ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Munthe (smålandsbotanist)  (läst 630 gånger)

2007-02-08, 00:31
läst 630 gånger

Magdalena Agestam

Vem var Carl Ludvig Munthe som 1814 fann färgmåra, ängsgentiana och dvärgvårlök i Småland - var kom han ifrån, när levde han, vad gjorde han mer?  
Det är troligt att han var tonåring 1814. Han publicerade sina fynd genom Östgöta botaniska sällskap, Linköpingsförening för gymnasister.  
 
Anknytning till borgmästaren och andra med namnet Munthe?  
 
Hoppas någon kan berätta...
Magdalena

2007-02-08, 13:33
Svar #1

Utloggad Christina Backman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2017-04-22, 18:01
    • Visa profil
Skriver du Östgöta botaniska sällskaps historia och är du själv gymnasist? Har du i så fall inte en handledare?

2007-02-08, 17:06
Svar #2

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil

2007-02-08, 23:41
Svar #3

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Ett annat tips:
http://www.floranordica.org/Floraofficiellt/web-content/organisation.html
samt
http://www.floranordica.org/Floraofficiellt/web-content/authors.html
 
Alla som svarar på frågor här kommer väl då givetvis att tas upp som källor i Flora Nordica antar jag?
 
Ingela

2007-02-09, 02:49
Svar #4

Magdalena Agestam

Sorry, jag borde kanske i varje fråga ha specificerat bakgrunden. Gjorde det i en som jag skrev in först, och trodde i min enfald att den skulle hamna överst... men det gjorde den ju inte, och den gav väl för lite info också.
 
Nu finns en utförligare förklaring kring syftet med frågorna under Smålands botaniska historia - efterlysningar.  
 
Kolla där, Ingela!  
 
(Betr. Munthe: Har på annat inlägg fått svar om var man hittar mycket om Östgötabotanister, så nu hoppas jag kunna få fram det grundläggande åtminstone.)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna