ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Köhl  (läst 637 gånger)

2008-07-20, 21:52
läst 637 gånger

Utloggad Kerstin Franzén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 09:00
    • Visa profil
Finns det någon som stött på namnet Köhl? Jag söker information om trumslagaren Erik Georg Köhl i Västgöta Dals regemente. Han var född 1748 men platsen är okänd. Han bodde på trumslagarebostället Borgan i Bolstad. Han försvann sedan spårlöst ca 1784 från sin familj. Han står antecknad som rymd i mantalslängden och borta i husförshörslängden och frånvarande i Generalmönsterrullan. Hans fru och barn flyttade till Edsleskog efter hans försvinnande och han dyker aldrig mer upp tillsammans med familjen i husförhörslängderna. Har någon information eller tips på vart han kom ifrån eller vart han tog vägen?
Mvh Kerstin

2011-01-09, 21:35
Svar #1

Utloggad Leif Siljeholm

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2012-08-27, 21:32
    • Visa profil
Jag har en ana, Anders Magnusson Köhl, född i Köln 1791-07-10 enligt husförhörsböcker. Konstig födelseplats med tanke på förnamnen. Anders var fältjägare men slutade som lösdrivare i Väse (S). Anders var gift två gånger.Barnen i hans första äktenskap stavar efternamnet Kjöl, men min ana, Otto,  som är Anders son i hans andra äktenskap stavar efternamnet Köhl innan han blir soldat och byter efternamn till Rung.

2011-01-10, 08:05
Svar #2

Utloggad Rune Lindqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 124
  • Senast inloggad: 2019-04-11, 08:51
    • Visa profil
Hej Leif
 
Anders Magnusson föddes i Köla Värmland, se svar under Väse!
 
Hälsningar /7 Rune

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna