ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Wendel, Otto (1898-1985), kriminalkommissarie  (läst 2370 gånger)

2002-08-28, 20:12
läst 2370 gånger

Tor Wendel

Jag har fått höra att jag skulle vara släkt med den legendariske brottsplatsundersökaren Otto Wendel, vars lärobok i brottsplatsundersökning har använts av polisskolor i mer än 30 länder. Någon som vet något om hans anor ?

2002-08-28, 21:20
Svar #1

Utloggad Rolf Liljhammar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
Hej!
 
Otto Patrik Wendel har gett ut en självbiografi, där han inledningsvis presenterar en del av sin härstamning.
Har tyvärr inte boken tillgänglig längre, men på antikvariat eller på biblioteket finns den säkert.
 
Fråga efter De döda måste tala
 
Mvh
Rolf L

2002-08-29, 07:15
Svar #2

Utloggad Jöran Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2016-11-08, 16:57
    • Visa profil
    • www.banvakt.se
OW föddes 3 mars 1898 i Munkarp, Malmöhus län (men prästen skall ha skrivit den 4 mars i stället vilket rättats till senare). Han dog 4 februari 1985.

OW skriver i De döda måste tala att han inte vet om han är onsjöit eller frosting, eftersom det hus där han föddes låg till hälften i Stehags församling i Onsjö härad, till hälften i Munkarps församling i Frosta härad. Han säger att han föddes i det s.k. Bergska huset vid vägskälet 4½ km norr om Ringsjön där vägen från Norra Rörum och Hallaröd stöter till den gamla härvägen från Älmhult mot Hässleholm och Höör norr om Ringsjön ut mot slätterna i västra Skåne. Han nämner faktiskt inte vad platsen mer exakt heter. Han gick i Hassle folkskola.

Fadern var husarkorpralen Ludvig Wendel (1855-1918).

Även farfadern John Göthrik var husar, tog vid värvningen namnet Johnsson men beordrades senare att byta och antog då namnet Hult efter sitt rusthåll i Norra Hultseröd i Billinge. Så småningom bytte han namn igen och kallade sig då Wendel efter en officer i Karl XII:s armé som han beundrade högt.

En bror till Ludvig Wendel var Petter, skomakare som också tog värvning. En annan bror var Otto som skulle bli kvarnstenshuggare, men blev artillerist, polis och senare anställd vid gasverket i Stockholm.

Ja, mycket mer finns i boken men den berör barn- och ungdomsåren summariskt och handlar i huvudsak om OW:s yrkesbana. Den ger en mycket god bild av det i alla avseenden prövande arbete han ägnade sitt vuxna liv. Han går till historien som "den levande dammsugaren" då hans noggrannhet och blick för detaljer gjorde att inget undgick hans uppmärksamhet. Han säger att inte förrän i 50-årsåldern började han och hans hustru kunna leva ett mer normalt liv.

Själv har jag inte haft någon närmare kontakt med OW, men "träffat" honom då han just efter pensioneringen ibland tjänstgjorde som skrivningsvakt vid Polisskolan i Stockholm.

Jöran Johansson

2003-03-28, 22:40
Svar #3

Maj Ekman

Hej Tor!
 
Din släkting Otto Wendel är min morfars bror. Jag har träffat Otto och hans fru Anna ett flertal gånger, eftersom de brukade besöka barndomshemmet (där även jag är uppväxt) om somrarna på 50- och 60-talet. Jag har i min ägo De döda måste tala, där står en hel del om Ottos bakgrund. Han var en mycket skicklig karikatyrtecknare och skickade egenhändigt ritade julkort till sina syskon i yngre dagar. Även om han teckade ur minnet var porträtten av syskonen och andra släktingar mitt i prick, alla karaktäristiska drag fanns med. Prov på hans tecknarkonst finns i den ovan nämnda boken.
 
Otto hade sju syskon, Rudolf, Georg, Fabian, Gustav, Maria, Emmy och Harry. Rudolf och Georg tog värvning, Fabian blev skomakare, Gustav dog 16-årig i tbc, Maria utvandrade till Oregon, USA, Emmy blev lantbrukarhustru i Munkarp och Harry blev förvaltare vid flottan. Själv fick Otto sex barn, alla pojkar.  
Det var alltid mycket spännande att träffa Otto. Han såg verkligen ut som en riktig detektiv med snuggan, trenchcoaten och hatten som attribut.
 
Ottos mor, Emma Wendel inbjöds till Stockholm för att besöka sonen. Han skickade en detaljerad maskinskriven lista med alla avgångs- och ankomsttider för alla stationer från Höör till Stockholm C för att hon skulle kunna följa med under resan. Ett exempel på Ottos noggrannhet, som också hjälpte honom att lösa så många kriminalgåtor.  
 
Otto skrev också en lärobok i brottsplatsundersökning, tyvärr har jag inte denna i min ägo, men kan nog skaka fram någon släkting som har den. Morfar hade den i sin bokhylla, men vi barn fick inte titta i denna hemska bok.  
 
På vilket sätt är du släkt med Otto?
 
Med vänlig hälsning
släktingen (?) Maj Ekman

2003-11-01, 11:40
Svar #4

Ketty Falk

Hej Tor Wendel och Maj Ekman!
 
Jag heter Ketty och är sondotter till O.W. Min far var Stig Patrik Wendel. Stig avled i TBC 1955 och blev bara 27 år gammal.
Jag växte upp på Kungsholmen där jag hade närma till farmor och farfar på Stiernhelmsvägen.
Dom kom att betyda mycket för mig, jag har många fina och varma minnen av farmor Anna och farfar Otto.
 
Maj! Vem av Ottos bröder är din morfar?
Tor! Varför tror du att  du är släkt med Otto?
 
PS jag är lite nyfiken.
 
Ketty Falk

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna