ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 1999-mars-31  (läst 2654 gånger)

1999-02-28, 18:49
läst 2654 gånger

Yvonne Korn

Jag försöker knyta ihop en anmoder, Barbro Mickelsdotter Hising, begr 1682-01-24 i Västerås (uppges då ha varit 63 år gammal), gift med Jacob Hinderson Jernstedt (död före makan), rådman och slottsfogde i Västerås, med rätt gren av släkten Hising. Den ende jag hittat hittills som skulle kunna stämma är:  
Michael Olofsson Hising, död 1640 i Köping, son till Olof Hising och Malin Halvarsdotter.  
Gift 1 m Anna Andersdotter, dtr t Anders Nilsson och Elin (Helena) Köniksdotter.  
Gift 2 m Christina Christoffersdotter.  
Gift 3 m Sara Andersdotter, dtr t Andreas Nicolai Lixandensis (Svedelius) och Chirstin Pedersdotter.  
Kan någon tipsa om var jag kan finna mer uppgifter - har gått igenom de flesta ättarverk och Svenskt biografiskt lexikon, men har nu fastnat. Jag vet att det skall finnas mer dokumentation om släkten någonstans, kan någon tipsa om var? Vill också gärna ha kontakt med er andra som forskar i samma släkt förstås, likaså i släkten Jernstedt.

1999-02-28, 22:41
Svar #1

G. Johansson

Hej Yvonne,
 
Hising fanns t.ex. i Lund. Varifrån Åke Hising i Lund härstammar är ej klarlagt.  
 
Åke Olofsson Hising  
d. 1707  
Slaktare i Lund.
 
Tomten 107 öster om rådhusets norra sida i Lund blev nedbränd av danskarna 1678. Den låg öde tills det blev fred. Blev då av Åke Hising åter upptagen och bebyggd. Hising hade sin slaktarebod här och disponerade också mark vid Stora Gråbrödersgatan i Lund. Han hade vissa förtroendeuppdrag i staden.
 
Mvh
G. Johansson

1999-03-04, 01:16
Svar #2

Elaine Löfgren

Yvonne - ang. Hising
Jag är alldeles nydatoriserad, så man får se om detta går fram. Ur en broschyr från Kohlswa Jernverk 1950-talet, där det berättas om brukets uppkomst, saxar jag:
...och hammarplatsen blev därefter liggande öde till år 1641. Detta år köpte borgmästaren Olof Hising i Köping hammarplatsen i Kohlswa av Kirstin, änka efter en rådman i Köping, och fick privilegium på att där bedriva hammarsmide. Hising lade under följande år grunden till den blivande bruksegendomen genom flera markförvärv.
Hisings son sålde år 1672 bruket, som tre år senare förvärvades av kamereraren och sedermera häradshövdingen Peder Larsson Höök...
Det var det lilla jag hade om Hising.
Pröva att skriva till Brukskontoret i Kolsva (om
det nu finns kvar). Det måste ju finnas handlingar
om Hising. Kolsva hör visst till Köpings kommun
numera.
Hälsningar Elaine Löfgren

1999-03-04, 17:00
Svar #3

Yvonne Korn

Tack G. och Elaine för tipsen. Det skall bli intressant att se om det går att foga in Åke Hising i bilden, honom har jag aldrig stött på. Olof Hising är jag dock ganska säker på är son till den Michael som jag misstänker är far till Barbro, dvs skulle denna Olof vara bror till Barbro. Det skall också bli intressant att se vad ev Kolsvas handlingar kan bidra med!
(Håkan - är inloggad nu, hoppas det fungerar bättre...)

1999-03-07, 23:56
Svar #4

Göran Johnson

Yvonne
I boken En bergsmanssläkts historia, släkten Hejkenskjöld av Syster Hejkenskjöld, Stockholm 1933 finns en bilaga på slutet om släkten Hising, eftersom dessa släkter var befryndade på tre ställen. Där finns också en stamtavla över släkten där det mycket riktigt framgår de släktskap som du anger. Jag är själv lite intresserad av denna släkt eftersom en släkting till min fru Barbro Petre gifte sig med Carl Hising, en brorson till din Barbro Hising.
Hälsningar  
Göran Johnson, Stockholm

1999-03-08, 21:44
Svar #5

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Yvonne!
Enligt Gustaf Elgenstierna: Köpings stads tjänstemän 1605-1905, skrifter utgivna av Personhistoriska samfundet,  nr 1, s 3 (Stockholm 1907) [ingår även i Personhistorisk tidskrift 1906:3-4] var din anmor Barbro Mickelsdotter Hising (1619-1682) dotter till justitie- och byggningsborgmästaren i Köping Mickel Olsson Hising (död 1640) och hans första hustru Anna Andersdotter (död 1630), dtr till rådmannen i Gävle Anders Nilsson och Elin Köniksdotter. Elgenstierna redogör även utförligt med tjänstedata, familjeförhållanden etc för ytterligare fem medlemmar av släkten Hising som var borgmästare i Köping under 1600- och 1700-talet.

1999-03-09, 19:26
Svar #6

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
[color=226600] Har hittat en [color=ff6000]Hising[/color] i Nordals härads (Dalsland) domboksutdrag (1613-1732). Om jag minns rätt hette han Ambjörn. Kan ta fram exaktare uppgifter om intresse finns.[/color]
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

1999-03-10, 18:52
Svar #7

Yvonne Korn

Göran och Torsten: Tack! Har suttit fast länge med den här kopplingen, och har dessutom sådan tur att böckerna finns här i Uppsala!
C-G: Jag samlar gärna på mig så många Hising som möjligt, fast jag vill helst begränsa mig till före 1700-talet eftersom det verkar ha svällt ut till en stor släkt därefter.. Är alltså mycket intresserad och vore tacksam om du vill ha besväret?

1999-03-13, 13:06
Svar #8

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
[color=226600] Utdrag från Nordals härads dombok 1667
[color=ff6000]... minns att Asmund Svaller bodde först på Långtegen (i Bäckebol?) där husen nu stå och sedan Ambjörn Hising, men sedan bodde ingen där och det blev avhyst ...[/color]
 
Utdrag från Nordals härads dombok 1671 (Tvist mellan Hällan i Gunnarsnäs och Bäckebol)
[color=ff6000]... som kallade husen norr om en viss ek Hisingstorpet av Ambjörn Hising och stundom Ambjörnstorpet, och söder därom kallades området Långtegen ...[/color]
[/color]
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

1999-03-14, 11:40
Svar #9

Yvonne Korn

Tack C-G för ditt besvär. Ambjörn hamnar på min övriga Hisingar-lista tills jag lyckar placera in honom... Han befinner sig ju i alla fall närmre Hisingarnas ursprungsort (Hisingen?) än de jag hittills följt i Västmanland och därikring.

1999-03-16, 14:58
Svar #10

G. Johansson

Kanske fanns det två eller kanske flera släkter Hising i landet. Har sett en 1600-tals Hising figurera i Helsingborg - tror han var omnämnd i ett bokverk om staden. Gjorde tyvärr ingen notering.  
 
Åke Hising i Lund hade flera ättlingar. En av sönerna var domkyrkoinspektorn i Lund Olof Hising f. 10.9.1682 i Lund, d. 11.6.1740. Var gift med Kristina Maria Kieser, f. 1692 i Landskrona, d. 1761 i Lund. Hon var dotter till regementskvartermästaren Johan Kieser, d. 26.3.1773 i Ystad och dennes hustru Elisabeth Öller.

1999-03-16, 15:19
Svar #11

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2024-06-07, 11:36
    • Visa profil
    • Scangen
Hising i Helsingborg:
 
Olof Hising, g m NN (död 1688 9/2)
 
son
Christen Olsson Hising, skomakare (datum saknas, burskap 1681 28/7)
g m Gunnilla Nilsdotter (död 1701 17/5)
 
deras barn
Olof Christensson
Anna Sofia
Nils Christensson
Johanna
 
Alla barnen flyttade till Köpenhamn. Det finns kanske en dansk Hisingsläkt också med andra ord.
 
En sonsons son till Åke Hising i Lund blev också borgare i Helsingborg.
 
Källa: Helsingborgs historia del VI:1 s.185

1999-03-16, 19:09
Svar #12

G. Johansson

Har sett en uppgift om en 19 årig student från Helsingör som 1701 (tror jag) var inskriven vid Köpenhamns universitet. Hans namn var Olof Hansen Hissing (med dubbel-s). Tyder ev. på en dansk släkt med ett liknande namn. Kan ju occkså haft svenskt ursprung. Det är ju tätt mellan Helsingborg och Helsingör.

1999-03-17, 23:52
Svar #13

Elaine Löfgren

Under mitt datortränande hamnade jag på
http.www.genealogi.se/links.htm
välj Västmanland, Gårdsköp i Fellingsbro:
där nämns Harald Hising, drabant,
fasta på Öby, Fellingsbro, 1688.
Kan det va´ nå´t?

1999-03-18, 12:36
Svar #14

Yvonne Korn

Lapar tacksamt i mig all info - och bidrar med ett litet citat ur den ovan så vänligt rekommenderade boken av Syster Heijkensköld:
Dessutom finnas utan frändskap med föregående: dels en Malmö-Lund-släkt, dels en Göteborgssläkt, båda under förra hälften av 1700-talet. Slutligen uppgives, att befallningsmannen Olof Hising ägt en tredje son, Anders, vars son Hans varit borgare i Borås på 1650-talet, från vilken den ännu i Stockholm levande släkten Hissing säges härstamma. Därjämte finnas samlade ett 40-tal uppgifter för personer med namnet Hising eller Hysing, för vilka någon släktledning icke står att finna.
Jag fortsätter alltså glatt att lägga pussel vid tillfälle. Tack alla!

1999-03-20, 16:23
Svar #15

Göran Johnson

Yvonne
Trevligt att du hittat boken av Syster Hejkenskjöld som jag rekommenderade. Ett ytterligare tips om Hisingar är på Familjen Lindqvists hemsida http://user.tninet.se/~zei708x/ Den går också att hitta via länk från Rötter. Där finns en sammanställning av Rudbeckiusättlingar. Johannes Rudbeckius var gift med Magdalena Hising. Kanske kan vara något. Hemsidan är fö mycket innehållsrik.

1999-03-20, 17:09
Svar #16

Yvonne Korn

Göran: Boken är givande och kommer säkert att ge ytterligare en del tips när jag plöjt igenom den (såg fler namn jag kände igen i namnregistret). Har också noterat Magdalena Hising på ovan nämnda hemsida, men ingen referens till hennes förfäder. Rudbeckius dagbok är f ö ganska intressant läsning, och ger ju särskilt kommentarer om vanligt folk för omväxlings skull (i positiv mening). Noterade där också t ex att mina förfäder köpt bänkplatser i kyrkan (Västerås).
:-)Yvonne

1999-03-20, 17:53
Svar #17

Utloggad Göran Hermanson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 77
  • Senast inloggad: 2016-03-05, 21:10
    • Visa profil
Magdalena Hising var dotter till prosten Carolus Olai Hising i Fellingsbro och Cecilia Hintze.
Hon var född 24/5 1602 i Arboga.
(enl. släktutredning om familjen Sjöberg)

1999-03-20, 20:39
Svar #18

Utloggad Annika Lindqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 251
  • Senast inloggad: 2017-11-24, 19:34
    • Visa profil
    • www.lindqvists.net
Yvonne: På nämnda hemsida kan du hitta Magdalena Hisings förfäder under mina anor. På det andra stället redovisas endast ättlingar till makarna.

1999-03-21, 11:09
Svar #19

Utloggad Göran Hermanson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 77
  • Senast inloggad: 2016-03-05, 21:10
    • Visa profil
Jag läser i Rolf Berlins bearbetning av taxeringslängden 1715 i Göteborg och Bohuslän och har hittat några  Hisingar.
I Göteborg
andra roten nr40 Hans Hising
femte roten nr 38 Anders Hising ( cantliedräng)
femte roten nr 65 Sven Olsson Hijsing
I Marstrand äger Anders Hising hus nr.10

1999-03-21, 14:24
Svar #20

Yvonne Korn

Annika: Ja det stämmer ju, vad jag menade var att jag då jag letade källor att knyta ihop min Barbro till rätt släktgren, inte hittade några referenser på din sida som hjälpte mig vidare :-) Grattis förresten till en jättebra hemsida!

1999-03-22, 23:16
Svar #21

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2024-06-07, 11:36
    • Visa profil
    • Scangen
En Lars Hising bodde 1686 i Trosa stad, Södermanland. Ett barn till honom dör detta år enligt kyrkoräkenskaperna. I övrigt okänd.

1999-03-24, 20:26
Svar #22

Elaine Löfgren

I Rötters Efterlysningar # 504 (26 feb.1997) söker
Annika Ericsson föräldrar och födelseår för Anna Lemoine. Hon var gift med Petter Eckman f. 1672. Hans mor hette Chatarina Hising. Efterfrågas Chatarinas föräldrar.
-----
Ön Hisingen i Göteborg, är den döpt efter någon Hising?

1999-03-25, 17:43
Svar #23

Yvonne Korn

Elaine: (Jag skickar även följande svar till Annika på rätt sida) Enligt den fortfarande lika intressanta boken av Syster Heijkenskjöld ovan finns en Magdalena Hising, d 1672, (g 1 m David Arvidson) g 2 1662 med Peter Eckman, 1621-1681, handlande i Stockholm. Magdalena hade en syster vid namn Katarina, men hon uppges vara gift 1675 med Erik Balk? Om Magdalena är rätt moder till Petter Eckman f 1672 så är hon i sin tur dotter till Olof Hising (1609-66) och Anna Leffler (1615-68) - resten finns i Elgenstierna bl a.

1999-03-25, 17:45
Svar #24

Yvonne Korn

P.S. - Det är nog snarare släkten som tagit namnet efter den ort den ursprungligen lär ha kommit från antages i bl Elgenstierna.. D.S.

1999-03-25, 18:04
Svar #25

Yvonne Korn

Elaine igen: Ovan nämnde Harald (1650-91) finns också med (boken blir allt bättre och bättre). Han nämns som stud. Upps. 1663, drabant och är son till Carl Hising (1603-69) och Katarina Samuelsdotter Malmenia (1614-75). Carl var i sin tur son till Carolus Hising (1572-1642) och Cecilia Mattsdotter Hintze (1579-68). Förresten nämns också Baltzar Le Moine i förbifarten (han namnges ju i svaret till Annika Ericsson som fader till Anna Lemoine).

1999-03-27, 22:02
Svar #26

Elaine Löfgren

Yvonne: Jag har ingen anknytning till Hising och inget intresse heller, men jag har gott minne för namn, så när något bekant dyker upp under ögonen på ´en så kan man ju vidarebefordra informationen till den som eventuellt av densamma någon nytta hafver.Det kan ju vara den felande pusselbiten-vad vet man. Jag önskar att någon så där i förbigående kunde hitta något om Olof Eliasson och Lars Hermansson, hammarsmeder i Fryksände, S-län, min fffff och fffmf, men ingen tycks ha sett dom.

1999-03-28, 01:06
Svar #27

Utloggad Peter Anderson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 130
  • Senast inloggad: 2018-04-12, 12:57
    • Visa profil
Hej!
Jag har också förfädrar kallade Drabant,nämligen Jöns Jönsson Drabant,född den 22 Juni 1794 i Mjällby,Blek.Han var Båtsman.Han gifte sig med Johanna Nielsdotter född(Gammalstorp,Blek. Oct 3,1788)den 21 dec 1817 i Mjällby)
Jöns Jönsson Drabant dog den 21 december 1855,61år  gammal.

1999-03-28, 19:11
Svar #28

Yvonne Korn

Elaine: Ja och det tackar vi för! Tyvärr har jag inte sett något om dina efterfrågade Eliasson/Hermansson, men jag har å andra sidan inte forskat något i S-län (ännu får väl tilläggas, man vet ju aldrig).

1999-03-31, 18:40
Svar #29

Utloggad Henrik Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2018-09-06, 10:24
    • Visa profil
Att en ort är uppkallad efter en släkt är väl ovanligare än det omvända. Ön Hisingen i Göteborg har varit ursprung för ett stort antal personer som kallat sig Hising efter sin hemort, när de flyttat bort. Den äldste, Olof, som var stamfader för den adliga släkten Hisinger (Elgenstierna) går inte nu att härleda. De senare, under 1600-och 1700-talen, hade ofta inget släktsamband. Det var bara praktiskt att ta sig ett släktnamn för att skilja sig från alla andra med samma förnamn och patronymika). Margareta Eriksson i Göteborg och undertecknad har var för sig och tillsammans försökt att sortera dessa Hisingar. Angående stavningen kan sägas att Hysingen åtminstone ibland är felläsning för Hijsingen, och Hissingen är en vanlig stavningsvariant. Man menar säkert samma namn/ort. När jag tittat i litteratur och källor på Hising, har jag för mig att det finns en liten ort i Skåne som heter så, och som skulle kunna förklara varför det finns flera Hisingar i detta område.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna