madesjö, så var han han en något äldre kollega till Nils Linnaeus, Linn?s trädgårdsintresserade far. Bekantskap?
 
En Näsman följde Carl Linnaeus/von Linn? på Dalaresan - släkt med Näsman i Madesjö?
 
Tacksam för alla upplysningar!
/Magdalena

2007-02-08, 08:10
Svar #1

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Reinhold Näsman född i Hedemora 1711 och död 1766 följde Linne under hans dalaresa. Han var son till kyrkoherden Erik Näsman som var kyrkoherde i Älvdalen och den som propagerade för potatisodlingen i Dalarna. Han odlade själv potatis i Älvdalen 1728.
 
Jag är mycket intresserad av när olika kulturväxter börjar odlas för arbetet med en större skrift om kulturväxternas historia särsklit omkring Dalarna. Men eftersom det finns så litet skrivet är även övriga delar av landet mycket intressant. Jag vill därför gärna ha kontakt med dig om du har några trädgårdsbotaniska uppgifter som intresserar mig. Naturligtvis är jag intreserad av uppgifter från alla som har någon kunskap.
 
Hälsningar
Björn Engström
bjorn.en@telia.com

2007-02-09, 03:27
Svar #2

Magdalena Agestam

Hej Björn!
 
Kul att läsa ditt svar, du är visst på liknande jakt som jag.  
Tack för Näsman-data, kanske får jag bättre sökträffar när jag har dessa uppgifter också.  
 
Spännande med kulturväxthistoria - jag vet nog inte så mycket själv, men vi kan stämma av vilka personer och källor du kan tänkas ha missat, och jag kanske kan sprida din fråga lite.
 
Jag kontaktar dig via e-post!
 
Med vänliga hälsningar
Magdalena

2007-02-15, 23:10
Svar #3

Utloggad Ingrid Norberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2015-01-18, 20:13
    • Visa profil
Petrus N?slund, född 1686 i Lima, deltog bl a i krig i Polen och Ryssland, var därefter kyrkoherde i Hulterstad från 1717 och kontraktsprost i Ölands östra kontrakt 1722-1741 och i S. Möre 1743-55, död i Madesjö 20 februari 1755.
Han skrev bl a sockenbeskrivingar, där det även ingick beskrivningar av jordmån, ängar och beteshagar, seder och bruk m m. En hel del om honom finns att läsa i Kalmar stifts herdaminne, del 3, sid 258-260, Lund 1948.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna