ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 04 augusti, 2003  (läst 3208 gånger)

2000-04-04, 18:23
läst 3208 gånger

Ellert Peterson

Känner någon till nedanstående familj:
Hindrik Mattias Neuman, f 1785 i Lillkyrka (T),
h. Eva Stina Olofsdotter, f 1789 i Mosjö (T),
d. Eva Cajsa, f 1813 i Mosjö (T),
s. Carl Johan, f 1817 i Täby (T),
s. Hindrik Fredrik, f 1820 i Täby (T),
s. August, f 1824 i Täby (T),
s. Adolf Fredrik, f 1828 i Täby (T).
Familjen flyttade 1829 fr. Täby (T) till Östergötland.
Mannen var underofficer och hade vid flyttningen från Närke fanjunkares grad (från 1827).
 
Detta inlägg flyttades den 21 mars 2010 från Östergötland, Efterlysningar, Fanjunkarfamiljen Neuman.
Magnus Hjärtström, moderator för Östergötland

2000-04-05, 01:36
Svar #1

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Studsade verkligen till när jag såg namnet Neuman och orten Lillkyrka. Men naturligtvis visade sig din Hindrik Mattias vara för nära i tid för att kunna vara son till min kvinnliga släkting i just Lillkyrka, som var gift med en Neuman. Troligare är han väl hennes svåger.
 
Fast Du verkar ju följa familjen från Lillkyrka-hållet, så Du kanske har något spår på mina Neumans i stället?
 
Det handlar om Catharina Margareta Gezelius, *1773 24/7, g m Carl Fredrik Neuman, kvartersmästare vid Lifregementets husarkår, enligt Anrep i Svensk Släktbok. Catharina Margareta var dotter till prosten i Lillkyrka Georg Gezelius och hans hustru Sara Regina Petré. Georg Gezelius´ mormors farmor var född Pemer.
 
Jag gissar att Carl Fredrik och Hindrik Mattias var bröder, eller i varje fall nära släkt. Är det något Du kan bekräfta eller förneka?
 
Detta inlägg flyttades den 21 mars 2010 från Östergötland, Efterlysningar, Fanjunkarfamiljen Neuman.
Magnus Hjärtström, moderator för Östergötland

2000-04-05, 22:44
Svar #2

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Mitt nyvaknade intresse för namnet Neuman förde tankarna in på en sökning också på DISBYT. Och familjen finns redovisad i forskning gjord dels av Björn-Otto Hesse, dels av... hm, av dig, ser jag!
 
Familjen har tydligen hamnat i Rappestad, där en ytterligare son, Fredrik, föds 1829 och dör 1830.
 
Familjens data:
 
Henrik Mats Neuman, f 1785 Lillkyrka, Örebro län, d 1834 Rappestad, Östergötlands län. Gift 1812 Mosjö, Örebro län med Eva Kristina Olsdotter, f 1789, d 1874 Linköping, Östergötlands län.
Barn:
1. Eva Kajsa Neuman, f 1813 Mosjö, Örebro län.
2. Karl Johan Neuman, f 1817 Täby, Örebro län, d 1877 Linköping, Östergötlands län.
3. Henrik Fredrik Neuman, f 1820, d 1827 Täby, Örebro län.
4. Lovisa Johanna Neuman, f 1822, d 1822 Täby, Örebro län.
5. August Neuman, f 1824 Täby, Örebro län, d 1902 Linköping, Östergötlands län.
6. Karolina Neuman, f 1827, d 1827 Täby, Örebro län.
7. Adolf Fredrik Neuman, f 1828 Täby, Örebro län.
8. Fredrik Neuman, f 1829, d 1830 Rappestad, Östergötlands län.
 
Björn-Otto Hesse söker Hesse-ättlingar liksom jag söker Pemer-ättlingar, och har spårat stora grenar framåt. Karl Johan har tre barn, August åtta. Henrik Mats Neuman är alltså son till Johan Neuman och Kajsa Hesse. Som jag hoppades var min ingifte Carl Fredric en av hans bröder, och jag har just suttit och kopierat data på min STORA nya Pemer-gren via släkterna Frumerie, Broström och Gezelius. Herr Hesse kan nog räkna med ett litet mail eller telefonsamtal inom kort också - uppgifterna på DISBYT sträcker sig ju bara fram till folk som bildat familj en bit in på 1900-talet, så jag räknar med att han kan ha ÄNNU mer....!
 
Detta inlägg flyttades den 21 mars 2010 från Östergötland, Efterlysningar, Fanjunkarfamiljen Neuman.
Magnus Hjärtström, moderator för Östergötland

2000-04-05, 23:30
Svar #3

Göran Johnson

Hej Anders
Även jag reagerade på namnet Neuman, och det visade sig ju faktiskt genom din efterforskning även vara av intresse för mig. Vad fick du fram om din nya stora Pemergren som ju även är en Petregren?
Göran Johnson
 
Detta inlägg flyttades den 21 mars 2010 från Östergötland, Efterlysningar, Fanjunkarfamiljen Neuman.
Magnus Hjärtström, moderator för Östergötland

2000-04-06, 01:14
Svar #4

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Nej, tyvärr, Göran, det här är från ett av Nicolaus Pemers barn i sitt första gifte med Christina Erichsdochter, nämligen dottern Sara, som var gift Frumerie.
 
Min anfader Robert och två barn till fick han i andra giftet med Euphrosina Welamsdotter Petre.
 
Noterbart i övrigt är att Nicolaus tre barn i första giftet var födda 1640, 1641 och 1642. Andra hustrun, Euphrosina, var född 1643!
 
Ska ta mig i kragen och få iväg en fil till dig, förresten, som jag lovade för så länge sedan. Man hittar ju nytt hela tiden och ska numrera om tabellerna i word-filen, samtidigt som jag sakta men säkert lägger in allt på riktigt, dvs i Min Släkt/Family Tree Maker/GEDCOM.
 
Men jag tar och mailar dig min fil familj.doc, så får du extrahera det som kan vara av intresse. Sitter och lägger in nya uppgifter just nu, men det är på en icke Petre-gren, så jag zippar och mailar den som den är just nu.
 
Detta inlägg flyttades den 21 mars 2010 från Östergötland, Efterlysningar, Fanjunkarfamiljen Neuman.
Magnus Hjärtström, moderator för Östergötland

2000-04-06, 18:16
Svar #5

Ellert Peterson

Hej Anders!
Det är hustrun till fanjunkare Neuman som tillhör min släkt. Därför har jag inte sökt Hindrik Mattias´ ursprung. Men det verkar ju sannolikt att Din Neuman och min är bröder.  
 
Apropå DISBYT så sökte jag där för ett tag sedan, men då hade tydligen inte det bidrag som Du skriver om kommit in ännu. Men tack så väldigt mycket för tipset!
Hälsningar
Ellert
 
Detta inlägg flyttades den 21 mars 2010 från Östergötland, Efterlysningar, Fanjunkarfamiljen Neuman.
Magnus Hjärtström, moderator för Östergötland

2000-04-06, 22:33
Svar #6

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Jodå, bröder var de! Det blev en gods natt sökande på DISBYT parallellt med luppläsning av min släktfil för att klämma fram några sista ingiften i släkter det kunde finnas mer om på DISBYT. Och det blev några napp till - i den märkliga prästsläkten Almelinus som blev Almelin, som sedan blev omväxlande bara patronymikon och släktnamn som Lindquist, Loo, Malm och Malmquist på de agnatiska släktmedlemmarna. Att folk kunde skifta från reguljära släktnamn till patronymikon och tillbaka till helt nya släktnamn så pass som man kände för det är denna släkt ett strålande tecken på... Jag gör nog en grej om det i någon diskussion om egendomligheter i släktforskningen eller något sådant. Håll ögonen öppna...
 
Detta inlägg flyttades den 21 mars 2010 från Östergötland, Efterlysningar, Fanjunkarfamiljen Neuman.
Magnus Hjärtström, moderator för Östergötland

2000-04-06, 22:53
Svar #7

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Det blir under Statistik och rekord i släktforskningen.
 
Detta inlägg flyttades den 21 mars 2010 från Östergötland, Efterlysningar, Fanjunkarfamiljen Neuman.
Magnus Hjärtström, moderator för Östergötland

2000-04-06, 23:21
Svar #8

Göran Johnson

OK Anders
Jag visste inte tidigare att Georg Gezelius var en Pemerättling. Hans hustru Sara Regina är ju en Petreättling även om hon inte är en Pemerättling, dotter till Johan Joachim som är min hustrus mf ff ff f om jag nu räknat rätt i huvudet. Och jag ser att du har en massa ättlingar till dessa i den fil som du mailat till mig. Så det blir ju mycket av intresse för mig i alla fall.
Göran
 
Detta inlägg flyttades den 21 mars 2010 från Östergötland, Efterlysningar, Fanjunkarfamiljen Neuman.
Magnus Hjärtström, moderator för Östergötland

2000-04-07, 00:07
Svar #9

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
...och jag hade inte kopplat ihop henne med släkten Petre (utan accent) eftersom Anrep skrivit henne och fadern som Petré. Jag utgår från att han har skrivit fel, då, eller blev det Petré i stora delar av släkten Petre?
 
Nu måste jag ju ha kopplingen mellan min anmoder Euphrosina och denna Sara Regina så att jag kan få med deras inbördes släktskap. Som du lär se lite här och var försöker jag alltid påpeka när en ingift någonstans är släkt med någon ingift någon annanstans. Det blir ju aldrig konsekvent, man kan ju inte sitta och upprätta kompletta antavlor för varenda ingift make/maka i ett så här stort ättlingaverk för att hitta alla släktskap mellan olika ingifta. Men när olika medlemmar av samma släkt är ingifta på olika håll är det ju uppenbart för vem som helst att de är släkt, och då tycker jag det hör till saken hur de är det.
 
Och så har jag inte ens tänkt tanken att Sara Regina skulle höra till samma släkt som min egen farfars farfars farfars farfars mor. Har du en massa mer om Petre bakåt än vad Örnberg skrev, förresten? Jag har äntligen en Pentium-maskin hemma, och har börjat lägga in Pemer-ättlingar, min egen antavla och en väldig massa annat* i Family Tree Maker. Och det jag har bakåt från Euphrosina i min antavla är uteslutande det som Örnberg skrev på sin tid. Och han kallade ju Nicolaus Pemer för Nils Pemmer...
 
*Jag skrev t ex in hela ätten Crafoord, som min moster är ingift i, från min adelskalender från 1986, och när en manlig Crafoord var gift med en annan adelsdam gick jag engagerat vidare med friherrliga ätten Åkerhielm af Blombacka som hon hörde till. När det sedan fanns giftermål därifrån till grevarna Kalling och till friherrarna Raab gav jag mig inte heller. Kom inte och säg att det inte är kul att leka med sin nya dator och ett användarvänligt släktforskarprogram...!
 
Detta inlägg flyttades den 21 mars 2010 från Östergötland, Efterlysningar, Fanjunkarfamiljen Neuman.
Magnus Hjärtström, moderator för Östergötland

2000-06-21, 20:09
Svar #10

Magnus Karlsson

Lite sent har även jag fått syn på den här intressanta diskussionen. Jag sökte nyligen i Munktorps fs (U) efter föräldrarna till min mf ff fm Maria Elisabeth Neuman (f 1763-04-02, d 1843-04-17). Mycket talar för att fadern var Bengt Neuman (f 1729) och modern Elisabeth Lundblad (f 1740). Munktorps hfl berättar att de åtminstone hade barnen Anders, Carl Bengt (f 1774-04-18) och Anna Sofia (f 1775-10-30). Min (än så länge) obekräftade tes är att även Maria Elisabeth tillhör denna syskonskara.
 
I Munktorps hfl anges Bengt Neuman vara inflyttad från just Lillkyrka fs 1768. Kan någon koppla samman Bengt med tidigare nämnda Hindrik Mats och Carl Fredrik Neuman?
 
Detta inlägg flyttades den 21 mars 2010 från Östergötland, Efterlysningar, Fanjunkarfamiljen Neuman.
Magnus Hjärtström, moderator för Östergötland

2000-06-21, 23:40
Svar #11

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Björn-Otto Hesse har spårat Hindrik Mats och Carl Fredrik Neumans fädernesläkt tillbaka till deras farfar Mats Neuman, f 1721 i Lillkyrka.
 
Att din Bengt Neuman är född 1729, och kommer till Munktorp från just Lillkyrka vore ju en högst anmärkningsvärd slump om han inte är bror, eller i vart fall mycket nära släkt, med denne Mats.
 
Men tyvärr kan jag inte hjälpa dig mer än så. Vi får väl sätta vårt hopp till att någon Lillkyrka-forskare skulle kunna veta mer om bröderna (?) Neuman.
 
Detta inlägg flyttades den 21 mars 2010 från Östergötland, Efterlysningar, Fanjunkarfamiljen Neuman.
Magnus Hjärtström, moderator för Östergötland

2000-06-22, 18:59
Svar #12

Magnus Karlsson

Intressant! Har Hesse publicerat sin forskning eller finns den tillgänglig på annat sätt?
 
Detta inlägg flyttades den 21 mars 2010 från Östergötland, Efterlysningar, Fanjunkarfamiljen Neuman.
Magnus Hjärtström, moderator för Östergötland

2000-06-23, 11:54
Svar #13

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Hans forskningsresultat finns med på DISBYTs bas på nätet. Där hittade jag förutom ingiftet Gezelius/Neuman också ett annat ingifte i hans Hesse-forskning, på en annan gren i mitt släktträd, så jag har varit i kontakt med honom, och kan höra med honom även om detta. Eller också kan du själv maila honom och hälsa från mig. Jag mailar dig hans adress så kan du göra som du vill.
 
Detta inlägg flyttades den 21 mars 2010 från Östergötland, Efterlysningar, Fanjunkarfamiljen Neuman.
Magnus Hjärtström, moderator för Östergötland

2000-07-02, 00:23
Svar #14

Utloggad Anders Anerud

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2011-08-24, 20:46
    • Visa profil
Elisabeth Lundblad f 1740. Magnus Karlsson vet du var hon var född. Jag söker anor till Sven Lundblad f 1755 i Hofva och skräddarmästare i Köping. Kanske kan det finnas en förbindelse mellan dem.
 
Detta inlägg flyttades den 21 mars 2010 från Östergötland, Efterlysningar, Fanjunkarfamiljen Neuman.
Magnus Hjärtström, moderator för Östergötland

2000-07-02, 21:24
Svar #15

Magnus Karlsson

Enligt Munktorp hfl (1797-1806) var Elisabeth Lundblad född  i Munktorp 1740. Tyvärr har jag inte hunnit så långt i forskningen av denna gren, och jag har inte heller verifierat uppgiften mot födelseboken. Hennes make flyttade till Munktorp först 1768, men de gifte sig redan 1760. Om födelseorten är riktig, har Elisabeth varit utflyttad från Munktorp under viss tid. Som jag ser det är det därför inte helt uteslutet med ett släktskap mellan Elisabeth och Sven, men samtidigt är Lundblad är ett relativt vanligt efternamn.
 
Jag ska försöka jobba vidare med anorna i Munktorp under semestern.
 
Detta inlägg flyttades den 21 mars 2010 från Östergötland, Efterlysningar, Fanjunkarfamiljen Neuman.
Magnus Hjärtström, moderator för Östergötland

2000-07-18, 17:53
Svar #16

Magnus Karlsson

Efter ihärdiga studier av Lillkyrkas kyrkböcker har jag fått bekräftat att Bengt Neuman verkligen var far till min mffffm Maria Elisabeth Neuman. Bengts föräldrar var trumpetaren Mattias Neuman (född omkr. 1695) och Maria Mosberg (född omkr. 1704). Förutom sonen Bengt fick de bl. a. sonen Johan Neuman. Johan fick i sin tur sönerna Henrik Mattias Neuman och Carl Fredrik Neuman som ingår Ellert och Anders anor.
 
En intressant detalj är att Carl Fredriks faddrar var kyrkoherden Georg Gezelius och hans hustru Sara Regina Petré. Enligt Anders Pemer fick Gezelius och Petré dottern Catharina Margareta, som senare bildade familj med just Carl Fredrik.
 
Mattias Neuman var trumpetare och flera av sönerna blev också trumpetare. I kyrkböckerna över Lillkyrka nämns på några ställen trumpetargården i Slyte. Finns det någon som är mer insatt i Lillkyrkas geografi och historia som kan berätta något om den?
 
Ättlingar till Mattias Neuman:
 
Mattias Neuman. trumpetare. Född omkring 1695 (T) Lillkyrka fs, Slyte. Död före 1783.
 
 Barn med Maria Mosberg:
 1 Anna Stina Neuman.
 2 Catharina Charlotta Neuman.
 3 Maria Catharina Neuman. Född 1728-09-20 (T) Lillkyrka fs. Död 1728-12-01 (T) Lillkyrka fs.
 4 Bengt Neuman. Född 1729-06-27 (T) Lillkyrka fs, Slyte.
 5 Hedvig Neuman. Född 1733-01-30 (T) Lillkyrka fs, Slyte.
 6 Eva Maria Neuman. Född omkring 1735 (T) Lillkyrka fs, Slyte.
 7 Sophia Regina Neuman. Född 1743-03-25 (T) Lillkyrka fs. Död 1744-02-18 (T) Lillkyrka fs.
 8 Johan Neuman. Född 1745-07-23 (T) Lillkyrka fs, Slyte.
 9 Mattias Neuman. Född 1745-07-23 (T) Lillkyrka fs, Slyte. Död före 1750 (T) Lillkyrka fs, Slyte.
 10 Carl Gustaf Neuman. Född omkring 1748 (T) Lillkyrka fs, Slyte.
 
Generation 1:
1 Anna Stina Neuman.
 
2 Catharina Charlotta Neuman.
 
3 Maria Catharina Neuman. Född 1728-09-20 (T) Lillkyrka fs. Död 1728-12-01 (T) Lillkyrka fs.
 
4 Bengt Neuman. trumpetare. Född 1729-06-27 (T) Lillkyrka fs, Slyte.
 
 Barn med Christina Elisabeth Lundblad:
 4.1 Mattias Fredrik Neuman. Född 1761-01-08 (T) Lillkyrka fs, Slyte. Död 1761-11-13 (T) Lillkyrka fs, Slyte.
 4.2 Maria Elisabeth Neuman. Född 1763-04-02 (T) Lillkyrka fs. Död 1843-04-17.
 4.3 Bengt Gustav Neuman. Född 1765-11-11 (T) Lillkyrka fs. Död 1769 (U) Munktorp fs.
 4.4 Andreas Neuman. Född 1769-08-31 (U) Munktorp fs.
 4.5 Johan Eric Neuman. Född 1772-01-13 (U) Munktorp fs. Död 1775 (U) Munktorp fs.
 4.6 Carl Bengt Neuman. Född 1774-04-18 (U) Munktorp fs.
 4.7 Anna Sophia Neuman. Född 1775-10-30 (U) Munktorp fs.
 4.8 Hedvig Christina Neuman. Född 1777-08-14 (U) Munktorp fs.
 4.9 Johan Neuman. Född 1780-05-13 (U) Munktorp fs.
 
5 Hedvig Neuman. Född 1733-01-30 (T) Lillkyrka fs, Slyte.
 
6 Eva Maria Neuman. Född omkring 1735 (T) Lillkyrka fs, Slyte.
 
7 Sophia Regina Neuman. Född 1743-03-25 (T) Lillkyrka fs. Död 1744-02-18 (T) Lillkyrka fs.
 
8 Johan Neuman. trumpetare vid Kongl. Lifregementet. Född 1745-07-23 (T) Lillkyrka fs, Slyte.
 
 Barn med Cajsa Hesse:
 8.1 Catharina Fredrica Neuman. Född 1771-07-14 (T) Lillkyrka fs, Slyte.
 8.2 Carl Fredrik Neuman. Född 1775-02-05 (T) Lillkyrka fs, Slyte.
 8.3 Hedvig Gustava Neuman. Född 1777-02-24 (T) Lillkyrka fs, Slyte.
 8.4 Johanna Fredrika Neuman. Född 1777-02-24 (T) Lillkyrka fs, Slyte.
 8.5 Cajsa Lotta Neuman. Född 1779 (T) Lillkyrka fs, Slyte.
 8.6 Hedvig Neuman. Född 1781-10-02 (T) Lillkyrka fs, Slyte.
 8.7 Gustaf Adolf Neuman. Född 1783-08 (T) Lillkyrka fs, Slyte.
 8.8 Henrik Mattias Neuman. Född 1785-11-11 (T) Lillkyrka fs, Slyte.
 
9 Mattias Neuman. Född 1745-07-23 (T) Lillkyrka fs, Slyte. Död före 1750 (T) Lillkyrka fs, Slyte.
 
10 Carl Gustaf Neuman. trumpetare. Född omkring 1748 (T) Lillkyrka fs, Slyte.
 
Detta inlägg flyttades den 21 mars 2010 från Östergötland, Efterlysningar, Fanjunkarfamiljen Neuman.
Magnus Hjärtström, moderator för Östergötland

2000-07-18, 18:45
Svar #17

Ellert Peterson

Hej Magnus.
Ditt inlägg om släkten Neuman föranleder mig att be dig om en komplettering av vad jag redan vet om Hindrik Mathias (Henrik Mats) Neuman, som ju blev ingift i min släkt. Vad hade dennes far Johan Neuman för yrke? Var i Lillkyrka var han och hans hustru Cajsa Hesse bosatta vid Hindrik Mathias´ födelse? Var det också i Slyte?
 
Du nämner i ett tidigare inlägg att du inte är bevandrad i Lillkyrkas geografi. Särskilt bevandrad vill jag väl inte påstå att jag är heller, men Lillkyrka ligger i alla fall i nordöstra Närke mellan Örebro och Arboga.
 
Att den här diskussionen kom att hamna under Östergötland berodde på att jag frågade om någon kände till vart i Östergötland fanjunkare Hindrik Mathias med familj flyttade från Täby i Närke.  
 
Det är en tillfällighet att det även i Östergötland finns en socken Lillkyrka, men den socknen är det alltså inte fråga om.
 
Hälsningar
Ellert Peterson
 
Detta inlägg flyttades den 21 mars 2010 från Östergötland, Efterlysningar, Fanjunkarfamiljen Neuman.
Magnus Hjärtström, moderator för Östergötland

2000-07-18, 21:23
Svar #18

Magnus Karlsson

Hej Ellert!
 
Jag har inte sammanställt alla fakta ännu. Det är lite spridda anteckningar än så länge, men enligt kyrkböckerna var Johan Neuman, trumpetare vid Kongl. Lifregementet, bosatt i Slyte vid tiden för Hindrik Mattias födelse.
 
År 1767 står trumpetare Johan Neuman antecknad i hfl som boende i Rusthållaregården i Slyte by tillsammans med modern Trump.änkan Maria Mosberg och brodern Trumpetaren Carl Gustaf. Enligt samma källa finns även hustrun Cajsa Hesse och dottern Eva Maria i samma hushåll år 1774. Åtminstone fram till 1784 bor de sedan kvar i Rusthållaregården.
 
Tack för påpekandet om Lillkyrkas geografiska placering. Mitt inlägg under Östergötlands Lillkyrka beror på tankspriddhet, egentligen vet jag mycket väl att det aktuella Lillkyrka ligger i Närke.
 
/mvh Magnus
 
Detta inlägg flyttades den 21 mars 2010 från Östergötland, Efterlysningar, Fanjunkarfamiljen Neuman.
Magnus Hjärtström, moderator för Östergötland

2000-07-19, 12:45
Svar #19

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Hej Magnus och Ellert!
 
Kul att det gick att knyta ihop de olika Neumans. Ska vara petig och rätta uppgiften att Carl Fredrik Neuman skulle ingå bland mina anor. Det är alltså hans hustru Catharina Margareta Gezelius som är släkt med mig, och just här i denna diskussion har jag genom Göran Johnsons inlägg fått klart för mig, att hon är det både via sin far och sin mor.
 
Fadern Georg Gezelius härstammade från släkten Pemer enligt det följande, där också de båda kopplingarna till släkten Petre/Petré skymtar fram. Jag härstammar alltså från Nicolaus Pemer och Euphrosina Petre.  
 
Nicolaus Pemer, *1608, dp 28/11, bruksförvaltare, Flögfors och Finnåker, handelsman, Arboga, ? 1687, begr 29/4. G 1:o m Christina Erichsdochter, ? 1664, 2:o 1666 m Euphrosina Welamsdotter Petre, *1643, ? 1720, dotter av borgaren i Stockholm Welam (Wilhelm) Petre o h h.
 Dotter i 1:a giftet:
Sara Margareta Pemer, *1641. G 1659 m Jean Frumerie, *1634, dp 1/10, borgmästare Nora och Linde, ? febr 1689, son av brukspredikanten vid Finspång Martin Frumerie och Elisabeth Sariasen Garencher.
 Son:
Johan Frumerie, *1663, dp 29/11, bergsfogde, tiondeskrivare Nora och Lindes bergslager, ? 1709 21/3. G m Margareta Norman, *1665, ? 1725 20/10, dotter av bergsfogden Nils Bengtsson Norman och Anna Olofsdotter Norin.
 Dotter:
Anna Sara Frumerie, *1688, ? 1759 7/1. G m Johan Broström, lanträntmästare i Örebro län, ? 1751, son av rådman Johan Johansson o h h.
 Dotter:
Sara Catharina Broström, *1713, ? 1776. G 1733 17/9 m Martin Gezelius, *1703 22/1, lanträntmästare i Jönköpings län, ? 1760, son av Georg Gezelius och Sara Muncktelia.
 Son:
Georg Gezelius, *1735 5/10, kyrkoherde i Lillkyrka, prost över Glanshammars kontrakt, ? 1789 24/5. G 1767 10/6 m Sara Regina Petré, *1741, ? 1799 16/2, dotter av kämnär Johan Joachim Petré och Ebba Sofia Hadelin.
 Dotter:
Catharina Margareta Gezelius, *1773 24/7, ? 1847 26/1. G 1795 25/10 m Carl Fredrik Neuman, *1775 2/2, kvartermästare i Kungl LifRegementsbrigaden, postiljon i Örebro, ? 1844 9/1, son av trumpetare Johan Hesse och Kajsa Hesse.
 
Georg Gezelius mormors farmors far blev alltså gift 1666 med en Petre, född 1643, och själv blev han gift 1767 med en Petré, född 1741 - men inom släkten Petre skiljer det på dessa 98 år bara två generationer mellan Euphrosina och Sara Regina! Sara Reginas farfar Johan Petre, 1661-1726, borgmästare i Arboga, var nämligen kusin till min anmoder Euphrosina.
 
Georg Gezelius mormors mormor Anna Olofsdotter Norin var faster till de bröder Norin, som adlades Nordenfelt, och två av dem (eller de kanske är bägge två?) hittar jag i Örnbergs Petre-artikel, gifta med var sin Petre-syster, brorsdöttrar till borgmästaren Johan ovan, och kusiner till Johan Joachim.
 
Dessutom har jag på annat håll en uppgift att Margareta Normans bror, kronobefallningsmannen Nils Norman, ska ha varit gift med en dotter till rådmannen och bruksägaren Johan Petre, dvs nyss nämnde borgmästare. Detta motsägs dock i Örnbergs artikel, där denne Johan anges ha sammanlagt 19 barn, och alla förekommande döttrar är gifta på annat håll, eller uttryckligen anges ha varit ogifta.
 
Jag hittar också en Petre-dotter långt fram på 1800-talet ingift i samma Laurin-släkt, som en kvinnlig Frumerie (ättling till Anna Saras ene bror) blev ingift i någon generation tidigare, och någon lite väl indirekt, men dock koppling till bokbindarsläkten Westman i Västerås, som guldsmeden Petter Pemers (brorsons son till Sara ovan) första hustru var av, som jag satt och lade in i Min Släkt i går...
 
Man kan bli alldeles snurrig i skallen för mindre.!
 
Detta inlägg flyttades den 21 mars 2010 från Östergötland, Efterlysningar, Fanjunkarfamiljen Neuman.
Magnus Hjärtström, moderator för Östergötland

2000-07-22, 17:03
Svar #20

Magnus Karlsson

Anders, ett tips när det gäller Georg Gezelius. När jag sökte på Lillkyrka i Libris databas (www.libris.kb.se) hittade jag ett tal som hölls vid Gezelius begravning. Tal, då kongl. maj:ts ordinarie . Georg Gezelius med anständig heder jordfästes uti Lillkyrka kyrka, den 9 junii 1789, hållit... av Eric Waller (tryckt 1790, 16 sidor). Jag vet inte om du tycker det är av intresse, men det finns i så fall på Kungliga Biblioteket i Stockholm.
 
Detta inlägg flyttades den 21 mars 2010 från Östergötland, Efterlysningar, Fanjunkarfamiljen Neuman.
Magnus Hjärtström, moderator för Östergötland

2000-07-22, 22:08
Svar #21

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Intressant, jag ska titta på det. Jag minns också att jag sett en artikel om Georg, eller möjligen om sonen Carl Ludvig, i någon årgång av Personhistorisk Tidskrift, som jag också ska ta och kika på nästa gång jag hamnar någonstans där PHT finns (i första hand KB eller Stockholms Stadsarkiv, antar jag).
 
Detta inlägg flyttades den 21 mars 2010 från Östergötland, Efterlysningar, Fanjunkarfamiljen Neuman.
Magnus Hjärtström, moderator för Östergötland

2002-11-17, 19:21
Svar #22

Utloggad Sven Kruuse

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 99
  • Senast inloggad: 2012-07-23, 14:21
    • Visa profil
    • www.oxie.nu/gen/index.htm
Jag söker uppgifter om Neuman/Neümansläkten
och då speciellt:
 
Neuman, Mathias (Mats/Math).
Bokhållare, Furir, Kapten?.  
Född i Marsvinsholm?
Gift 1804-10-17 i Skårby med Friberg, Anna Sophia. Född ungefär 1785 i Snöftarp, Skårby
 
   Barn:
Neuman, Margareta Elisabet.
Född 1805-03-13 i Ystads Sankt Petri (M).
 
Neuman, Maria Charlotta.
Sjuksköterska
Född 1815-01-07 i Stora Köpinge Död 1888 i Mariero, Örtofta
  gift 1839 med Orstadius, Nils.
 
Finns det någon som har vidare uppgifter om dessa personer eller släktingar?
Vad är ursprunget till släkten?
Var kom den ifrån?
 
Hälsningar Sven Kruuse

2003-01-03, 19:39
Svar #23

Måns Andersson

Sven. jag har precis funnit en Neuman i min släkt, Maja Lisa Neuman gift med hovskomakare Ola Lundgren den 19/11 1758 vid Hagahus i Bosarps församling, hon var vid vigseln antecknad från Assmuntorp i Gullarps församling norr om Eslöv. Jag har ingen aning om hon är släkt med dina Neuman, har inte hunnit undersöka mera.
 
MVH Måns

2003-01-03, 22:47
Svar #24

Barbro Söderman

Hej!
Den släkt Neuman som jag har kommer från Livland och Ingermanland.  
Stamfader i Sverige ska vara Eric Neuman, inspektor på Arnö Bruk. Denna Neumansläkt brukar nämnas som en bergsmansläkt. Eric Neuman var gift med en Probsting som ev hette Margaretha i förnamn.  
Eric var bla enl Elgen far till Mårten Neuman, död 1691, troligen handelsman i Stockholm. Gift med Margaretha Blom, dotter till en tysk handelsman, Jakob Blom.
Mårten och Margaretha hade tillsammans sönerna:
 
-Jacob Neuman född 1672, död 1746, gift med Anna Maria Schaeij, född 1679, död 1621. (Om hennes släkt har jag en hel del information)Anna Marias far var faktorn vid Jäders Bruk Wilhelm Schaeij. Jacob tog så småningom över faktorskapet fram till sin död 1746, då sonen Johan Wilhelm tog över.  
 
- Mårten Neuman,major, yngre bror till Jacob,  har tyvärr inte hans födelseår. Adlades 1719 Mannercrona, men denna släkt dog ut med honom själv.
 
Jacob Neuman och Anna Maria Schaeij hade barnen:
 
- Margaretha Christina född 1703-02-23 död 1771-06-27 i Löderup. Hon gifte sig 1726 med kyrkoherde Nils Bryngelsson Östman f 1694 och flyttade med honom till Skåne där han bla blev prost i Löderup. (Där finns alltså en Skåneanknytning.)
 
- Beata Charlotta f 1707-11-20, gift 1731 med slottsfogden i Västerås Abraham Sahlstedt. (Eftersom hon är min anmoder har jag mer information om hennes efterkommande.)
 
- Johan Wilhelm, 1711-10-20, gift med Christina Charlotta Mannercrona von Stjern. Tog över bruket och friköpte det från kronan. Adlades Mannerstråle 1759.  
 
Det finns många släkter Neuman, detta är bakgrunden till den som jag har kommit in på.  
mvh
Barbro Söderman

2003-01-04, 15:44
Svar #25

Barbro Söderman

Många Neuman finns i Västmanland, samt i Stockholm, på Gotland och i Skåne. Är det möjligen någon som har en släktutredning som visar om och i så fall hur de eventuellt hänger ihop? Eller som vet var man kan hitta det?
Fö skrev jag för fort i inlägget ovan, hon hette  
Christina Charlotta Mannercrona Vult von Steijern
inte von Stjern.
Mannen hette Wilhelm men jag tror inte att det var Johan, det hette däremot en av sönerna.
Jag har pga datorhaveri i höstas tappat mödosamt framletad information, vilket jag upptäckte först nu när jag gick in för att skriva ner information om Eric Neumans gren av NEuman.
Har fått leta på lösa lappar, och där fanns inte allt som jag hade tidigare. Man ska spara på diskett så fort man gör minsta ändring.

2003-01-05, 11:24
Svar #26

Jan Wallander

I Borås finns Neumansgatan så där kan det nog vara lönande att söka efter personer i någon av släkterna Neuman.

2003-01-05, 20:01
Svar #27

Erik Holmlund

Jag undrar om någon känner till en Henrik Nyman/Neuman som fanns i Stockholm 1611 och arbetade i kungens tjänst? Orsaken att jag frågar är att jag letar föräldrarna till lantmajoren och löjtnanten vid Västerbottens regemente Mårten Nyman och jag fick svaret att fadern kunde vara denne Henrik Neuman. Detta svar fick jag på en fråga jag ställde i Anbytarforum för ett par år sedan men jag har inte lyckas få några källor från uppgiftslämnaren eller själv hitta något mer om denne Henrik Neuman.
 
länk

2003-01-06, 10:28
Svar #28

Barbro Söderman

Det finns ju en liten möjlighet att Henrik Neuman är släkt med Eric Neuman från Livland/Ingermanland. Han bör ha varit ungefär jämngammal. Erics son Mårten var ju handelsman i Stockholm. Just förnamnet Mårten återkommer i den släkten. Jag har dock inte hittills sett varianten Nyman istället för Neuman.  
Eftersom jag ska restaurera delar ur bla den släkten kanske jag hittar något så småningom när jag letar och då återkommer jag om det.
mvh
Barbro

2003-08-04, 19:36
Svar #29

Måns Andersson

hej. jag har fått uppgifter om en ana till mig som hette Nicolaus Neuman, och blev ryttare i billesholms kompani 1724. Han var född ca 1688 i Holstein Tyskland, och kom till Skåne via Göteborg. Familjen var bosatt i Kjärrstorp, Bosarps församling, och fick barnen Johan Freidrich 1718, Anna Maria 1721, Maria Lisa (som är min ana)1726, Petter 1731, och Ingeborg 1734.
Nicolaus Neuman avled 1767, 85 år gammal, det finns flera fall med hans inblandning i domböckerna, och var tydligen en riktig bråkstake. Känner någon till mer om, eller har anor till denna släkt?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna