ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stangenett  (läst 1242 gånger)

2006-01-31, 22:40
läst 1242 gånger

Joakim Bång (Slethoegius)

Är det någon som forskar i släkten Stangenett eller har kunskap om den?
 
Landsfiskalen i Göteborgs och Bohuslän, Daniel Smitt (1766-1822), av släkten Smitt från Lösen i Blekinge, var gift med Anna Dorotea Stangenett. Detta enligt Svenska släktkalendern 1943. Där står inget om när hon är född eller när hon dog, inget heller om hennes ursprung. Det framgår inte heller var de var bosatta någonstans.
 
De enda med namnet Stangenett i Sverige som jag hittat är en släkt från Landskrona:
 
Johan Adam Stangenett (1706-1749), skomakare i Landskrona.
Son:
Jakob Benjamin Stangenett, född 1738 i Landskrona, handlande.
Gift med:
Catharina Maria Dahlman, död 1783.
Son:
Johan Adam Stangenett, född 1768-01-10 i Landskrona, död 1833-01-10 i Göteborg.
Student vid Lunds universitet 1784. Grosshandlare i Göteborg.
 
(Källa: Skånska Nationen 1682-1832 (Sjöström, 1897))
 
 
I mantalslängden för Landskrona 1766 finns vid nr.24 (andra kvarteret Slottsplatsen) handelsmannen Jacob Stangenett med hustru och brodern Johannes (utan hustru).
 
Jacob Benjamin Stangenett (född 1738-12-21 och son till skomakaremästaren Johan Adam Stangenett) var först gift med Johanna Dorothea Aarenberg, som avled i barnsäng 1766-02-06, 26 år gammal (bouppteckning 1766-05-06). Med henne hade han dottern Dorothea Maria, döpt 1766-01-28.
 
Hans andra hustru var Catharina Maria Dahlman, död 1783-07-16, 34 år gammal. I bouppteckningen 1783-08-06 finns följande barn uppräknade: Johan Adam 16 år, Otto Christian 8 år, Tomas Gustaf 7 år, Anna Catharina 14 år och Anna Dorothea på 6:te året.
 
Anna Dorothea är född 1778-03-11, och det bör väl vara hon som gifter sig med Daniel Smitt. Fast Jakob Benjamin Stangenett hade åtminstone en bror, och jag vet inte om han hade några barn.
 
(Källor: Landskrona AI:1 (1779, norra roten nr.39); C:2; C:4; C:5; Mantalslängd Landskrona 1766; Landskrona RR & Mag. FIIA:10; FIIA:13)
 
Om någon har kompletterande upplysningar om Anna Dorotea Stangenett skulle jag bli väldigt tacksam.
 
Mvh
Joakim

2006-02-01, 20:44
Svar #1

Utloggad Kjersti Nylander Wahlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 160
  • Senast inloggad: 2018-07-05, 22:40
    • Visa profil
Lite fler uppgifter: Hon finns omnämnd i föreningen Gamla Halmstad Årsbok . Har tyvärr inte läst det själv med hade noterat det så sent som i förgår!
 
Personregister till Gamla Halmstads Årsbok 1924-1943 :
Smitt, se Stangenett,Anna Dorotea Maria,,sid Stangenett,Anna Dorotea Maria;1933,sid 135
 
http://www.gamlahalmstad.se/preg1.htm är webbadressen
Jag blev mycket nyfiken på vart ditt intresse för henne kommer från.
Mitt är detta :
 
Min farmorsmorfar farmor Anna Dorotea Stangenett födde  1801-08-13 JOHAN - JACOB Smitt i Göteborg (Majorna födelseboken)Döpt 1801-08-15 Faddrar Maria Catarina Andersson född Jonsson 'fru Ana Greta Grönwall född Andersson Kronobefallningman Johan Grönwall ur FÖDELSEBOK 1801.
Uppgiften är gammal och innan jag riktigt noterat källa tydligt och bra.
 
Mvh Kjersti

2006-02-01, 23:05
Svar #2

Joakim Bång (Slethoegius)

Hej Kjersti!
 
Jo, jag har också sett på nätet att hon är nämnd i Gamla Halmstads Årsbok. Jag antar att det är för att hon är mor till Johan Jacob Smitt som var provinsialläkare där. Konstaterar att hon har fått ett förnamn till där, men det kan ju ha blivit något missförstånd. I födelsenotisen för Anna Dorothea Stangenett har moderns namn klämts in strax ovanför, och hon hette ju bl.a. Maria.
 
Tack för uppgiften om var hennes son föddes någonstans. Det var något jag också undrade över.
 
Mitt intresse kommer av att jag forskar lite i min svågers släkt. Förutom Smitt och Stangenett finns där bl.a. släkterna Strömberg och Nelander, som väl är gemensamma med dina förfäder. Om du vill kan jag maila över de uppgifter jag har. Jag har gått igenom alla tryckta källor jag hittat på UB i Lund. Grenen Nelander har jag ner till 1500-talet. Har börjat komplettera med kyrkböckerna nu.
 
Mvh
Joakim

2006-02-01, 23:31
Svar #3

Utloggad Kjersti Nylander Wahlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 160
  • Senast inloggad: 2018-07-05, 22:40
    • Visa profil
Tack gärna! Jag har ju en del i form av gamla register. Har sett originalet av flyttningsbetyget för Johan Jacob Smitt innan handlingarna (som jag tror ) for till Lund.Det var något i stil med Herr Högvälborne osv
Jag har lite skrivet om Strömbergssläkten från registerutdrag .Det står visst en del om dem i Viktor Millqvists Svenska riksdagens borgarstånd 1719-1866 Pa Nordstedt&söner Stockholm 1911.
 Så har jag avfototgraferat (suddigt) en miniatyr ett portätt av Daniel Smitt. Det var innan digitalkamerans och scannerns tidevarv.
Mvh Kjersti

2006-04-23, 13:42
Svar #4

Utloggad Anders Ahlford

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2023-01-22, 09:19
    • Visa profil
Till Joakim Bång.
 
Jag ser i ditt senaste inlägg att din svåger har samma förfäder som jag har på min mors sida. Jag blir då nyfiken på hur släkten Nelander kommer in i bilden. Är det borgmästaren i Västervik Johan Peter Nelander som avses, eller finns det någon annan koppling?
Släkten Smitt finns redovisad i Svenska Släkter med antavla tillbaks till Jacob Bengtsson i Kropp.
 
Jag är väldigt nyfiken på om det finns andra kopplingar mellan Smitt och Nelander.  
 
Mvh
Anders Ahlford

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna