ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-04-29  (läst 2738 gånger)

2003-03-22, 17:48
läst 2738 gånger

G

Tack Pernilla!
 
Allt du hittar om Kåhre och Spilhammar är så värdefullt.
Borde inte begravningen av detta barn vara bokfört i död- och begravningsboken?
Eftersom familjen tydligen inte var skriven i Västervik (kanske Stockholm?)så skulle det kunna finnas upplysningar om dem i dödboken.
Detta händer alltså 1701. Sex år senare är von Lemke död och Gunilla Spilhammar är omgift i Törnsfall.
Svårt att veta var Lemke avlidit. Var familjen Lemke/Spilhammar bara på tillfälligt besök hos familjen Kåhre/Spilhammar eller flyttade de söderut?
Lars Jonsson kan nog vara bror till Nils. Namnet Lars dyker ju upp ett par gånger senare.
 
Mvh Gullan

2003-03-22, 19:33
Svar #1

Utloggad Pernilla Bollman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 675
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 19:59
    • Visa profil
hej Gullan,
det står inget mer i begr.boken om barnet än det jag skrev här ovanför den 12/3. Och jag har inte sett varken Gunilla eller Alexander vid några andra tillfällen. De kom från Sthlm i augusti 1701.
mvh Pernilla

2003-03-24, 17:44
Svar #2

Birgitta Ohlsson

Hej Pernilla
 
Det visade sig att din teori stämde:-) Lars Kåhre som var slottsfogde i Örebro var gift med Maria Elisabeth Thorsell. Skall scanna in sidorna som vi fått idag så skickar jag dem till dig. Tyvärr finns ingen Daniel med men väl en Petter plus de andra barnen som du nämnde i ett inlägg.
 
Mvh
 
Birgitta

2003-03-24, 21:34
Svar #3

Utloggad Pernilla Bollman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 675
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 19:59
    • Visa profil
Hej Birgitta, spännande! Tack då mycket!
Du har väl sett att Gullan troligen har hittat Lars födelse i V-vik 1672?
 
Jag har försökt att tolka dokumenten, och det ser väl ut som att åtminstone det första, angående Lars barn är skrivet i omgångar? Dessutom både noteringar från Örebro födelselängd, samt sedan Örnbergs lista. Man kan ju se att det är vissa skillnader. Men tror du inte att Daniel måste vara det namnlösa barnet som föds 1704? Det verkar ju logiskt att Daniel och Petter är de äldsta sönerna med tanke på saken i Westrinska?  
 
mvh Pernilla

2003-03-24, 22:40
Svar #4

Birgitta Ohlsson

Hej Pernilla
 
Jo, jag har sett att hon har hittat honom och då står det väl ganska så klart att Lars Kåhre (slottsfogden) var bror till Daniel Kåhre och att båda dessa för att göra det riktigt klart var söner till Nils Jonsson Kåhre och Catharina de Rees.  
 
Mvh
 
Birgitta

2003-03-25, 11:14
Svar #5

Utloggad Pernilla Bollman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 675
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 19:59
    • Visa profil
Birgitta och Gullan!
 
Först: Gullan, har du sett igen på Lars Kåhres antagliga födelsenotis? Den är kanske mindre svårtydd på microkort än på Genline?
 
Som Birgitta och jag har diskuterat i mail i morse (efter att ha sovit på saken och bägge kommit fram till samma sak), så kan texten i Westrinska möjligen tolkas som att ”broder Daniel” inte alls är Peter Larssons bror, men Lars Kåhres bror. Beroende på om texten är en avskrift eller ett referat, så kan det vara antingen ett missförstånd eller ett ”syftningsfel” (utan att jag vet så mycket om äldre grammatik). Att det alltså är Peter Larsson Kåhres farbror, visiteur i Kalmar, som hjälper denne att framsätta fordran till Johan Fuchs. Därmed ingen son Daniel för Lars del?  
 
Nu en fråga som någon av er eller kanske Håkan Widell kanske kan svara på:
Hur hänger Lars Kåhres (trol. f.1672 i V-vik, död 1716) familj ihop med den Kåhre-släkten som finns i Göteborg? Har någon av er fått tag i Örnbergs Svenska ättartal? Det framgår ju där, enligt Håkan Widell? Jag tror knappast verket finns på biblioteket här.  
 
Bara en liten tanke; ovan har omtalats en Lars Kåhre i Göteborg på slutet av 1700-talet. Man kan anta att det är en son till Lars Kåhre f.1710 i Örebro, död 1745 i Sthlm, skeppsklarerare ibid. Denne Lars i Gbg skall ha varit herrnhuter. I Örebro-dokumentet står att Lars f.1710 köpte ett hus i Stockholm 1743 kallat Papiste-kyrkan. Jag vet att tekniskt sett så är inte herrnhuter och ”anhängare av påvedömet” samma sak, och jag vet ju inte om nämnda hus fick sitt namn tidigare eller senare i tiden, men en tanke kan ju vara att även Lars f.1710 var herrnhuter och att dessa på folkmun ibland kunde kallas papister. Att ordet alltså kan ha använts i allmänt nedsättande betydelse om anhängare av varierande religionsriktningar som på olika vis skilde sig från ”den rena lutherska läran”? Herrnhutismen kom till Sverige på 1730-talet enligt min uppslagsbok (från 1964), och det fanns församlingar i Sthlm och Gbg. Dess ”svärmiska karaktär” måste ju i alla fall ha kvalificerat till att skilja den ganska radikalt från den mer nyktra svenska kyrkan (om den var så nykter på 1700-talet?).
 
Fö har jag funnit en hemsida (Familjen Arnstbergs) där Lars Kåhre anges ha gift sig 1738 med prästdottern Catharina Högvaldia (överensstämmande med Örnberg; som kallar henne Högwall enl. Widell).  
Enligt en matrikel för Royal Bachelors Club (grundad 1769) fanns i Göteborg en kvinna vid namn Sara Charlotta Kåhre gm handlanden och majoren Peter Lamberg f.1742. Dessa fick en son Johan Lamberg (1771) som i sin tur gifte sig med Maria Juliana Kåhre. Kan Sara Charlotta ev. vara en dotter till Lars f.1710, och Maria Juliana en dotter till herrnhuten, dennes trolige son?
Dessutom i SBH en ”L. Kåhre” som tillsammans med sin vän William Chalmers (f.1748) startade ett bolag i Gbg (troligen herrnhutaren ovan).  
Anna Sara Kåhre f.1709 i Örebro, enligt Örnberg, och gift med landssekreteraren i Linköping Sven Maull; jag har hittat ”Sven Maul” omnämnd i Harri Blombergs publikation ”Finnarnas historia i Östergötland”, död 44 år gammal, det står inte vilket år, men det ser ut att röra sig om 1740-50-tal. Han skall ha ägt gården nr20 i S:t Pers kvarter.  
Jag har hittat Maria Elisabet Kåhre som dopvittne i Hedvigs förs. i Norrköping 1747, men inte hennes död, och inga barn. Däremot att hennes make Johan Samuel Eckstein tidigare var gift med Anna Catharina Broocman (känt Nkpgs-namn; präst och boktryckare) död 20/4 1736 och med Catharina Maria Sivers död 15/4 1740 (Hedvig C:1).  
 
Det blev mycket spekulationer och få relevanta fakta, men jag hoppas att ni kan korrigera och/eller ge er mening om ovanstående!
 
Mvh Pernilla

2003-03-25, 20:33
Svar #6

Utloggad Gullan Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 154
  • Senast inloggad: 2012-09-18, 17:44
    • Visa profil
    • www.bizon.se/skillingsmala
Hej Pernilla!
Vilket jobb du lagt ner! Först till din första fråga. Det var fullt vid läsapparaterna, så jag fick göra annat istället.
I Sv. ättartal hittade jag Lars Kåhres familj och ättlingar. Där fanns bara de sju första barnen. Jag skrev inte av alla barnbarn och deras ättlingar, men förmodar att det är dessa som sedan finns i Göteborg. (Släkten kallas ju Göteborgssläkten)
I Linköpings stifts herdaminne hittar jag Maria Elisabeth Kåhre som uppges död 1748 01 05 i Linköping.
Maken Johan Samuel Eckstein f. 1700 i Stettin, kyrkoherde i Linköping 1735, död 1764 och begravd 13 april.
Ang. Westrinska samlingens personnotiser, så skulle vi förklarat för dig att över den notis vi diskuterar, står det: Daniel Kåhre, visitör i Kalmar, finns 1719
Som jag tolkar det så vill Westrin förtydliga vem Peter Larsson Kåhre är och därför skriver broder till Daniel i nästa notis.
Jag tycker att vi har bevisat att Peter Larsson Kåhre och Daniel Kåhre inte är bröder. Lars Kåhre är heller inte far till Daniel Kåhre.
Även Westrin måste väl kunnat göra fel och blanda ihop personerna.  
Jag undrar varför den här notisen finns här i Kalmar?  
 
Mvh Gullan

2003-03-25, 22:09
Svar #7

Birgitta Ohlsson

Hej Pernilla
 
Jag kollade i Sv ättartal som Gullan talar om för ett tag sedan. Vad jag kommer ihåg så fanns det minst 3 st Lars Kåhre så någon av dem måste ju vara Herrnhutaren i Göteborg. Får kolla upp det lite mer noggrant. Jag kan ju också kolla om Örnbergs Svenska ättartal finns att få tag i här i Kalmar. När det gäller Herrnhutare så finns det en egen diskussion om dessa här på ABF. Så här står det förklarat i ett inlägg ”Hernhutismen nådde Norden redan på 1720-talet. Rörelsen utvecklades till en Jesuskult, präglad av blod- och sårmystik.  
Medlemmarna skrev ett sk levnadslopp, ett slags religiös självbiografi som också skall ha sänts till den tyska kolonin”.  
 
Kollade på disbyt, där fanns en Maria Kåhre f.1778 d. 1845 i Göteborg. Denna Maria var gift med Johan Lamberg som du skrev om. Tyvärr finns ingen fader antecknad till Maria men väl en mor som hette Johanna Charlotta Almroth. Däremot hittade jag inget om Sara Charlotta. Vi får väl försöka bena ut vilka barn som hör till vilka föräldrar och fortsätta därifrån.
 
Mvh
 
Birgitta

2003-03-26, 00:07
Svar #8

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Petrus Kåhre, komminister i Glömminge Pastorat 1731-1742, född 1696 23/9 i Västervik (H), död 1742.05.25 i Algutsrum (H). Föräldrar Handlanden och gästgivaren Daniel Kåhre och Anna Spilhammnar.  
Gift med  Christina Sevelin, f. 1711.01.21 i Kalmar Stadsfs. Dotter till Jonas Sevelin, Kh i Glömminge, och Maria Skytt.
Barn:  
Anna Maria f. ca 1729, d. 1798
Nils f. 1731, d. 1732
Beata Elisabeth f. 1732
Jonas f. 1734
Christina f. 1736, d. 1737
Christina f. 1737, d. 1818
Daniel f. 1739, d. 1740
Catharina f. 1742, d. 1823

2003-03-26, 00:19
Svar #9

Birgitta Ohlsson

Hej Jan
 
Tack för dina uppgifter. Där fick jag Anna Marias fördelse- och dödsår det hade jag inte innan.
 
Mvh
 
Birgitta

2003-03-26, 09:12
Svar #10

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Hej Birgitta,
 
Du kan mer om du vill:
 
Anna Maria f. ca 1729, d. 1798.04.20 i Algutsrum (H).  
G. 1:o 1754.11.28 i Algutsrum m. Matrosen Hindrick Hindrickson.
G. 2:o 1791.12.01 med Bonden Honsten Svensson i Övetorp, Algutsrum (H).
 
 
Mvh
Jan

2003-03-26, 10:39
Svar #11

Utloggad Pernilla Bollman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 675
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 19:59
    • Visa profil
Vill bara meddela att jag har letat på fel plats efter Maria Elisabet och Anna Sara Kåhre (i S:t Lars och S:t Per), nu har jag hittat dem i Linköping, utan specificerad församling:
 
Anna Sara Kåhre, hr landsekr. Mauls fru död 3/3 1745 begr. d.8 d:o (C:2 s.316).
Maria Elisabet Kåre, pastoris uti Tyska församlingen i Norrköping J. Sam. Eckstein hustru, 5/1 1748, begr d.10(?) (s.319).
Sven Maul, landsekreterare i Östergötland, 49 år, 4/4 1748, begr. d.10 d:o (s.319).
 
mvh Pernilla

2003-03-26, 11:07
Svar #12

Utloggad Gullan Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 154
  • Senast inloggad: 2012-09-18, 17:44
    • Visa profil
    • www.bizon.se/skillingsmala
Hej Jan!
 
Tack för upplysningar om Daniel Kåhres äldste son.
Jag har följande uppgifter om Anna Marias giftermål:
 
Gift 1 1754 Hindrik Hindrikson
Gift 2      Gustaf Palm
Gift 3 1791 Honsten Svensson
 
Jag har inga uppgifter om barn i någon familj.
 
Mvh Gullan

2003-03-26, 18:01
Svar #13

Birgitta Ohlsson

Hej Pernilla
 
Jag har noterat dina uppgifter bland Örebrouppgifterna, såg förövrigt att jag skrivit fel dödsår på Anna Sara men det är ändrat nu. Tack skall du ha. Har du förresten med tanke på Örebrouppgifterna någon koll på vems barn som är vems bland alla?? Det har inte jag kan jag säga;-)
 
Mvh
 
Birgitta

2003-03-26, 21:10
Svar #14

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6986
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 12:40
    • Visa profil
Det finns en bouppteckning i Linköping 1748 30/5 efter sekreteraren Sven Maull, död 5/4, enligt vilken han ärvdes av några släktingar: brodern kvartermästaren Johan David Maull samt systerbarnen handlanden Johan David Bergius i Uddevalla, Lena Justina Bergia, gift med inspektorn Anders Falk, Anna Sofia Bergia och Petter Bergius.
 
I Linköping fanns f.ö. endast en församling, Linköping.

2003-03-26, 22:48
Svar #15

Utloggad Pernilla Bollman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 675
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 19:59
    • Visa profil
Hej Bo,
Tack för upplysningen. Kan man då konkludera med att det ej fanns överlevande barn?  
Församlingar i Lkpg; jag trodde det fanns tre olika, Domkyrko-, samt de andra två - det är alltså ett missförstånd?  
Mvh Pernilla

2003-03-27, 00:12
Svar #16

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6986
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 12:40
    • Visa profil
Hej Pernilla!
Eftersom Sven Maull ärvs av släktingarna kan det inte ha funnits några efterlevande barn.
 
Linköpings stad var en enda församling till 1/1 1911, då S:t Lars socken inkorporerades i staden. S:t Lars sn bestod endast av landsbygd, med undantag för köpingliknande bebyggelse öster om Stångån (motsv. dagens stadsdel Tannefors, till vilken den gamla byn Tannefors, belägen på västra sidan om ån, fått lämna sitt namn), men invånarna hade sin kyrka mitt inne i staden. Detta kan förefalla förbryllande, men under medeltiden och fram till mitten av 1500-talet var S:t Larskyrkan församlingskyrka för både staden och landet; domkyrkan var endast biskopskyrka och hade ingen egen församling. Även om gränserna mellan det som kallades domkyrkoförsamlingen och S:t Lars flyttades en del efter 1911, hette församlingarna t.o.m. 9 aug. 1967 Linköping resp. S:t Lars (tertium non datur); den 10 augusti 1967 ändrades namnen till Linköpings domkyrkoförsamling resp. Linköpings S:t Lars. 1/1 1972 utbröts Berga och Johannelund ur S:t Lars och 1/1 1989 Ryd och Skäggetorp ur domkyrkoförs.

2003-03-27, 11:40
Svar #17

Utloggad Pernilla Bollman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 675
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 19:59
    • Visa profil
Tack Bo för ditt uttömmande svar,  
jag har helt enkelt låtit mig luras av Linköpings S:t Pers kvarter, och tagit för givet att det tillhörde en egen församling med motsvarande namn, utan att ta reda på fakta. Dumt av mig! Nu har jag tagit reda på att nämnda församling tillhörde Vadstena, om jag inte har missförstått saken. S:t Lars i Lkpg motsvarar alltså S:t Johannes i Nkpg, som också hade sin kyrka centralt placerad i staden men som var landsförsamlingen.  
När det gäller bou var ovanstående kanske en dum fråga, men jag har ibland reagerat på att det i äldre bou kan dyka upp personer som gör krav på arv, eller åtminstone finns på plats som intressenter, utan att ha någon, i mina ögon, självklar arvsrätt. Men jag är extremt lite insatt i juridiska saker, både i nutid och dåtid, så jag ska egentligen inte uttala mig om det. Och sådant har säkert diskuterats på annan plats här i Anbytarforum.
mvh Pernilla

2003-04-09, 17:52
Svar #18

Birgitta Ohlsson

Hej
 
Jag har kollat lite på CD:n som innehåller Ölands kyrkböcker. Enligt uppgift fick ju Petrus/Peter Kåhre f. 1695-09-23 sonen Nils 1731 och dottern Beata Elisabeth 1732 båda födda i Glömminge.  
 
På CD:n finns mycket riktigt båda dessa med som de enda född dessa år. Men, det står ett annat efternamn på fadern än Kohre, hur hänger detta ihop? Kallade dig sig Petrus/Peter Kohre för Robri vid denna tid eller är inte detta hans barn? Om Petrus/Peter Kohre och Peter Robri är samma person vad betyder i så fall Högvördig? Har det med att göra att han var inom kyrkan?
 
 
Nils född 1731-11-12 i Glömminge far Peter Robri Högvördig
 
Beata Elisabeth född 1732-12-05 i Glömminge far Peter Robri
 
Nils död 1732 den enda som finns antecknad dör 1732-01-26 fadern heter Per Zachrisson.
Beata Elisabeth dör 1759 i Algutsrum, finns inte med på CD:n som död i Algutsrum  
 
Mvh
 
Birgitta

2003-04-09, 19:52
Svar #19

Utloggad Gullan Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 154
  • Senast inloggad: 2012-09-18, 17:44
    • Visa profil
    • www.bizon.se/skillingsmala
Hej Birgitta!
 
Robri är nog bara en feltolkning av Kåhre.
Beata Elisabeth kan inte ha dött 1759 i Algutsrum. Möjligen utflyttat detta år till Högby(H), där hon är gift samma år.
Jag har uppgiften att Beata Elisabeth dör i Högby 1766 03 12.
Kan du kolla detta datum i Högby socken?
 
Mvh Gullan

2003-04-09, 20:19
Svar #20

Birgitta Ohlsson

Hej
 
Ok, då är det rätt far men vad betyder Högvördig??
Beata Elisabeth finns med under Högby som död 1766-03-12, det står att hon var 32 år men 34 måste hon varit om hon föddes 1732. Hemort var Horn och anhörig var Lars Hornstrand. Vet inte vart jag fått uppgiften om att hon dog 1759 ifrån men ändrar genast.
 
Mvh
 
Birgitta

2003-04-09, 21:10
Svar #21

Utloggad Pernilla Bollman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 675
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 19:59
    • Visa profil
Birgitta och Gullan!
 
Igår kväll ramlade jag på en accisskrivare Nicolaus Kååre dopvittne i Kalmar sfs 1724 för tullaren Lars Bratts barn (samma man som jag fann en jungf Kåre som dv hos, vilket jag antog var Daniels dotter Elisabet). 1722 var accisskr. Kåre dv för coopv.båtsm. Hans Björnssons barn.
 
Dessutom bland vigda 1732 30/5: Slåttsmurmäst. Johan Herr med jungf Elisabet Kåre. Cautionist Elias Törnqvist. Paret får en son 1733 27/8, och en dotter Ulrika 1735 5/5. I kommunionlängden 1732-37 finns paret på Larmgatan i Kalmar. De står på samma sida som guldsmeden Olof Sahlstedts familj. Jag vet inte om det betyder samma hus?
 
Vad tror ni om dessa Kåhrar? Ättlingar till Nils Jonsson Kåhre eller inte? Man kan ju tänka sig att Nils och Catharina kunde ha fått ett barn till mellan Lars och Catharina Constantia? Och Nicolaus hade väl varit ett naturligt namnval.  
mvh Pernilla

2003-04-09, 21:51
Svar #22

Utloggad Gullan Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 154
  • Senast inloggad: 2012-09-18, 17:44
    • Visa profil
    • www.bizon.se/skillingsmala
Hej Pernilla!
 
Jag tycker ditt antagande låter rimligt om Nicolaus Kååre.  
I Westrinska samlingen finns: Elisabet Kåhre gift 1728 12 29 m Handl. Elias Nyström i Pata
Var Daniels dotter Elisabet gift två gånger?
I måndags tittade jag på Lars Kåhres dopnotis. Vittnena är svåra att tyda, men i övrigt är jag säker på att det står Lars och son till Nils Jonsson. Tänkte jag skulle kolla med PLF också.
 
Mvh Gullan

2003-04-09, 22:38
Svar #23

Utloggad Pernilla Bollman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 675
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 19:59
    • Visa profil
Hej,
 
Elisabet gift med Nyström var inte gift 2 ggr, hon avled i Ålem (se ett av mina inlägg här ovanför nånstans). Frågan är väl nu vilken Elisabet som var barn till vem?  
Bra att du känner dig säker på Lars!  
 
Fö måste jag säga att jag fortfarande har en dragning åt Kårby-teorin när det gäller Nils Jonsson Kåhre. Varför skulle en borgare i Västervik låna pengar av socken -eller kyrkkassan i Törnsfall om han inte hade nån slags anknytning dit? Det fanns dessutom en Jon i Kårby runt 1650-talet (han har hand om kyrkräkenskaperna i några år), som kunde vara hans far. Lars är också ett namn jag har sett i förbindelse med Kårby.  
 
Mvh Pernilla

2003-04-10, 10:24
Svar #24

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Jonas Kåhre, son till Petrus Kåhre.
 
Prost och Kyrkoherde i Gräsgårds församling.  
Född 1734-09-30 (OBS inte 1736), död 1816-02-23.
G. 1:o  m. Hedvig Sophia Faster. 2:o  m. Eva Catharina Ekelund. 3:o  m. Maria Christina Åberg.

2003-04-10, 22:28
Svar #25

Utloggad Gullan Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 154
  • Senast inloggad: 2012-09-18, 17:44
    • Visa profil
    • www.bizon.se/skillingsmala
Hej!
 
Pernilla, jag stödjer din Kåre-teori.
Men vilken Elisabet Kåhre är dotter till vem?
Den Elisabet Kåre som finns på DIS-BYT uppges vara dotter till Truls Kåhre i Kåremo, Ryssby. Där uppges Truls ha varit gift två gånger. Samme Truls uppges i andra källor ha varit ogift! Är hans Elisabet Kåre gift Nyström en oäkta dotter?
För att komplicera det hela ännu mer så kan jag berätta om en uppgift till från Westrinska samlingen:
Jonas Kåhre, Mästerknekt eller Kvartermästare under Amiralitetet, Salig 1712 01 31
Gift m. Maria Britt, finns 1712 01 31
dotter kanske: Elisabet Kåhre,
g. m. Murm. Johan Herr.
Westrin kunde tydligen inte heller hålla reda på alla Kåhrar.
 
Mvh Gullan

2003-04-11, 19:50
Svar #26

Utloggad Pernilla Bollman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 675
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 19:59
    • Visa profil
Hej,
 
Jag drog den felaktiga slutsatsen (då jag ej är medlem i Disbyt och därför inte kan klättra), då det i Disbyt var registrerat att Elisbet föddes 1698 i Kalmar (och Kalmar sfs C:1 ser ut att börja först två-tre år senare) att Elisabet var Daniel Kåhres dotter. Hon föddes ju 1698 i Västervik. Att alltså någon har funnit henne i Ålem som sin ana och sedan, av naturliga grunder, inte kommit längre. Men det är alltså fel? Då vet vi inte vad det blev av Daniels dotter Elisabet..Om det inte var hon som gifte sig med Johan Herr? Murmästare för ju tankarna till Gunilla Spilhammar och Christian Fransson.
 
mvh Pernilla

2003-04-11, 22:04
Svar #27

Birgitta Ohlsson

Hej  
 
Nu när ni diskuterar namnet Kåhre och om det kommer från Kåremo eller Kårby så kan jag bidra med följande som jag fått:
 
”Det kan faktist vara tvärt om ibland, speciellt om namnet är gammalt. Ett personnamn kan ha gett namn åt ett samhälle. Det finns en historia om en tysk biskop som skall ha varit en av de första som missionerade i Sverige under vikingatiden. Han hette Unni. En dansk arkeolog, Sören Nancke Krogh, ansåg att han hade bott på Öland och att tre samhällen, Unneberg, Unneborg och Unnestad är uppkallade efter honom. Så är det med många vikingatida namn med ändelserna -stad och -inge. Ingenamnen är dock oftast uppkallade efter stammar, klaner, eller folk. Blekinge uppkallat efter Blekingar”.
 
Har även för mig att Lilla eller Stora Horn på Öland är uppkallade efter någon som hette Horn.
 
Vad tror ni om detta?
 
Birgitta

2003-04-12, 16:14
Svar #28

Utloggad Gullan Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 154
  • Senast inloggad: 2012-09-18, 17:44
    • Visa profil
    • www.bizon.se/skillingsmala
Hej!
Som jag ser det så tycks det finnas två Elisabet Kåhre.
Elisabeth Kåhre född 1698 Västervik
Elisabet Kåre född 1699 Kalmar
Ingen av oss har kollat födelseboken i Kalmar.
Hon kan inte vara dotter till Truls Kåhre i Ryssby om han levde 1600-1672.
 
Mvh Gullan

2003-04-29, 23:41
Svar #29

Birgitta Ohlsson

Hej
 
Jag hittade en gammal sockenbok över Ryssby på biblioteket idag. I denna bok står en kort text om Truls Kåre. Han hette egentligen Truls Håkansson och tog namnet Kåre efter Kåremo. Tyvärr står det inget om någon eventuell maka eller några barn. Min fråga gäller om Truls var gift och hade några barn eller inte? Det verkar vara lite olika uppgifter om detta. En teori jag funderat lite över är om man kanske blandat ihop Truls Kåre med Gudmundi Kåre. Båda var ju fattiga studenter som fick avbryta sina studier i förtid och båda sjöng och hamnade väl till slut i Stockholm. Gudmundi var väl vad jag förstått ogift och utan barn när han dog.  
 
Vad tror ni om detta?
 
Med vänlig hälsning
 
Birgitta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna