ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lorentz / Lorenz, von  (läst 3846 gånger)

2002-09-14, 21:49
läst 3846 gånger

Utloggad Gunilla Persson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2011-05-07, 08:03
    • Visa profil
Hej!
Är det någon här som vet var ifrån Katarina Svensdotter von Lorenz kommer eller något om hennes mor och far? Var kommer namnet ifrån?
Tacksam för svar.
mvh gunila

2003-03-05, 23:02
Svar #1

Utloggad Björn Järhult

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 198
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 22:45
    • Visa profil
    • www.vestigium.eu
Gunilla,
 
Jag är också släkt med Katarina Svensdotter (Mårten Höffners maka). Men har inte funnit uppgiten att hon skall ha haft namnet von Lorenz förrän jag såg detta här på anbytarforum. Är intresserad att veta vartifrån du fått den uppgiften?
 
Vänligen
Björn Bertilsson

2003-03-09, 13:32
Svar #2

Thomas Sievertsson

Björn,
 
Även jag är släkt med Katarina Svensdotter (om än på avstånd). På Niclas Perssons hemsida
 
http://hem.passagen.se/klemmetan/
 
heter Katarina Svensdotter von Lorenz. Niclas anger ingen källa, men hans migladress är
 
klemmetan@hem.utfors.se
 
kanske kan han ge klarhet i varifrån denna uppgift kommer.

2003-03-09, 21:23
Svar #3

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 19:16
    • Visa profil
Hej! Även jag är intresserad av källan. Har själv under c:a två-tre månaders tid försökt få kontakt med Niclas men ej lyckats. Jag tycker personligen att uppgiften von Lorents (med olika stavningsvarianter) utan källa i detta fall är liktydigt med ingen uppgift alls. Dock är Karin/Katarina Svensdotter nämnd bl a i Almqvists utgivna domboksgenomgångar. //Mvh Marcus

2003-10-22, 21:09
Svar #4

Gunnel Arbin

Anfäder till Stanislaw Lorentz, professor i Warszawa
 
Jag söker uppgifter om den svenske anfadezrn till Stanislaw Lorentz, professor vid Warszawas konstakademi. Under kriget möjliggjorde han återuppbyggnaden av Warszawas Gamla Stad och adelspalatsen längs Krakowskie Przedmiescie genom att sända ut sina studenter för att låtsas läsa av elmätarna. I själva verket gjorde de antecknngar och skisser av inredningen, så att husen kunde rekonstrueraa efter förstörelsen efter Warszawaupproret 1944. Lorentz förutsåg att tyskarna skulle förstöra de gamla byggnaderna.
Enligt uppgift skulle Lorentz härstamma från en köpman som i slutet av 1700-talet utvandrade från Stockholm till Warszawa.
 
Mycket tacksam för uppgifter,
Gunnel Arbin
Helsingborg

2007-03-22, 02:03
Svar #5

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5048
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 12:41
    • Visa profil
Hej!
 
Kvartermästaren Anders Lorentz vid överste Gyllenpistols kompani omnämns i Lunds rådhusrätts och magistrats arkiv bland bouppteckningarna 1685. Han gifter sig med kommissarien Christoffer Hartvigs (se även Övriga släkter: Hartwig) dotter Ingrid Christoffersdotter, och bosätter sig senare i  Appelberga i Huaröd socken där paret får fyra barn, Johan Hartvig (1691-1691), Anna Maria (1692), Dorothea (1694-1694) och Dorothea (1695). Familjen försvinner därefter från Huaröd, och finns inte med i katekismilängderna från 1696 (se även Landskap: Skåne: Socknar: Huaröd).
 
I biskop Steuchius visitationshandlingar 1697 nämns kvartermästaren vid Livkompaniet Anders Lorentzson, som klagar på en kvinna från Maglehem socken.  
 
År 1702 dyker Anders Lorentz upp igen, denna gången skriver han ett brev till guvenören, angående att en soldat avvikit inför mötet i Kristianstad. Anders titulerar sig själv Jag undertecknadhe Cornett, men har uppenbarligen skrivit till forne mellan undertecknadhe och Cornett. År 1702 är han alltså f.d. kornett, men tyvärr finns det inte undertecknat i brevet vart han har sin boplats någonstans.
 
Jag har gått undersökt Lewenhaupts Karl XII:s officerare utan resultat, och undrar därför: finns det någon som har stött på kvartermästaren/kornetten Anders Lorentz med familj i Skåne under slutet av 1600-talet och början av 1700-talet?
 
Mvh/Markus.
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2007-03-22, 13:57
Svar #6

Utloggad Magnus Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 15:26
    • Visa profil
Hej Markus!
 
I Lewenhaupt finns ju Kornetten Anders Lorentz omnämnd. Han kom i tjänst 1662, blev Kvartersmästare vid Södra Skånska Kavalleriregementet 1679, Kornett där 1695-09-21 och fick avsked 1701-11-14 för ålder och sjukdom. Jag antar att det är samma person det handlar om. Något annat står där tyvärr inte om honom.  
 
Men... låt mig komma med ett chansartat förslag baserat på att de bodde i Appelberga i Huaröd. Mitt förslag är att de tagit sig namnet Appelberg efter platsen i Huaröd. Jag har nämligen en familj Appelberg där fadern och modern är okända men som skulle kunna passa in på Anders Lorentz. Tyvärr har jag inte forskat speciellt mycket på dem och en del information behöver nog kollas. Se övriga släkter:Appelberg
 
De sannolika syskonen det handlar om är:
 
Anna Maria Appelberg, gift 1714-11-21 i Löderup (M) med Jöns Yström. Döper en son 1717 till Anders.
Lorens Appelberg, Länsman i Ingelstad- Gift med Johanna Holst. Döper en son 1725 till Anders.
Joshua Appelberg. Född ca 1689, död 1731-05-18 i Vä. Kornett vid Södra Skånska kavalleriregementet. Gift 1713-04-26 i Åhus med Maria Melin. Döper äldste sonen till Anders/Andreas ca 1714.
 
Hälsningar
 
Magnus

2007-03-22, 14:18
Svar #7

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5048
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 12:41
    • Visa profil
Hej Magnus!
 
Det första man blir blind på är ögonen  
 
Jag har själv en kvartermästare Lars Appelqvist (ca 1692-1767, se Socknar: Huaröd), som jag (förgäves?) försöker stoppa in som ett barn till kvartermästaren/kornetten Anders Lorentz (det är lite för mycket som stämmer för att det inte skulle kunna vara så) - när jag upptäckte att Lorentz t.o.m. hade en son Lorentz Appelberg, som 1712 var länsman, hoppades jag på att denne Lorentz kanske sadlade om från länsmannen Lorentz Appelberg till kvartermästaren Lars Appelqvist mellan 1712 och 1721, men det verkar inte stämma hur jag än letar  
 
Enligt diverse uppgifter som jag samlat på mig på nätet så skulle Anders Lorentz ha avlidit före 1710, då i mantalslängden 1710 för Stiby socken under Stiby nr 3 nämns sahl. Kornetten Anders Lorenz enkia. Enkan hette enligt domboken 1705 Ingrid Harwig (se mitt inlägg under Övriga släkter: Hartwig) . Enligt Ingelstads häradsrätts dombok 1712 hade de barnen Lorentz Appelberg (som var länsman), Johan Andersson, Anna Maria Andersdotter och  Dorothea Andersdotter (se mitt inlägg här ovan från 22 mars).
 
Jag har letat efter min kvartermästare Lars Appelqvist i de militära rullorna, men kan inte hitta honom hur jag än letar (kanske står där något användbart om hans ursprung).
 
Mvh/Markus.
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2007-03-23, 09:59
Svar #8

Utloggad Magnus Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 15:26
    • Visa profil
Hej Markus!
 
Här kommer lite mer information om Anders Lorentz från Platens Kongl. Skånska Dragonregementets historia.
 
Anders Lorentz, qvartermästare vid Lifsqvadron, kornett vid ryttmästare Mask's sqvadron 1695 21/9. Erhöll afsked, för ålderdom och oförmögenhet till krigstjenst, då regementet embarkerade i Carlshamn den 14 november 1701, för att öfverföras till Lifland.
 
Hälsningar
 
Magnus

2007-03-24, 00:32
Svar #9

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2716
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 13:01
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil
Hej Markus!
 
Bland 1698-års meritförteckningar (Arm?ns meritförteckningar i RA) återfinns:
 
8 Corneten Anders Lorentz
 
1664 ähr blefwen Musqveter under Hr General Major Delwicks Regemente, och Hr Capitein Coppelmans Compagnie
 
1665 bewijstat belägringen för Brämen under berörde Regemente
 
1675 blefwit fången i Rebekatz af dhe danske troppor
 
1676 blefwit Ryttare under fordom Hr Öfwersten Ramsverdz Regemente och LijfCompagnie, och bewijstat slaget för Lund
 
1678 blefwit Corporal under berörde Regemente och Compagnie
 
1679 blefwit Qwartermestare under berörde Compagnie
 
1695 Avangerat till Cornet under detta Regemente och Ryttmester masks Compagnie effter kongl: May:ttz nådige fulmacht af d: 21 September 1695.
 
Bästa hälsningar
Magnus Lindskog

2007-03-24, 00:53
Svar #10

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5048
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 12:41
    • Visa profil
Hej Magnus!
 
Tusen tack för uppgifterna, det har blivit en väldig massa information om mannen som jag för en tid sedan i princip bara visste namnet på  
 
Mvh/Markus.
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2008-11-23, 13:59
Svar #11

Ingeborg Lysén

Hej Marcus!Jag forskar också på Höffner släktern och var i samband med detta
till Karlstads bibliotek och fick där söka i gamla dikument Omkring Officerssläkten Höffner .Detta var en gammal forskning som var gjort på slutet av 1800,minns inte exakt.
Där fanns en sammanställning där det framgick att hustrun till Mårten Höffner /Katarina Svensdotter ¤ 1590 Var dotter till Lorenz Hansson och hustrun Margareta Hoffander.Tyvärr så fanns det inga födelseår eller ort angiven.Jag söker febrilt efter en fortsättning,men än har jag inte lyckats,Jag tror att Katarians fader, att även han var militär.En teori bara. Är du intresserad av att läsa själv ,så res till Karlstad Jag hade kontakt men en kvinna med efternamnet Adelvapen
MVH /Ingeborg Lysén

2009-04-03, 18:39
Svar #12

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5048
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 12:41
    • Visa profil
Hej!
 
För fler uppgifter om den kvartermästare och kornett Anders Lorentz (född troligen på 1640-talet, död före 1710 i Stiby) som nämns ett antal gånger tidigare i denna diskussion, se mitt inlägg den 3 april 2009 kl. 18.21 under Släkter » Övriga släkter A-B » Appelberg.
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2012-01-04, 17:42
Svar #13

Utloggad Per-Olof Eriksson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2012-01-07, 00:19
    • Visa profil
Hej
Jag söker efter föräldrar till Lorenz Lorentzon
samt vad han hade för yrke.
Född 1715-01-29 i Jonsberg Östergötland
Död 1767-06-02 i Jonsberg
MVH
Jesper12

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna