ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-06-09  (läst 2508 gånger)

2004-06-04, 18:27
läst 2508 gånger

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Denna CD omnämns också i en skrivelse från Gotlands Genealogiska förening på sidan 7 i förbundets nyhetsbrev Angeläget nr 1/04 från tidigare i år - klicka här för att läsa den som pdf-fil.

2004-06-05, 14:01
Svar #1

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Av Marc Hernelind  
till Anbytarvärden Peter Karlsson ,Tyvärr kan jag inte på denna dator läsa din Pdf fil vill du vänligen förmedla den artikeln till mej eller Ingemar Nilsson ,Min  del i denna gotland cd är liten jag har bifogat min farmors släkt Grubb på Gotland och det vet jag att Olle Överby inte har med i sin bas,och Ingemar Nilsson som har lagt ner allt arbete  med denna cd skiva har satt in sin mor släkt samt ett familjergister och i samråd med dis sverige när han fick veta att Olle  
Överby hade liknande uppggifter slutasin försälning av gotlands cd och bestämde sig att han skulle   göra en version 2 av Gotlands cd som inte kunde pånågot sätt  förväxlas med olles databas den kommer att ta upp bland annat Prästsläkter och hans mors släkt som tidigare. och han har bara arbetat med den cd skivan sen förra året  vilken snar snart är klar,jag har endast hållt på  med Bure släkten hela den här tiden,så jag tycker att Du Anders Skall prata med  Ingemar Nilsson som är ansvarig för Gotlands cd  så kritiken hamnar till rätt person samt att du får klart fö dej saker du inte vet,det finns alltid två sidor på saken,dessutom har varken jag eller ingemar få del av dessa artiklar det vore rent spel att informera oss om saken,enda orsaken att Ingemar och jag inte anmält Olle för förtal är att vi tycker att saken gäller släktforskning något alla har nytta av och om han tycker den är lik ja då repekterar vi hans synpunkt och slutar vi försäljningen och arbetar vi på något bättre som han absolut inte kan hävda är hans bas.dessutom är vår synpunlkt att sprida forskning en inte för vinnig utan för tillgänglighet därför har vi oerhört billiga priser för det arbete vi lagt ner och Ingemar är inte främmande för att samarbeta med en person som gjort mycket arbete på gotland för den cd teknink är specieel på både Bure cd och Gotlands cd.när det gäller mej sjäv lägger jag ner mer arbete pengar än jag får in på släktforskningen  för jag brinner för den. mvh Marc

2004-06-05, 15:29
Svar #2

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6925
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 19:59
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Peter får väl kanske flytta detta till en lämpligare rubrik - det har väl inte så mycket med runstenar att göra... Så här lyder i alla fall artikeln i Angeläget:
 
Dela med dig...
 
Från Gotlands Genealogiska Förening har nedanstående skrivelse inkommit. Den passar bra som diskussionsunderlag för punkten Dela med dig vid förtroendemannakonferensen i Uddevalla.
 
Till Förbundsstyrelsen
 
Beträffande en CD Rom-skiva: Gotländska Anor 1600-1900, utgiven av Marc Hernelind.
 
Som säkert flera av er har uppmärksammat har vi, styrelsen för Gotlands Genealogiska Förening, initierat en debatt på Rötter om källor och hur olika forskares resultat på Internet och fakta ur sockenböcker har tankats in i olika databaser och sedan distribuerats vidare, detta alltid utan källhänvisning.
 
Kanhända blir det som mest tydligt för oss därför att Gotland är en ö, ett forskningsområde med tydliga gränser, som kan verka särskilt lockande för heltäckande databassamlande. Vi tror dock att det är ett problem som kommer på andra håll också.
 
Varför vi närmast skriver detta är för att göra er uppmärksammade på och varna för en nyutkommen CD: Gotländska Anor 1600-1900.
 
Det började med att vi blev uppmärksammade på en stor databas med gotländska släktutredningar som hade hopsamlats av en man i Stockholm. Forskaren i fråga har använt lång tid till att scanna eller skriva av sockenböcker och släktböcker och att tanka ner allt han har funnit av gotländska släktutredningar på Internet. Han har också gått in på olika privata hemsidor och tankat ner släktutredningar utan att tillfråga innehavarna.
 
Sedan har han glatt vidarebefordrat fakta ur databasen, inte minst på Anbytarforum på Rötter, under sitt namn, men aldrig med några källor angivna, varken med primär- eller sekundärkällor, med andra ord med obekräftade uppgifter. Därmed har alla de gamla vanliga faktafelen spridits vidare. Dessutom har han brutit mot lagen om upphovsrätt.
 
Därefter han en helt annan person i sin tur tankat ner hela denna stora gotländska forskarbas från Internet och passat på att ge ut den som CD Romskiva - utan att tillfråga innehavaren. Databasinnehavaren har blivit bestulen på sin sammanställning - och hotar nu med åtal för detta (Han som själv tycks ha samlat in sina fakta på liknande vis)!
 
Eftersom det inte finns några källhänvisningar i den stora databasen finns det givetvis inte heller några i CD:n. Samma gamla fel också förstås. Utgivaren av skivan uppger vid fråga att det är han själv som har forskat fram alla uppgifterna, 109 000 namn! Därför behövs inga källhänvisningar, säger han!
 
Utöver detta har vi hört ett rykte att en annan liknande CD Rom-skiva är på gång: En forskare har sammanställt en databas över gotländska prästsläkter. Hennes sammanställning har tydligen - henne själv ovetande - blivit nedtankad för kommande utgivning på samma sätt!
 
Det allvarligaste i sammanhanget är avsaknaden av källhänvisningar. Det är nästan värre än brottet mot upphovsrätten, anser vi. Sådana här databaser (och CD-skivor) blir helt värdelösa och felvisande när de saknar källhänvisningar. De drar också ner genealogins anseende hos den icke forskande allmänheten. Allt blir en enda soppa.
 
Även Norges Släktforskarförbund har blivit uppmärksamma på denna CD och i nästa nummer av deras tidning Genealogen kommer en artikel om det felaktiga med den.
 
Slutsats: En varning för denna CD-skiva!
 
Dessutom en fråga från oss: Hur kan vi göra kravet på källhänvisning mer tydlig?Så långt artikeln i Angeläget.
 
F.ö. kan vi alltså konstatera att det enligt Hernelind är en ren slump att hans och Nilssons CD innehåller liknande uppgifter som Överbys databas. Jojo... Köp en lott, Hernelind! J
 
Slutligen bekräftar Hernelind faktiskt det som sägs i artikeln om en kommande CD med prästsläkter! Huk er i bänkarna, gubbar och kärringar - för nu laddar han om CD-brännaren!
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2004-06-05, 16:23
Svar #3

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Marc skriver att han inte har fått del av artikeln i Genealogen. En resum? av artikeln kan vara på plats, då det dels visar att Marc inte heller på  denna punkt håller sig helt till sanningen, dels visar tydligt att hans och Ingemar Nilssons CD är ett stort plagiat...
 
Artikeln heter Svak og uetterrettelig CD om Gotlandske aner och är skriven av Geir Kamsvaag Berntsen. Den finns på s 57-59 i Genealogen 1/04.
 
Artikeln inleds med ett konstaterande om den låga kvaliteten på Marc hernelinds arbete om Burarna, varefter Geir kommer in på Gotland.
 
Han skriver i artikeln så här: Straks etter omtalen i Genealogen tok jeg kotakt med Hernelind. Marc Hernelind, som först muntligen forsikret om at hele databasen bygget på primärkilder, endret sin beskrivelse i en senere e-post.
 
Han fortsätter sedan att gå igenom olika fel på CD:n, inte minst angående Grubb-släkten. Geir visar även att exakt samma fel förekommer på CD:n som i Olle Överbys databas.
 
I samband med detta står ett intresant citat från CD:n. Jag har inte användt mig av källhenvisningar, vilken kan tyckas vara en svaghet med databasen. Frånvaron av källhänvisningar beror dock på att jag, med hänsyn till registrets omfång, helt enkelt inte orkat skriva inn alla dessa.
 
Detta jämförs sedan med Olle Överbys sida där följande text står att läsa:
Jag har inte användt mig av källhänvisningar, vilken kan tyckas vara en svaghet med databasen. Frånvaron av källhänvisningar beror dock på att jag, med hänsyn till registrets omfång, inte orkat skriva in alla dessa.
 
Som det står: Ja, hvor har jeg nå leset dette för? Även en del andra identiska texter får kommentaren ?n tanke, ?n formulering, to penner? Det konstateras att Nilsson och Överby helt enkelt lånat stora delar av Överbys material, samt att ingen av dem verkar ha besökt Visby landsarkiv, trots att de forskat tillbaka 200 år före kyrkoböckerna...
 
Angående produktens kvalitet konstateras följande: Selvsagt finner man korrekte personopplysninger ... Men om disse er i flertall, er jeg mer usikker på.
 
Det konstateras avslutningsvis att NSF inte borde omtala var en sådan här produkt säljs, då det riskerar att öka försäljningen av en oetisk och fakligt usel produkt...

2004-06-06, 15:45
Svar #4

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Av Marc Hernelind : om igen till (Jts)och min eviga kritiker Rydberg hur mycket betalar dom dej för att vara så otrevlig eller kommer det naturligt, Min del i denna Gotland cd är liten jag har bifogat min farmors släkt Grubb på Gotlands cd och det vet jag att Olle Överby inte har med i sin bas det är information som kommit från släkt detaljersom han inte kan ha med.och jag är inte Utgivare av Gotlands cd det är Ingemar Nilsson ,vi sluta försäljningen av gotlands cd och bestämde oss ,att han skulle göra en version 2 av Gotlands cd som inte kunde på något sätt förväxlas med Olles databas den kommer att ta upp bland annat Prästsläkter och hans mors släkt som tidigare. och min Grubbs släkt som förutoch bredare källregister.nu har jag svarat artigt på frågorna,och lämnar det inlägget eftersom det inte har med Bure och göra det är synd att man skrivit en del rena fel och utalande utan att tala med Ansvarig Utgivare Ingemar Nilsson ,eller den som säljer dvs Marc Hernelind  hade vi kunnat fixa saker och ting tidigare. mvh Marc

2004-06-06, 17:03
Svar #5

Utloggad Geir Kamsvaag Berntsen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2010-03-08, 20:45
    • Visa profil
Prästsläkter skall bli roligt att se. Skall Lemke's fel upprepas eller är det Lotte Jensens arbete som kommer på CD ? Eller skall ni resa til Visby denne gången och forska ?
 
Ingemar Nilsson har jag aldrig lykkas få i tala !
 
Det var prästfamiljer jag använde som exempel på fel på Gotlands-CD'en

2004-06-06, 21:41
Svar #6

Kalle Thorsberg

Marc,
Det som Du uppfattar som så otrevligt hos Anders så att han må ha betalt för sin åsikt är en rimlig öskan om att få Dej att förhålla Dej till källor. För detta behöver han ju knappast ha betalt, möjligen skulle han ha betalt för att han orkar.
Alltså: Visa något som helst stöd i samtida dokumentation (om Du säger runstenar skriker jag, jag är arkeolog) för de tidigare leden av 'Bureätten'. Om Du inte kan det och vill prata om _möjligheter_ gör så öppet...
K

2004-06-06, 22:01
Svar #7

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Det stämmer helt att jag saknar ekonomiska motiv att skriva här. Jag säljer heller inga böcker med undermånligt innehåll.

2004-06-06, 22:39
Svar #8

Jonas Kuschner

Har Kaj Janzon någonsin fått svar på sin fråga om var Marc Hernelind tog sin fil. kand. i historia? Jag skulle nämligen också vara nyfiken på att läsa hans C-uppsats.

2004-06-07, 12:22
Svar #9

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Jaha kan vi inte låta hr. Hernelid tro vad han vill. Om folk vill köpa hans alster så måste de väl få göra det.
 
Inte kan väl vi leka moralpolis och tala om att det här skall du inte köpa.
Även om Kaj Janzon och Jonas ställer en intressant fråga som även jag vill ha ett svar på.

2004-06-07, 13:47
Svar #10

Michaël Lehman (Philippos)

Nej, vi skall inte agera moralpoliser, men däremot är fullt befogat att upplysa om, att varken Hernelind eller hans böcker är vad de utgiver sig för att vara. Det är vad denna diskussion i mycket handlar om.

2004-06-07, 14:39
Svar #11

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Skall vi lägga ner Plus i TV också? De upplyser också om produkter av undermånlig kvalitet.

2004-06-07, 23:34
Svar #12

Tommy Andersson

Det som är tragiskt är att debatter om enskilda personers kvalit?er förs ute i ämnena. Visst finns det särskild plats utanför dessa?

2004-06-08, 09:39
Svar #13

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Vad det är som är tragiskt i denna sak kan diskuteras. Emellertid är det så att om en person för att styrka kvaliteten i sin forskning som argument för denna framför en akademisk merit, då blir det en för diskussionen relevant sakfråga hur denna merit ska bedömas.
 
Hernelind har själv, oombedd, i en offentlig diskussion meddelat att han har en fil kand-examen med historia som huvudämne. Jag har därför bett om att få veta på vilken institution han har tagit denna examen, eftersom jag önskar läsa hans examensarbete. Det är inte jag som har infört hans akademiska meriter som argument i sakdiskussionen. Det har han själv gjort, utan att någon har bett om det.
 
 
Med vänlig hälsning
Kaj Janzon

2004-06-08, 12:19
Svar #14

Tommy Andersson

Jag kontrollerade aldrig vem som startade diskussionen om meriter, men oavsett det så tycker jag att Rötter rent allmänt utvecklats i riktning mot allmänt trams och käbbel i ämnestrådar.(hm..nu gör jag mig själv skyldig till det)
 
mvh Tommy

2004-06-08, 12:23
Svar #15

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Av Hernelind det tycks inte gå för vissa att släpa vissa saker varför jag kalla Rydberg elak det gjorde jag pga. hans personliga påhopp han kallar mej skojare också vidare och sen genomför sej med tv 4 som Okritiks granska mina inlägg det han som ältar olika saker och inte kan släppa det efter att fått svar på hans anklagelser. så nog med det.
Här kommer en fråga jag tänkt på , Tord Byre (Bure ) kallas också Tord Jerker  
Se nedan : de är en  Tord Bure som omnämns  
Tord Byre och hans söner nämndes på runsten nr 99 på Nolby, Njurunda församling sålunda:  
 birk,suain,auk,sikfastR/auk ,fripi ,paiR ,risu/stin,pan,at bira,fapur,sin/in ,farpiakn/rispi  
översatt Bergsven och Sigfast och Firde reste denna sten åt Byre fader sin och Fartjägn ristade  
Källa:Boken 100 svenska Runskrifter av åke Olhmark.
 
Se nedan :här är en Tord Jerker som omnämns  
Siughurd auk Thurir Hädhin auk Harsse räistu stäin thin äptir Thurs iärki fadhur sin (X36, fol. 134r. [UUB]).  
 
Sihur? auk ?urir Ha?in auk HarsR raistu stain ?ina aftiR ?ur? Siar?u fa?ur sin (Liljegren [1833], s. 117.)  
 
Spchurdi auk Thurin Haiden auk Sihlvaster auk Herser raiste Stain dini eftir Thord Jerker Fadir sin. (Bäcklund [1989], ss. 255f.)  
 
Vad var det här för runsten jag minns inte på rak arm om det var Selånger stenen ?
Här har jag lite problem att få ihop det är det någon seriös som kan svara på frågan.
Mvh Marc.

2004-06-08, 12:41
Svar #16

Michaël Lehman (Philippos)

Det intressanta med Hernelinds inlägg ovan är, att han rakt av och utan att redovisa det kopierar en del av ett inlägg skrivet av mig 1. oktober 2003. Han undviker talande nog också att redovisa den kritik, som jag framförde i detta inlägg, som kan läsas här ovan. Där kan Hernelind också få svar på sin fråga angående vilken runsten detta gäller. Likaså kan konstateras, att den i Nolby stående runstenen , som Hernelind kallar ?nr 99? egentligen kallas M 1. Denna kan man studera på  Kulturmiljöbild hos Riksantikvarieämbetet. Inskriptionen återfinnes translittererad i  Samnordisk runtextdatabas. Med litet grundligare efterforskningar hade alltså Hernelind enkelt fått svar på frågan och dessutom undvikit ett felaktigt påstående.  
 
Envar, som läser mitt inlägg, till vilket jag länkar ovan, kan med egna ögon se, att Hernelind milt uttryckt är ute och cyklar och använder mycket otillförlitliga sekundär-, tertiär-, och möjligen rent av kvartärkällor. I mitt inlägg hänvisar jag till källor, som jag själv har granskat. I Hernelinds inlägg hänvisar han till källor, som någon annan har granskat. Att hänvisa till en annan forskares arbete är för visso inte fel, men då skall man hänvisa till forskaren i fråga, inte till de källor, till vilka forskaren i fråga hänvisar. Hernelind visar här, att han faktiskt helt kallt kan plagiera andras forskning. Mönstret från CD:n med gotländska släkter upprepar sig...

2004-06-08, 13:17
Svar #17

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6925
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 19:59
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Om Hernelind är intresserad av fakta, så meddelas härmed att Plus sänds i SVT, inte TV4.
 
Källa: Jag själv (ögonvittne).
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2004-06-08, 14:49
Svar #18

Utloggad Are S. Gustavsen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 208
  • Senast inloggad: 2020-04-27, 09:23
    • Visa profil
Hei!
 
Om ønskelig kan jeg ordne det slik at anmeldelsen (rescensionen) til Geir Kamsvaag Berntsen, av den omtalte Gotlands CD, blir tilgjengelig på Norsk Slektshistorisk Forenings (NSFs)internettsider .
 
Men jeg bør kanskje vente med et slikt innlegg inntil siste del av denne debatten flyttes fra Runstenarna til en tenkt rubrikk Gotland med tema tvilsomme produkter.
 
Marc Hernelind har forøvrig selv sørget for å spre kunnskap om sitt slette og meget dårlige produkt ved å personlig overrekke et eksemplar til NSFs representanter ved Slektsforskerdagene i Blekinge i august ifjor.
 
Han har derfor seg selv å takke for at alle som er positivt interessert i genealogi i Norden nå er blitt pinlig klar over disse systematiske fadesene i form av CD-utgivelser.
 
Det er også veldig tydlig at Marc Hernelind ikke klarer å forsvare sin virksomhet, verken muntlig eller skriftlig. Innleggene her på Anbyatforum mer enn bekrefter vårt første inntrykk av manglende seriøsitet.
 
Vi har et ordtak på norsk som kanskje kan passe: Den som graver en grav for andre går i den selv.
 
Med hilsen
 
Are S. Gustavsen
Redaktør Genealogen

2004-06-08, 16:30
Svar #19

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Av Hernelind tack Michael Lehman för svaret det var svar med fakta det är endast med ny kunskap som man kan utvidga sitt sett att se, jag hade kopierat det som stod om de två  runstenarna, för att få ihop det.  
du har fått fel intryck av mej att jag inte kan ändra mej jag läser många olika böcker och källor för att bilda mej en uppfattning om helheten,men min  det har tagit mej 22 år att samla kunskap om Buresläkten,det jag är utgivare av bok och cd av
Buresläkten ,men för sista gången Ingemar Nilsson är ansvarig för Gotlands cd. och jag vill meddela Redaktör Are Gustavsson att Ingemar Nilsson kommer att göra en anmälan på dej och din tidnings anklagelser innan ni tar reda på bådas infallsvinkel av Gotland cd jag har bara en liten del i den cd skivan nämligen grubb linjen det är allt,mvh Marc

2004-06-08, 19:43
Svar #20

Utloggad Magnus Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 810
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:47
    • Visa profil
Till alla som är intresserade av Runor!
 
Det finns en mycket bra svensk hemsida om runor, där eventuella oklarhet med fördel kan studeras, på följande internetadress:
http://www.nordiska.uu.se/samnord.htm
 
Riksantikvarieämbetets hemsida är heller aldrig fel att undersöka:
http://www.raa.se/index.asp
 
Dessa länkar plus fler om runor finns samlade på följande adress:
http://w1.192.comhem.se/%7Eu19211745/lankar.html

2004-06-08, 20:22
Svar #21

Monica Johansson

Redaktören! Är det inte dags att avsluta? Marc säger 8/6 kl 12.23 Här har jag lite problem att få ihop det är det någon seriös som kan svara på frågan.
Att få ihop det.....
Att få ihop det.....
Läs en gång till!
Mvh, Monica

2004-06-08, 20:33
Svar #22

Utloggad Geir Kamsvaag Berntsen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2010-03-08, 20:45
    • Visa profil
Jeg avslutter for mitt vedkommende når det gjelder Gotlands-CD'en i denne omgang. Jeg tar det som gitt at Marc Hernelind og Ingemar Nilsson ikke har lest omtalen i Genealogen, i mosatt fall skal be bli interessant å se hva en anmeldelse bygger på, virkelig interessant.  
 
Det er dessuten underlig at Marc Hernelind nå distanserer seg fra CD'en all den stund det står copyright Marc Hernelind & Ingemar Nilsson på CD'en.

2004-06-08, 23:32
Svar #23

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Att det blir så pass mycket persondebatt under specifika rubriker är ju tyvärr ofrånkomligt när man som Marc dimper ner inlägg på många håll samtidigt som han försöker saluföra sina produkter rätt friskt.
När sedan också produkterna visar sig inte bara vara lite tveksamma kvalitetsmässigt, utan det dessutom verkar vara läge för processer - ja, då är det klart att det blir lite laddat..
 
Mitt förslag (då vi här INTE vill se debatt som gäller processer/anmälningar och liknande juridiska tvister) är att Marc håller igen med sina inlägg, och att de som är berörda av detta på ett eller annat vis tar det 'andra vägar' än Anbytarforum.
-Detta sägs inte för att på något vis stoppa sund debatt kring källkritik/ kritisk granskning/ etik & moral kring skapandet av databaser osv. - utan för att jag av erfarenhet vet att det inte håller i längden när det är så pass infekterat; förr eller senare kommer det inlägg som faller under direkt förtal, påstådd brottslighet eller liknande - och det är som sagt INTE tillåtet i forumet.

2004-06-09, 00:00
Svar #24

Michaël Lehman (Philippos)

Det förvånar mig, att Marc talar om ny kunskap, när jag upplyste honom om detta redan i slutet av förra året! Att läsa många böcker leder inte per automatik till bättre kunskap. Man måste också läsa rätt böcker (i förhållande till sin frågeställning) och ha förmåga att tolka den information, som böckerna innehåller. Om man vill uppnå högre historisk kunskap om vilka slutsatser, som är möjliga att draga i fråga om Bureättens äldre, ohistoriska led, är Bäcklund (1989) och Lindmark (1982) alldeles olämpliga att läsa, vilket jag redan tidigare har argumenterat för. Hernelind har uppenbarligen fått slut även på sina sämsta argumenta, då han nu desperat griper efter ett sista halmstrå genom att hota med att anmäla Genealogen och dess redaktion.

2004-06-09, 00:03
Svar #25

Tommy Andersson

Skulle vilja lägga till en sak, om jag får?
 
Ogillar starkt den vändning som genealogin har tagit på senare år med alla möjliga (och omöjliga) produkter nästan i samtliga fall saluförda på CD-skivor.
Det verkar som forskningen är mer inriktad på att snabbt jaga fram en så omfångsrik databas som möjligt än på att verkligen gå igenom de primära källorna ordentligt.
Citat-tecknen antyder att jag inte känner särskilt stor entusiasm för fenomenet, dessutom anser jag inte längre att det handlar om genealogi och/eller forskning.
 
Vill man samla...eller vill man forska?

2004-06-09, 14:04
Svar #26

Utloggad Are S. Gustavsen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 208
  • Senast inloggad: 2020-04-27, 09:23
    • Visa profil
Hei!
 
Jeg konstaterer at debatten ikke er flyttet. Jeg konstaterer samtidig at Marc Hernelind i sin ordbruk anvender det svenske ordet anmälan på en måte jeg kanskje ikke fullt ut forstår betydningen av.
 
Om Hernelind her taler om anmälan i juridisk forstand, knyttet til det han tydeligvis mener er (uriktige) anklager fremsatt i vårt tidsskrift Genealogen, vil jeg gjerne ha opplyst hvordan dette skal foregå.
 
Er det noen politimyndighet som bør kobles inn? Finnes det noe internordisk lovgivining jeg burde forholde meg til? Om Ingemar Nilsson virkelig ønsker å reagere i forhold til Genealogen, hvorfor har vi ikke hørt om dette før? Det er over 2 måneder siden tidsskriftet ble utgitt. 
 
Samtidig: Hvordan kan Marc Hernelind på den ene side tilnærmet fraskrive seg ansvar for den omtalte CD, når han på den annen side tydeligvis har sterk og direkte kontakt med Nilsson slik at han vet mye om hvordan Nilsson ønsker å reagere etter omtale av den samme CD'en.
 
Til slutt: Om Hernelind (og Nilsson) ikke ennå har lest anmeldelsen (rescensionen) i Genealogen, bør de gjøre dette før vi får ytterligere reaksjoner basert på antakelser fra deres side.
 
mvh
 
Are S. Gustavsen
Redaktør Genealogen

2004-06-09, 14:22
Svar #27

Michaël Lehman (Philippos)

Are,
 
Du och resten av redaktionen kan vara helt lugna. Om det vore brottsligt att framställa kritiska recensioner, så skulle inte bara varenda litteratur-, film-, och musikkritiker ha ställts inför skranket, dessutom skulle brottsligt beteende vara en förutsättning för alla akademiska studia... Det är, som sagt, från Hernelinds sida ett desperat grepp efter ett sista litet halmstrå.

2004-06-09, 15:25
Svar #28

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Av Marc Hernelind  
Det framgick av Michael Lehman svar,att Selånger stenen om jag kan säga så och Nolby stenen ( Njurunda) behandlar olika personer och är från olika tider,det är lätt annars och tro att båda gäller Tord Bure eller Tord Jerker om man så vill.och av den orsaken tog jag upp frågan och med den fakta som Michael gav mej som jag även fått förut blev det klar för mej att Selånger sten är äldre och att Nolby stenen var ristad av Farteng som var troligen en elev till runristaren Åsmund Kårasson,så en tanke kan vara att selånger stenen är rest av Herse Bure son till Tord Jerker (Bure)och Att Nolby stenen ristad Av Farteng d.ä. rest åt Bure dvs Herse Bure, förklarar en del tex att JB sagt att Fale hin unge skulle ha levt i sjunde generation efter Tord som levde 992.men i allla fall ?ter till Gotland cd Utgivare Ingemar Nilsson, Bure bok och cd Utgivare  marc copyrigth står vi båda för alla produkter ,men när är en enskild förtalar en sak låter man han  sin egen uppfattning men är en tidnings utgivare i det här fallet Genealogen i Norge bedriver förtal i artiklar som talas om h?r ovan  och ställer sig partisk i  en fråga ,den redaktören som utgivare kan räkna med anmälan ang. avsiktligt arbete att förstöra vår verksamhet  
och en recesion har heller inte vi bett om eller ni har inte påtalat att ni skall göra en recention i detta fall har DIS Sverige gjort rätt  
dvs vi och olle får lösa det här och vi har gjort  vår del stoppa försäljninen av version no 1 och gör en cd som inte går att hävda att den på något sätt är lik dessutom en bättre och bredare cd och vi tänkte att det var klart med olle att  
vi inte behövde processa mot varran men ingen har lekt med tanken att han kopierat från oss, med andra ord,det vill säga om vi var klara med är klara med varran vilket är upp till Olle,s? f?rst?r jag inte vad tidningar som Genealogen skall ta ställning och förtala ena parten,så jag kommer väl tala med Ingemar om jag också; skall anmäla denna tidning jag kontakta ombud ifrågan för det här förtalet kan ha skadat mej fast jag inte är ansvarig utgivare skall även se vad Gotland skrivit men det finns gränser vad man som privat person skall behöva ta ,här skall vara anbytarforum inget annat , här drar jag gränsen /Marc

2004-06-09, 15:47
Svar #29

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Exempel på vad man får skriva i en recenssion: http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=257&a=166189
Ur denna filmrecenssion Det finns saker som är viktigare än att gå på bio. Välj dem framför att slösa bort två timmar av ditt liv i det här biomörkret.
Jag har inte hört talas om någon anmälan.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna