ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tholander, Carl August* (1828-1910)  (läst 2255 gånger)

2014-02-02, 13:03
läst 2255 gånger

Utloggad Christine Lindulf

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2019-03-24, 17:15
    • Visa profil
Konstnär Carl August Tholander. Jag är inte släkt med August Tholander men har genom arv fått en tavla  målad av honom. En tavla som jag tycker mycket om och som har gjort mig nyfiken på att få veta mer om honom. Hans liv som konstnär är väldokumenterat. Han skaffade sig en  gedigen utbildning: studerade på Konstakademin i Stockholm och Köpenhamn,. Han var verksam i konstnärkollektiv i Düsseldorf . Han bodde över 30 år i Moskva där han var teckningslärare och porträttmålare vid tsar Alexander II:s hov.
Carl August föddes i Kristianstad 1828-07-16, son till Konstapeln vid Kungl.Wendes Artilleriregemente  Gustav Tholander och hans hustru Elna Andersdotter. Källa: Kristianstads garnisonsförsamling C:1 (1797-1816) Bild 88 / sid 171
 
I husförhör har jag funnit konstapel Gustav o hustru Elna med son Carl August  Källa: Kristianstads garnisonsförsamling AI:2 (1821-1831) Bild 267 / sid 522
 
I ett tidigare husförhör finns Konstapel Gustav Tholander gm Elna noterad med son Gustav Tholander född 1817. Bror till Carl August? Nej det är han inte visar det sig. Inte Gustav och Elnas gemensamma son i vart fall.   Källa: Kristianstads garnisonsförsamling AI:2 (1821-1831) Bild 132 / sid 256
 
Bouppteckning efter Carl Augusts mor Elna Andersdotter visar att hon vid  sin död 1845 efterlämnade arvingarna maken  f.d. konstapeln Gustav Tholander och omyndige sonen Carl August. Inga fler barn fanns omnämnda. Källa:  Kristianstads rådhusrätt och magistrat FIIb:51 (1844-1846) Bild 4010 / sid 393
 
Kan det ha varit Gustavs son med en annan kvinna? Konstapel Gustav var född år 1800 och ”son” Gustav  år 1817. Kan Gustav verkligen ha blivit pappa och tagit hand om en son redan vid 17 års ålder? Står noterat att ”son” Gustav  var född i Kristianstad –jag har inte funnit honom i födelseboken. Varken i Stadsf.eller Garnisonsf.  
 
”Son” Gustav Tholander född 1817 död 1882 blev fanjunkare vid Kungl Skånska Dragonregementet och gifte sig med Carolina Christina Lilja. De fick flera barn. Däribland en son Carl August född 1854 -07-23. Målaren Carl August Tholander var fadder åt detta barn. Barnet dog 1855. Källa: Kristianstads stadsförsamling CI:11 (1846-1855) Bild 1700 / sid 165
 
År 1899 återvände August Tholander från Moskva till Kristianstad, där han dog  1910-10-19, 82 år gammal.  Källa: Kristianstads stadsförsamling FI:7 (1894-1912) Bild 2650 / sid 260
 
I familjegraven på Östra Kyrkogården i Kristianstad ligger begravda, förutom Carl August Tholander också tre av fanjunkare Gustav Tholanders barn: Gustav Tholander, Anna Tholander, Ellen Carolina Linell f Tholander samt fanjunkarens svärson Anders Gustav Linell.
 
Någon som vet på vilket sätt de var släkt, konstnären August Tholander och fanjunkaren Gustav Tholander??

2014-02-02, 16:07
Svar #1

Utloggad Christine Lindulf

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2019-03-24, 17:15
    • Visa profil
Carl August Tholander levde 1828-1910. Inte som det står i rubriken 1835-1910.Tror att han är mer lokalt känd (alltså i Kristianstad)än han är rikskänd men det är OK med flytten.
Med vänlig hälsning C

2014-02-02, 17:39
Svar #2

Utloggad Moderator Kändisar

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 88
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Christine!
 
Jag tänkte att Carl August Tholander borde kunna räknas som kändis, eftersom han finns biograferad i både Nordisk familjebok (Uggleupplagan, del 27, 1919, s. 1121), Svenska män och kvinnor (band 7, 1945, s. 507 ) samt på Wikipedia, och dessutom finns representerad på bl. a. Stockholms stadsmuseum.  
 
Dock är födelseåret 1835 (som du påpekar) mycket riktigt fel (så jag ändrar rubriken). Detta födelseår har smugit sig in i biografin i Nordisk familjebok, varifrån biografin i Wikipedia har hämtat sina uppgifter. I Svenska män och kvinnor står däremot att han är född den 16 juli 1828, vilket stämmer, som du säger - han föddes i Kristianstads garnisonsförsamling det datumet (källa: Kristianstads garnisonsförsamlings kyrkoarkiv  C:2, sid. 113).

2014-02-02, 17:42
Svar #3

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5048
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 12:41
    • Visa profil
När det gäller sonen Gustaf 1817, så funderar jag på om han kanske kan vara Elnas son före äktenskapet, trots att han inte omnämns i bouppteckningen? Jag vill minnas att utomäktenskapliga barn vid denna tid inte ens hade arvsrätt efter någon av föräldrarna, det var inte förrän vid slutet av 1800-talet som utomäktenskapliga barn fick ärva åtminstone sin moder, och då endast om hon anmodat prästen att skriva i födelseboken att modern låtit anteckna barnet såsom sitt. Vigselnotisen ger dock ingen direkt antydan till något sådant, eftersom Elna kallas piga då hon och Gustaf gifter sig i Kristianstads garnisonsförsamling 1824 14/2.
 
Första gången jag hittar sonen Gustaf är i husförhörslängden 1825 (Kristianstads garnisonsförsamlings kyrkoarkiv, vol. AI:2, s. 168), han står då som son Carl Gustaf under Gustaf och Elna, född 1817 17/3 i Kristianstad samt inflyttad samma dag från Kristianstad. Ska detta tolkas som att han är född i garnisonsförsamlingen, och aldrig har varit utanför denna församling? För Elna Andersdotter står ju angiven som inflyttad från Kristianstad (stadsförsamlingen?) 1823 4/7, och om nu Carl Gustaf bott med henne så borde han väl ha samma inflyttningsdatum som henne?  
 
Det finns bevarade inflyttningsattester för Kristianstads garnisonsförsamling fr.o.m. 1798, men tyvärr finns ingen bevarad attest för Elna bland 1823 års attester. Däremot finner man Gustaf Tholanders inflyttningsattest 1819, dock inte från Åhus (som han i husförhörslängderna sägs inflytta ifrån 1819 4/9) utan från Lidköping (källa: Kristianstads garnisonsförsamlings kyrkoarkiv, vol. HII:2 (1817-1820), opag.):
108. Repslagare Lärlingen, Bengt Gustav Tholander, född härstädes
den 23 Juni 1800, förenar med någorlunda Kristendoms Kunskap  
Nådemedlens obehindrade bruk, Commun. sidst d. 5/11 1818, och ett
oklandrat lefwerne: har icke haft koppor: kronoutlagorne
ansvarar Repslagare Gustafsson. Lidköping d. 17 Juni 1819.
G. Wennerberg
Pastor.
Eftersom ju sonen Gustaf aldrig tycks ha bott utanflr Kristianstad, och Gustaf Tholander inte anländer till Skåne förrän 1819, så kan man nog utesluta att Gustaf är hans son. Däremot kan man undra varför sonen inte finns antecknad i någon av de båda Kristianstadsförsamlingarnas födelseböcker, har födelsenotisen förkommit? Eller har modern fött honom i någon landsbygdsförsamling runt staden, trots att hon var skriven i Kristianstad, och således har födelsenotisen införts i denna andra församlings födelsebok (något som tycks ha förekommit ibland hos kvinnor som ville föda sina utomäktenskapliga barn mer anonymt?).
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2014-02-02, 19:03
Svar #4

Utloggad Mats Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4723
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 11:22
    • Visa profil
Förre Constapeln Bengt G Tholander noteras efter hustrun Bengta Österbergs död 1850 som gratialist född i Lidköping 24/6 1800. Just denna datum döptes där en oäkta dagen förut född som vid namn Bengt. Modern noteras som 22 åriga Anna Stina Brask, först skriven som Anna Stina Rolander, vilket med viss fantasi kan läsas som Tholander. Denna Anna Stina var piga hos en familj Engblad och hade ett tidigare oä barn.
Någon som kan spåra honom vidare?
Mats

2014-02-02, 22:30
Svar #5

Utloggad Christine Lindulf

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2019-03-24, 17:15
    • Visa profil
Men så snällt - Innerligt tack Markus o Mats för ert engagemang!  
 
Markus har rätt källhänvisning till C Augusts födelse 1828(jag har förmodligen kopierat fel sida -fel blev det iaf).
Jag har också funderat på om Elna kunde vara inblandad i sonen Gustavs födelse men enl bl a husförhör Kristianstads garnisonsförsamling AI:2 (1821-1831) Bild 132 / sid 256 kom Elna till garnisonen 1823 och sonen Gustav verkar ju vara född där, som du säger Markus, eller i vart fall kommit som nyfödd. Man kan se att prästen har kladdat vid Elnas namn. Kan där ha stått nåt annat? Fast far Gustav kom ju inte dit förrän 1819 så jag får ändå inte ihop det. Såvida han faktiskt inte hade en tvåårig son med sig! Var föddes han i så fall?
Blev glad över Bengt Gustav Tholanders inflyttningsattest den hade jag inte funnit men tyckte mig kunnat utläsa att prästen noterat  Lidköping som födelseort. Har letat i Lidköping inte funnit något. Mats spekulationer mycket intressanta-han hette ju faktiskt Bengt! Och datum stämmer ju bra. Det ska jag absolut rota lite vidare i vid tillfälle. Att konstapel Gustav Tholander gifte om sig med Bengta Österberg och blev änkeman ännu en gång visste jag inte heller. Att han dog på fattighuset 1866 har jag dock tagit reda på. Källa: Kristianstads stadsförsamlings kyrkoarkiv F I:4 sid 89.Lite tufft kan man tycka med en son som rörde sig i de ryska hovkretsarna.  
Vet en hel del nu om far Gustav, son Carl August men fortfarande ett mysterium: vem sjutton var son Gustav? Har letat lite löst i socknarna runt Kristianstad - får väl intensifiera det letandet, som Markus också var inne på. Lite av nålen o höstacken känns det som.  
Mvh Christine

2014-02-03, 13:56
Svar #6

Utloggad Christine Lindulf

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2019-03-24, 17:15
    • Visa profil
Hade lite i bakhuvudet det som Markus påtalade att oäkta barn inte hade arvsrätt efter ens sin mor. Läste mer om detta och jodå du har alldeles rätt Markus om 1867.
 
Bestämde mig för att leta i socknarna runt K-stad för i Kristianstads födelseböcker  fanns det ju  ingen  son Gustav född 1817. Jag hade letat lite runtom sporadiskt innan, men tänkte gå systematiskt tillväga denna gången.  Så jag plockade fram en karta från RikIndAtlas 1992 (nyttig webbadress!). Började av en händelse med Norra Åsum. Och genast blev det intressant! För där finns en Piga Elna Andersdotter 31 år  bosatt i Härlöf som födde en oä son 1817-03-17 Sonen döptes till Gustav.  Dopvittnen visar på viss anknytning till Garnisonsförsaml.  
Källa Norra Åsum CI:4 (1815-1843) Bild 21 / sid 42
 
En del som stämmer onekligen: namnet på modern, son Gustavs födelsedatum 1817-03-18, Tholanders hustru Elna, som var 13 år äldre än sin make, var född 1787 enl Husf.  Elna från Härlöf var 31 år står det - slår visserligen på ett år men årtal o ålder blir ju  inte helt rätt alltid.  
 
Kan man tro att detta är rätt son Gustav jag funnit?  Vem var pappan?  Troligen inte Bengt Gustav Tholander som kom från Lidköping först 1819 enl den attest Markus funnit. Norra Åsum och Åhus gränsar till varandra och i Kristianstads garnisonsförsamling AI:2 (1821-1831) Bild 88 / sid 168 står att Konstapel Gustav kom från Åhus 1819. Var han där i krokarna? Och var det kanske där de träffades, han och Elna?
Jag har inte funnit Elna i Härslöv ännu - får väl leta lite mera i N Åsums Husf.
Eller så får jag  nöja mig med det jag funnit och tro att Gustav och August Tholanders släktskap var att de troligtvis var halvbröder.
Tar gärna emot synpunkter på mitt resonemang!
//Christine

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna