ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kylling / Kyling  (läst 2538 gånger)

2000-10-19, 00:26
läst 2538 gånger

Nils-Olof Witting

Hej!
 
Nyligen fick jag Olluf Kylling i min släkt, Olluf är född ca 1639 i Västra Nöbbelöf i Skåne. Det lär finnas ett flertal Kyllingar. Christian Kyllin och Måns Kylling. Dessa tre lever sedan i Bjäresjö utanför Ystad under den senare delen av 1690-talet. Det lär också finnas en Sven Kylling.
Finns det någon som vet något om detta ovanliga namn? Tacksam för små och stora ledtrådar.
 
MVH
Nils-Olof

2000-10-19, 08:51
Svar #1

Utloggad Gunnar Carlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 393
  • Senast inloggad: 2009-03-19, 11:23
    • Visa profil
Hej Nils-Olof
Jag har också Olof Kylling i min antavla.
Allt jag vet om denna min ff fm mm mm f har jag lärt av Peter Larsson i Malmö, se
http://home8.swipnet.se/~w-82627/2103.htm
Hälsningar
Gunnar Carlin

2000-10-19, 22:53
Svar #2

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
NIls-Olof och Gunnar!
 
Vad får er att tro att Olof Kylling tillhör den ointroducerade adeln?

2000-10-20, 17:50
Svar #3

Nils-Olof Witting

Hej!
 
Jag funderar om det inte kunde vara möjligt!? Om det finns ca 4 olika familjer som lever i de södra delarna av Skåne och de olika familjerna är vitnen eller faddrar till varandras barn. Efter en generation så har familjerna återtagit patronymikon. Tiden som dessa Kyllingar är verksamma är när skåne var Danskt (1640-talet), och i danmark var det vanligt med djurnamn. Som Björn, Duva, Krabbe och Kylling. Dessa Kyllingar skulle kuna koma till Skåne under 1500-talet, och fått sin adels ansökan avslgen när skåne sedan blev Svenskt.
 
Nils-Olof

2000-10-21, 14:23
Svar #4

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Nils-Olof!
Vilka belägg har du för att dessa Kyllingar är dansk adel? Finns släkten månne redovisad i Danmarks Adels Aarbog (1884- )? Var har du funnit uppgiften att släkten skulle ha ansökt om svenskt adelskap? Redovisa gärna dina källor! Enbart det faktum att tillnamnet är ett djurnamn är ingen indikation på adelskap, vare sig i Sverige eller Danmark.
 
Jag föreslår att du flyttar din fråga till Lanskap: Skåne: efterlysningar, där den bättre hör hemma.
 
M v h  
Torsten Berglund

2000-11-25, 17:11
Svar #5

Utloggad Gitte Bergendorff Höstbo

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2013-05-20, 11:49
    • Visa profil
    • www.danbbs.dk/~janhb/
Se også diskussion om de Danske Kylling'er på www.anetavlen.dk
Hilsen Gitte Bergendorff Høstbo

2001-11-16, 00:15
Svar #6

Peter Larsson

Hej!
Witting och Carlin har klart för sig i sina funderingar här. Däremot förefaller Hanzon och Berglund vara aningens för lite vidsynta i sina forskarfunderingar. Själv har jag tillägnat släkten Kylling (jmf. Kyglingh, Kygling etc) åtskilliga av mina snart 35 forskarår. Jag har även ägnat mig åt forskning kring andra gammeldanska adelssläkter såsom t.ex Due (som besatt bl.a. Sjörupsborgen belägen på gränsen mellan V.Nöbbelövs och Sjörups sognar) m.fl. Jag är ingen allvetare vad beträffar ämnet som sådant, däremot tycks vissa utge sig för att vara det. Såvitt jag kan se finns det viss sannolikhet för att släkten Kylling skulle kunna ha rötter i någon form av ointroducerad adel. Denna förmodan bygger inte på någon form av bevisföring utan endast rent och skärt spekulativa funderingar. Det är också från dessa mina funderingar som själva ryktet sprunget. Detta är således något som måtte tillskrivas mig och ingen annan. Ska någon kritiseras är det således jag, då jag är den som står för ryktesspridningen ( kring Kyllngarnas ev. adliga påbrå.  
 
Jag ser att denna diskussion är gammal men stötte på den då jag var inne på Rötter och spånade. Emellertid kände jag att jag måtte ta bladet från munnen, då jag är den som ursprungligen är upphovsman till Kylling-adels-diskussionen. Icke desto mindre är det ännu min uppfattning att Kylling-släkten tillhör något slag av ointroducerad dansk medeltidsadel.  
 
Jag kan inte förneka att jag ler i mjugg, enär Torsten Berglund förpassar diskussionen till annat rum. Icke oaktat avser jag föra diskussionen vidare här, under denna rubrik, då jag finner detta forum vara det rätta. Givetvis rättar jag mig efter vad HÅkan anser, om han har avvikande uppfattning
 
Hälsningar
Peter Larsson
Länk till hemsida: http://home8.swipnet.se/~w-82627
E-postadress: peter.larsson@mbox347.swipnet.se
Tel. 040/190500

2002-09-01, 21:54
Svar #7

Pia Westphal

Hej Nils-Olof!
Är ny på www.anetavlen.dk.
Såg ditt åldgamla inlägg häromdagen; men jag kunde inte svara, eftersom du hade valt en anonym adress.
Skicka mail till mig, så skall jag berätta lite mera - det finns en hel skock Kylling'ar i Dragör.
Mvh
Pia

2002-09-02, 23:25
Svar #8

Pia Westphal

Det är kanske bäst att tillägga, vid närläsning av övriga inlägg, att det inte finns några adliga i Dragör. De är alla sjömän i en eller annan form.
I grannbyn Store Magleby bodde endast bönder.
I Dragör förekommer även namnet Svane; inte heller här syns något adligt.
Emellertid kan människor ha flytt från Sverige ( det gjorde man ju) efter annekteringen av Skåne, Halland och Blekinge. När man flyr får man ofta börja om.
Bara en gissning -
det kan förresten också vara roligt att leta efter helt vanliga människor.
Pia

2004-04-03, 15:33
Svar #9

Utloggad Per Linder

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 422
  • Senast inloggad: 2018-07-31, 00:01
    • Visa profil
I Skurup (M) har jag hittat några Kyllingar:
 
Ola Kylling, f omkr 1636, d 1696 15/3 i Skurup. Bosatt i Sandåkra under 1660-talet, där han får två barn. Finns inte med 1676 års mt.
 
Elline Kylling, d 1658 26/3 i Hylteberga.
 
Sissa Kylling, bosatt i Hylteberga 1661, då hon föder en dotter utom äktenskapet.
 
Kirsten Kylling bosatt i Skurup 1692, då hon föder en dotter utom äktenskapet. Fadern var Christen Assarsson.
 
Angående dansk adel, se en dsikussion i ScangenPlus, medelande 76 ff.

2004-12-16, 08:24
Svar #10

Utloggad Gunnar Carlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 393
  • Senast inloggad: 2009-03-19, 11:23
    • Visa profil
I Hedeskoga (Herrestad hd, M) finns också några Kyllingar:
 
Christen Kylling i Lilla Tvären, Hedeskoga, hustru Karin
Barn:
Nils 11/10 1693,  
Boel 30/9 1694(!),  
namnlös dotter 29/9 1695,  
Måns 27/3 1698,  
Olof 9/3 1702,  
Mårten 11/9 1704 (d. 8/4 1706).  
Se även dödboken 1/5 1692 (svårtolkat)
 
Måns Christensson Kylling,  
fick sonen Christen 7/9 1718

2004-12-16, 20:06
Svar #11

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Här kommer ett litet bidrag till diskussionen.
 
Nämndeman Oluf Jepsson Kylling i Bjäresjö är känd som nämndeman 1684-1701 i Herrestad häradsrätt.
 
Herrestad häradsrätt, ren. domb., 1720 d.6 febr.
Inspektor Hans Rundberg på Bjersjöholm har instämt Jöns och Måns Christiansöner Kylling för de herrskapet ovetande frånflyttat sina hemman i Lilla Tvären, sin egendom nattetid bortflyttat och lämnat hemmanen i stor bristfällighet m.m.
Jöns och Måns anför att de i laga tid uppsagt hemmanen och nekar till att ha flyttat hemligen om natten.
Det framgår att Jöns C. Kylling brukade nr.2 L.Tvären som han övertog efter fadern Christen Kylling, död 1687. Måns C. Kylling brukade nr.4 L.Tvären
De båda bröderna Kylling har nu flyttat till Gundralöv.
 
Herrestad häradsrätt 1726 d.18 maj.
Bonden Jöns Christensson Kylling är instämd av inspektorn på Gundralöv gård för att ha övergivit sitt hemman nr.2 Gundralöv. Hemmanet har uppbrunnit och Jöns C. Kylling har flyttat till Ljunits härad och Rätten ber inspektorn söka Jöns där. Rätten påpekar dock, att han ej borde lagsöka Jöns Kylling då denne förlorat nästan all sin egendom i branden och inget hus haft att hysa sig och sin hustru och barn och således ej haft något annat val än att lämna hemmanet.
Birte Boström

2004-12-17, 20:13
Svar #12

Utloggad Gunnar Carlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 393
  • Senast inloggad: 2009-03-19, 11:23
    • Visa profil
Hej Birte,
Roligt med nya Kylligafakta! Hoppas fler blir inspirerade att redovisa sina tillfällighetsfynd av denna släkt här.
 
Jag kan t.ex. komplettera Per Linders uppgifter om Ola Kylling i  Skurup. I födelseboken finns barnen Kirstina (oäkta) 6/7 1656, Mallena 14/8 1664 och Anders 1/4 1666.
 
Jag är litet fundersam över att Christen Kylling var död 1687 redan. Den Christen Kylling som jag hittade finns i mtl 1702 på Lilla Tvären 2, och han finns där 1711 också. Enligt kommunionslängden hette han Christen Knutsson Kylling (levde 1716), ser jag nu. 1721 finns inga Kyllingar i Lilla Tvären - de hade alltså rymt!!!

2004-12-18, 16:29
Svar #13

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Hej Gunnar.
 
Mina anteckningar om Kylling här ovan, är gjorda för många år sedan. Jag har ej skrivit av hela målen och dessutom har jag infört anteckningarna i en pärm där jag samlar uppgifter om tidiga nämndemän. Jag har nämligen en uppgift från häradsrätten år 1685 som tyder på att Christen Kylling i L. Tvären kan ha varit nämndeman. Med andra ord. Jag blir lite orolig för att det kanske blivit något fel på vägen, med tanke på dina uppgifter. Jag kommer att kontrollera målet någon gång efter julfirandet. Till dess önskar jag dig och alla andra en trevlig Jul.
 
Birte
Birte Boström

2004-12-27, 17:54
Svar #14

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Hej Gunnar.
Har kollat målet 1720 d.6 febr. och i detta ganska långa mål, nämns endast att Jöns Kylling övertagit hemmanet efter sin salig fader.Hur årtalet 1687 insmugit sig i mina uppgifter är mig idag en gåta, men kanske gissningsvis kan härröra från något mål i häradsrätten detta år rörande Christen Kylling.
 
Vänliga hälsningar
Birte
Birte Boström

2005-08-15, 17:19
Svar #15

Anders Arrhenius

Annika Andersdotter Kyling född 2/11 1768 i Böne och dog 2/7 1829 i Nykyrka. Var gift med soldaten Håkan Sörberg på Söratorp i Habo. Är Kyling ett soldatnamn, adelsnamn eller taget namn. Hittade denna information när jag läste om soldat torpen i Habo. Såg att namnet Kylling finns. Kan det vara det?
                                  MVH
                                 Anders

2009-03-03, 21:00
Svar #16

Utloggad Marianne Kindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2023-03-04, 15:14
    • Visa profil
    • www.roxnas.net
Annika var dotter till Anders Åman och Margareta Svensdotter från (Åfärd?) (Böne C:2 pg 39). Det finns fler med liknande namn i trakten och de har troligen tagit namnet efter Kylingared.
Jag har Kyllenius i släkten och de kommer från Ingareds säteri i Kylingared/Kölingared.
 
Hälsningar
Marianne K

2013-03-16, 23:52
Svar #17

Utloggad Bengt Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 420
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 00:06
    • Visa profil
I Östra Göinge häradsrätts renovationer den 17 okt 1695 mål 61 nämns en 'Ryttaren manhaftig Olof Matsson Kylling i Rörna och Ousby socken' mot drängen Sven Torkelsson i Jonstorp angående olaga beblandelse och hordom med dess hustru Ingard Svensdotter
 
Bengt

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna