ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Standaert  (läst 2472 gånger)

2010-04-04, 15:00
läst 2472 gånger

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Jag försöker bena ut den från Nederländerna invandrade släkten Standaert som är mina anfäder:  
 
Vinimportören & vinhandlaren Nicholaas (Niclas/Nicholaus) Standaert (död 1654)kom till Stockholm 1631 med sin hustru Ursula de Neef (död 1675). Ursulas far ska ha varit (enligt Elgenstierna) Matthias de Neef i Leiden.  
 
Nicholaas Standaert föräldrar och förfäder har jag utan framgång sökt i Nederländerna och Belgien.
Idag fick jag dock från en holländsk vän meddelande om fortsatt svenska Standaert (från Belgiska Geneanet).
 
Min anmoder Emerentia Standaert (död 1679) och gift med hovkapellmästaren Gustav D?ben, var dotter till Nicholaas och Ursula (se ovan). Troligen var källarmästaren Johan Standaert (1639-1697) gift med Margareta Hoff (1658-1717) son till honom och därmed Emerentias bror?! Emerentia drev eget värdshus i hovkapellmästargården i kvarteret Nederland vid nuvarande Götgatsbacken.
 
Margareta Hoff var dotter till drottning Kristinas munskänk Casten Hoff som senare fick licens att starta en av de första vinkrogarna med mat; Kastenhof senare där Hotell Rydberg byggdes vid nuvarande Gustav Adolfstorg snett emot nuvarande Operan i Stockholm.  
 
Det verkar vara båda dessa familjers traditioner; vin och mat som fortsätter i denna familj och som är så svår att bena ut...
 
Källarmästaren Casten Standaert vid södra Stadshuskällaren som verkar ha varit gift med en Margareta Schröder men måste tidigare haft en annan hustru då det finns en vuxen son till Casten som skrivit en hyllning till brudparet (Bok.nu och Libris på sökmaskinen yahoo.com) han hette Johan Fredrik. Vad kan dennes mor ha hetat dvs Castens första(?) hustru.
 
Casten var son till ovannämnda Johan Standaert och Margareta Hoff (då han nämns som dotterson till Casten Hoff i dokument på internet).
 
Från Geneanet fick jag så ytterligare upplysningar om svenska Standaert, ytterligare en källarmästare Adolf Standaert som var gift med Anna Kristina Holmstein (kanske Holmsten?) som ska ha varit föräldrar till Katarina Margareta Standaert född 1723-död 1759 i Stockholm) hennes make ska ha hetat Erik Gustav Zethelius. Kan Adolf vara son till Casten Standaert och Margareta Schröder.
 
Mina Standaerthielm anor lämnar jag utanför detta (det var flera kusin/syssling giften) även om de har samma ursprung dvs ättlingar till ovannämnda Nicholaas och Ursula.  
 
Någon som vet något om detta eller kanske har grepp om det hela?
 
Mvh Steve

2010-04-06, 21:35
Svar #1

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Casten Standaert dog 1725 31/1 och kallas inspektor i bouppteckningen. Hen efterlämnade änkan Margareta Schröder och sex barn:
1/ Margareta Maria, g m apotekare Johan Julius Sahlberg
2/ Adolf, stadskällarmästare
3/ Johan
4/ Hans Fredrik, 22 år
5/ Casten, 20 år
6/ Helena Catharina, g m källarmästare Olof Björckman i Falun.
som förmyndare omnämns brodern Hans Fredrik Satndaerhjelm, sekreterare.
 
Margareta Schröder var dock inte moder till barnen utan det var Catharina Reuter, som hade dött 1721 1/4.
 
Margareta Hoff dog 1718 8/4. Hon hade i sitt andra gifte med Johan Standaert barnen:
1/ Ursilla Standaert, änka efter reg.skrivare Håkan Uggla
2/ Casten Standaert, källarmästare
3/ Johan Standaert, hovmästare, Amsterdam
4/ Hans Fredrik Standaerhjelm, sekreterare i slottskansliet.
 
Källa till ovanstående är bouppteckningsregistret för Sthlms RR och magistrat
 
Margareta Schröder gifte om sig 1726 med hovpredikanten, sedemera biskopen i Göteborg, Göran Wallin. I det äktenskapet fick hon sönerna Fredrik Ulrik och Mårten Göran som adlades Wallenstråle.

2010-04-06, 22:09
Svar #2

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Hej Staffan:
 
Tack för de upplysningarna, det är verkligen fantastiskt när man sökt så länge att plötsligt se samband som bekräftas men också få en massa nya grenar. Särskillt källarmästaren (sonen) Johan Standaert i Amsterdam kan öppna nya vägar för sökandet i Nederländerna där jag idogt sökt denna Standaert familjs rötter (då ingen funnit Nicolaas, Niklas, Nicholas Standaert där och många har försökt att finna dem där!).  
Det förvånade mig heller inte att det var en annan mor till denne Adolf (som jag kände till från hyllningsdikten vid faderns bröllop) medan alla de andra ju är bonus...tack för det! Adolf bör ju ha tagit över Södra Stadshuskällaren efter Casten S. fadern, kan man kanske sluta sig till?! Ja härligt! Tack igen Staffan.
 
Du kan inte se vem Margareta Hoff var gift med i första giftet och om hon hade barn i detta äktenskap? Ja menar bara om det finns i det material du funnit!
 
MVH Steve

2010-04-06, 22:28
Svar #3

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Margareta var gift I 1658 med handelsmannen i Stockholm Olof Olofsson Geting, d. 1665 (källa SAÄ).
De hade sonen Carl Geting, sockerbagare, d 1719 27/2 (källa bou).

2010-04-07, 07:57
Svar #4

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Fantastiskt Staffan, Tack!  
Ja de verkar ju ha varit en riktigt omfattande mat och dryck dynasti! Dessutom har de igen och igen gift sig med sysslingar och kusiner om jag nu ska dra in Standaerthielm också. Jag har själv minst  fyra olika anor från Standaert genom ingiften med andra av min anor. Det är dessutom intressant med alla dessa första andra och ibland tredje äktenskap både för männen och kvinnorna vilket ju ofta skapar familjer som inte står dagens invecklade släktskap med bonus eller plast föräldrar efter...
 
Mvh Steve

2010-04-07, 11:32
Svar #5

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Dygden söckt och funnen, då then hög-ähreborne och högachtade herren inspectoren, herr Casten Standaert, med sin kära brud, then hög-ähreborna och dygd-ädla jungfrun, jungfru Margareta Schröder,ett oryggeligit ächta förbund ingå månde uti förnäme personers närwaro i Kongl. residence-staden Stockholm,  
den 7 december anno 1721. Framgifwit af sonen som vid detta tillfälle, på sina egna och sina kära bröders wägnar, hiärteligen fägnar sig. Stockholm,  
tryckt hos Joh. Laur. Horrn, Kongl. Antiquit. Archiv. Boktr. =Anon.=  nutida källor: libris & bok.nu
 
av Hans Fredric Standaert  Gudrun i detta citat ingår alltså datum och år. med tanke på din fråga under Wallenstråle. Jag tog visst fel det var inte Adolf men Hans Fredric senare adlad Standaerthielm. ja det är inte alltid lätt hur noggrann man än försöker vara...
 
MVH Steve

2014-04-16, 10:32
Svar #6

Utloggad Sven Jansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 109
  • Senast inloggad: 2023-02-27, 19:55
    • Visa profil
Jag söker efter all information kring en Johannes  Julius  Salberg f.  i  Stockholm  (Klara)  20.6.1756.
Föräldrar skall ha varit Casten Julius Salberg och Margareta Christina  Albrecht.detta görs för att fylla ut luckor i Stockholms nations studentmatrikel.Jag sitter nämligen med dokument rörande denna släkt och önskar kontakt med andra som söker information runt dem.
 
Svar gives till.
Sven Jansson
betan@mail.com

2014-04-16, 12:36
Svar #7

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1970
  • Senast inloggad: 2023-08-13, 23:01
    • Visa profil
Och kopplingen till ätten Standaert är...?
 
Edit: Nu ser jag att Casten Julius Sahlbergs mor hette Margareta Maria Standaert. OK.  
 
(Meddelandet ändrat av Ratengo 2014-04-16 12:43)

2015-03-02, 23:24
Svar #8

Utloggad Katarina Sohlborg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3058
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 23:53
    • Visa profil
    • www.thorsaker.se
År 1731 den 11 mars.
 
I ett arvsärende mellan lanträntmästaren Herman Wallrave och hans son Reinhold Wallrave finns en notering -
 
Extract af Räntmästaren Wallraves bref d: 26 sept: 1721 till sin sohns swägerska Ursilla Standardt, att den af hans son och dess hustru åstundade räkning snart skulle blifwa färdig.
 
Nedre justitierevisionen. Högsta domstolen  Prot:1731:1 (1731-1731) Bild 3460 / sid 685 (AID: v655219.b3460.s685, NAD: SE/RA/1311)
 
mvh Katarina
Katarina Sohlborg

2024-02-20, 18:24
Svar #9

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1298
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 11:33
    • Visa profil
Hej,

En dopnotis daterad 27/7 1658 i Riddarholmens fs i Stockholm har fångat mitt intresse. Det står att barnets pappa hette Johan von Bremen och bland faddrarna finns flera namn förknippade med släkten Standaert på 1600-talet. Enligt adelsvapen ska det finnas en uradel-släkt från Estland med släktnamnet Von Bremen, men jag hittar ingen information om den i Riddarhusets arkiv och Estländska släkter.

Länk till adelsvapen om Von Bremen:
https://www.adelsvapen.com/genealogi/Von_Bremen

Den 27/7 1658 döptes Johan von Bremens dotter Rebecca (av herr Nils) i Riddarholmens församling (CI:1, Riksarkivets bild 64, ArkivDigitals sida 71).
Faddrar var: Willem Lehuses(?), Casper Grå, Mathis de Nef, Dietrich Stenberg, Elsa i Farkes, hustru Karin Hoff, hustru Ursula Stander (Standaert), hustru Margeta Clas Blödistell, hustru Anna Karkman och hustru hustru Christina Slorff(?).

Länk till notisen:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0055334_00064#?c=&m=&s=&cv=63&xywh=599%2C2247%2C2907%2C1371

Åtminstone fyra av de tio faddrarna var troligen nära släktingar till vinhandlare Niclas Standaert (som ”lefde än 1654” - nedanstående personuppgifter har hämtats ur Svenska Ättartal 1896 (11:e årgången) (Svensk Slägtkalender volym 11)).

•   Mathis de Nef var troligen en släkting till vinhandlare Niclas Standaerts hustru Ursula de Neeff.
•   Dietrich Stenberg bör ha varit vinhandlare Niclas Standaerts måg (ca 1628 – 1669) gm dottern Maria Standaret, som dog ca 1652 (dvs före ovan nämnda dop).
•   Karin Hoff bör ha varit släkting till vinhandlare Niclas Standaerts svärdotter, Margareta Hoff (ca 1638 – 1717). Troligen rör det sig om Margaretas mamma, Catharina (Karin) Nilsdotter (Becker), som dog ca 1684.
•   Ursula Stander var troligen vinhandlare Niclas Standaerts hustru Ursula de Neeff, som dog efter 1675. Niclas och Ursula hade en dotter med namnet Ursula, men hon var fc 1647 och bör därför inte ha varit gift vid nämnda dop 1658.

Med så många faddrar med nära släktskap till vinhandlare Niclas Standaert tycks det mig troligt att barnets föräldrar var nära släktingar till honom.
Vet någon mer om detta eventuella släktskap?

En tanke jag har haft är att Johan von Bremen var från Bremen och egentligen hade ett annat släktnamn. Min vidare tanke är att det eventuella släktnamnet kanske kan ha varit Fock/Focke/Focken.
Därför undrar jag om någon har stött på släktnamnet Fock kopplat till släktnamnet Standaert.

Anledningen till min tanke om släktnamnet Fock är att jag har noterat ett par vigselnotiser:

1) Köpmans-gesäll Arendt/Arndt Nanning(?) från Harlem (i Nederländerna) gifte sig med jungfru Gertrud Focken i tyska Sankta Gertrud fs i Stockholm den 21/10 1655 (CI:1a, sida 20). Gertrud var dotter till salige vinhandlare Johan Focken i Bremen. Länk: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0056733_00020#?c=&m=&s=&cv=19&xywh=481%2C1013%2C2816%2C1328

2) Den 18/10 1657 (dvs lite drygt nio månader före ovan nämnda dop) vigdes i tyska fs i Stockholm ”Johan Focke, von Bremen, kaufgesell [köpmans-gesäll] ...(?), mit J [jungfru] Anna Maria Pott” (CI:1a, sida 24). Kan möjligen barnet Rebecca ha varit dotter till detta par? Länk: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0056733_00022#?c=&m=&s=&cv=21&xywh=517%2C-116%2C2816%2C1328

Vänliga hälsningar,
Jan Johansson

PS1:Den 25/4 1658 döptes Johan Fockes dotter Elsa i tyska Sanka Gertrud fs i Stockholm (CI:1a, sida 414). Johan Focke bör alltså inte ha varit samma person som ovan nämnda Johan von Bremen vars dotter Rebecca döptes 27/7 1658 i Riddarholmens fs i Stockholm. Min undran om det eventuella släktskapet mellan Johan von Bremen och släkten Standaert kvarstår dock.

PS2: Den 4/2 1660 döptes Johan i Riddarholmens fs i Stockholm. Hans pappa var kryddkrämare Johan Bremer. Eftersom namnet Clas Blödistell, som är registrerat även vid dopet den 27/7 1658 (nämnt ovan), finns bland faddrarna misstänker jag att kryddkrämaren Johan Bremer var samma person som Johan von Bremen. Möjligen rör det sig om en bror till Hans Brehmer, som hade en son Johan fc 1650 i Stockholm (Adelsvapen om Von Brehmer nr 1837: https://www.adelsvapen.com/genealogi/Von_Brehmer_nr_1837). Eftersom vinhandlare Niclas Standaerts måg, Didric Steenberg, var kryddkrämare kanske det rör sig om en yrkesmässig koppling mellan Standaert och Johan Bremer/von Bremen, men eftersom fyra personer ur familjen Standaert var faddrar vid samma dop tycks det mig troligt att även ett släktskap fanns.
Länk till dopnotisen daterad 4/2 1660, som finns i Riddarholmens CI:1, Riksarkivets bild 66:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0055334_00066#?c=&m=&s=&cv=65&xywh=770%2C3658%2C2816%2C1328

PS3: Den 7/4 1663 döptes Johan von Brehmens/Brehmers barn Christina i Riddarholmen fs i Stockholm (CI:1, Riksarkivets bild 70, ArkivDigitals sida 76). En av faddrarna var Antony Bruns hustru Chatarina vilket ger ytterligare indikation om ett släktskap med Standaert eftersom denna Chatarina var syster till kryddkrämare Didric Steenberg, som var gm vinhandlare Niclas Standaerts dotter Maria Standaert. En annan fadder vid samma dop var jungfru Margareta von Brehmen/Brehmer.

Länk till dopnotisen daterad 7/4 1663:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0055334_00070#?c=&m=&s=&cv=69&xywh=3243%2C2795%2C3041%2C1434

Jag har gjort en schematisk bild bland annat av ovan nämnda släktskap (se mitt inlägg här: https://forum.rotter.se/index.php?topic=70456.msg1666282#msg1666282).

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna