ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Margareta Jansdotter, uppgiven född 1831-12-11 i Linde församling på Gotland  (läst 326 gånger)

2000-07-10, 23:18
läst 326 gånger

Inger Österlund

Jag söker Margareta Jansdotter, enligt uppgift född 1831-12-11 i Linde församling på Gotland.
Hon inflyttade till Boda i Sollentuna församling 1851. Hon gifte sig 1855 med skomakaren Jacob Kraft i Svartinge i Sollentuna. Av husförhörslänger i Sollentuna efter 1879 står klart angivet att hon kommer från Linde på Gotland (före det endast Linde)
Jag kan inte finna någon uppgift om henne vare sig i födelsebok eller husförhörslängder i Linde församling.
Kan någon lämna uppgift om hennes ursprung är jag tacksam

2002-04-09, 20:58
Svar #1

Inger Österlund

Jag har nu själv löst problemet med Margareta Jansdotter. Hon var född i Linde (Lindesbergs landsförsamling) Örebro län och inte som angivits i Sollentuna församlings husförhörslängder Linde församling på Gotland. Uppgift om hennes födelse finns inte antecknad i Linde (Lindesbergs) födelsebok. I en flyttningsattest som finns arkiverad i Ed församlings kyrkoarkiv, Stockholms län, (andra församlingen hon bodde i efter flytten 1851 från Linde) framgår att hon var född i Munkhyttan som barn till landtbonden Jan Gustafsson och hans hustru Lisa Jansdotter. I Linde (Lindesbergs) husförhörslängder finns hon antecknad tillsammans med föräldrar och syskon i Munkhyttan till dess att hon 1851 flyttar till Sollentuna.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna