ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Klei / Kleij / Kley  (läst 799 gånger)

2011-07-24, 14:07
läst 799 gånger

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Är det någon som kan komplettera med fler uppgifter om den släkt med detta namn som för mig först dyker upp ca 1743 [mtl] under Högestads sätesgård (Skåne) med schäfern (fårfarmaren ungefär, angående yrket se här) Christian Klei. Något år senare blir han gift med en Kerstina, död 65 år 1776 5/3 i Högestad. Christian gifter om sig 1776 4/10 i Högestad med pigan Anna Eriksdotter, och dör själv 79 år gammal 1789 19/5 i Högestad.
 
I Högestad katekismilängd 1744 bor en Johanna Tresell (tror jag det står) inhyses hos Christian. En släkting till honom eller hustrun?
 
Födelseboken börjar sent i Högestad, men det bör finnas åtminstone två barn:
 
* Johan Fredrik Kleij, skräddare, som dyker upp för mig första gången 1772 när han gifter sig 11/3 i Lövestad med pigan Elsa Catharina Olofsdotter Appelskog. Familjen försvinner för mig efter 1793, då de finns i mtl på Fränninge nr 14 i Fränninge. Vart tar de vägen sedan? Vilka barn hade de och vad hände med dem?
 
* Stefan Henrik, oftast endast Henrik Kleij, som efterträder fadern som schäfer på Högestad. Före 1773 har han flyttat som schäfer till Krageholm i Sövestad. Gift 1774 28/12 i Högestad med Kerstina Andersdotter. Mellan 1778 och 1782 finns han med sin familj som bränneridräng i Karlshamn, för att 1786 åter vara tillbaka som schäfer på Högestad. Familjen är borta därifrån i mtl 1789. Vart tar de vägen? Vilka barn hade de och vad hände med dem?
 
Jag har också sett namnet hos en soldat Joakim Kleij, vars hustru Ingar föder en dotter Kerstina 1777 11/5 i Lilla Harrie.
 
Släkten finns i en nära släktings antavla, som jag tittar på, genom Christian Kleijs son Johan Fredrik och dennes dotter Johanna Catharina född 1785 20/6 i Högestad. Johanna Catharina liksom systern Sofia (född 1788 24/7 i Benestad) kallas stundom Klein i efternamn. Även Kleisdotter har observerats.
 
Alla uppgifter är av intresse, inte bara om dessa nämnda utan också var namnet annars kan förekomma och varifrån (i Tyskland?) det kan ha sitt ursprung.

2011-07-25, 13:12
Svar #1

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Nämnde Joakim Kleij var innan han blev soldat först snickaregesäll när han 1775 4/3 gifte sig i Lilla Harrie med Ingar Jönsdotter. Han kallas Jöns Kley i vigselnotisen. De får även en dotter Johanna i församlingen 1775 23/3, som begravs 1776 11/5. Jag hittar inga spår av familjen i Lilla Harrie i mantalslängden 1776. Vart tar de vägen efter 1777?
 
Under senare delen av 1800-talet fanns en del personer med namnet Kleij, som Folkräkningarna, Soldatregistret och DISBYT skvallrar om. Vad jag kunnat se leder de dock alla tillbaka till soldater som har detta som soldatnamn, med föräldrar med vanliga patronymika. De finns inte heller geografiskt i de områden ovanstående Klejar befann sig.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna