ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Helenius  (läst 1221 gånger)

2003-10-29, 23:34
läst 1221 gånger

Leif Johansson

Hej . Jag har på en bekants räkning börjat släktforka lite . Det som jag nu undrar är var ifrån namnet Helenius kan ha sitt ursprung . Det sägs att det ska komma från Gotland men jag är inte säker . Det kan också vara ifrån finland eller baltländerna . Jag är tacksam för alla svar jag kan få.
 
Leif

2003-10-30, 20:13
Svar #1

Utloggad Berit Tjernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2255
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 13:36
    • Visa profil
Hej Leif,
I vårt grannland Finland, finns många Helenius:
 
 http://www.genealogia.fi/hiski/ob0869
På den här sidan finns födda - döpta, Helenius, ur HisKi:s historieböcker över hela Finland.
 
Huvudsidan: www.genealogia.fi    
> på svenska > Hiski - kyrkböcker > sökprogram för historieböcker  
Sedan är det bara att välja efter församling eller klicka på kartan. Man kan söka födda - vigda - begravda. Men alla församlingar är inte färdiga och det varierar med tidslängderna.  
Hoppas det blir lite hjälp på vägen
 
Mvh / Berit

2003-11-22, 13:12
Svar #2

Leif Johansson

Tack Berit för tipset . Min verksamhet har legat nere ett tag . tack än en gång  
 
Leffe

2005-09-26, 20:13
Svar #3

Karl-Gustaf Mattsson

Från Heldegården i Götene utgick på 1600-talet en släkt som hette Helenius. De spred sig över landskapet, många som präster. Jag har skrivit en sammanställning om denna släkt, kallad Axplock från en Götenesläkt

2009-03-13, 15:28
Svar #4

Utloggad Kaj Lindfors

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 180
  • Senast inloggad: 2015-10-26, 10:21
    • Visa profil
Vem var Berthel Helenius, f.1900-01 och död i början 1930 talet i Göteborg.
Han var gift 1928-29 med min faster Elisabeth Maria Lindfors f. 7/6-1899 i Maria förs. i Stockholm, död 14/6-1986 i Vancover i Canada.
 
Uppgifter om en levande son och svärdotter och var dessa bor har tagits bort enligt generalklausulen i ordningsreglerna. / mvh Anders Berg, Moderator Släkter


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna