ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rell  (läst 1520 gånger)

1999-03-04, 18:00
läst 1520 gånger

Utloggad Gunlög Ström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 199
  • Senast inloggad: 2023-08-21, 08:15
    • Visa profil
Rell är ju ett namn på en smedsläkt, som bl a funnits i Fellingsbro. Av förnamnen i familjerna att döma verkar de härstamma från Tyskland (Jochom, Lucas etc).Men är namnet Rell deras ursprungliga familjenamn? Jag har för mig att jag har sett ortsnamn som Rällen och yrkesbeteckningen? rällare. Vad betyder den senare? Kan den ha anknytning till smedsyrket?
Jag har inte funnit någon med namnet Rell i några dokument före mitten av 1600-talet.

1999-08-20, 21:57
Svar #1

Arne Risberg

Rällen eller Rälln är en by nära Kopparberg. Det är en gammal finnby från 1600-talet. Jag har hört att namnet kommer från fisken röding. Det finns en sjö här med namnet Rällsjön och jag har sett en sjö med samma namn i Dalarna

1999-08-20, 22:57
Svar #2

Utloggad Christer Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 118
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 11:43
    • Visa profil
    • www.lifeisfab.com
Det finns en stor gård Rellen i Norra Bohuslän där bla länsräntmästaren och kronofogden Waldenström bodde.

2001-05-11, 22:27
Svar #3

Utloggad Gunilla Didriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 436
  • Senast inloggad: 2015-07-25, 22:02
    • Visa profil
Hej
Skulle vilja veta lite mer om Jochum Lucasson Rell f.ca.1680 vigd den 11 trinit 1710 i Fellingsbro, men med vem??  Margareta Ambrusdotter???
Tacksam för alla svar.
 
Gunilla D.

2001-05-18, 17:04
Svar #4

Utloggad Gunlög Ström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 199
  • Senast inloggad: 2023-08-21, 08:15
    • Visa profil
Hej Gunilla!
Så trevligt att någon mer har intressen av familjen Rell.
Jag har kommit fram till att Jochom Lucasson Rell gifte sig med Margareta Ambrusdotter 1710. Deras första barn, som föddes 1711 fick ju också heta Ambros. Min ana i familjen är dottern Cajsa som föddes 1716.
Om jag har lyckats hitta rätt i skrifterna så föddes Jochom 1683 eller 1684 vid Kärrbo hammar. Hans mor bör ha hetat Lisbeta, och fadern Lucas förstås. (Lucas kan ha varit född 1660 eller 1661 och dött 1741).
Omkring 1700 flyttade de till Kåfalla där Lucas fick överta gården Östra Kåfalla. Jag har sett uppgiften att det var efter svärfadern, men jag funderar på om det möjligen kan ha varit via hans mor, som jag tror hette Anna Lennartsdotter.
Det finns många Rell i Fellingsbro, och jag har inte riktigt kunnat klura ut hur de var släkt med varandra, eller var familjen ursprungligen kom ifrån. Förnamnen tyder ju på tyskt ursprung.
Det vore kul om vi kunde hjälpas åt att reda ut förhållandena.
Hälsningar Gunlög

2001-11-27, 21:01
Svar #5

Ingemar Blomqvist

Hej, jag har med stort intresse tagit del av inläggen om släkten Rell. I min antavla har jag en Ephraim eller Ephron Rells. Han levde med sin hustru Catharina Andersdotter i Danshyttan i Lindesbergs socken runt 1720, då deras son Andreas/Anders föddes där (9 september). Anders flyttade av någon anledning upp till Leksand och tog tjänst där redan vid 10 års ålder. Han blev sedermera soldat Kuse och kyrkvaktare i Leksands kyrka, innan han dog 1777. Jag har inte lyckats få fram något mer om hans föräldrar. Är det någon som har stött på Ephraim/Ephron Rells och hans hustru i arkiven, eller har någon teori om hans förnamns kulturella ursprung?
 
Ingemar Blomqvist, Leksand

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna