ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Var i Gävle bodde de som arbetade på varvet?  (läst 638 gånger)

2005-10-17, 09:22
läst 638 gånger

Utloggad Carina Lundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1407
  • Senast inloggad: 2020-01-01, 23:10
    • Visa profil
    • www.lundinsslaktforskarservice.se
Hej!
 
En släkting till mig arbetade som Warfstimmerman i Gävle år 1859.
Då fick han och hustrun en son. Jag hittade på dom i födelseboken, men inte sen i husförhörslängden, och jag tänkte; har förhoppningar på att de som arbetade på varvet i Gävle bodde på en särskild plats.
 
Det jag behöver hjälp med är i så fall namnet på rubriken i husförhörslängden.
 
Är det någon som vet?
 
Mvh Carina

2005-10-17, 22:20
Svar #1

Utloggad Inga-Lill Meijer

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 193
  • Senast inloggad: 2015-06-29, 13:38
    • Visa profil
Hej Carina
När du hittade dem i födelseboken kanske det fanns en notering (bokstäver siffror) som kan vara till hjälp när det gäller att hitta dem  
i hfl. Det kan till och med vara så att de fött barnet i Gävle(X) men bor i någon socken i närheten.
Så var det med min morfars syster som föddes i Gävle men familjen bodde i Österlövsta (C)  
visserligen 40 år senare men kan ändå vara en tråd att titta igen i födelseboken. Den finns inte på Genline än så jag kan inte hjälpa dig med det. Hur/var hittade du sonen? Är det Erik Gustaf Englund du menar född 1859?
Om du skriver ned hur/var du fått uppgiften eller uppgifterna om Sigrid H Årman och hennes man Englund så kan man kanske gå vidare därifrån. Kan inte låta bli att fundera eftersom du haft så många frågor ute.
 
Vänligen
 
Inga-Lill

2005-10-18, 00:58
Svar #2

Utloggad Annika Hjelm Hemmingsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 80
  • Senast inloggad: 2011-10-16, 23:17
    • Visa profil
Hej Carina!
Gävle var på den tiden indelat i kvarter, inte som man är van vid att kvarter i dag är utan närmast som stadsdelar, 1Qv.Ö 1Qv.V osv. Till varje kvarter finns det ett personregister, men ibland är personregistret i början och ibland i slutet.  
 
 
Forskar själv på Gävle och tycker att det är krångligt, då det inte finns någon karta över kvarteren. Varvsarbetarna bodde förmodligen på Öster eller på nedre Brynäs (Islandet). 1869 brann nästan hela Gävle norr om Gavleån. Då byggdes nödbostäder bl.a. på Alderholmen som låg nära varven.  
 
Om Du går in på Eniro och tar fram en karta över Gävle så har jag för mig att varven låg på södra sidan av Gavleån, öster om Alderholmsbron
MVH
Annika

2005-10-19, 11:36
Svar #3

Utloggad Carina Lundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1407
  • Senast inloggad: 2020-01-01, 23:10
    • Visa profil
    • www.lundinsslaktforskarservice.se
Hej Annika!
 
Jag har fått lite hjälp av landsarkivet i Härnösand,så nu vet jag var i Gävle familjen bodde och av en bekant som har berättat vad som står på sidan; Erik och Sigrid bodde på Södermalm i Gävle( Husförhörslängd 16:B, sid 47 i 1861-1865)
Men kanske du kan hjälpa mig att tyda anmärkningarna i marginalen:
 
175/114 p. 165/IV
 
Vad kan detta betyda? Sidhänvisning,eller? och vad betyder de romerska siffrorna?
 
Mvh Carina

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna