ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Adelborg, Ottilia  (läst 828 gånger)

2004-10-15, 21:55
läst 828 gånger

Curt Fröberg

På bal med Ottilia Adelborg
 
I ett brev från 1879 skriver en ung kvinna - 19 år - till sin mormor och berättar om en bal hon arrangerat för sina väninnor. Hon namnger alla ”flickorna” på balen men man får inte veta vilka ”herrarna” är. Det kanske inte mormor hade med att göra.
”Flickorna voro Erika och Anna Dreijer, Anna och Kerstin Wolin, Hilma Stenström, Karin Boström, Karin Palmer, Malin Kistner samt mina kamrater Ellen Jolin, Julia Carlson, Elisabeth Wohlin och Ottilia Adelborg samt icke att nämna de tre Gracerna Stina, jag och mamma.”
Jag skulle nu vilja veta vilka dessa ”flickor” var? Ottilia Adelborg känner jag naturligtvis till. Ellen Jolin blev konstnär och Julia Carlson gifte sig med Ellens bror, professor Severin Jolin.
Men kan någon hjälpa mig med de övriga?

2007-02-19, 19:45
Svar #1

Håkan Spännar

Till Curt Fröberg!
Är intresserad av det brev som nämns om balen där Ottilia Adelborg deltagit. Hur får jag veta mera om det?

2008-07-29, 23:29
Svar #2

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Nu blev väl inte alla av Ottilia Adelborgs väninnor konstnärligt verksamma, men jag vill ändå som en avvikelse från ämnet göra reklam för konstvetaren Ingrid Ingelmans studie Kvinnliga konstnärer i Sverige  (1982). Den behandlar kvinnliga elever vid Konstakademien 1864-1924 och innehåller biografiska uppgifter. Mitt inlägg ter sig kanske malplacerat, men kanhända har ändå någon nytta av denna referens.¨
GS

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna