ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Wettermark  (läst 830 gånger)

2003-07-31, 18:33
läst 830 gånger

Knut Wettermark

Er det noen i Sverige som har opplysninger om de første personer med etternavnet Wettermark? Jeg tror det forekom langt tilbake på 1600-tallet. Var de første Wettermark-ene av samme slekt? I så fall, hvor kom de fra?
 
Selv har jeg røtter tilbake til Anders Wettermark, som var gift med Catarina Ahlander (1692-1757) og var regementsskrivare i Jönköpings regemente. Vet noen noe mer om ham? Etterslekten etter Anders er stor, med forgreninger blant annet til USA.
 
En amerikansk etterkommer av Anders lurer på om det finnes en forbindelseslinje til Sara Wettermark, født ca. 1700 i Stenbrohult, Kronobergs län, død ca. 1774 i Nydala, Jönköpings län. Hun giftet seg 21.10.1722 med Petrus Brodersonius fra Stenbrohult, født 11.10.1690, død 10.02.1768 i Nydala. Saras far hadde samme navn som undertegnede: Knut Wettermark.

2008-12-17, 21:08
Svar #1

Utloggad Sofie Alf

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2016-01-07, 22:30
    • Visa profil
Jag är också ättling till Anders Wettermark (d. 1740) och Catarina Ahlander jag har också kört fast vid Anders.  
 
Det här vet jag; dom är vigda 1717-11-10 i Barkeryd (har inte kommit på varför de vigdes i Barkeryd, har inte hittat att någon av dem bodde där??) och hade 7 barn, alla födda i Krökesbo, Forserum. Varv 3 dog i barnåren, 1 vuxen dog ogift, den äldsta (Knut) har jag inte lyckats följa, Anna Catharina har jag följt och min egen anfader (Johan) förstås.
 
Har inget om Anders innan han gifte sig..}
Jag vill gärna veta när Anders är född och vilken socken. Har följt dom i husförhören i Forserum, kollat barnens födelsenotiser och vigsel och dödbok.

2014-02-01, 09:52
Svar #2

Utloggad Andreas Rasmussen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 346
  • Senast inloggad: 2020-03-21, 17:20
    • Visa profil
Komminister i Nydala, Petrus Broderzonius hustru Sara Wettermark anges vara dotter till en Knut Wettermark som ska ha varit rådman i Jönköping. Finns han nämnd i stadens kyrkoböcker eller i domböckerna från rådhusrätten? Är något känt om honom?
 
Vigseln mellan Petrus och Sara ska ha ägt rum 21/10 1722, men var? Uppgiften kommer från Växjö stifts herdaminne, men inte heller där anges platsen.
 
MVH Andreas

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna