ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 1999-juni-13  (läst 3055 gånger)

1999-01-24, 11:18
läst 3055 gånger

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Då det nu kommit inlägg rörande personer med namnet Watz som berör andra landskap än Östergötland väljer jag att flytta diskussionen hit och låter den ha rubriken Watz/Wass.
Som en kort inledning till de som tidigare inte läst diskussionen kan sägas att mina frågor om det jag kallat Rogslösasläkten Watz hänger samman med mitt intresse för de släkter jag behandlat i en artikel Om Maria Watz och hennes bakgrund i Släktforskarnas årsbok 1998. I artikeln finns på sid 122-123 också ett resonemang om Watz/(Wass)-släkter med anknytning till andra landskap än Östergötland.
 
Tomas Sverker,
Tack! Du hann före mig! Intill helt nyligen hade jag ingen aning om att en notarie i justitierevisionen med namnet Watz existerade. Dock visade det sig att en Johan Watz med detta yrke och med en dotter benämnd Margareta Johansdotter Watz är de enda bärarna av namnet Watz som finns i Palmskiöldska samlingen vars personregister undersökts. (Får här dock reservera mig för fynd av personer med annan stavning av namnet - detta kommer att undersökas - jag hade skickebud). Hade nu planerat att ställa en fråga om ovanstående Johan Watz då ingen tidsuppgift finns i Palmsk. 249, sid 149.  Nu presenterar Du notarien i justitierevisionen, Jonas Watz (död 10 dec 1675) och begravd i Katarina kyrka och ger på detta sätt både en tids och ortsbestämmelse. Det är väl möjligt att det här rör sig om samma person men min okunskap om justitierevisionen och de källor där man hämtar kunskap om denna gör mig försiktig. Jag är mycket intresserad av att veta det Du vet.
 
Jill Raneryd,
Du har presenterat vicepastorn i Selånger, 1649-1652, Johannes J. Watz. Ny kunskap för mig. Det enda jag tidigare kände till med anknytning till Norrland är vad Jan Tengelin meddelat mig (se sid 123 i min artikel), nämligen att Alexander Watz ((död 1733), gift  1722, 6/3 i Stockholm med Margareta Elisabeth Ahlbom), enligt Hülphers genealogiska samling 5 7/8, sid 190, kom från Norrland. Känner någon annan till ovanstående  prästman?
 
Som jag tidigare nämnt i diskussionen förekommer olika och samtida stavningar av namnet på samma individ; Här finns både Watz, Wass, Watts, Vatz, Vass. Jag har själv ingen aning om varför skrivsätten varierade på detta sätt. Det är just att stavelsen tz byts ut mos ss som förbryllar. Kanske någon har mera kunskap?
Vänligen,
Olle Elm

1999-01-24, 12:12
Svar #1

Utloggad Thomas Sverker

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 208
  • Senast inloggad: 2024-03-08, 17:32
    • Visa profil
    • www.jets.nu
Hej Olle här kommer lite mer information om Watz. Under ett besök på genealogiska föreningens arkiv för ett antal år sedan fann jag följande i jakten efter Svinfötter:
 
Notarien i justitierev. Johan Watz gift med Margareta Svinfot som begravdes 26 september 1697 (Pat. Fol. KB Verser över enskilda) Johan Watz hade avlidit 10 december 1675 och begravdes 14 mars 1676 (KB verser över enskilda). I Hintzesamlingen (hos GF) uppges han vara begravd i Katarina kyrka (Stockholm). Margareta Svinfot gifte sedan om sig med Christian Zellinger den 3 april 1690. Han kallas då för organist men blev sedermera direktör över musiken vid kungliga akedemin i Sthlm.
 
Jag är naturligtvis intresserad av Watz dotter Margareta som du nämner ovan samt eventuellt andra barn eftersom även de är Svinfötter.

1999-01-24, 17:36
Svar #2

Utloggad Thomas Sverker

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 208
  • Senast inloggad: 2024-03-08, 17:32
    • Visa profil
    • www.jets.nu
Jag sitter just nu med en kopia på begravningsverserna för Margareta Svinfot, änka efter Johan Watz och dottern Margareta Watz gift med Christian Zellinger (Direktören över musiken vid kongl. Akedemin i Uppsala). Inser då att jag skrivit fel i inlägget ovan, eftersom det är dottern som var gift med Zellinger inte Margareta Svinfot.  
 
Det framgår att att både mor och dotter begravdes i Uppsala domkyrka den 26 september 1697.  Margareta Watz (som nyligen hade gift sig (1690 se ovan) hade små barn vid sin bortgång här gråta barnen små/ och ögat är hel vått/Att deras moder huld är gången från dem brått/...  I övrigt finns det dock inget i versen som kan ge ytterliggare ledtrådar för släkten Watz.  
 
Thomas Sverker

1999-01-28, 00:00
Svar #3

Utloggad Jill Raneryd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 343
  • Senast inloggad: 2022-08-27, 17:08
    • Visa profil
Hej Olle! Det här är kanske långsökt och jag tror du hittat personen i fråga redan men man vill ju hjälpa till så gott man kan :o) Anna Sofia Watz f. 1839 i kalmar, Locknevi. Gift med Poliskommisarie per Axel Lindblom f.1844 i Maria fg, Stockholm. Båda bosatta i Umeå 1890. Var kan jag för övrigt hitta din artikel om Watzarna? Alltid intressant att läsa om lite udda släktknamn./Jill

1999-01-28, 14:01
Svar #4

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Jill,
Ang Anna Sofia Watz f. 1839 så kände jag ej till henne. Problemet med Watzar är att det sannolikt finns ganska många släkter med det namnet över Sverige och jag vet ibland inte vilken tåt jag skall börja dra i. (Om Du kollar televerkets CD för får Du över hundra träffar.)
Artikeln jag refererat till heter Om Maria Watz och hennes bakgrund och återfinns i Släktforskarnas årsbok ´98. Den behandlar både det jag här i anbytarforum kallat Rogslösasläkten Watz och en äldre släkt som utgår från slottsbyggmästaren Antonius Watz, som levde på 1500-talet, om vilken jag tråkigt nog ännu ej vet mer än det som står i artikeln.
Vänligen,
Olle Elm

1999-02-02, 20:11
Svar #5

Utloggad Johnny Köhler

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 110
  • Senast inloggad: 2020-11-17, 17:24
    • Visa profil
Hej Olle,
snubblade över en man vid namn Olof Ersson-Hwass född 1650 i Elfdahlen, död 1701. Gift 23/4 1682 i Elfdahlen med Anna Mattsdotter. Han var soldat och dog under ett fälttåg. Är detta gammal skåpmat, eller ingen person som har anknytning till dina Watz/Wass?
mvh Johnny

1999-02-02, 21:43
Svar #6

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Johnny,
Nej honom kände jag inte till. Däremot vill jag minnas att Bror Hillgren skrivit om en Dala-släkt med namnet Wass.  
Tommy Näzell tipsade tidigare om denne författares förekomst i den här diskussionen och jag har nu fått tag på en av Hillgrens publikationer; Släkten Wass, tryckt i  Landskrona 1917. Den där utredda släkten verkar känd sedan 1750 och lever i Tierps sn och innehar där kantorsbefattningen under åren 1788-1865. Det ser ut som om både stavningen Wass och Wasz (sic!) används. Släkten kan ha anknytning till Finland.
Vänligen,
Olle Elm

1999-02-04, 21:00
Svar #7

Utloggad Jan Söderström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 96
  • Senast inloggad: 2020-08-28, 13:38
    • Visa profil
    • jaso.se
Jag har stött på soldatnamnet Wass senare i tiden, nämligen soldaten Johan Johansson Wass i Ljusdal (X). Han var född i Los 1752-09-11, men bodde en tid i Älvdalen, där han gifte sig. Han var soldat i Hälsinglands regemente. Wass är förmodligen inget ovanligt namn bland de indelta soldaterna, varför det kan vara ganska vanskligt att söka efter släktingar till och bland dessa.
Jan

1999-02-14, 13:55
Svar #8

Utloggad Kerstin Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 461
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 18:23
    • Visa profil
Hej. Jag håller på att läsa Ingevaldssläkten del 1. Där nämns en Dagkarlen Jonas Wass (Hvass) f. 1802 i Holm (Dalsland). g.m. Lisa Svensdotter f. 1806 i Bränna Skållerud. Jonas var anställd som s.k. dagkarl vid Bäckefors bruk.
Mvh. Kerstin Persson,

1999-02-24, 22:17
Svar #9

Utloggad Jill Raneryd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 343
  • Senast inloggad: 2022-08-27, 17:08
    • Visa profil
I en avlöningslista för Ljusnedals bruk finns en Måns Larsson Hvass och en förklarande text har just honom som exempel. Det står: Dessa handlingar ger i vissa fall också upplysningar om några av arbetarna söner som ibland redovisas tillsammans med fadern. Ett sådant exempel är smeden Måns Larsson Hvass, som i samband med ett sammanträde rörande avlöningsförhållanden och liknande, meddelar att han har någon son som kan vara användbar vid bruket, och i en avlöningslista daterad år 1689 finner vi att han hade inte mindre än tre söner i arbetet. Daniel, Lars och Olof.
 
Kanske ännu en koppling norröver?
 
Källa: Gruvarbetare, torpare och bruksfolk av Frans Järnankar

1999-03-02, 21:21
Svar #10

Sverrje Svensson

Hej!
Jag tänkte bara berätta att jag hittat en Alexander Watz f.1723 i Stockholm d. 11/6 1750 på Landfors bruk i Karbenning, Västmanland han hade kommit dit 1742 från Lexsjöbo i Dalarna utan familj. Inte för att det kanske för diskussionen framåt men jag tyckte det kunde vara på sin plats att berätta att det även funnits Watsare i Västmanland. /Sverrje

1999-03-03, 12:04
Svar #11

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Ang Västmanland och Watz:
I Släktforskarnas årsbok ´98, sid 123, har jag redovisat vissa uppgifter om Västmanlandsanknutna Watzar. Då Alexander Watz ovan anges ha kommit från Lexsjöbro kan det väl vara intressant att konstatera att Margareta Elisabeth Ahlbom, gift 6 mars 1722 i Stockholm med kamreraren Alexander Watz, själv dog 8 september 1782 i just Lexsjöbro, Söderbärke, Dalarna. Kanske är ovan angivne Alexander son till detta par och i så fall bror till Fredrik Watz, brukspatron på Grönbo bruk, Fellingsbro.
Om Alexander d ä har Jan Tengelin meddelat mig, att denne enligt Hülphers genealogiska samling 5 7/8 s 190 kom från Norrland. (Ang anknytning till Norrland och dessa uppgifter, jämför resonemang i första inlägget här ovan.)  
Till det som tidigare presenterats om denna Watz-familj kan nu också tilläggas de uppgifter som finns på GF i Stockholm och där på registerkort i Hintzerummet, i det här fallet under nr 33, Personhistoria, Stockholm, U-W. Uppgifterna kompletterar ovanstående uppgifter och uppgifterna i Släktforskarnas årsbok ´98:
Watz, Alexander, bokhållare hos greve Piper, gift 1706, 24/7 i Riddarh. med jungfru Christina Stufwe (möjligen Stüfwe, min anm). Alexander Watz, förre(?,min anm) Camererare, död 1733 (?)/2.  
Om slutledningarna om familjen är riktiga ser vi en rörelse i familjen från Norrland, till Stockholm och vidare till Västmanland. En fråga som alltjämt kvarstår är om det möjligen finns någon anknytning mellan den tidiga Watz-släkt som utgår från slottsbyggmästaren Antonius Watz, vars första geografiskt identifierade person är sonen Andreas Watz, överstelöjtnant vid Östgöta regemente till fots (död mellan åren 1655-1659), lokaliserad till Drothems sn i Östergötland, och denna, möjligen från Norrland kommande släkt.
Vänligen,
Olle Elm

1999-03-03, 12:06
Svar #12

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Ang Watz/Wass i Hintzesamlingen:
Förutom ovan nämnda personer finns följande tidiga personnotiser med namnbärare i samlingen:
Jacob Watz, konsist. prot. 1660, 23/11 s. 69, Jacob Watzen vill gifta sig, men Kerstin Olofes, med vilken han har ett oäkta barn  vill hindra detta.
Nils Watz, praeceptor, konsist. prot. 1686, 18/8 s. 251, Klockaren i Jacob vittnar att han ej vill mottaga con:s citation.
Hans Tyrisson Wass, hovrättsbokbindare i Jönköping, gift 1687, 18/5 i Kungsh. med jungfru Elsa Månsdotter.
David Wass, bokhållare, gift 1692, 3/11 i Nicoloai med jungfru Maria Dahl.
För hänvisningen till uppgifter i Hintzesamlingen tackar jag Tomas Sverker.
Vänligen,
Olle Elm

1999-03-13, 18:32
Svar #13

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 15:28
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej Olle !
Jag sitter och går igenom Generalmönsterrullorna för Upplands Tre-Fem kav.reg. (ett tillfällit regemente, som hämtade sitt manskap från olika delar av landet) för bl.a. 1716. Där stötte jag på korpralen för 1:a korpralskapet vid ryttmästare von Saltzas kompani. Han hette Anthonii Watz och fick avsked för att han blivit för gammal. Man mönstrade för Hans Maÿ:tz i Lund (i Skåne) 19/11 1716.
Tyvärr har jag inte tillgång till tidigare rullor. Du håller ju på att samla personer med det namnet, så får du en till här. Intressant är väl att han heter samma som din första.
Niklas Hertzman

1999-03-14, 00:02
Svar #14

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Nicklas,
Uppgiften om korpralen Antonius Watz är givetvis mycket intressant. Sannolikheten för att han är befryndad med mina Watzar förefaller stor. Både namnkombinationen och tillhörigheten till ett kavalleriförband höjer väl sannolikheten.
När jag går igenom mitt material faller min första blick på den Antonius Watz, förmodligen Antonius Samuelsson Watz som bör vara född efter sin broder Samuel vilken föddes 30/4 1686 i Rogslösa. Denne Antonius har en äldre namne född 10/6 1684 och död ½ 1685 i Rogslösa. Den aktuelle Antonius Watz lever Monsr 1710 då han lämnar byggningspenningar vid sockenstämman i Rogslösa och synes representera sin moder Barbara Blanck. Oavsett hur man räknar med graviditeter bör denne Antonius 1716 varit i 30-årsåldern och kan väl näpperligen avskedas för ålderdom?
Han skulle däremot kunna ha en för oss okänd farbror i 50-årsåldern. Om man ser på den kända födelsefrekvensen hos farföräldrarna, löjtnanten vid Östgöta kavallleri, Antonius Watz och hans hustru Ingrid Samuelsdotter i Rogslösa, får dessa barn mycket tätt i perioder och inga alls i andra perioder. Detta kan givetvis ha att göra med att sedermera löjtnanten var ute i fält under åren 1655-1662 då inga barn finns antecknade, men det kan också vara så, vilket jag bevisat i min artikel i SlfÅb´98, att de fick barn som ej antecknats, i alla fall inte i Rogslösa födelsebok.
Den av Dig funne korpralen kan givetvis vara en person som är anknuten till släkten på annat sätt, eller inte alls. Jag avslutar med att använda stora ord: HJÄLP! Om någon träffar på denne man, var god meddela detta.
Vänligen,
Olle Elm

1999-03-14, 15:12
Svar #15

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 15:28
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej igen Olle !
Jag har nu tittat närmare på uppgiften om Antonii Watz och där står nog inte Blivit för gammal, utan något annat, men vad det är skall jag låta var osagt. Jag skall fixa en kopia och skicka till dig, så får du själv se.
I alla fall, det borde gå att spåra honom bakåt i rullorna för att se om det dyker upp någon uppgift om ålder eller födelseplats eller liknande.
Jag hör av mig med en bild av uppgiften.
Niklas Hertzman

1999-03-16, 11:17
Svar #16

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 15:28
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej igen Olle !
Någon kopia har jag tyvärr inte lyckats att fixa, men nu skall det förhoppningsvis vara rätt. Vi är ett par som har slagit våra huvuden ihop och kommit fram till att det står följande: Första Corporalskapet 1sta Corporalen Anthonii Watz blifwit gemmen för det han gått ifrån sin påst. I dess ställe avangerade friryttaren Niclas Nordberg till Corporal d.30 Sept.1716.
 
Tyvärr har jag inte hittat honom som ryttare, men stöter jag på honom så hör jag av mig.
Niklas Hertzman

1999-03-16, 12:05
Svar #17

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Angående Alexander Watz. En monsieur Alexander Watz omtalas vid tinget i Kumlinge (på Åland) den 25 febr 1697 som ombud för kontrollören Johan Haak, som försökte driva in diverse skulder som en del personer i socknen haft till Haaks svärfar, salig arrendatorn Henrik Werd (tydligen i livet ännu 1691). Tyvärr nämns ingenting om var de nämnda personerna var bosatta. Arrendatorn kan förmodas vara släkt med löjtnanten Henrik Werd, som omtalas i samma dombok 1728-29. Möjligen är denne Alexander Watz identisk med bokhållaren hos greve Piper, som gifte sig 1706 i Stockholm (se ovan).

1999-03-16, 14:04
Svar #18

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Till Niklas,
Tack för arbetet omkring den nu aktuelle Anthoni(us) Watz. Så blir han då faktiskt inte omöjlig som den försvunne sonen med samma namn nämnd ovan - och nämnd Monsr 1710. Kvarstår dock att finna honom geografiskt, liksom alla andra rörliga personer i det som jag valt att kalla Rogslösasläkten Watz.
Till Håkan,  
Tack. Ja, inte verkar det helt osannolikt att det skulle röra sig om samme Alexander Watz, möjligen med ovanstående hypotes d ä, möjligen ute i arbete. Namnet Alexander är väl nästan lika karakteristiskt som Anthonius och det verkar förbryllande att ett flertal individer, under ungefär samma tidsrymd, skulle springa omkring med så likartade och säregna namnkombinationer utan att ha något samband.
Vänligen,
Olle Elm

1999-03-21, 01:00
Svar #19

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Djursdala socken:
 
*GH 1708 30/10 §59: uppträder en Per Wass i Marstad, Djursdala sn, angående en andel i skatterätten Marstad.
*Sevede hd 1711 23/1 §16: Pär Wass m. fl. åbor i Marstad för att de ej förstärkt med båtsmansskjutsen...
*1728  Per Hwass (säkerligen samma person) m. fl. på Marstad nr1 (1/4 mantal)
 
(Detta enligt brev 1998-11-27 från Berit Sjögren, Uppsala)
 
Västra Eneby socken:
 
*1691 21/9 vigdes Simon Svensson i Rumprmåla (nu Rummemåla, Horns sn) och Margareta Hvass i Axhult
*1695 21/4 vigdes Hans Classon i Knoppetorp (Kisa sn) och Anna Hwass i Axhult
*1704 20/11 vigdes drängen Erich Andersson Hvass och pigan Kerstin Hansdotter Axhult
 
Ovanstånde tre Hvassar är barn till Anders Persson i Axhult (tveksamt om han själv kallades för Hvass)

1999-03-21, 15:35
Svar #20

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Carl-Fredrik och andra Watz/Wass-intresserade,
Om jag börjar med Hvass i V Eneby sn nämnda ovan, kände jag bara flyktigt till dem genom studier av ättlingar till nämndemannen Hans i Knoppetorp, Kisa sn (död 1633, bg 7/4) och då genom just ovanstående nämndemans sonsonson Hans Classon som i mina domboksstudier dyker upp som skomakare vid Åby herrgård (domb 1692, 8/6, §13). Förmodligen idel kända fakta.
Möjligen kan jag ändå bidra med något; Du skriver om Anders Persson i Axhult, att det är tveksamt om han själv kallades Hvass. Nu känner jag inte till karln men jag har funnit något som jag länge funderat på och som jag dristar mig att ta upp. I Kinda härads dombok 1672, 14/2, pagina 209, förekommer en fullmäktig å Wälb. Hr Erich Ulfsparres vägnar, Anders Persson Hvass (lite otydligt). Han kallas s d också Wäll.t. Återkommer i samma mål 1675, 4/3, pagina 564ff men nu med stavningen Anders Persson Hwass enligt domboksavskriften. Kan det vara Din Anders Persson i Axhult?  
(Lite kul att motparten är min gamle slagskämpe Bengt Nilsson i Vidingstorp, se här. Återkommer om Djursdala-Wassen som är principiellt viktig genom anknytningen till Marstad, men det är en annan diskussion.
Vänligen,
Olle Elm

1999-03-28, 15:33
Svar #21

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Vid gästsökning i Disbyt fann jag Johan Wass, Gårdeby, Östergötlands län,1691. Då denna uppgift bör avse den person jag eftersökt här vore jag tacksam om någan kan berätta om vem som levererat denna uppgift i Disbyt.
Vänligen,
Olle Elm

1999-03-28, 19:04
Svar #22

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Olle, det är Pehr Hedenqvist pehr.hedenqvist@mailbox.swipnet.se
http://www.torget.se/users/r/rhep/page2.htm
 
--------------------------------------------------------------------------------
 
Familjeöversikt för Johan Wass
         
Johan Wass
Norrköping, Östergötlands län
1691 Gårdeby, Östergötlands län
 
Gift med Karin Bangelia
f 1673-1691 Gårdeby, Östergötlands län;

1999-03-29, 12:06
Svar #23

Utloggad Pehr Hedenqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-01-28, 17:29
    • Visa profil
    • www.hedenqvist.com/ph
Hej Olle!
 
Jag har Per Mårtensson, bror till Jonas Mårtensson Skarp, bland mina anor. När det gäller Wass har jag följt diskussionen i Anbytarforum, men har inget att tillägga. De uppgifter jag har om Karin Bangelia är enbart hennes dop- och vigselnotis i Gårdeby.

1999-03-29, 21:50
Svar #24

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack Anders och hej Pehr,
Det var bra att jag fick svar och på så sätt kontroll på uppgifterna. Tacksam om Du meddelar mig om något nytt skulle dyka upp om bildhuggaren Johan Antoni Wass. Jag förmodar Pehr, att Du har koll på de uppgifter som finns om syskon till Karin (Katarina) Bangelia i SoH 1954-55, Antavla för syskonen Hellerström från Marielund, av N Erik Hellerström.
Vänligen,
Olle Elm

1999-04-01, 08:53
Svar #25

Utloggad Maria Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 45
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej!
jag har en soldat vid namn P. Vaist (i Uppland, Biskopskulla) bland mina anfäder, kan Vaist vara en annan stavning på watz/wass? Har gjort många fruktlösa försök att hitta andra med namnet men utan framgång..
Mvh Maria

1999-04-01, 09:07
Svar #26

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Maria,
Jag har själv aldrig sett denna stavning av namnet, men som Du kan se av diskussionen så här långt varierar stavningen flitigt. Kanske någon annan känner till soldaten Vaist?
Min erfarenhet är att man ibland stöter på soldater med helt, för oss, oförklarliga namngivningar. Min hustru har en anfader i Östergötland som är född Wettergren vilken som soldat får namnet Biard som han senare byter tillsoldatnamnet Hagberg.
Vänligen,
Olle Elm

1999-04-05, 13:56
Svar #27

Utloggad Peter Hermansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2017-01-17, 13:06
    • Visa profil
Hej!
Jag har en bekant som heter Wass i efternamn han är född 1971.

1999-06-13, 10:02
Svar #28

Ronny Tegelberg

Hej!
 
Bland mina anfäder finns en Cherstin Wastensdotter född 1749-(10-01?)Övernora (W). (Husby A1:8A 1/8 Övernora)
 
Hon gifte sig 1775-10-26 med dräng Eric Nilsson från Garpenberg. (E:1 3/3 Husby)
 
Hälsning
Ronny Tegelberg

1999-06-13, 10:47
Svar #29

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Ronny Tegelberg,
Wastensdotter, ett patronymikon som Du anger, kommer möjligen av dopnamnet Vaste, om vilket Du kan läsa mer i Rötters namnlista. Namnet har inget med släktnamnet/släktnamnen Watz - Wass att göra.
Vänligen,
Olle Elm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna