ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Andersson (smålandsbotanister)  (läst 725 gånger)

2007-02-08, 00:57
läst 725 gånger

Magdalena Agestam

Alfred Andersson
Han hittade på 1880-t kanadensiskt gullris och gjorde på 1920-talet 6 adventivfynd i Kalmar.  
Jag har inga biografiska uppgifter.  
 
Det kan tänkas att  Alfred Andersson är samma person som Carl Alfred Andersson (1872-1936) som var provinsialläkare i Kalmar.
 
Det fanns en annan läkare med samma namn: 1:e provinsialläkaren i Trollhättan Carl-Alfred Andersson (1850-1914), född i Gränna, kom till Trollhättan 1889. Dessförinnan var han en storsamlare i Grännatrakten och kring Jönköping. 786 ark finns bevarade från honom med sex nya arter för landskapet.
 
Var Kalmar-läkaren (eller Alfred Andersson, om det inte var samme man) släkt med Trollhätte-läkaren?
 
Tack på förhand för all info!
/Magdalena

2007-02-08, 08:15
Svar #1

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Jag vet inget om personen, men kanadensiskt gullris odlades i Uppsala botaniska trädgård samt andra större trädgårdar i Uppsala åtminstone 1730.
 
Björn Engström

2007-02-08, 20:48
Svar #2

Magdalena Agestam

Hej Björn!  
Andersson står för första kända smålandsfyndet (som vildväxande).  
Antagligen har den hittats vildväxande tidigare på annat håll, säkert i Uppland då till exempel.  
Det är ju väldigt stort avstånd i tiden mellan 1730 och 1880-t - men som vanligt påverkas väl bilden av växtens spridning av antalet botanister som rört sig i olika områden och brytt sig om och kunnat bokföra. Småland är inte Uppsala, åtminstone inte överallt och alltid ;).
 
Kan jag hitta närmare info nånstans om odlandet i Uppsala om det visar sig relevant för mina frågeställningar?
 
/ Magdalena

2007-02-09, 01:05
Svar #3

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Magdalena,
 
Det verkar som extra provinsialläkaren i Madesjö (H) Carl Alfred Andersson var född 1872-05-04 i Karsjö, Gullabo (H).

2007-02-09, 01:07
Svar #4

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
De var säkert inte släkt. Carl Alfreds fader hette Anders Larsson.

2007-02-09, 04:51
Svar #5

Magdalena Agestam

OK, då har Carl Alfred och Carl-Alfred sannolikt inget alls med varandra att göra.
 
Återstår Alfred Andersson som rapporterade kanadensiskt gullris m.m.  
 
Om jag antar att Alfred var identisk med Carl Alfred från Gullabo - då skulle han ha varit en ganska ung man på 1880-talet.  
OK, rimligt att en skolpojke samlade växter.  
 
Särskilt misstänkt om gullriset var funnet mellan Gullabo-trakten  och Kalmar, för jag antar att han gick i läroverket där - åtminstone från 1884?
Det borde gå att kolla plats och datum för det där fyndet, förstås.
 
Tack Jan - dina uppgifter var visst vad som behövdes för att rensa fältet och konkretisera, för att komma ett snäpp vidare i jakten på den observante Alfred Andersson...
 
 
Oj, dags att sova.
 
/Magdalena

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna