ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 28.9.2001  (läst 4251 gånger)

2000-09-05, 16:05
läst 4251 gånger

Lena Fryklund

Hej!
 
Jag har stött på en familj som har namnet Roth inflyttade från Österbotten och som blev nybyggare på Westeråsen i Gudmundrå.
Carl Gustav Roth född 1808-01-06 i Österbotten
Jan Erik Roth född 1805-04-10 i Österbotten
Ulrika Roth född 1813-05-20 i Skellefteå
Ulrika Jakobsdotter född 1775-05-04 i Österbotten
Familjen fins med i Gudmundrå Husförhör från 1840
och framåt.
Jag undrar om det är någon som har några upplysningar om dem.
 
Tacksam för hjälp
Lena Fryklund

2000-11-20, 21:04
Svar #1

Aino Johansson

Känner någon till Johan Gustav Roth född 4 nov 1795 i Norrland. Kommer 1816 från Värmland till Axbergshyttan i T-län. Gifter sig på 1820 -talet med Christina Charlotta Edman.
Känner någon till hans föräldrar och var han är född?

2000-11-22, 21:22
Svar #2

Birgitta Edlund

Hej!
jag söker födelseort och föräldrar till Gustava Charlotta Roth f:1816 d.1857-12-20 i Jönköping.
 
Hälsningar
Birgitta

2001-04-04, 23:27
Svar #3

Utloggad Erika Karlsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej!
Är det någon som känner till något om släkten Rooth, Anna-Maria född 10/4 -1901
Rooth Alfred, Rooth Hasse, Rooth Hanna, Rooth Tommy.
 
Vore tacksam för svar, mvh. Erika Karlsson

2001-04-17, 20:01
Svar #4

Utloggad Erika Karlsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej!
 
Känner någon till något om denna släkt? Anna-Maria Roth född 10/4 - 1901 Tollarp ,syskon Hanna, Alfred, Barn Till Alfred, Hasse .
Vore tacksam för svar. Erika

2001-05-14, 16:41
Svar #5

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Under Sandberg pågår en diskussion där vi bl.a. söker madame Anna Sandbergs make löjtnant Petter Roth. De blev vigda år 1724 i Ystad, och hon är troligen identisk med madame Anna Sandberg död 1741 i Lund. I bouppteckningen efter henne nämns ingen make.  
Alla uppgifter om Löjtnant Petter Roth är av intresse.
Birte
Birte Boström

2001-05-14, 23:00
Svar #6

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Forskar någon på den Rothsläkt som härstammar från Nicolaj (även Niclas och Nils) Roth, född ca 1659, som var klockare först i Höja och sedan i Sövde, samt därefter kantor i Malmö Sankt Petri? Död någon gång på 1730-talet. Han var gift 1:o med Margareta Pallesdotter Hård (dotter till klockaren Palle Jöransson Hård i Höja) och 2:o med Anna Sofia Hein. I första giftet fanns sonen Petter Roth, som skall som kvartermästare ha deltagit i slaget vid Helsingborg 1710, men sedan hamnat på glid och blivit en stor belastning för sin far ekonomiskt. Han var hårt skuldsatt till krögaren i Sövde, och också inblandad i en skandal genom att göra en gift kvinna med barn. Han levde 1737. Namnet Roth antogs av en dotterson till Nicolaj, Christian Davidsson Roth (vars far David Persson var regementstrumslagare i Veberöd), som blev klockare i Lilla Slågarp.  
 
Som kanske framgår är min källa inte den allra bästa. Uppgifterna kommer från en tidningsartikel, som naturligtvis saknar källhänvisningar, i Ystads Allehanda 1966 skriven av en Ola Carlberg. Jag undrar alltså om någon har mer handfasta data på dessa Roth, i synnerhet Petter Roth, som möjligen skulle kunna bekräfta eller avfärda teorin att denne Roth är identisk med den löjtnant Petter Roth som Birte omnämner i förra inlägget.
 
Det finns även en Petter Roth omnämnd i Lewenhaupts Karl XII:s officerare. Han var musketerare redan på 1670-talet vid arm?n i Skåne och avancerar slutligen till kapten vid Smålands 3-männingsreg. Intagen på Vadstena krigsmanshus 1724 10/4 och död i Vadstena 1732 2/12. Det förefaller inte särskilt troligt att denne är samme person som gifter sig i Ystad 1724 12/6.

2001-05-15, 15:11
Svar #7

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Hej Anders. I Sövde kyrkobok: År 1704 dog Nicolai Roths hustru Margareta Pallesdotter Hård i Sövde, född i Höja och S.Åsbo härad i Skåne. Fadern var Palle Jöransson Hård fordom klockare vid Höja, modern Eva Jöransdotter Sohline. Var gift i 26 år, dog 57 år gl.
År 1705 dog gl. klockaränkan Efva Sal. Pär Jörans från Höja i S. Åsbo hd. Var född i Lund, fader Jöran Sohligar buntmager. Blev lagd i Sal. Klockarhustruns här i förs., nu Sal. Margreta Nils Lars grav. Var 96 år gl.
År 1708 vigdes bildhuggargesällen Petter Anders Råå och Anna Maria Nicolaidotter Roth av Sövde. Löftesmän var Anders Ols. Råå och Niclas Roth.
I Färs häradsrätt är klockaren Nils Roth känd i Sövde från år 1693. År 1700 nämns han ha en son med det märkliga namnet Palle  Nulabom, om jag nu läst rätt.
År 1703 d. 22 okt. har klockaren i Sövde Nicolaus Roth instämt Korpralen Jesper Friscop och bonden Anders Persson i Sövde, och begärde att de deras edeliga utsaga göra vill, huru när Klockaren Sal. Palle Jöransson i Höja och hustru Kirstin Sal Per Munks i Lilla Kongsgata i Köpenhamn i släkt voro.
Korporalen berättar att Palle Jöransson och Kirstina Sal. Per Munks voro fullsyskon, och att klockaren Palle Jöranson lämnade en dotter efter sig, näml. Margareta Pallesdotter, vilken nu är gift med klockaren Roth i Sövde, och är det vid pass 22 år sedan klockaren Palle blev död i Höja.
Anders Persson instämmer i ovansagda, men tillägger, att Sal. Anna Munk, som var kaptenska från Köpenhamn, var hos klockaren Roth för 4 år sedan och blev död nu på Månstorp i år före påsk.
Birte Boström

2001-05-16, 09:15
Svar #8

Utloggad Karin Jegelius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2023-04-04, 09:54
    • Visa profil
Jag har i min släkt en Johanna Nilsdotter Rodt (Root/Roth) som dör ca 1679 i Ystad. Hon är maka till den förste svenske Borgmästaren i Ystad, Olof Karlsson Beckman f ca 1640 i Nora Uppland. Det enda jag vet är att paret får en son som heter Karl Niklas. Kan denna Johanna Nilsdotter Roth passa in i Er Roth-utredning kanske?
Jag är tacksam för alla ledtrådar om henne!
Vänliga hälsningar
Karin Jegelius

2001-05-16, 18:18
Svar #9

Utloggad Gudrun Wallengren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1094
  • Senast inloggad: 2018-04-29, 22:23
    • Visa profil
Matr. Nr 72, Lille Kongensgade, Øster Kvarter Kbh, blev 20/9-1651 skødet til Peder Nielsen Munck Skipper, som var gift med Kirsten, der den 2/8-1669 gav pant i gården. 17/12-1677 gav Anne Pedersdatter Munck pant i sin sal. moders gård. 30/5-1681 solgte hendes mand William den Dutzen Skibskabstajn gården til sin svoger Niels Lauersen Barfoed Kaptajn, senere Schoutbynacht. Denne skøder senere gården videre til en skrædder.
(H.U.Ramsing: Københavns Ejendomme, 1377-1728. Kbh 1943).

Da den svenske konge i februar 1659 rykker frem mod København, stiller Skipper Peder Munck op blandt de borgere der går på voldene for at kæmpe mod fjenden. Da der i december samme år skal indkvarteres soldater hos borgerne i København, skønner man at Peder Munck kan have tre soldater boende.
(E. Marquard: Københavns Borgere 1659.Kbh 1920)

- Samme kilde nævner iøvrigt en Reinhold Roth, kaptajn i Gyldenløves Dragoner, som bliver hårdt såret 3. sept. 1658.

Venlig hilsen

Gudrun

2001-05-16, 19:47
Svar #10

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Gudrun- Kanske löjtnant Petter Roth var i dansk tjänst.
Jag påträffade i Lunds domk. Äktenskapsmål år 1722 en dansk löjtnant välborne Jöns Siwerts
( Jens Sieur) trolovad med jungfru Sine Olsdt. i Ystad. Kan den ene löjtnanten så kan väl den andre.
Hälsn. Birte
Birte Boström

2001-05-18, 18:34
Svar #11

G. Johansson

Birte
Niklas Hertzman har ett intressant svar om kantorn Nils Roth i Malmö. En av sönerna var Petter Roth, kvartermästare. Inlägget kan läsas i SCANGEN.

2001-05-19, 14:41
Svar #12

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-05-15, 15:35
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Eftersom Göran hänvisar till mitt brev i SCANGEN och alla kanske inte är med där så kommer det även här.
 
Niclas Roth dör 1/9 1737 i Malmö, S:t Petri församling och så här lyder hans dödsnotis:
1737 af Calentogatan Cantoren wid Swenska församl: Niclas Roth, siuk en 14 dagars tid af hetsig feber, död d.1 Sept, begrafven d.5 i S.P. Kyrkia, 78 åhr gl.
 
Svenska församlingen måste vara S:t Petri församling. På den tiden fanns det bara en annan församling i Malmö (frånsett Garnisonsförsamlingen) och det var Caroli församling. Caroli kallades tyska församlingen.
 
Den 20/2 1738 förrättades bouppteckning efter honom och från hans testamente kan man se att han verkar vara en bitter man.
 
Så här lyder bouppteckningen och en del delar från hans testamente:
Åhr 1738 d.20 febr: samlades SkiftesAdministratörerna Justietie Borgmästaren Anthon Borg, Rådmannen Wilhelm Flensburg och Stads SecreterarenFalkman uthi afl: Cantorens Niclas Roths Stärbhus, till att efter honom, d.6 sept. 1737, med döden aflidit, Laga skifte förrätta emellan Enkian Anna Sophia Hein och sahl: Cantor Roths 3ne barn, nembl: afskiedade Qwartermästaren Petter Roth och dess systrar Sophia Roth som är gift med afskiedade RegementsTrummslagaren David Persson, hafvandes sahl: Niclas Roth än en dotter uti senare äktenskapet med sin nu efterlämnade Enka, nembl:
Johanna Maria Roth, hwilken är trolofwadt med nuwarande Cantor wid Swenska församlingen härstädes Nicolas Lagerstrand, som och wid denna förrättningen warit tillstädes tillika med Petter och Sophia Roth, hwarwid Enkian Anna Sophia Hein upwist ett af sahl: Niclas Roth d: [oläsligt] Martij 1735 uprättat Testamente, i föllje heraf han tillägdt sin Sohn 120 Rdl Smt och dottren Sophia 150 Rdl Smt i arf samt dothren Johanna Maria hälften af det öfvriga, som kunde finnas i boet ...
 
I Testamentet står bl.a. följande om sonen Petter Roth:
Hwad min k: son Petter Roth angår, så ehuruwäl han sielf bör befinna, hwad ansenligt iag tid efter annan honom påskostat, både uti dess ungdoms tid, och sedan han en lång tid hos mig niutit kläder och underhåld och iag fem gånger honom upklädt, och då han efter Helsingborgs slag af 2ne karlar blef inbrackt uti mitt hus i Söfde, måste skicka bud efter fältskäraren uti Ystad, som honom sedan hela tiden upwacktade tills des han kunde gå på en kryckia, hwarefter och när han på Söfde Krog råkat i träta med en Corporal af Grefwe Leijonhufwudz Regemente, samt med bemälta Corporals egen hwärja honom örat och et stycke af kiäfften borthuggit, iag straxt måste skicka bud
till Lund och Ystad efter fältskäraren, som iag allenast betalt, utan och sedermera ärlagt 5 Rdl Smt som min K: son blifwit dömd at böte för lägersmål med en piga, hwilken honom upwacktade då han låg under fältskiärens hand.
Utom hwilket alt, då han låg uti inquartering i Färtz härad ... skuld till kromannen Mäster Hein i Söfde till 6 Rdl Smt, hwilka iag måste betala ...
 
I Testamentet står bl.a. följande om dottern Sophia Roth:
Min K. dotter Sophia Roth har iag ej häller welat förgäta, fast hon mot min wilja sig i ett sådant Echtenskap, som iag icke funnit för henne anståndigt, utan som iag henne detta förseendet, af faderlig kiärlek, redan förlåtit ...
Hennes arf skall blifwa innestående, så länge min k: dotters man lefwer ...
Skulle min k: dotter dö före sin man skall dessa 150 Rdl Smt till hennes barn, näml: sönerna Jöns och Christian och döttrarna Eva, Greta och
Magdalena utbetahlas. ... Min alfwarligaste wilja är at fadren David Persson icke det ringaste må deraf åtniuta, i anseende till den stora sorg, motwilja och olycka, som iag af honom med hiertans grämelse alltid haft.
 
... Min oförsörjda dotter Johanna Maria Roth ... hennes förmyndare, min swåger skräddarmäster Christian Schneider.
 
Bifogat brev:
Det warder här medelat min K:a Swärson klockaren wid Oxie försambl: wällbe:de Petrus Lundberg befullmächtigat, at bewaka min rätt wid
arfsskiftet efter min sahl: Kära fader för detta aflidna Cantoren i Malmö wälb:de Hr Niclas Roth ... Webröd d.18 october 1737 Sophia Roth.
 
samt:
Ofwanstående hade fuller sahl: her Cantorens swärson David Pärsson sielf bordt utgifva och underskrifva, men som han för swaghet och ålderdom ej förmår sätta penna på papper, förklarar han sig nögd ... Webröd d.18 oct: 1737 J: Delphin.
 
Bouppteckningen efter Niclas Roth är efter den ovan nämnda Christian Schneiders hustru och eftersom hon syster till Niclas Roths hustru, så
kommer även den här:
Åhr 1738 d.15 marti  ... uti Borgaren och Skräddaren Mäster Christian Wilhelm Schneiders hus, till att efter dess sahl: hustru Hilla Hein, som d.15 Maij 1737 med döden aflidit, laga skifte förrätta, emellan Mäster Schneider och dess Barn, Christian på 15de, Maria på 12te och Christina på
9de åhret gamla. Hwarwid på efterfrågan berättades, att barnen ej hafwa någon anhörig härstädes å mödernesidan, som wid detta tillfälle kunde komma tillstädes, men deras morbroder klåckaren i Wemmenhög Canutus Hein ...
 
Hoppas att det var någon hjälp för fortsatt forskning.
 
Niklas
Niklas Hertzman

2001-05-19, 15:12
Svar #13

Utloggad Dag Bremberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 912
  • Senast inloggad: 2015-02-11, 23:05
    • Visa profil
En småländsk släkt Roth har diskuterats under Landskap: Småland: Allmänt: Kyrkoherde Jonas Andreae Roth i Höreda, död 1790 samt Småland/Efterlysningar: Kornetten Roth i Hagby.
Diskussionen samlas nu här. Jag ska här snart försöka sammanfatta de uppgifer som lämnats på annat håll.

2001-05-19, 23:36
Svar #14

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Tack Nicklas. För mig var det till stor hjälp att kunna utesluta Petter Roth, f.d. kvartermästare 1738,som make till Anna Sandberg, gift med Löjtnant Petter Roth år 1724.
Birte
Birte Boström

2001-05-20, 01:08
Svar #15

Utloggad Dag Bremberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 912
  • Senast inloggad: 2015-02-11, 23:05
    • Visa profil
Birgitta Berkemar skrev på annan plats: söker upplysningar om brukspatron Carl Roth på Nedre Föskeds bruk och hans familj, särskilt om dottern Beata Maria född 9/7 1795.
Vem var denne Carl? Var det en son t prästen Jonas i Höreda? Både Carl o Beata är ju namn som återkommer i denna släkt.

2001-05-20, 14:28
Svar #16

Utloggad Birgitta Berkemar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6077
  • Senast inloggad: 2024-05-22, 21:30
    • Visa profil
Hej!
Jag gjorde själv efterforskningar om familjen Roth i Nyed. Brukspatron Carl Roth är säkert inte son till prästen Jonas. Han har ju redan en son som heter Carl Gustaf.  
Carl Roth föddes 1753-54 och gifte sig 12/10 1794 med mademoiselle Elisabeth Antonsson f. 1770.  
Enl. husf.l. 1795-99 och 1811-15 hade de två barn. Dottern Beata Maria f. 9/7 1795. Hon gifte sig med brukspatron Lennart Lennartsson, Norrum, Nyed, 24/9 1814. Sonen Carl Reinhold föddes 1797. Han flyttade till Stockholm 1814.
Att jag började undersöka familjen beror på att jag tittade litet extra på alla Beata Maria Roth jag kunde hitta.
Vem brukpatron Carl Roth är son till vet jag inte.
Kanske någon värmlandsforskare vet?
Hälsningar Birgitta B
Birgitta B

2001-05-20, 21:24
Svar #17

Utloggad Dag Bremberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 912
  • Senast inloggad: 2015-02-11, 23:05
    • Visa profil
Ang Carl: Visst hade prästen Jonas en son som hette Carl Gustaf, men han hade också en son (min ana) som hette Carl Jonas (f 1759).
Därför är det inte helt osannolikt att han skulle haft ytterligare en Carl, men då sannolikt med ett namn till (fast han kan ha valt att kalla sig enbart Carl vid giftermålet.)
Prästen lär ha haft sex söner, enligt Robert Siwertz.
Och Beata Maria var väl inget vanligt namn, eller var det populärt just då? Någon?

2001-05-22, 23:57
Svar #18

Utloggad Dag Bremberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 912
  • Senast inloggad: 2015-02-11, 23:05
    • Visa profil
Ang. Carl: Det fanns en Carl född 1754 i Vireda, som var son till Elsa Rot (f 1715) och soldaten Lars Sandberg 1721-1804 i Vireda. (Denne Carl  kan dock ha valt att kalla sig Skott, om jag noterat rätt. Har ej källan t hands.)
Lars far eller farfar var möjligen den Lars Sandberg som dog 1742 i Björkenäs, Vireda.  
Korpralen Jonas Roth 1759-1818 i Vireda var också son t Elsa Rot, som sl var dtr t Anders Roth 1673-1743). Jonas fick en son som också hette Carl 1785, som i sin tur lär ha fått fem barn.
 
Anders hade f ö ytterligare en son som vi inte nämnt tidigare på Rötter: Sven Andersson, som var rusthållare i Älmeberg från 1753. Sannolikt är han id m Sven Rot son noterats i den rollen tio år senare.(Källa: Viredabygden 1998)
 
Ang Carl Gustaf,kornetten född 1736: hittade jag idag hos mormonerna en notering ur kyrkoboken i Blackstad om en dotter Stina Emerentia född 1778. I Blackstad föds också 1869 en Johan Roth, son t Carl Roth. Hur (om) de sistnämnda hänger ihop vet jag ej.
 
Här blev det alltså tre extra Carl. Ytterligare en Carl Roth föddes 1826 i Högsby, en ort som nämnts tidigare i samband m Viredasläkten
Någon som kan koppla honom?
-----------------------------------------------------------------

2001-05-24, 09:26
Svar #19

Lars Handberg

Hej!
Jag sitter och försöker tyda en lista för Jönköpings regemente med överblivna officerare som söker tjänst 1709.
Där en av mina anfädrar Bonde Handberg söker tjänst som löjtnant för regementet. Han har tidigare varit fältväbel i regementet fram till 1707 då han begärt avsked. Enligt beskrivningen av hans tidigare förehavanden försöker jag tyda vilket regemente han varit på under perioden 1707-1709.  
Enligt denna lista skulle han vistats på något som skulle kunna tydas som Roths regemente i Riga jag är mycket osäker på tydningen av Roths skulle kunna vara Tofts.
Är det någon av er Roth forskare som känner till om det förekommit något Roths regemente?
 
Hälsningar
Lars Handberg

2001-05-25, 22:21
Svar #20

Utloggad Birgitta Berkemar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6077
  • Senast inloggad: 2024-05-22, 21:30
    • Visa profil
Carl Roth f. 11/8 1826 i Hammarby, Högsby sn var son till soldaten Jaen Roth och Sara Lena Rothsten. De fick tre söner: Johan Hindric f. 5/9 1825 (dog ung), Carl och Pehr Edvard f. 4/10 1828 alla i Hammarby. Jaen dog omkring 1828 och hustrun gifte om sig med Jonas Björn.  
Jaen Roth föddes 29/6 1799 och var son till korpralen Jon Frisk och Greta Jansdotter i Staby, Högsby sn.
Jaen Roth efterträdde soldaten Peter Roth på nr 89 Hammarby. Peter står som avskedad och gratialist i husf.l. 1820-27. Han var född 7/6 1773 i Ekeby, Högsby sn, son till soldaten Nils Ekerot och Ingrid Jonsdotter.(Kommer namnet därifrån?)
Peter var gift två gånger och fick minst 8 barn, däribland sonen Carl f. 27/3 1805 i Högsby.
I Järeda(H) fanns också en familj Roth, Johan Persson Roth med hustru Sara Andersdotter. De flyttade dit från Karlstorp(F) och finns med i husf. l. 1808-15. Där anges att han var född i Ökna(F) omkring 1754.
Hälsningar Birgitta B
Birgitta B

2001-05-26, 09:51
Svar #21

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jag har några avlägsna släktingar i Småland som heter Roth. Deras föräldrar heter Donald och Anna Roth, och (om jag förstått det rätt) är deras morfar Fritz Roth. Enligt dödskivan är han född 1909 9/6 i Lenhovda socken och död 1992 28/9 i Rottne i Söraby socken. Barnbarnen bor nu i Rottne och i Åseda. Det är Fritz första hustru Karin Augusta Anderberg f 1899 som ansluter till min släkt.
 
Känner någon till hur Fritz Roth passar in i Roth-släkterna? Lenhovda ligger i Kronobergs län. Kan någon kolla på CDn?

2001-08-03, 16:39
Svar #22

Utloggad Eva-Christina Söderman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 18:16
    • Visa profil
Hej!
 
En av mina anmödrar hette Maria Roth. Hon föddes omkring 1702. Dog av lungsot 60 år gammal och begravdes den 8/2 1762. Vid sin död bodde hon i Träskö, Värmdö (AB).
Maria Roth var gift med Esaias Thiesen (1701-12/12 1791).
Källor: hfl, db
 
Maria Roths far hette Benjamin Roth och var hovslagareålderman i Stockholm. Han dog 1737.
Källa: Örnbergs Svenska Ättartal, vol 8
 
 
Är det någon som känner till mer om Benjamin och Maria Roth?  
Maria Roths och Esaias Thiesens ättlingar har jag en hel del material om.
 
Släktforskarhälsningar
Eva-Christina  8-)

2001-08-04, 14:12
Svar #23

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
Det fanns en släkt Roth i Pääjärvi by och Karstula socken i 18de århundradet. Karstula ligger i nordvästra hörnet av nuvarande Mellersta Finland, alltså tätt intill Österbotten.
 
Heikki Särkkä

2001-08-05, 10:58
Svar #24

Lena Fryklund

Hej Heikki!
 
Tack för upplysningen nu har jag i alla fall någonstans att börja leta. Du vet inget mer om den släkten?
 
Lena Fryklund

2001-08-06, 19:55
Svar #25

Olof Roth

I Färgaryd, HylteBruk, Halland, har funnits en släkt Roth. Den äldste kände är Sven Roth.
Född 1753, död 1842. Han var soldat.
Hustrun var från Boxhults gård.
Födelseort för Sven Roth har ej kunnat finnas.

2001-08-10, 14:43
Svar #26

Utloggad Dag Bremberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 912
  • Senast inloggad: 2015-02-11, 23:05
    • Visa profil
Hej, Olof. Intressant med Roth i Färgaryd.
Vad hette hustrun från Boxhult (där jag har anor)
Fick de ättlingar vid namn Rth?
Är du en av dem?

2001-08-21, 14:06
Svar #27

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
I Krigsarkivet, biografica, finns en skrift, på tyska,vilken jag tolkar som gällande en befordran till löjtnant för fänriken Peter Roth. Han synes tjänstgöra i Baron Schoutzens regemente, Major Taubens kompani, an Gripenbergs stelle constitueret.  
Brevet är undertecknat av Mauritz Vellingk och daterat Stade d.27 juni 1712.
(Min tyska är inte så bra!)
Inga andra uppgifter om denne Peter Roth finns i biografica.  
Finns det någon som vet mer om honom?
Birte Boström

2001-09-28, 08:57
Svar #28

Camilla Svensson

Hej!
Jag släktforskar i skolan och har fastnat lite.
Är det någon som känner till Gustafva maria Roth F:1870 talet död 1943 Make Carl johan ottosson 1870talet till 1950 talet.Ett av barnen, Greta Ottosson född 1910, Malmö.Hennes m?ke  Göte edmund Larsson
Om ni vet något så hör gärna av er!
Camilla Svensson
Camilla Svensson@hotmail.com

2001-09-28, 09:35
Svar #29

Jonas Kuschner (Jonas)

Hej Camilla!
 
Nedanstående uppgifter (som kanske redan är bekanta för dig) kommer från CD-skivan Sveriges dödbok 1950-1999.  
 
---------------------
19090503-4575
Larsson, Göte Edmund
Uddeholmsg 29B
214 50  Malmö
Död 3/4 1973.
Kyrkobokförd i Sofielund, Malmö kn, Malmöhus län. Mantalsskriven (1969) på samma ort.
Född 3/5 1909 i Malmö Sankt Johannes (Skåne, f d Malmöhus län).
Gift man (27/10 1934).
--------------
 
19100713-4545
Larsson, Greta Josefina
Munkhätteg 36 A II
214 56  Malmö
Död 24/12 1998.
Folkbokförd i Fosie, Malmö kn, Skåne län.
Född 13/7 1910 i Malmö Sankt Pauli (Skåne, f d Malmöhus län).
Änka (3/4 1973).
--------------
 
 
För uppgifter från 1900-talet är dessutom Genealogiska Föreningens klipparkiv en bra resurs. Det omfattar klipp ur SvD från 1930-talet och ur DN fr.o.m. 1967. Familjeannonserna i dessa tidningar är inte alltid så heltäckande när det gäller Skåne, men det är värt att försöka. GF har webbsidan www.genealogi.net och telefon 08/32 96 80.

2001-09-28, 19:55
Svar #30

Utloggad Kerstin Farm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 475
  • Senast inloggad: 2013-03-17, 20:48
    • Visa profil
    • www.farm.se
Jag har en Gunborg Roth bland min anor f  
1726-  
1731 i Fägred. Hon gifte sig med Anders  
Tidström  
från Mariestad. Eftersom inga födelseböcker  
finns  
i Fägred undrar jag om någon känner till flera  
Roth från Fägred.  
 
Kerstin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna