ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Banderas, Antonio (f. 1960)  (läst 1667 gånger)

2000-04-19, 23:46
läst 1667 gånger

Utloggad Jill Raneryd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 343
  • Senast inloggad: 2022-08-27, 17:08
    • Visa profil
Inte bara vacker att se på utan en otroligt duktig skådespelare med spanska anor?!? Man kan inte annat än att bli nyfiken. Ärver man denna talang eller, är den medfödd utan påverkan från bakre led?

2000-04-20, 00:20
Svar #1

Fredrick Andreasson

Denne snygging är född på solkusten i södra Spanien, närmare bestämt Malaga, samma år som min halvbror, 1960. Visste du förresten att han är eller har varit ( har dålig koll på vilka kändisar som delar säng med varandra ) gift med en svenskättling, nämligen Melanie Griffith. Hennes möderneanor finns beskrivna i boken  
 24 famous Swedish Americans and their Ancestors
av Bo Lindwall. Hennes mor, Tippi Hedren, var ju med i Hitchcocks mästerverk fåglarna, men det visste du väl förstås innan.

2000-04-20, 23:39
Svar #2

Utloggad Jill Raneryd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 343
  • Senast inloggad: 2022-08-27, 17:08
    • Visa profil
Hej Fredrick!
 
Att Antonio varit gift med Mellanie visste jag men jag visste inte att hon är svenskfödd. Tippi Hedren är ju som du säger ganska välkänd med bl.a.  fåglarna ...en hemsk film jag aldrig kommer glömma. Är dock fortfarande intresserad av Antonios anor bakåt!
Tack snälla ändå!
 
//Jill

2000-10-31, 16:27
Svar #3

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Antonio Banderas föddes som José Antonio Domínguez Bandera (utan s) 1960-08-10 i Málaga, södra Spanien. Fadern var polis och modern lärarinna. Antonio var tidigare gift med spanska skådespelerskan Ana Leza.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2000-10-31, 17:36
Svar #4

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Namnet Bandera från staden Casarabonela kommer troligtvis från Abanderado och tros vara av moriskt ursprung.
 
JADB föddes på Dieciocho de Julio, Caesarian section (Málaga) klockan 21:00 och han vägde 4,750 kg. Namnet Antonio fick han efter sin morbror. Familjen bodde på 4:e våningen i ett gammalt hus vid gatan Sebastián Soubirn i centrala Málaga när JADB föddes.
 
Modern födde ytterligare en son, Francisco Javier (Chico), 18 månader efter JADB:s födsel.
 
JADB hade morbröderna Pepe och Antonio (sopåkare). En moster ägde ett hus i byn Carratraca. En kusin med namnet Maribel nämns också.
 
JADB var gift med Ana Leza i 9 år.
 
JADB har med sin nuvarnade hustru, Melanie Griffith, en dotter Estela (Stella) Banderas.
 
Far: José Domínguez
Mor: Ana Gallego Bandera
De vigdes 1958-11-16, efter att ha träffats 8 år tidigare. Ana Gallego Bandera föddes i staden Casarabonela (15 km från Carratraca), och var en av 16 barn. Endast 11 överlevde dock. Modern dog när Ana var 2 år och hon uppfostrades av den 28 år äldre brodern Pepe. José Domínguez, yngsta barnet, var endast 3 år när hans fader dog.
 
Farfar: Bartolomí Domínguez
Farmor: Isabel
Barn:
- Serafín (gick i militär skola för barn i Aranjuez)
- Juan (gick i militär skola för barn i Aranjuez)
- (dotter, studerade till lärare)
- José (studerade vid General Academy i Toledo)
 
Morfar: Rafael
Mormor: Francisca
 
[Uppgifterna får tas med en nypa salt då de samlats från webben ;)]
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2000-11-01, 00:42
Svar #5

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Banderas betyder flaggor.
Bandera betyder flagga.
Abanderado betyder fanbärare, banerförare, fänrik, eller också förkämpe för idé.
 
Spanskan är full av arabiska låneord, beroende på att landet varit ockuperat av araber och berber under 800 år. Bandera är dock sprungen av samma ord som vårt baner, engelskans banner, etc.

2001-02-01, 02:38
Svar #6

Jorge de la Vega y los Reyes

Nu ska vi ännu längre från kändisforskningen:  
Casarobonela kan också betyda:casa=hus,boplats,
sedan sammandraget med ordet arabi=arabiska..
Mina etymologiska kunskaper är inte vad de borde vara,men jag vet att det var just i dessa trakter kring Malaga som var de arabiska ockupanternas sista fäste, lite öster ut mot Nerjahållet.
Jag vet också att namnet Guadalajara, (ett vattendrag)är ett låneord eller mening kan man säga, från arabiskan. Dock inte alls vackert,det betyder fritt översatt:bäcken av skit. Kanske spanjorerna likt övriga europeer kastade sitt träck och avfall i vattendragen...

2004-04-11, 12:52
Svar #7

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Det var kul att höra lite om Antonios anor, det glömde jag  att fråga honom om (eller det intresserade oss ju överhuvudtaget inte då, när man var ung). Vi möttes ganska ofta i ett gäng av unga totalt okända teatermänniskor (mestadels teater studerande) och konst studerande på uteserveringen till Café Gijon eller Gran Café Latino på Recolletos i Madrid. Det var många sena nätter (eller snarare tidiga morgnar)Banderas var både flott och rolig, men Pedro (de) Almodóvar ( med de, skrev han det då efter att det var moders namnet de handlade om) kände jag bättre på den tiden. Han hade gjort 1 film som var kult bland ungdomar men inte speciellt känd för den stora publiken. Demónios en el Jardin (Demoner i Trädgården he he) Ja, man var ju ung då, själv var jag 25 men Antonio måste ju bara varit 21, det tänkte man ju inte på då, vi var bara. Så tänker man plötsligt var blev de flesta andra av (några har jag fortfarande kontakt med(dock inte de två herrarna). Men det är roligt at de två tios (ungefär dåtidigt slangord 1983, för kompis men betyder egentligen onkel) blev riktigt riktigt stora! Nej, det var ju inte genealogi direkt, men lite besläktad kan man väl få vara...he he (De tyckte jag liknande Max von Sydow...jag blev både stolt och lite sårad på en gång...he he. Max är en fantastiskt skådespelare, men att likna honom ville jag ju inte...)
Ursäkta, jag kunde inte låta bli minnena drar iväg med mig, man börjer bli gammel.
 
M.V.H. Steve (eller Stiff som de sa. jag hoppas dock inte det var på grund av vinet eller ölen vi drack...)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna