Tack för hjälpen Anders!
Ditt antagande att Jacob Gislesson Schatelovius är far till min Markus verkar mycket troligt.
Har tittat på födelsenotisen. Markaryd C:1 (1688-1716) Bild 129 / sid 247. Ett dopvittne är Nils Jacobson i Markaryd. Sedan kan det vara en Giseson, men utan tillägget Schatelovius!, i ( - - ), Nils Nilsson i (- - ), Gunnil Olufsdtr i Markaryd, Anna Nilsson i (- - ), Johanna ( Gisesdtr?) i (--).
Det är svårt att tyda!
Hittade en diskussion som har några år på nacken under rubriken Svanström-Baas,Skillingaryd och där finns han nämnd. Se nedanstående citat.
Komministern i Markaryd Jacob (Gislonius) Schatelovius är inte son till kh Andreas Petri (Schatelovius) i Stenbrohult. Hans far är Gise/Gisle snickare i Växjö stad. Tyvärr hittar jag inte min exakta källa nu, men det omnämns i Växjö stads dombok.
Jacob Gislonis Scatelovius (född 1659, komminister i Markaryd 1693, död 1735-05-01) och Maria Hemmingia (född 1668-03-22 i Växjö, död 1744-09-06) var inte syskon utan gifta med varandra. (Källa: Smolandi Upsalienses III, nr. 887) Jag har inte hittat någon uppgift om vem som var hans far, men det kan inte ha varit Andreas Petri Scatelovius.
I boken Smålands Nation i Lund 1668-1921 (Carl Sjöström, 1922) kallas Jacob Gislonis Scatelovius för Jacobus Gisleson Schallonius och han skall ha varit gift med Maria Marcidotter Montelius. Vet inte villken av uppgifterna som är korrekt.
Nu har jag fått några trådar att nysta vidare på.
Tack än en gång!
Rita