ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gyllenhammar, Pehr Gustaf "PG" (f. 1935)  (läst 3127 gånger)

2004-03-02, 00:46
läst 3127 gånger

lennart


2004-03-02, 07:14
Svar #1

Björn Thunberg

Gå och läst Adelskalenderna så får du vet om släkten Gyllenhammar.
En sak till Lennart skriv gärna ut ditt efternamn.
 
Björn

2004-03-02, 16:56
Svar #2

Louise Persson

Känner någon till modern Aina Kaplans härstamning?

2004-06-30, 17:58
Svar #3

Utloggad Anders Beckman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 87
  • Senast inloggad: 2008-07-11, 21:14
    • Visa profil
I min hand håller jag Bonniers bokklubbs medlemstidning nr 6 - 2004 och läseren recension om Cecilia von Krusenstjernas bok En spricka i kristallen.
En bok som har sin givna plats i min bokhylla där Cecilias pappas bok Även med känsla redan finns.

2004-07-01, 18:40
Svar #4

Lars Lundberg

Pehr Gyllenhammar efterträdde i unga år sin far som direktör för försäkringsbolaget Skandia. Han är gift med dottern till förre chefen för Volvo, Gunnar Engellau. Det kan alltså ha varit hon som först väckte hans intresse för bilföretaget, men naturligtvis är det andra saker som har gjort honom till dess chef - innan det köptes av Ford. Men tillbaka till Göteborg: Pehr Gyllenhannars syster var gift med Göteborgs-Postens legendariske chefredaktör Harry Hjörne och blev alltså mor till dennes efterträdare Peter Hjörne och så vidare. Så mycket från den göteborgska societetens lilla värld.
När jag så letade på Google efter Gyllenhammar + Kaplan, för att nu gå över till mödernet, hamnade jag hos den vedervärdiga Radio Islam, där man gör ett stort nummer av Aina Kaplans judiska härstamning och även av Renault-chefen Louis Schweizers dito, vilket alltsammans ju är fullständigt irrelevant för turerna kring den planerade sammanslagningen. Men där har vi början till ett svar på Louises fråga.

2004-07-01, 19:48
Svar #5

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Hej Lars!  
Det mesta av det ovanstående är ju såväl korrekt som skickligt och initierat framställt. Men en detalj stämmer inte riktigt: Det var ju Harry Hjörnes son Lars Hjörne (chefredaktör på GP), som Ann Gyllenhammar var/är gift med. Och Peter Hjörne är deras son och således sonson till Harry, bror till författarinnan Marika Hjörne Cobbolt (eller är efternamnet Cobbolt Hjörne?), systerson till Pehr G och kusin till Cecilia och Charlotte G.

2004-07-01, 20:28
Svar #6

Jonas Kuschner

P. G. Gyllenhammar har skrivit om sin mammas judiska familj i sin självbiografiska bok som Anders Beckman nämner ovan.

2004-07-02, 12:42
Svar #7

Ulf Ståhlberg

Om förbindelsen Gyllenhammar-Hjörne finns ett kortare inlägg på Anbytarforum från 2004-03-02, angående en fråga om Peter Hjörne.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna