ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-07-27  (läst 4176 gånger)

2000-04-27, 14:52
läst 4176 gånger

Utloggad Mats Carlin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 89
  • Senast inloggad: 2024-07-06, 11:59
    • Visa profil
    • www.carlin.no
Är interesserad av kontakt med de som har interesse för släkterna Sehlberg, Djuberg, Engquist, Malmgren, Funck, Gahn och Gavelström i Gävle stad i perioden fram till 1800-talet.  
 
Jag har läst Erik Sehlbergs samling av Gävle stads släkter och har dessa upplysningar. Grundstammen i min antavla i Gävle är tre generationer Nils Nilsson Sehlberg, tunnbindare i Gävle.  
 
Som tips til Christiernin diskutionen ovanför så hette prosten i Fellingsbro socken (Västmanland) Christiern Christiernia på början av 1700-talet. Jag vet inte om det finns upplysningar om honom i herdaminne etc. och om han är i släkt på något sätt med ovannämnde, men det är nog värdt att kolla ?

2000-05-01, 19:34
Svar #1

Stefan Sörensson

Jag söker uppgifter om släkterna Lundgren, Garneij, Gallskär, Nyström, Stigenberg, Sahlström i Gävle.  
Carl Lundgren, kofferdikapten i Gävle. Död 1789 i Hull. Hans hustru Anna Margareta Garneij, född 1748 i Älvkarleby, nämns såsom enda arvinge vid  hennes sons, sjömannen Carl Gustaf Lundgrens bouppteckning i Gävle 1805 (FII:23, nr. 32), då han avlidit under Utrikes Sjöresa i America 1804. Närvarande är då kopparslagaren Aron Sahlström i Gävle, som har fullmakt från henne. Har någon påträffat Anna Margareta (Lundgren) Garneijs dödsnotis? Var hon möjligen omgift med Aron Sahlström... Tillsammans med kapten Carl Lundgren hade hon fem barn: Agneta Margareta, f. 1775 i Gävle, Christina Fredrica, f. 1777, Carl Gustaf, f. 1779, en son, f. 1782, död i späd ålder, Jan Fredric, f. 1785.
Tydligen har samtliga barn avlidit vid sonen Carl Gustafs död 1804. Tacksam för svar.
 
Mvh, Stefan

2000-05-06, 23:06
Svar #2

Utloggad Carolina Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 59
  • Senast inloggad: 2024-07-04, 12:16
    • Visa profil
Hejsan
 
Finns det någon som forskar på Hemgren i Gävle?
 
Jag söker efter arb. Per Hemgren och hans hustru Edla Wilhelmina Sedin, de har bland annat dotter Alma Wilhelmina f. 1881-01-23 i Gävle.
Edla Wilhelmina dör 1927-08-12 i Sörby (Thomas förs?)
Per Hemgren och Elda Wilhelmina har även barnen:  
 
Johan
Magda
Edvard
Harry
Helene Kristina f. 1863
Wilhelmina (Mina) f. 1864
Ida f. 1879
Edla Lovisa f. 1882
Hulda Elisabeth f. 1885
Anna Matilda f. 1887
 
 
Känner någon till någor mer om familjen? Tex var i Gävle de bodde?
 
Tack på förhand
 
Mvh Carolina

2000-05-07, 01:31
Svar #3

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Jag undrar om de tullbesökare som fanns i Gävle finns dokumenterade i någon sammanställning i bokform? Eller var kan jag lämpligen finna uppgifter om dem? (Det rör sig för min del främst om 1770- och 1780-talen.)
Mer specifikt är jag intresserad av alla Ek(e)löf, Björkman och Hjerpe som ni kan ha funnit i Gävle.
Om någon också kan kolla en vigselnotis så vore jag tacksam: 24/9 1773 i Gävle mellan Johan Jakob Eklöf och Eva Björkman. Jag har tytt hans hemort som Rögslagen, och vill minnas att det var mycket tydligt skrivet. Kan någon bekräfta det eller komma med ett bättre förslag? (Jag har inte lyckats hitta något Rögslagen - eller liknande - i Sverige.)
Tack på förhand
Mikael

2000-05-26, 20:10
Svar #4

Utloggad Gudrun Åhrlin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 531
  • Senast inloggad: 2017-05-02, 23:18
    • Visa profil
Hej!
I min strävan att samla hela Åhrlin-släkten i en katalog har jag följt två systrar med familjer. De är bosatta i Gävle.  
 
a) Lena Stina Åhrlin (ibland felaktigt noterad som Helena Christina) f 1820-06-14 i Älvkarleby
med make  
brandvakten Pehr Hedström f 1814-05-22.
De har också barnen  
Carl Gustaf Hedström f 1845-08-30 Gävle(eldare, sjöman),  
Christina Catharina f 1848-11-03 Gävle,  
Maria Lovisa f 1858-10-11 Gävle.  
I familjen finns också Christina Catharinas son Carl Gustaf f 1870-08-13 Gävle.
 
Jag har senast sett dem i Gävle AI:17A s 213 N 137.
 
På samma sida finns systern
 
b) Brita Lovisa Åhrlin f 1822-04-19 Älvkarleby
maken  
brandvakten Pehr Lindgren f 1817-02-01
samt barnen  
Pehr Johan (hu:s oä)f 1849-01-30,
Carl Erik f 1851-12-03,  
Anders Gustaf f 1854-10-27,  
Lars Fredrik f 1857-02-23,  
Wilhelm f 1859-11-03,  
Olof Alfred f 1862-07-04 samt  
Elias Theodor f 1866-06-10 d 1869-11-25.
 
Det står att denna sistnämnda familj flyttar till
156-V, men jag har inte lyckats att finna dem. Jag har läst Gävles hfl fram och tillbaka åtskilliga gånger.
 
Familj a) finns sedan på AI:18A s 220 N 137, men efter det är även de spårlöst försvunna för mig.
 
Sonen Pehr Johan i fam b) finner jag i samma hfl på s 280 med sin familj, men sedan är det stopp.
 
Snälla! Om ni stöter på dessa familjer tala om för mig. De är ju viktiga för min kommande Åhrlin-
katalog.
 
Vänligen Gudrun Åhrlin

2000-05-27, 23:09
Svar #5

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Gudrun
 
Lena Stina är samma sak som Helena Christina, så det är inte felaktigt noterat om namnet skrivs Christina i stället för Stina. Så är det med många namn; i dopboken står det Karin eller Katarina men i husförhörslängden Kajsa. Maria blev Maja och Margareta kortades till Greta.
 
Det knepiga är vad man ska skriva i antavlan, dopnamnet eller det namn de faktiskt kallades för under sin livstid.

2000-05-27, 23:50
Svar #6

Utloggad Gudrun Åhrlin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 531
  • Senast inloggad: 2017-05-02, 23:18
    • Visa profil
Min fråga gällde vart de tagit vägen och min kommentar om namnet (som i dopboken är Lena Stina)var bara ett förtydligande för att den, som eventuellt finner familjen skulle veta att det var rätt person.
Eftersom jag håller på principen att det, som står i dopboken är det rätta (med noteringar vid sidan om när jag märker att de kallas för något annat än dopnamnet) kallade jag Helena Christina för felaktigt.
MVH
Gudrun

2000-05-28, 18:53
Svar #7

Utloggad Gudrun Åhrlin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 531
  • Senast inloggad: 2017-05-02, 23:18
    • Visa profil
Förlåt!
Det lät visst skarpt vad jag skrev. Det var inte meningen. Jag var bara ivrig att förtydliga min fråga.  
Förlåt!
Gudrun Åhrlin

2000-06-18, 17:52
Svar #8

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Har någon mer upplysningar om denna familj? PB är med stor sannolikhet släkt med någon av de Björkman som var präst.
 
Petter Björkman, 1719. Lots i Gävle. D 11/7 1785 (lungsot), 66 år. Begr 14/7. G m
Anna Jerpe, 1717. D 8/1 1784 (ålder), 66 år. Begr 11/1
Eva 25/7 1747 dp 26/7. G 24/9 1773 i Gävle m Johan Jakob Eklöf, tullbesökare i Gävle (f 1743 i Rögslagen (?). D 21/2 1791 i Gävle (rödsot), 58 (!) år. Begr 27/2). D 10/10 1787 i Gävle (vattusot), 34 (!) år. Begr 14/10
Peter. Lots i Gävle. G m Anna Lindgren (f 1735. D 23/4 1791, 55 år. Begr 29/4)
 
Hälsningar, Mikael

2000-07-29, 16:27
Svar #9

Utloggad Agneta Rung

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 94
  • Senast inloggad: 2015-07-18, 16:39
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har precis påbörjat min forskning på den del av min släkt som härstammar från Gävle. På vret 100 hittar jag nästan samtliga anfäder i hfl A1:21j, 1881-1885. I SVARs förteckning beskrivs denna hfl som Kv V, 2:dra avdelningen (spr vretnummer 66-309) jämte barack F,R,S,T och U. Försörjnings- och arbetsinrättningen samt fattiggårdspers. och sjömanshemmet.  
 
Nu undrar jag var man kan se/köpa kartor från den tiden, där vretarna finns utritade? Jag har tittat på lantmäteriets nya CD Historiska stadskartor (fantastisk kvalité!) och konstaterat att kartan från 1858 över Gävle (som är den senaste på CDn) inte omfattar det område jag är intresserad av. Kvarteren måste alltså vara byggda senare än så?!
 
Min farmor bodde kvar i det hus som Margareta Sundström (farmors mormor) köpte 1886 fram till någon gång på 1970-talet, då det revs. Det hade adress Parkvägen (numret har jag tyvärr glömt). Området kallades Barkbacken och ligger vid Parkvägen, Skogmursvägen, Drejargatan, sisådär ungefär. Det vore intressant att veta den exakta utbredningen. Är Barkbacken och vret 100 samma område?  
 
Vret 100 omfattade 1881-85 uppskattningsvis ca 65 familjer och nästan samtliga är inflyttade från andra socknar. Där finns brädgårdsarbetare från Wessland och Börstil, en murare från Mora, en fabriksarbeterska från N Ullerud, en smed från Tärna, en hembakerska från Lena, en bleckslagare från Kumla(?), ett par sjömän, ett antal slaktare, en fd hyrkusk, ett par sadelmakare från Folkärna, en bokhållare från Carlstad etc.
 
Mina anfäder är arb. Lars Magnus Ottosson Rung, f 1859 i Väse och Katrina Helena Stigenberg, f 1862 i Älvkarleby, f. banvakt Anders Larsson Lindberg, f 1840 i Hedesunda och Carolina Petronella Östberg, f 1851 i Gefle samt arb. Per Erik Plans Ea Margretha Elisabet Sundström, f 1841 i Ovansjö.
 
Mvh
Agneta Rung

2000-08-04, 23:50
Svar #10

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Margareta Östensdotter i Gävle är enligt en domboksuppgift 1698 syster till borgaren i Umeå Östen Östensson Leeman. Denne är i sin tur bördig från Nordmalings socken. Margareta har enligt samma källa en son vid namn Hans Persson i Gävle. Tacksam för upplysningar om denna Margareta och hennes familj.

2000-09-05, 10:31
Svar #11

Lars Sundgren

Gustav Lo, båtsman i Gävle gifte sig 1738 med soldatdottern Anna Larsdotter från Arbrå. De hade ett barn, en dotter som 1795, vid moderns bortgång ännu levde.
 
Söker någon med uppgifter om dessa.
 
mvh
 
lars

2000-10-08, 22:04
Svar #12

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Ditloff Pettersson Rosenberg i Gävle omnämns i Umeå stads dombok 1781 som halvfaderbroder till drängen Jon Lind, 19 år och från Sidensjö socken i Ångermanland. Jons mor, soldatänkan Elisabet Johansdotter, hade gift om sig med Olof Mikaelsson i Röbäck i Umeå socken. Enligt boken Sidensjö och Skorped - Släkter och gårdar torde Jons fader ha varit båtsmannen vid ordinarie 6:e roten 1762-1763 Johan Hindricsson Lind, född i Småland, som var gift med en Lisa Johansdotter.
 
Ditloff Pettersson Rosenberg och Johan Hindricsson Lind bör således ha haft samma moder.
Vet någon vem hon var?

2000-11-03, 12:33
Svar #13

Utloggad Anders Ahlberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-07-20, 09:37
    • Visa profil
Carl August Andersson Ahlberg
Född 1856-10-02 Prästgården, Alster (S) 1)  
Döpt 1856-10-05 Prästgården, Alster (S) 1) Vittnen: Lars Christoffersson odh Christina Jensdotter i Ulfsbyn.
   
Far: Anders Pettersson, Född 1819-12-16 Löfhöjden, Brattfors (S) 2), Död 1886-01-01 Staden nr 128, Karlstad 3)
Mor: Christina Barbara Jonsdotter, Född 1825-05-23 Translund, Grava (S) 4), Död 1857-10-31 Prästgården, Alster (S)
 
Noteringar
1856-64 Prästgården, Alster (S), son
1864-67 Mossorp, Alster (S), son
1867- Tällerud, Alster (S), son
1870-73 Höije, Alster (S), son
1873-74 Höije, Alster (S), dräng
1874-10-11? Karlstad, utfl att. 67.
Attest till nattvardsläsning i Karlstad adm 71.
1881 Älvkarleö 2:a rote, Älvkarleby (C), sågarbetare
HFL Älvkarleby 1881-85 sid 544, Karl August Andersson (Alberg)
1882-05-24 flyttat till Gävle utfl att nr 46
1893 Lilla Brunnsgatan 2, Gävle, snickare
 
Källor
1) Alster C:4
2) Brattfors C:1
3) SCB utdrag ur Karlstads dödbok
4) Grava C:6
 
Känner någon till hans vidare öden och ev. ättlingar?

2001-01-06, 11:06
Svar #14

Utloggad Thage Petrusson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 182
  • Senast inloggad: 2012-04-07, 21:35
    • Visa profil
Inflyttade i Gävle. På 1870-90 talet flyttar (arbetsvandrar) ett antal familjer från Otterstad/R till Gävle. Namn som Samuelsson, Svan, Nilsson och Berggren mf. Många är snickare, timmermän, en del stannar i Gävle men många flyttar vidare till Stockholm, Sundsvall och USA.
Nu undrar jag om någon stött på några av dess och deras ättlingar. Jag har forskat på deras rötter på Kålland/R.  
mvh Thage

2001-01-09, 21:11
Svar #15

Utloggad Roger Larsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Thage
 
Min morfars far flyttade från Olof Hanstorp, Otterstad i slutet av 1890-talet till Valbo socken. Han hette Gustav Adolf Johansson och var född 1874-08-14. Hoppas detta kan var av något intresse.
 
m.v.h Roger L

2001-01-30, 18:28
Svar #16

Utloggad Ingela Utterström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 342
  • Senast inloggad: 2020-09-28, 15:55
    • Visa profil
Per Bode gifte sig 12 december 1756 i Gävle med Christina Sand (källa: Family Search). Finns det någon Gävleforskare som känner till något om var dessa båda kom ifrån? Jag letar efter ursprunget till sockenskräddaren Erik Johan Bodin, som kom till Umeå från Gävle i början av 1768. Attesten var underskriven av prosten Tegman i Gävle troligen i sept. 1767.
 
Jag har en gång, när jag gick igenom någon sorts längder i Uppsala, stött på en person som kallades för betjänten Bodin, född i Gävle. Detta var omkr 1770, och jag gått igenom många år av födelseböcker för Gävle, men ännu inte funnit någon Bodin född mellan 1730 och 1740.
 
Mvh
 
Ingela Utterström

2001-02-12, 19:15
Svar #17

Utloggad Malin Lernvall

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2023-06-14, 20:16
    • Visa profil
Hej!
Har någon upplysningar om Ulrika Lundmark som enligt hfl ska vara född i Gävle 10 februari 1770. Jag hittar varken Ulrika eller hennes föräldrar. Ulrika dog i hedvigs fs i Norrköping 10 juli 1839. Hon var gift med Laurentius Acharius, som var född 11 december 1770 i Gävle.
Tack på förhand
Malin

2001-04-18, 10:16
Svar #18

Utloggad Mats Hedell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2012-08-07, 17:05
    • Visa profil
Olof Lander
 
Finns det någon som har upplysningar om Olof Lander född 1846-12-06 i Sätra, Ovansjö sn. Som oäkta son till Stina Andersdotter.
Han var bosatt i Häcklinge, Valbo sn, och flyttade till Elfkarleby 26/9 1878.
Han bosatte sig i Marma,  
Gifte sig 1878-11-29 med Margareta Katarina Mellin från Marma
De fick barnen Alma 1879-02-18 och Leonard 1881-06-14
Utflyttad från Elfkarleby 2/11 1883, till Gefle.
Där tar det stopp för mig.
Finns det nån som vet mer om denna familj.

2001-04-22, 18:21
Svar #19

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
JARL AMAL WALLENTIN ROSÉN  Finns det någon som har upplysningar om huruvida apotekaren Jarl Rosén avled i Gävle, eller om han flyttade vidare till annan ort? Han ska ha kommit dit från Mora på 1880-talet.

2001-05-27, 20:42
Svar #20

agnetah Hammarström

Är det någon som stött på dagakarlen Carl-Olof Mosell, och vet något om honom?
Vad jag vet om hit tills är att han är född den: 23/8 1831 i Högnäs, Hedesunda. Han var gift med Ulrika Margaretah Kolm född: 19/1 1830 Öhns bruk Älvkarleby. Paret har en dotter Johanna Lovisa född: 29/12 1853 i Högnäs, Hedesunda.
Familjen fluttade till Östanfosrbruk, Hille 1854 och vidare i november 1855 till Gävle. Där har jag tappat bort honom.
1866 flyttar familjen till USA. (Memphis, Ten.)
undrar Agnetah

2001-05-27, 20:44
Svar #21

agnetah Hammarström

Är det någon som stött på dagakarlen Carl-Olof Mosell, och vet något om honom?
Vad jag vet om hit tills är att han är född den: 23/8 1831 i Högnäs, Hedesunda. Han var gift med Ulrika Margaretah Kolm född: 19/1 1830 Öhns bruk Älvkarleby. Paret har en dotter Johanna Lovisa född: 29/12 1853 i Högnäs, Hedesunda.
Familjen flyttade till Östanfosrbruk, Hille 1854 och vidare i november 1855 till Gävle. Där har jag tappat bort honom.
1866 flyttar familjen till USA. (Memphis, Ten.)
undrar Agnetah

2001-05-28, 19:22
Svar #22

Håkan Asplund

I havet utanför Gävle september 1808:
 
Drunknar Johan Aspelund Soldat Nr 57 Aspegårds rote, Vifolka Kompani, Andra Livgrenadjär Regementet.
I bouppteckningsingressen för min farfars farfars far står att läsa följande:
 År 1809 den 23 Januar? blef .....börlig anmodan af Enkan Maria Fredriksdotter på Öjebro Aspegårds oegor, af .../... laga Bouppteckning
förrättad, efter dennes kära man Lifgrenadieren Johan Aspelund som genom döden afled på Sjön vid Gäfle den 29 sistlidne September.
Han drunknar i samband med svenskarnas överfart till Finland för att kriga mot Ryssland i september 1808. Nu undrar jag om någon har närmare uppgifter om denna händelse då jag vet att det dör fler soldater. Finns det eventuellt någon minnesten eller gravar för dessa krigsmän. Alla uppgifter mottages tacksamt.
Håkan Asplund.

2001-06-09, 18:57
Svar #23

Utloggad Gunnel Strid

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2013-12-05, 10:45
    • Visa profil
Finns det något arkiv i Gävle där utvandrande (till Amerika 1860-1870) finns registrerade?

2001-06-13, 10:30
Svar #24

Michael Rausberger

Någon som vet någonting om en Karl Johan Karlsson f. 1873-05-06 i Sandsvikens Bruk, Högbo. Han ska ha flyttat till Gävle 1894-01-04.

2001-06-23, 12:30
Svar #25

Åse Rönnblom

Lars Olof Rönnblom f.1859-08-11
 
Detta är en vild chansning! Lars-Olof är min farfars far och ska enligt släkt-rykten vara född i Gävle-trakten... flyttade till Kville-socken (Bohuslän) och gifte sig där.
Enligt dessa släkt-rykten ska namnet Rönnblom vara taget av Lars-Olof och en bror (troligen barnlös) och tidigare ska de ha hetat Olofsson/Olsson.  
Finns någon som stött på Rönnblom i Gävle-trakten som kan bekräfta eller dementera dessa rykten? Alla upplysningar mottages tacksamt!
Mvh Åse Rönnblom, Eskilstuna

2001-06-23, 17:31
Svar #26

Utloggad Erik Lindborg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2008-01-08, 19:54
    • Visa profil
Sjömän och rederier i Gävle.
Är intresserad av sjöfarten till och från Gävle hamn från 1865,(c:a) - 1900. Var kan jag få sådana upplysningar som : Rederier, kaptener, skutor som anlöpte Gävle? Finns det handlingar/register någonstans? Är även intresserad av om det finns något sjöfartsmuseum el. liknande i Gävle. Även intresserad av Navigationsskolan som utbildade styrmän m.m. under samma tid.
Väntar nyfiket på någon tråd att nysta i.

2001-06-24, 00:25
Svar #27

Utloggad Kurt Hultgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 246
  • Senast inloggad: 2022-03-21, 22:57
    • Visa profil
    • www.stationsradet.se
Länsmus?et i Gävle har mycket bra uppgifter om sjöfarten i Gävle, som ju hade mycket stor betydelse för Gävles utveckling. Sjömanshusets arkiv finns på landsarkivet i Härnösand.

2001-07-15, 15:41
Svar #28

Gun Thorson

Hej!
 
Jag söker uppgifter om Israel Björklund, född 1788 och hans hustru Gustava Öberg, född 1792. Jag vet ej var de är födda, men de bodde som vuxna i Gävle och fick där flera barn, bl a min anmoder Johanna Albertina född 1823. Det skulle vara roligt om någon kände till något om denna familj.
 
Hälsningar
 
Gun

2001-07-27, 20:50
Svar #29

Åse Rönnblom

Lars-Olof Rönnblom (se inlägg ovan)
Har fått reda på att han var född i Åmots församling 1859-08-11....
Alla upplysningar mottages tacksamt!
/Åse R

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna