ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 07 januari, 2009  (läst 3014 gånger)

2004-05-10, 22:25
läst 3014 gånger

Lennart Andersson

Jan Kartengren har här ovan och under Almgrendiskussionen beskrivit följande:
 
I en tvist i Göteborg 1708 nämns som parter Mårten Bandes änka Annika Bande och hennes broder Sven Olsson Hising. Tvisten gällde rätten att lösa föräldrarnas gård vid Kronhusgatan.
Sven Hising ägde enligt W. Berg vid sin död bl.a. en gård på Kronhusgatan belägen mellan konstapel Lars Lomans hus i öster och sal. Måns Esbjörs änka i väster. Denna änka, Barbro Sahlefelt, avlider 1723 och hennes gård på Kronhusgatan är då belägen mellan salig Bandas änka i öster och fältväbeln Nils Grönberg i väster.
Troligt är väl att den gård som tvisten gällde 1708 är densamma som 1717 och 1723 bebos av Annika Olofsdotter Hising och som då tidigare ägdes av Annikas och Svens föräldrar.
 
Nu kommer min okunskap in! Finns det dokument bevarade som med hjälp av ovan nämnda ägarförhållanden på Kronhusgatan direkt eller indirekt ger svar eller indikationer på vilka föräldrarna kan ha varit?
 
Någon som kan ge en vink?

2004-05-13, 12:19
Svar #1

Jan Kartengren

1698 ligger skepparen Sven Olsson Hising på Lilla Solen i tvist om hyra med styrman Ingerhult och samtl. skeppsfolket på dito.
(E II k:36 (nr 388)).
 
1705 har Skepparen Anders Hansson krav på obetald hyra hos sin redare Sven Olsson Hising.
(E II k:55 (nr 725)).
 
Tvisten 1708 med systern Annika Band om föräldrarnas gård.
(E II k:62 (nr 800, bunt 4/6)).
 
Uppgifterna om dessa tvister funna i en tunn volym nämnd
 
Register till överrättens akter 1681-1710
 
Den står vid exp i GLA i hyllan under Bergs Göteborgssläkter.
 
Sven Hising står fadder två gånger i Kristine församling, varav andra gången (1709) vid dopet av första hustruns systerson Andreas Gonander.
 
Sven Hisings andra hustru står fadder i Kristine sju gånger varav sex vid dop inom släktkretsen Prunck till vilken Svens första hustru Margareta hörde.
 
1709 Margareta Prunck?s systerson Jacob Schytz
1710 Margareta Prunck?s systerson Magnus Gonander
1718 Margareta Prunck?s systerson Frantz Walter
1719 Margareta Prunck?s systerdotter Anna Maria Schultz
1726 Margareta Prunck?s systerdotter Anna Maria Schultz
1734 Margareta Prunck?s systerdotterdotter Sara Catarina Flyback
 
Man undrar ju vilken sorts anknytning Sven Olofsson Hisings andra hustru Elisabet NN har till släkten Prunck. Har den gode Berg missat något?
Nåväl, i juli 1718 nämns hon som Sven Hisings änka och i september 1719 som fru Hohenthal.
Hennes andre man Augustin Hohenthal står fadder fyra gånger i Kristine församling varav tre vid dop i släktkretsen Prunck.
 
1722 i maj Margareta Prunck?s systerdotter Margareta Schultz
1722 i juli Margareta Prunck?s systerson Johannes Schytz
1733 Margareta Prunck?s systerdotterson Andreas Flyback

2004-05-13, 15:07
Svar #2

Eivor Andersson (Ema)

Hej Jan.
 
Angående släkten Prunck, så såg jag i Släktdatas register för Marstrand:
 
Vigde 1697-04-13 Styreman Jakob Görsson Prunch och Anna Petersdotter.
1699-03-08 föddes sonen Dideric - samma föräldrar.
Vigde 1712-04-20 Handelsman Jochum Schultz Göteborg och Cicilia Schiller. Död 4 maj före copulationen (står ej om det är mannen eller kvinnan)
Födde 1728-10-30  -Anna Dorothe  Far: Anders Hising.
Det verkar som om alla 3 släkterna har anknytning till Marstrand.

2004-05-13, 18:28
Svar #3

Lennart Andersson

Intressant med detaljer Jan, som knyter ihop säcken än mer!
Jag blev lite exhalterad när jag såg din uppgift att Elisabeth benämns som fru Hohenthal redan september 1719, vilket skulle innebära att tidpunkten för giftermålet kunde preciseras ganska noga.
Men i Kristine församlings dopböcker hittar jag inte den noteringen, endast -
1718 betecknas hon som änka efter Sven
1719 samma som 1718
1726 som fru Hohendahl
1734 som 1726
 
Har jag missat någon detalj, eller är det en felskrivning av dig?
 
Augustins närvaro som dopvittne 1722 indikerar i alla fall att han var gift med Elisabeth redan då.

2004-05-13, 20:30
Svar #4

Jan Kartengren

Felskrivning av mig ! Tack för påpekandet.
 
1715 26/3 nämns Swen Hijsing som gäldenär gentemot Hospitalet vilket om jag tyder det rätt representeras av Mathias Schildt.
(A II bb:2 s 349 (fiche 9/10)).
 
Man undrar ju om denne Schildt var en mödernefrände till Augustin H.

2004-08-03, 23:28
Svar #5

Lennart Andersson

Om Sven Olofsson Hising och hans eventuella far har följande hittas i Gbg Gustavis böcker:
 
1729 Gbg Gustavi LIEA:4
På Kronhusgatan med nr 44 finns noterad skiepper Mårten Bands enkia.
1723 Bouppteckning efter Barbro Sahlefelt, änka efter Måns Esbjörnsson.
Hon bodde på Kronhusgatan, granne i öster var salig Bandas änka.
1717 Bouppteckning efter Sven Olufsson Hising
Han ägde då bl.a. en gård på Kronhusgatan väster om salig Måns Esbjörnssons änka.
1708 Gbg Stadsarkiv E II k:62 (nr 800, bunt 4/6)
I en tvist i Göteborg 1708 nämns som parter Mårten Bandas änka Annika Banda och hennes  
broder Sven Olsson Hising. Tvisten gällde rätten att lösa föräldrarnas gård vid Kronhusgatan.
1671-1681 Gbg Gustavi LIEA:1-3, Tomtepenningar Kronhusgatan
Oluf Swensson finns noterad varje år ungefär på samma ställe, rad 40-42, hela tiden med Måns Esbjörnsson på raden efter.
1670 Gbg Gustavi LIEA:1, Tomtepenningar
På Kronhusgatan finns antecknad en Oluf Swensson
 
Jag tycker det är starka indicier på att det hus som Oluf Swensson ägde och bebodde är samma som tvisten gällde 1708 och som nämns 1717, 1723 och 1729.
Oluf Swensson borde då vara far till Sven Olufsson Hising.

2004-08-03, 23:41
Svar #6

Lennart Andersson

Nedanstående är intressant, men tyvärr har jag inte kunnat få fram några namn på föräldrarna.
Mårten Banda var ju gift med Sven Hisings syster Annika Hising. Är det en felsyftning i protokollet nedan när Swen Olufsson Hijsing och Marten Banda anhålla att de måtte få öpna den Kyrke Graf som deras förälldrar ligga begrafna uti?
 
Gbg RR 1706 AIA:39
 
(159)
Swen Olufsson Hijsing och Marten Banda anhålla att de måtte få öpna den Kyrke Graf som deras förälldrar ligga begrafna uti, emedan deras hustrur så högeligen åstunda att see huru med deras lijk Kistor beskaffat är, hwilcket dom  bewilliades, med det Wilkor att the betala Graföppning, och Omkostnaden, sampt låta grafman åter wähl tillägga och bättra.
 
(208)
Exhiberades Sven Olsons Hijsings skrift angående några Jernringar som han förmenar oskiäligt wara uthtagna af dess Sahl: Moders lijkkista, hwilket communicerades Ringkarlarne till förklaring till [......]
 
(250)
Ringkarlarna wid Swenska Kyrkjian ingofwo sin förklaring på Swen Olsons och Marten Bandas beswär, hwilken uplästes och lemnades Rådman Bethman till att öfwersee och föredraga
 
(301)
Handelsmannen Sven Olsson Hijsing inkom för Rätten och giorde påminnelse om sin och sin Swågers saak emot Ringkarlarne wed Swenska Kyrkjan, med begäran att den måtte till Ciämbners Rätten remitterad blifwa till afgiörande, hwilket Rätten, så wida ingen förening har kunnat träffas, intet wille honom förwägra

2004-10-16, 07:48
Svar #7

Erica Sandell-Hising

Hej! Jag är en del av Hisingsläkten, den som har hållit till i Kungsör/Arboga/Köping. Av en slump hittade några bekanta ett stort pampigt järnkors på en kyrkogård i Kungsbarkarö med namnen Petter Hising (1792-1867) o hans maka Johanna Hising (1812-1876). Petter var rusthållare och tydligen en viktig man av korset att döma. Det finns ytterliggare en Hising begravd där, en kvinna vid namn Valborg, men inga uppgifter finns på henne förutom att hon levde på 1800-talet och att graven sköttes av Per Pettersson (tror jag) som även han var rusthållare. Vi har lyckas hitta att två Hising har varit borgmästare i Köping, en Hising grundade herrgården i Skinnskatteberg. Jag har aldrig hållit på med släktforskning så jag är tacksam för all hjälp. Det lustiga i situationen är att min Hisingsläkt blev spridda vind för våg över landet, men nu när vi har tittat lite bakåt så förstår vi varför vi sakta, men säkert återvänder till dessa trakter. Hur gör man för att hitta sina förfäder? Det är lätt fram till tidigt 1800-tal, men efter det är det luddigt... Jag skulle ju hlest gå från dagsläget och bakåt, men hur gör jag? Tack på förhand!

2004-11-03, 14:25
Svar #8

Lars Ivar Hising

Hej Erica
Har läst Ditt inlägg den 16 okt och vill bara tala om att den Petter Hising, vars grav Du sett i Kungs Barkarö är min farfarsfar. Jag har god kunskap om hans släkt både bakåt och framåt. I släkten finns också de 7 Hisingar, som varit borgmästare i Köping. Hör gärna av Dig om Du vill ha mer uppgifter.
Hälsn. Lars Ivar Hising, Uppsala

2005-02-10, 00:16
Svar #9

Utloggad Ove Renger

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 277
  • Senast inloggad: 2016-02-23, 23:45
    • Visa profil
    • www.renger.se
Hej!
En annan förfader är: Olof Hising *1530 Hisingen, Göteborg (O)Befallningsman över Gästrikland! Har någon kännedom om föräldrar till honom?
Undrar, Ove!

2005-02-15, 15:59
Svar #10

Lars Ivar Hising

Hej, Ove
Nej, jag har inga uppgifter om Befallningsmannen Olof Hisings föräldrar. I sitt äktenskap med Malin Halvardsdotter hade han säkert 2, troligen 3 söner: Michael, Carolus och troligen Anders. Michael blev rådman i Köping och från honom kommer flera av de Hisingar, som Erica stött på. Carolus var kyrkoherde i Fellingsbro och hade en dotter Magdalena gift med Johannes Rudbeckius och alltså mor till den berömde vetenskapsmannen Olof Rudbeck. Anders är jag mer osäker på, men tror att han flyttade till västsverige. En sonsonson Anders kom förmodligen tillbaka till Västmanland (Bråten i Hed) och från honom härstammar den Petter H., vars grav Erica sett i Kungs Barkarö.
Tacksam för om någon kan bekräfta det ovan sagda!
Hälsningar
Lars Ivar Hising

2005-02-17, 23:48
Svar #11

Utloggad Ove Renger

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 277
  • Senast inloggad: 2016-02-23, 23:45
    • Visa profil
    • www.renger.se
Hej Lars Ivar!
Sänder Dig direkt en stamtavla eftersom vi verkar att ha samma stamfar!
Mdbh, Ove!

2005-02-19, 14:40
Svar #12

Lars Ivar Hising

Hej igen Ove och stort tack för den omfattande släkttavlan Du skickat. Ska bli intressant att gå igenom den i detalj.
Jag håller på med en släktbeskrivning över min släkt - skickar den nuvarande versionen av den till Dig separat. Kanske kan Du ha något att hämta för Din del ur den.
Med bästa hälsningar
Lars Ivar Hising

2005-02-19, 21:02
Svar #13

Björn Nilsson

Hej Lars Ivar och Ove, skulle vara hemskt intressant för oss övriga Hisingsläktingar om ni skulle lägga ut er rön på denna sida så även vi får ta del av dom.
Rötter tillhör väl inte hemliga klubben utan är väl en sida där vi skall dela med oss av vår forskning.
MVH Björn Nilsson

2005-02-22, 18:49
Svar #14

Utloggad Marianne Munktell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 19:58
    • Visa profil
Ove!
 
Har du frågat nu levande personer om de vill vara med med sina namn i ovanstående inlägg? Jag vill inte att min far, jag själv, mina barn och andra övriga släktingar ska finnas med här.
 
Du har fått mycket av materialet från mig, men det var inte för publicering på nätet! Inte heller för att utan vidare skickas till andra.
 
Jag vill att Peter Karlsson tar bort ovanstående inlägg!

2005-02-22, 19:29
Svar #15

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Jag kan bara hålla med.. -Det är en sak att man läggar ut anor bakåt (som även det kan bli lite väl mycket ibland), men detta var ju tydligen en fullständig lista mot nutid, innehållande hur mycket folk som helst fram till dags dato.
 
Så jag tar bort detta jätteinlägg (före Mariannes) nu - inte för att vi är någon hemlig klubb, utan för att vi bör vara återhållsamma med att på nätet publicera uppgifter över nu levande personer..
 
 
Sedan kan jag också hålla med Marianne att man (även om det inte hade gällt nu levande) ju inte utan vidare bör sprida uppgifter man fått privat riktigt hur som helst. Det kan vara svårt att dra gränser här, men man får väl ha lite fingertoppskänsla och bjuda på valda delar så tror jag det blir bäst.
 
-Detsamma lär ju gälla även att maila andra hela denna databas; även här bör man förstås tänka sig för en smula.

2005-04-24, 12:29
Svar #16

Peter Algotson

Jag undrar om det finns någon som känner till min:
Ingrid Hising
f. 1801-01-01 Kärr, Torslanda
d. 1874-12-03 Hönö röd, Öckerö
gift med Andreas Andersson den 1827-10-28 Hönö Röd, Öckerö
f. 1801-09-03 Hönö Röd, Öckerö
d. 1827-10-28 Hönö Röd, Öckerö
 
Undrar Peter Algotson

2005-05-18, 00:01
Svar #17

Utloggad Olov Ånskog

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 634
  • Senast inloggad: 2024-04-03, 20:01
    • Visa profil
Peter Algotson!
Ingrid Eliasdotter Hising Född 1 jan 1801, Kärr, Torslanda Död 3 dec 1874, Röd, Hönö, Öckerö
Anno 1827: Oct. d 28. vigdes Andreas Andersson Ingrid Hising Hönöröd, son till Anders Nilson och Karin Andersdotter (de hade även döttrarna Lena och Olena). Hans mormor var Anna Törkelsdotter. Andreas Död 8 jul 1836, Röd, Hönö, Öckerö Yrke Fiskare (Källa: Claes-Göran Sörensson, Öckerö hembygdsförening).
 
Ingrid var inte den enda från Kärr som blev gift till Öckerö. Hennes föräldrar var lotsen och sjökaptenen Elias Olofsson Hising, 1752-1807, och Johanna Petersdotter, 1758-1830. Jag har uppgifter om ytterligare tre generationer i Torslanda och Björlanda (till 1600-talet).

2005-07-27, 13:02
Svar #18

Christoffer Hornborg

Den Olaus Hising som var borgmästare i Norrköping och begravdes där 20 jun 1658, äktade ju en dotter till Nils Jonsson och Elisabet Jespersdotter (föräldrarna till Klingstedtska ätten). Har någon koll på vem denna Olaus Hising var barn till?

2005-07-27, 19:03
Svar #19

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Hej Christoffer Hornborg,jag tänkt ge det jag känner till,jag vet inte om Margareta [Crusebjörn] är dotter till Nils Och Elisabet, men jag vet att  Margareta [Crusebjörn]  gifte sig (1) med Nils Månsson [Durell]  son till Måns Jönsson och Brita Nilsdotter år 1626 i Norrköping. Nils föddes den 12 april 1586 i Jönköping . Han dog den 30 april 1639 i Norrköping. Borgmästare i Norrköping,
Adlad Durell. Elgenstierna: Svenska Adelns Ättartavlor del II sid 337a under adl. ätten  
Durell nr 422 åter finner du Nils Månsson  
(Durell), kallad den store, född 1586-04-12 i  
Jönköping och död 1639-04-30 i Norrköping, borgmästare. Han blev i sitt andra gifte 1616  
med Elisabet Hård af Segerstad, död 1622, dotter  
till ståthållaren Olof Larsson Hård av  
Segerstad, adl. ätten nr 17 (se Elgenstierna:  
Svenska Adelns Ättartavlor del III sid 717b)och hovjungfrun (hos hertig Carls gemål Maria av Pfaltz) Catharina Vogtin von Fronhausen, av  
förnäm hessisk adel, far till Magnus Nilsson  
Durelius ståthållaren Olof Larsson Hård av  
Segerstad, adl. ätten nr 17 (se Elgenstierna:
 
Margareta gifte sig (2) med Olof Carlsson  
Hising  år 1641. Olof begravdes den 28 juni 1658 i Norrköping Stad. Borgmästare i Norrköping  
Den Olaus Hising som var borgmästare och begravdes där 20 jun 1658.

2005-08-01, 22:07
Svar #20

Christoffer Hornborg

Hej Marc!
 
Tack för svar. Jag refererade inte till hans första hustru utan hans andra: en viss Kling eller Klingia. Det som för mig står oklart är vem Olaus föräldrar var.. ???

2005-08-01, 23:37
Svar #21

Utloggad Gitte Bergendorff Höstbo

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2013-05-20, 11:49
    • Visa profil
    • www.danbbs.dk/~janhb/
Hej igen
Efter at have læst alle disse indlæg igen om slægterne Hising, vil jeg her gentage mit spørgsmål fra 1999 som der kun delvis kom et meget fint svar på.
 
Men dette og andre satte mange gode diskussioner igang om slægten Hising. Så derfor tror jeg godt, at jeg kan tillade mig at gentage spørgsmålet, det kan jo være, der er sket noget nyt siden mit spørgsmål for 6 år siden blev stillet sidst.
 
Her kommer det:
 
Domkyrkoinspektor Johan Magnus Bergendorff blev født 24. marts 1720 i Berga i Domaryd. Johan var ansat ved Lunds domkirke fra 1752-1781. Han blev gift omkring år 1752 med Magnus Groteus og Metta Elisabeth Hising's datter. 
 
Om hans ægteskab med denne datter kan der læses om i bogen om Lunds domkyrkas historia bind 2 ( 1536-1945). Skrevet af E. Newman. 
(Svenska kyrkans Diakonistyrelses bokförlag. Stockholm). 
Afsnittet om domkyrkorådet och domkyrkoinspektoren s.147 og frem. 
 
Jeg er meget interesseret i hvad denne datteren hed.
 
Johan blev 20. oktober 1773 gift med Brita Maria Åckerberg (jomfru) som desværre døde i barselssengen. Ja dengang var man jo jomfru indtil man havde født. 
 
Men det tyder jo på, at dette ægteskab med groteus datter kun var kortvarigt. Så mon ikke også hun døde i barselsengen? kunne man forstille sig.
 
Hilsen Gitte

2005-10-23, 15:59
Svar #22

Mats Hjulström

Ärade Hisingforskare!
Min ana skrivaren Peder Hansson blev anlitad av Oluff Hising, borgmästare i Köping, och hans hustru Anna Leffler att driva deras verksamhet Skommarbo Hammare och Smedja i Skinnskatteberg. Peder verkade där från 1660 till 1693 då verksamheten såldes. Jag söker hans bakgrund och utbildning och vem var hans far Hans.
Mvh Mats

2005-11-23, 20:42
Svar #23

Utloggad Lars Vejlens

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2008-01-21, 20:27
    • Visa profil
. Är själv en ättling till Olof Michelsson Hising via dottern Magdalena H. och har en undring över en oklarhet. Min morfar, Bernhard Lögren.släktforskade redan på 1920-talet. I hans anteckningar (ansedlar) står en uppgift om hennes födelseår, nämligen 1641 och som källa anges: utur prostinnan Kallermans bibel, anteckning i Hülphers saml. Westerås,  korrespondens II.  Samma källa har han angett för Magdalenas dödsår 1682 , för hennes giftermål 1662 2/7 med Petter Eckman, handlande i Stockholm, dennes födelse 1621 i Pommern och dödsår 1681, sonen Olof Eckmans födelse 1663 9/8, dödsdatum i Hed 1713 22/1 samt Olof Eckmans giftermål med Maria Kallerman 1697 14/10 i Arboga. - Anteckningen har Hülphers tydligen daterat 18/1 1783 utur Prostinnan Eckmans bibel.  
På ansedeln för Olof Michelsson Hising står att han gifte sig 1645 5/7 enligt sina föräldrars råd (som källa finnes angiven Elgenstierna, Köping, sid 4) med Anna Leffler. Här har han även noterat: Enl. Palmskiöld 214:pag 801  1634 6/7 samt Enl. Wasastierna I:578 blef han gift 1634 6/7.  - Jag förmodar att Wasastierna tagit uppgiften från Palmskiöld och att Elgenstiernas borde vara mer att lita på, men vem vet....  
Jag har inte själv läst i Elgenstiernas Köpingsbok, men däremot i Oscar Björnängers dito och även hans artikel om Lefflers i Bärgslagsbladets julläsning 1963. Han har också angivit giftermålsdatum till 1645 5/7 utan där direkt angiven källa, men jag utgår från att han haft Elgenstierna som källa när det gäller detta (dennes bok finns i källförteckningen). Hos Elgenstierna saknas enligt min morfar  egendomligt nog Magdalena bland de uppräknade barnen till Anna Leffler och Olof M:son H. (Hon finns enl. min morfar däremot tydligen med, nämnd som nr 7- nr 3 av döttrarna - bland barnen till Olof Hising i de anteckn. som finns i Vol. X 29, Uppsala unviv.bibliot.betr. Olof Hisings släkt).  
Min morfar har även antecknat på Magdalena Hisings ansedel: I Östman, Sthlms rådhus och råd II:314 var Malin Hising g (1). m rådm. Arvid Davidsson, men detta stämmer ej väl med hennes ålder och övriga data. De bägge torde alltså ej vara identiska. Arvidssons fru begr. 1673 23/3 i Storkyrk.: äldsta sonen Mich. Arvidsson döpt 1628 26/3 i Storkyrk.
 
Att Magdalena H. gift med Petter Eckman tillhörde den Hisingska släktkretsen med anknytning till Köping och Arboga är tydligt med utgångspunkt från de faddrar som deras son Olof Eckmans barn hade (uppgifterna från min morfars ansedlar, angiven källa Heds s:ns kyrkobok):
 1698 juli 17, döpt 3 aug barn kalladt Petrus ( testes Vilh. Petré, Carl Hisingh, Robert Petré, Madame Margareta Höjer, madame Elisabeth Blank,  Mselle Regina Petré). - (blivande prosten, se ovan, min anm/LV).
1699 sept 13, döpt 19 sept barn kalladt Magdalena Elisabeth (testes assessor Lorentz Svanhals, borgmästare Johan Petré, monsieur Hans Eckman, madame Christina Tybolia, madame Catharina Hisingh, Mselle Stina Petré.  
 1707, juni 2, döpt christnat den 10, barn kalladt Eva Maija (testes herr Erich Drefling, bokhållare Aron Borg, monsieur Niclas Kallerman, fru Catharina Lagerstedt, madame Helena Unge, jungru Anna Eckman) - (min ana)
 1709 f. 8/2 Margaretha Christina (testes Petter Eckman, Anna Lemoine) - (dessa var ju faderns bror och hans hustru i Karmansbo, min anm(LV).
 
Det finns ju en diskrepans mellan uppgiften om giftermålsdatum Olof M:son H. med Anna Leffler som tydligen har angivits av Elgenstierna resp. det födelsedatum för Magdalena Hising som finns från bibelanteckningen liksom giftermåls-datum mellan Petter Eckman och Magdalena Hising - de två senare går ju bättre ihop. Finns det någon som känner till andra fakta som ger säkrare data beträffande Magdalena H.,  Petter Eckmans hustru?

2005-11-24, 19:27
Svar #24

Utloggad Lars Vejlens

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2008-01-21, 20:27
    • Visa profil
Rättelse till ovanstående:rad 3 står Lögren; skall vara Löfgren.rad 5 står prostinnan Kallerman; skall vara prostinnan Eckman.

2007-01-29, 10:51
Svar #25

Annsofie Augustin Hising

Jag tycker det är lite besynnerligt att det är så många kvinnor som inte finns med i släktleden.
Varför var det så?
 
MVH En Hisingtjej

2007-02-21, 20:42
Svar #26

Utloggad Robert Berggren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej,
jag hittade i en äldre historiebok en odaterad, handskriven antavla över en (svårtolkat); Anders Bengtsson Hising, Förekommer i Gbg 1680, var död 1699. Är någon intresserad av detta, skicka mig gärna ett mail.

2009-01-06, 01:19
Svar #27

Utloggad Katarina Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2014-05-04, 21:53
    • Visa profil
Hej!
Söker information kring en anmoder: Ewa Maria Hising
f.1738 g.m Jacob Kellman
mvh
Katarina Karlsson

2009-01-06, 10:01
Svar #28

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Var bodde Jacob Kellman och Eva Maria Hising? Namnet Hising användes troligen av ett par olika släkter i Sverige och Danmark.

2009-01-07, 21:55
Svar #29

Utloggad Katarina Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2014-05-04, 21:53
    • Visa profil
Hej igen!
Ewa Maria Hising och Jacob Kellman bodde på Styrsö i Göteborgs södra skärgård.  
Dock verkade i alla fall inte Ewa Maria komma därifrån.
tacksam för hjälp.
mvh
Katarina Karlsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna