ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 04 juni, 2015  (läst 2891 gånger)

2015-02-12, 19:15
läst 2891 gånger

Utloggad Ewa Johnson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1587
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:59
    • Visa profil
Johanna Christina f 1864 finns i föräldrahemmet 1880. Robert Gustaf f 1854 finns som ensamstående 1880 o 1890 men sedan står han som obefintlig för åren 1891-1900.Carl Johan f 1856 finner jag inte i ngn folkräkning.

2015-02-12, 19:19
Svar #1

Utloggad Ewa Johnson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1587
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:59
    • Visa profil
Jo här är Karl Johan f 1856:
 
 66.
Enfors, Karl Johan
Folkräkningar (Sveriges befolkning) 1900
 
Namn
Enfors, Karl Johan
Hemförsamling
Sånga
Hemort
Hemmet
Kontrakt
Svartsjö
Län
Stockholm
Födelseår
1856
Födelseförsamling
Gävle Gävleborgs län
Yrke
Skomakare
Civilstånd
Gift
Kön
Man
Famstkod
Far/man
Familj nr
1
Inkomst
0
Förmögenhet
0
Sida
9
Rad
12
Upprättad av
Riksarkivet SVAR-Svensk arkivinformation
 
Om hushållet
 
Personer i hushållet
Fam. nr 1
Enfors, Karl Johan, f. 1856 i Gävle Gävleborgs län, Skomakare
Ljungman, Klara Louisa, f. 1856 i Håbo-Tibble Stockholms län
Karl Elias Johan, f. 1892 i Danderyd Stockholms län
Beda Wilhelmina Elisabet, f. 1893 i Sånga Stockholms län
Fam. nr 2
Andersson, Johanna Charlotta, f. 1832 i Skå Stockholms län, Änka

2015-02-25, 17:31
Svar #2

Utloggad Karin Uhrvik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 959
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 07:46
  • Karin Uhrvik
    • Visa profil
Tillfällighetsfynd.
 
1685-01-17 angav sig till äktenskap Per Olofsson född i Gävle stad och där borgare, hans vittne var Laurentius Tuscherus, komminister i Sankta Katarina.
 
Jungfruns namn var Brita Olofsdotter född i Gävle stad.
 
Deras besked från Gävle stad hade Hr Mag. Tilatius själv och de vigdes efter en lysning.
 
Katarina CI:4 (1685-1692) Bild 24 / sid 39 (AID: v86981.b24.s39, NAD: SE/SSA/0009)

2015-02-26, 06:26
Svar #3

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6925
  • Senast inloggad: 2024-03-01, 07:58
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Bör vara Pehr Olsson Wandel d 1712 och hans första hustru Brita Olofsdr Gumse. Hennes fader Olof Nilsson Gumse finns också i Katarina C1:2 204

2015-03-08, 12:42
Svar #4

Utloggad Margareta Eriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2016-02-07, 22:34
    • Visa profil
Hej!
Min far, Arvid Åke föddes 28 mars 1906 i Gävle. Hur gick det till när en kvinna reste från en ort till en annan och födde sitt barn i hemlighet? Kunde hon skriva in sig på ett barnbördshus eller fick hon hjälp av en privat barnmorska? Är intresserad av omständigheterna kring denna födsel. Vid 8 månaders ålder kom han till fosterhem i Sala. Modern  Judith Elisabeth Andersson var hemmahörande i Stockholm, Katarina församling.Hur gick fosterhemsplaceringen till? Fanns någon kontaktperson? Någon far fanns inte med i bilden, har bara hört spekulationer om vem det skulle kunna vara.Jag vet inte hur man ska gå tillväga för att få klarhet. Tacksam för hjälp.
 
Med vänlig hälsning Margareta

2015-03-08, 13:57
Svar #5

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21802
  • Senast inloggad: 2024-03-01, 11:54
    • Visa profil
Barnaföderskor hade rätt att vara anonyma oavsett var förlossningen ägde rum. De flesta reste från en mindre ort till en större, de allra flesta till Stockholm, och bodde där några månader före förlossning för att dölja graviditeten på hemorten, vanligen i ett hyresrum i en privatbostad. I tidningarna fanns gott om annonser med erbjudande om att hyra rum för obemärkt som det kallades. Det fanns också en del mödrahem, oftast finansierade av välgörenhetsorganisationer, som gratis tog emot fattiga ogifta blivande mödrar och även kunde skaffa fosterhem åt barnen.
 
Vad gäller fosterhemsplaceringen kunde den annars vara helt privat - alltså ordnas och betalas av modern själv (ibland via förmedling av exempelvis barnmorska eller församlingspräst) eller - i synnerhet om den anonyma modern bara försvann - av kommunal social myndighet.
 
Hade din farmor kanske någon anknytning till Gävle eller till någon av fosterföräldrarna? De bodde ju i Gävle vid tiden för din fars födelse och tog med honom till Sala.
 
Enligt Arvid Åkes födelsenotis var modern född 10/1 1879. Judith Elisabet Andersson var enligt rotemansarkivet född 10/1 1878. Är det säkerställt att det är rätt mor?
Hälsar vänligen
Maud

2015-03-08, 14:57
Svar #6

Utloggad Margareta Eriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2016-02-07, 22:34
    • Visa profil
Hej Maud!
Det är rätt mor, det måste vara felskrivet. Jag har säkrat Judiths födelsedata, 1878 är det rätta. Du skriver att fosterföräldrarna bodde i Gävle vid aktuell tidpunkt, intressant, nu blir jag riktigt konfunderad för fostermodern flyttade till Gävle sedan hon blivit änka och dog där någon gång på 30-talet. Det fanns fler i den släkten som reste till Gävle, jag har alltid undrat varför, har inte funnit något samband. Släkten kom från Södermanland och Östergötland.Judiths syster Christina Catharina Andersdotter född 17 maj i Taxinge , boende i Stockholm ska ha fött 2 flickor med olika fäder som sen i vuxen ålder flyttade till Gävle och blev lärarinnor. Har inga uppgifter alls på dem, vare sig namn eller födelsedata. Har fått uppgiften från en avlägsen släkting , f.ö. den enda jag hittat. Tyvärr är hon inte längre kommunikativ.Här är det väl stopp?
 
Med vänlig hälsning Margareta

2015-03-08, 14:57
Svar #7

Utloggad Johan Håkanson-Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 209
  • Senast inloggad: 2016-01-28, 20:03
    • Visa profil
Vill någon hjälpa mig att spåra den Anna Jansson, som gifte sig 12 augusti 1902 i Gävle (E I:6, f. 22 r. f.) med handlanden Sundgren från Ockelbo?
 
Hon återfinns i församlingsboken under den aktuella perioden (A II a a:3, f. 1138 r.) men hennes namn har inte noterats i de register över församlingens medlemmar som upprättats i de föregående böckerna (A I:23 a-l) trots att hon redan före 1896 måste ha flyttat till Gävle.
 
Jag har också försökt att följa henne från födelsen men har funnit att hennes i församlingsboken uppgivna födelsedata är felaktiga och tror mig därför inte vara kapabel att identifiera henne tidigare. Jag har inte heller funnit några andra tänkbara kandidater.

2015-03-08, 15:09
Svar #8

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21802
  • Senast inloggad: 2024-03-01, 11:54
    • Visa profil
Margareta,
du har fosterföräldrarna i Gävle Heliga Trefaldighet AIIaa:11 (1896-1922) Bild 2410 / sid 4237 (AID: v134909.b2410.s4237) raderna 13 och 14. Inflyttade från Sala 1903, återflyttade dit 7/12 1906 tillsammans med fostersonen. Se Gävle Heliga Trefaldighet BIII:3 (1906-1911) Bild 490 / sid 82 (AID: v134961.b490.s82) nr 99.
Hälsar vänligen
Maud

2015-03-08, 15:13
Svar #9

Utloggad Tommy Landin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2016-05-25, 22:04
    • Visa profil
Anna finns på stora tuna c:10 bild 45
far jan jansson mor sara persdotter  
i kopparhyttan 6

2015-03-08, 15:37
Svar #10

Utloggad Margareta Eriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2016-02-07, 22:34
    • Visa profil
Tack Maud!
 
Med vänlig hälsning Margareta

2015-03-08, 17:48
Svar #11

Utloggad Johan Håkanson-Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 209
  • Senast inloggad: 2016-01-28, 20:03
    • Visa profil
Tommy,  
 
Även om jag inte helt vill avvisa din kandidat, så är både namn och patronymikon litet för vanliga för att säker identifiering skulle vara möjlig.

2015-03-08, 23:16
Svar #12

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-02-02, 00:55
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Hej Johan!
 
I den församlingsbok du nämnde finns noteringen 3/III, som är en hänvisning till 3:e kvarteret nr 3 i fastighetslängden (Gävle Heliga Trefaldighet AIIb:10, s 12). Därifrån kan man lätt följa henne bakåt genom fastighetslängder och husförhörslängder. Hon kom till Gävle 1877-07-11 från Stora Kopparberg (Gävle Heliga Trefaldighet AI:20a, s 176) och tycks hela tiden fram till giftermålet ha varit piga hos stadsläkaren Erik Adolf Grape.
 
Enligt Stora Kopparberg AIa:13, s 67, hade hon tidigare samma höst flyttat från Stora Skedvi. Om du sedan fortsätter att följa henne bakåt, kommer du ganska snart till hennes föräldrahem i Nyckelby (Stora Tuna AI:22e, s 135).
 
Hälsningar
Hans Olof
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2015-03-08, 23:35
Svar #13

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-02-02, 00:55
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Det finns knappast någon anledning att betvivla det födelsedatum som anges i husförhörslängderna. Att Anna saknas i födelseboken för Stora Tuna 1848 beror på att originalboken förstördes i en brand 26 november detta år - se anteckning i Stora Tuna C:10, bild 42 (AD Online).
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2015-03-09, 22:38
Svar #14

Utloggad Johan Håkanson-Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 209
  • Senast inloggad: 2016-01-28, 20:03
    • Visa profil
Hej Hans Olof,
 
Tack för dessa uppgifter!

2015-04-07, 12:54
Svar #15

Utloggad Åke Sjödin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 479
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 14:41
    • Visa profil
Hej!
Min mormor Johanna Matilda Sundberg gift Wallin född 18690516 i Ore sn dog redan 1908 i Härnösand i TBC. Jag såg häromdagen i en bok som hon hade haft att hon skrivit Gefle 1897. (Boken är för övrigt Järnringen av Ely Montclerc). Kan någon ge mig ett tips hur jag skall leta i församlingsböckerna. Jag har en misstanke att hon kan ha arbetat för Uppsala - Gävle järnväg.
Mormor flyttade sedan till Säbrå där hon gifte sig med Ernst Oscar Wallin från Dunker (Han dog 1905 i TBC).
 
(Meddelandet ändrat av Akesjodin 2015-04-07 15:23)

2015-04-07, 14:28
Svar #16

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21802
  • Senast inloggad: 2024-03-01, 11:54
    • Visa profil
Johanna Matilda Sundberg f. 1869 och Ernst Oskar Wallin vigdes 16/10 1900 i Härnösand varifrån avis sändes till Bollnäs, där bruden var skriven och lysning skett. Paret inskrevs i Säbrå 12/11 1900, han kom då närmast från Storkyrkoförsamlingen i Stockholm, hon från Bollnäs.
Bollnäs EI:5 (1895-1913) Bild 620 / sid 54 (AID: v134097.b620.s54) nr 47
Säbrå AIIa:1b (1895-1905) Bild 730 / sid 568 (AID: v122599.b730.s568)
 
Johanna Matilda Sundberg var skriven i föräldrahemmet i Bollnäs då hon 28/10 1890 flyttade till Härnösand där hon arbetade som piga. Återkom därifrån till Bollnäs 1/12 1893 och var sedan skriven hos föräldrarna tills hon flyttade till Säbrå 1900.
Bollnäs AI:26c (1886-1890) Bild 259 / sid 252 (AID: v134057.b259.s252)
Härnösands domkyrkoförsamling AIa:16c (1881-1891) Bild 335 / sid 329 (AID: v121667.b335.s329)
Härnösands domkyrkoförsamling AIa:17c (1891-1900) Bild 290 / sid 287 (AID: v121627.b290.s287)
Bollnäs AI:27c1 (1891-1895) Bild 256 / sid 250 (AID: v134062.b256.s250)
Bollnäs AIIa:3 (1896-1906) Bild 2780 / sid 245 (AID: v134068.b2780.s245)
Hälsar vänligen
Maud

2015-04-07, 15:03
Svar #17

Utloggad Åke Sjödin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 479
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 14:41
    • Visa profil
Tack Maud!
Om jag förstår det rätt så var hon aldrig bosatt i Gävle, men däremot hade hon varit piga i Härnösand. Jag försöker klura ut under vilka omständigheter hon träffade morfar. Tänkte att Gävle kunde ha varit en plats. Morfar var vid den här tiden bosatt i Gamla stan, Stockholm. Jag har också sett att mormor hade många vänner från Gävle i en adressbok jag har kvar. Hon var kanske på tillfälligt besök i Gävle?

2015-04-07, 15:17
Svar #18

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21802
  • Senast inloggad: 2024-03-01, 11:54
    • Visa profil
Man skulle kanske kunna tänka sig att hon skaffade sig en utbildning av något slag i Gävle, gick någon kurs eller skola, och då fick vänner där. Det var vanligt att den som studerade på annan ort inte skrevs där utan kvarstod i föräldrahemmet.
Hälsar vänligen
Maud

2015-04-07, 15:31
Svar #19

Utloggad Åke Sjödin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 479
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 14:41
    • Visa profil
Ett tack till Anders Jönsson. Ja det var fingrarna som gick i kors så det blev fel födelsedatum. Jag har rättat detta nu. Ja att hon kunnat vara i Gävle och läst är en synpunkt som jag inte tänkt på.  Jag pluggade ju själv i Göteborg men var hela tiden skriven i Bollstabruk, Ytterlännäs Tack Maud!
 
(Meddelandet ändrat av Akesjodin 2015-04-07 16:54)

2015-04-07, 16:57
Svar #20

Utloggad Anders Jönsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1590
  • Senast inloggad: 2024-03-01, 10:21
    • Visa profil
Hej Åke. Så Du han se mitt svar. Eftersom Maud var aningen före och dessutom
mer utförlig, valde jag att radera mitt svar.
 
Visst är det spännande att försöka förstå hur olika personer träffas.
 
Med vänlig hälsning
Anders
Anders Jönsson

2015-04-26, 19:57
Svar #21

Utloggad Eva Basson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 145
  • Senast inloggad: 2020-02-18, 09:32
    • Visa profil
Hej på Er!
Jag hoppas att ni kan hjälpa mig.
Jag letar efter en flicka Augusta Alexandra född 1/12 1872 som oäkta på Allmänna Barnbördshuset i Stockholm.
Mamman Anna Margareta Ersdotter/Johansson/Eriksson född 6/5 1846i Gimsberke i Amsbergs Kapell/Stora Tunas församling.
Anna Margareta flyttar till Gävle Trefaldighet 1870 och får en dotter Hulda Evelina född 1/7 1871.
Vad jag förstår föder hon en flicka, Augusta Alexandra, på Allmänna Barnbördshuset 2/12 1872 under ett besök i Stockholm. Attest går till Gävle om födseln.
13/1 1873 flyttar mamma och 2 döttrar till okänd församling i Stockholm.
Sedan står det med små bokstäver i kyrkboken AI:18f b276/s280 att Anna Margareta flyttar till Stora Tuna 11/1 1875. I Inflyttningslängden i Stora Tuna finns inte Augusta Alexandra nämnd utan bara den andra dottern Hulda Evelina.
Jag har letat i dödsnotiser i Gävles kyrkböcker mellan 1873 - 1875 och inte hittat någon Augusta Alexandra. Jag vet heller inte vart i Stockholm de tog vägen eller när de flyttade tillbaka till Gävle. Jag har letat men inte hittat något. Är det någon som kan lösa mysteriet?
Det gör det svårt också då Anna Margareta omväxlande kallas Johansson, Eriksson och Ersdotter
Med vänlig hälsning  
Eva Basson
 
Allmänna barnbördshusets kyrkoarkiv CI:7 (1872-1879) Bild 290
Gävle Heliga Trefaldighet CI:20 (1869-1874) Bild 199 / sid 172
Gävle Heliga Trefaldighet AI:18f (1871-1875) Bild 276 / sid 280
Gävle Heliga Trefaldighet BI:8 (1871-1874) Bild 71 / sid 67
Stora Tuna B:1 (1848-1877) Bild 119 / sid 114
 
Allmänna barnbördshusets kyrkoarkiv CI:7 (1872-1879) Bild 290

2015-04-26, 21:28
Svar #22

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21802
  • Senast inloggad: 2024-03-01, 11:54
    • Visa profil
Augusta Alexandra föddes 2/12 1872 på Allmänna BB (då beläget vid Hantverkargatan 19 på Kungsholmen). Hon intogs på Allmänna barnhuset 11/1 1873 och dog där 21/6 samma år, enligt barnhusrullan.
Allmänna barnbördshusets kyrkoarkiv CI:7 (1872-1879) Bild 290 (AID: v82984a.b290)
http://digitalastadsarkivet.stockholm.se/Bildarkiv/Egenproducerat/SE-SSA-0809/Ba rnhuspdf2008/03_02419.pdf
Hälsar vänligen
Maud

2015-04-26, 22:35
Svar #23

Utloggad Eva Basson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 145
  • Senast inloggad: 2020-02-18, 09:32
    • Visa profil
Tack snälla Maud!
Jag hade inte en tanke på Allmänna Barnhuset! Tänk att behöva lämna sitt barn på det viset, tragiskt.
MVH Eva

2015-04-27, 21:50
Svar #24

Utloggad Björn Alnebo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2023-03-29, 11:25
    • Visa profil
Något att bita i?
I HFL för Gävle AI:18f sid 304, längst ner har vi Sjömansmissionären Erik Eriksson med sin Fästekvinna Charlotta Andersdotter. Charlotta har oäkta sönerna Samuel och Erik. Det är främst Samuel jag försöker reda ut. Han ska vara född i Broby (R) 22/10 1870. I FB för Broby (Källby) C:2 sid 255 finns han inte med (bara 8 födda barn detta år) förmodligen beroende på att han var oäkta. (Samma sak med Erik, han saknas i Gävle FB. Av samma skäl?)
Betyder detta att det inte finns någon födelsenotis någonstans?
I ovan nämnda HFL för Gävle står att familjen kom från sid 68 och något oläsligt. Jag skulle vilja finna den sidan för att se vad som står om saken i HFL.  
Mor Charlotta kom från Lomaryd (Lommaryd? som ju ligger i trakten av Aneby, Eller är jag fel ute?) Varför föds Samuel i Broby?
 
Mystiken är inte slut med det. Googlar man på Samuel dyker han upp på en släkttavla som Sam Bendix Eriksson. Jag har inte hunnit forska på honom efter 1910 men detta verkar också konstigt. Varifrån kommer Bendix? Är det någon som fått något om bakfoten? Jag har inte heller funnit när han avled. Hittar honom inte i Dödboken....
 
Det var Bendix som fick mig att kolla upp Samuel lite noggrannare. Ibland går man igång på de mest märkliga saker och inte har jag blivit klokare än. Kan någon hjälpa till?
Tackar på förhand.
Björn

2015-04-28, 16:44
Svar #25

Utloggad Marianne Landh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 611
  • Senast inloggad: 2019-12-03, 16:13
    • Visa profil
Hej  Björn !
 
Ja, någon har nog fått något om bakfoten. Här kan några frågetecken  rätas ut.
 
Samuel f 1870-10-22 på Broby nr 5, Västra Broby CI:4 (1847-1876) Bild 27 / sid 45, rad 17.  
Västra Broby AI:14 (1869-1875) Bild 48 / sid 45. Samuel noteras inte som oä.  
Föräldrarna tog ut lysning ( Västra Broby EI:1 (1861-1895) Bild 12 / sid 9) men  verkar  inte blivit vigda, utan levt som sambo.  
Familjen  flyttar till Gävle okt 1872.
Gävle Heliga Trefaldighet AI:18d (1871-1875) Bild 318 / sid 335.
Gävle Heliga Trefaldighet AI:18c (1871-1875) Bild 76 / sid 68.
Gävle Heliga Trefaldighet AI:18f (1871-1875) Bild 300 / sid 304.
Gävle Heliga Trefaldighet AI:20f (1876-1880) Bild 306 / sid 297. Erik Eriksson gifte om sig efter Charlottas död 1878.
 
Samuel; Falu Kristine AI:35 (1884-1893) Bild 340 / sid 310.  
Vet inte var Bendix kommer ifrån. När Samuel 1892 flyttat från Falun (via Stockholm??) till Sundsvall står det ”kallar sig Bendix”. Sundsvalls Gustav Adolf AI:8f (1880-1891) Bild 112 / sid 1789.
 
Samuel vigdes 1927-11-03, Sundsvalls Gustav Adolf EI:11 (1924-1930) Bild 760 / sid 70.
 
Ur Sv db 1901-2013.
18701022
Bendix, Samuel
Fredsgatan 13
Död 27/11 1937.
Kyrkobokförd i Sundsvall, Sundsvalls stad (Västernorrlands län, Medelpad).
Född 22/10 1870 i Östra Broby (Kristianstads län, Skåne).
Gift man (3/11 1927).
- - -
Charlotta och hennes föräldrar.
Hon föddes 1845-01-03 på Gunnarstorp Mellangård i Lommaryd C:5 (1810-1860) Bild 152 / sid 297.  
Familjen flyttar runt en del men det går att följa henne i hfl tills hon hamnar i Västra Broby 1869 . Västra Broby AI:13 (1863-1869) Bild 49 / sid 45.  F-dagen har senare felaktigt ändrats till 3 nov. vid husförhör.
Charlotta dog 30 april 1878. Gävle Heliga Trefaldighet FI:2a (1876-1889) Bild 76 / sid 73.
- - -
Har inte hittat Erik i fb Gävle.
 
Hälsningar
Marianne

2015-04-28, 17:15
Svar #26

Utloggad Björn Alnebo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2023-03-29, 11:25
    • Visa profil
Tack snälla Marianne.
Nu ska jag studera allt du redovisat, det ser ut som det mesta löser sig.
Det ska bli spännande.
Frågan är väl nu bara var han fick Bendix ifrån. Det är onekligen ett ovanligt namnval.
 
Med vänlig hälsning
Björn

2015-04-28, 20:44
Svar #27

Utloggad Monika Wilander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2640
  • Senast inloggad: 2023-11-26, 16:39
  • Ha inte så bråttom bakåt! Nära forskning ger mer.
    • Visa profil
Björn! Erik finns i SCB födda i Gävle, men under år 1873. Han är ju född sent i dec. 1872, och något dop som liten blev det ju inte eftersom familjen var baptister.
I 1910 års folkräkning har Erik efternamnet Böhmer Eriksson, är gift, har titeln redaktör, har två barn f 1897 o 1899 födda i Själevad (Y) och bor i Hudksvall, senare i Örnsköldsvik. Han dör 6/6 1949 i Huddinge (enl Geni som bör kollas).
 
Monika W

2015-04-28, 23:47
Svar #28

Utloggad Björn Alnebo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2023-03-29, 11:25
    • Visa profil
Tack Monica.
Ytterligare några bitar på plats
Med vänlig hälsning
Björn

2015-06-04, 22:42
Svar #29

Utloggad Sinead Jacobsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2015-06-09, 10:37
    • Visa profil
Hej
 
Jag letar efter familjen Åsberg från Alfta.  
 
Husband: Erik Åsberg  
Wife: Brita Persdotter
 
Barn:  
Erik Åsberg (June 9, 1840)  
Jonas Åsberg (July 20, 1843  
Kerstin Åsberg (May 5, 1849)  
Per Åsberg (December 20, 1854)
Brita Åsberg (November 25, 1845) - hon gick till America med sin dotter. Hon var ogift. Our great great? grandmother.
 
Bor hennes familj forfarandar i Sverige?  
 
Tack så mycket
Sinead

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna