ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hallström  (läst 3477 gånger)

2011-03-19, 00:44
läst 3477 gånger

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5019
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 23:22
    • Visa profil
Hej Per!  
 
Borrby gård återfinns i Borrby AI:1 på sidan 108. Inte heller där hittar man dock Anton Hallström, men han var verksam på gården. I mantalslängden 1815 (upprättad 1814 18/11) finner man Borrby gård på sidan 1546 (i den del av Borrby socken som tillhörde Järrestads härad), och där återfinns nämligen drg. [...] Hallström 35 [år gammal]. Han verkar dock inte ha tjänat där under någon längre tid, för i mantalslängden 1814 (upprättad 1813 25/11) finns det ingen Hallström på Borrby gård. Däremot finner man i 1813 års mantalslängd (s 1418) Betjenten Andr: Hallström 26 år på gården, men i föregående års mantalslängd finns åter igen ingen Hallström.
 
Det stämmer att sonen som föds 1777 i Halmstads stad heter Emanuel, och föräldrarna är handelsmannen Andreas Hallström och Johanna Vessberg, gifta 1771 20/9 i Halmstad. De fick flera barn där:  
 
1) Sara, född 1772 25/6, död 1774 13/6.
2) Sara Barbara, född 1775 16/9.
3) Emanuel, född 1777 7/4.
4) Johannes, född 1778 2/5.
5) Paulus, född 1779 27/9.
6) Sofia Lovisa, född 1781 26/11.
7) Andreas, född 1785 15/3.
 
En sak som slog mig är deras son Andreas - det kanske bara är ett sammanträffande, men notera att den betjänt Andr. Hallström som finns på Borrby gård 1813 (alltså på hösten 1812) då ska ha varit född ca 1786. Kan det vara samma person? Det finns flera inflyttningsattester för Borrby 1800-1819, men jag hittar tyvärr ingen Hallström under den perioden. Som du säger kan det ju helt enkelt vara så att Anton har tagit Hal- efter födelseorten Halmstad, och i vilket fall som helst är namnet Anton ganska ovanligt vid denna tid. Det föds dock ett par Anton och Antonius i Halmstad under 1770- och 1780-talen, så med tanke på förnamnet kanske man ska söka honom i Halland trots allt. I Skåne verkar det som att Anton var ett högreståndsnamn, men i Halland syns även fädernas namn med efternamn som Reinholdsson, Andersson och Nilsson.
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2011-03-19, 09:42
Svar #1

Utloggad Per Forssberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 72
  • Senast inloggad: 2020-12-21, 17:25
    • Visa profil
Hej Markus,
 
Stort tack för dina intressanta uppgifter. Jag tror att du är inne på rätt spår vad gäller Andreas Hallström. Det kan inte rimligen finnas så många med det efternamnet födda vid ungefärligen rätt tid. Att han dessutom dyker upp som betjänt på Borrby förefaller mer än en slump. Jag misstänker snarare någon form av släktskap med Anton, kusin kanske? Andreas yrkesval har möjligen inspirerats av Antons? Vad gäller Anton lutar jag numera också mot att han faktiskt kommer från Halland. Förmodligen är hans födelsedatum felaktigt och han har sannolikt tagit namnet Hallström, kanske efter den förmodade farbrodern. Det är en verklig utmaning att försöka följa hans väg genom livet. Han avlider emellertid av lungsot på Gyllebo 1831-06-04. Han bör alltså ha tjänat på Gyllebo i 12 år. Sökandet går vidare!
 
Mvh/Per

2011-04-05, 18:24
Svar #2

Utloggad Tony Hallström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2011-04-11, 16:45
    • Visa profil
Hej
Har precis börjat släktforska och det är nog något av det bästa jag gjort på länge,otroligt intressant.
Jag undrar om det är någon som vet något om Emil Hallström född 1879 i Brunnby,har hittat att han var registread som straffånge 1900 men vet inte hur jag kommer vidare och kan se varför,var och hur länge han satt i fängelse, är väldigt nyfiken
mvh
Tony

2011-04-05, 22:56
Svar #3

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Tony,
 
Här är familjen ur skivan Sveriges Befolkning 1890. Familjen bor i Lerhamns fiskeläge och pappan är skomakare.
 
Hallström, Sven Peter   1844   Far
Nilsdtr, Johanna   1843   Mor
(Barn), August   1874   Barn
(Barn), Nils Alfred   1877   Barn
(Barn), Emil   1879   Barn
(Barn), Karolina   1884   Barn
(Barn), Ida   1887   Barn
 
Pappan är född i Rebbelberga och mamman i Grevie. Alla barnen födda i Brunnby.

2011-04-07, 18:57
Svar #4

Utloggad Tony Hallström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2011-04-11, 16:45
    • Visa profil
Hej Anders,
Tack så mycket för din information
Ska se om jag kan hitta mer om Emil (min farfar) och var han suttit inlåst.
mvh
Tony

2011-04-07, 22:40
Svar #5

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 18:09
    • Visa profil
Hej Tony
1894 tar Emil ut flyttbetyg till Bjuv
I Bjuv (Norra Vram) fanns gruvor.
I folkräkningen 1900 finns storebror August i Norra Vram
 
Post 1072304
Hallström, August
Gruvarbetare 687 f.d.
f. 1874 i Brunnby (Malmöhus län, Skåne)
Ogift man, ensam i familjen
Å församlingen skrifne
Norra Vram (Malmöhus län, Skåne)
Födelseort i källan: Brunnby Malmöhus län
 
I 1900 står även han som frånvarande (å församlingen skriven) Han är då troligtvis i häkte eller fängelse då August och lillebror Emil tillsammans blev dömda för misshandel med livsfarligt vapen.  
från polisunderrättelser 1900
 

 
Lasse

2011-04-11, 16:45
Svar #6

Utloggad Tony Hallström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2011-04-11, 16:45
    • Visa profil
Hej Lasse,
Tusen tack för upplysningarna, lite ruskigt men väldigt intressant.
mvh
Tony

2012-01-07, 22:04
Svar #7

Utloggad Sandra Odhage

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2019-10-06, 12:16
    • Visa profil
Hejsan!  
 
Försöker släktforska lite åt min sambo, men  
Har tyvärr inte så mycket att gå på än.  
 
Han farföräldrar var
 
Elsa Linnea Hallström. Född 7/3-1913
Erik Malte Hallström . Född 28/1916
 
Vet inte vad Elsa hette som flicknamn, men  
Tror hon kom från Årjäng.
 
Tror att Erik kom från Skåne, Helsingborg.  
 
Någon som vet något?  
 
Med vänlig hälsning, Sandra

2012-01-07, 23:06
Svar #8

Utloggad Susanne Häll Lundmark

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 150
  • Senast inloggad: 2013-02-09, 11:51
    • Visa profil
Hej Sandra!
Din Elsa Linnea föddes i Ny Värmland. Hennes mor hette Elin Fredrika Melin född 1894-09-10 i Gräsmark. Fader var okänd. Du hittar Elin Fredrikas fam i arkivdigital Gräsmark A1:31 (1893-1899) Bild71/sid 59
 
Lycka Till
 
Susanne

2012-01-08, 12:57
Svar #9

Utloggad Susanne Häll Lundmark

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 150
  • Senast inloggad: 2013-02-09, 11:51
    • Visa profil
Hej Igen!
 
Jag hittade Erik Maltes far och farfar och farmor. Hans far hette Karl Edvin Hallström. Nu har du lite att forska vidare på.
 
 
Post 1026869
 
Hallström, Karl Peter
Bleckslagare
 
f. 1854 i Kvidinge (Kristianstads län, Skåne)
 
Gift man, far i familjen
 
Pålstorp no. 2 Planteringen
Raus (Malmöhus län, Skåne)
 
Födelseort i källan: Kvidinge Kristianstads län
 
Post 1026868
 
Johnsdotter, Assarina
 
f. 1849 i Skånes-Fagerhult (Kristianstads län, Skåne)
 
h.
Gift kvinna, mor i familjen
 
Pålstorp no. 2 Planteringen
Raus (Malmöhus län, Skåne)
 
Födelseort i källan: Fagerhult Skånes Kristianstads län
 
Post 1026867
 
Anna Maria
 
f. 1879 i Helsingborgs stadsförs (Malmöhus län, Skåne)
 
d.
Flicka, barn i familjen
 
Pålstorp no. 2 Planteringen
Raus (Malmöhus län, Skåne)
 
Födelseort i källan: Helsingborg Malmöhus län
 
Post 1026872
 
Karl Edvin
 
f. 1885 i Helsingborgs stadsförs (Malmöhus län, Skåne)
 
s.
Pojke, barn i familjen
 
Pålstorp no. 2 Planteringen
Raus (Malmöhus län, Skåne)
 
Födelseort i källan: Helsingborg Malmöhus län
 
Post 1026871
 
Bror Leonard Reinhold
 
f. 1888 i Helsingborgs stadsförs (Malmöhus län, Skåne)
 
s.
Pojke, barn i familjen
 
Pålstorp no. 2 Planteringen
Raus (Malmöhus län, Skåne)
 
Födelseort i källan: Helsingborg Malmöhus län
 
Post 1026870
 
Syster Augusta
 
f. 1894 i Helsingborgs stadsförs (Malmöhus län, Skåne)
 
d.
Flicka, barn i familjen
 
Pålstorp no. 2 Planteringen
Raus (Malmöhus län, Skåne)
 
Födelseort i källan: Helsingborg Malmöhus län
Lycka Till

2012-01-08, 13:15
Svar #10

Utloggad Sandra Odhage

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2019-10-06, 12:16
    • Visa profil
Åhh tack så hemskt mycket!

2012-01-11, 12:02
Svar #11

Utloggad Mona Nielsen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 87
  • Senast inloggad: 2017-02-09, 16:45
    • Visa profil
Hej!
Någon som vet något om familjen Göran Petter Hallström - Helena Dorothea Nordgren i Kristianstad?
Göran Petter var Handskmakaregesäll och föddes i Laholm 1809.
Han gifte sig med Helena 1835-10-17 i Kristianstad.
De fick 4 barn och 2 av dem dog.
Har lyckats spåra den ena dottern, Alfrida Henrietta.
I husförhörslängden 1852 - 50 sid 466, står det något som jag tror är att Göran Petter vistas på okänd ort.
1842 - 47 sid 486 står det: mannen borta. Husf.h. 1847-55 : mannen borta.
Och 1856-60 sid 646: vistas å okänd ort. Här står Helena som Enka.
I samma husförhör fösvinner också frun och dottern Erika Christina f. 1840-09-07.
Har letat i dödboken och flyttningslängden utan resultat.
Har dom dött i kolreraepidemin utan att bliva registrerade?
Behöver lte hjälp!
 
Mvh Mona Nielsen

2014-02-18, 01:03
Svar #12

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-01-12, 00:56
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Enligt fråga/svar  hänvisas till Svenskt Biografiskt Lexikon: bonden Lars Larsson (1742-1806) i Gropen, Söderbärke (Kopp).  
Hans son arbetskarlen Lars H (1785-1841) i Sthlm blev morfar till folkskolläraren August Reinhold H (1840 -1913) i Sthlm.
 
Vad jag kan förstå finns August Reinhold i Adolf Fredriks(AB) husförhör 1840 [AI:35,s33] med Lars Hallström *1785 -  
medan Gropens Lars Larsson *1785 dör hemma redan 1810 20/1 ! [AI:11a,s154 + F:4,Nr8] i Lungsot blott 25 år gammal.
 
Rimligen bör väl SBL-uppgiften vara felaktig, eller har jag missförstått någonting?
 
Mvh /StigLennart

2014-02-20, 01:49
Svar #13

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-01-12, 00:56
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Eftersom ingen reagerat, får jag väl försöka svara själv: avlidne Gropenbonden Lars Larssons dotter Anna *1810-07-27
kan omöjligen vara den Anna Charlotta Hallström *1813, som i Stockholm får uä sonen August Reinhold Hallström *1840,  
eftersom Söderbärkes Anna Larsdotter är gift och bor kvar i hemmasocknen med en handfull barn i Lensjöbo [AI:14b,s150]!
 
Eftersom AR Hallströms morfar med bestämdhet sägs vara från S.Berke *1785 [], måste övriga då födda
levande Lars-personer undersökas. Då framträder istället en Lars Larsson Hallström i Ånsta-Längbro som passande [AI:13,s156]!
Se [Grythyttan/AIa:12a,s32  
 
Vilket alltså får bli mitt livligare förslag till August Reinhold Hallströms (styv)morfar!

2014-02-26, 18:13
Svar #14

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-01-12, 00:56
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Sammanfattning av forskningsläget hittills gällande August Reinhold Hallström *1840-04-10 i Stockholms anor
Allmänna barnbördshuset F1aa:38 (1840-1840) Bild 920 (AID: v484836.b920, NAD: SE/SSA/1932) + Adolf Fredrik AI:35 (1840-1840) Bild 37 / sid 33 (AID: v81497.b37.s33, NAD: SE/SSA/0001)
 
Mor: Anna Charlotta Hallström *1813-10-04 i Fallet/Kil (T)  
Adolf Fredrik AI:35 (1840-1840) Bild 37 / sid 33 (AID: v81497.b37.s33, NAD: SE/SSA/0001) + Solna AIa:9 (1815-1823) Bild 520 / sid 47 (AID: v90066.b520.s47, NAD: SE/SSA/1564)
+ Kil C:3 (1803-1854) Bild 44 / sid 81 (AID: v53400.b44.s81, NAD: SE/ULA/11160) + Kil AI:11 (1811-1815) Bild 154 / sid 151 (AID: v51603.b154.s151, NAD: SE/ULA/11160)

Felaktighet: född d. 4:e, döpt d. 5:e Oct men fr.o.m. 1822 [Solna AIa:9 (1815-1823) Bild 520 / sid 47 (AID: v90066.b520.s47, NAD: SE/SSA/1564)] födelsedagen d. 9:e!
Saknas hos SBL - som istället antyder en Anna Larsdotter *1810-07-27 !
 
Morfar: Lars Lindgren *1794-02-22 i Prästgårds-Mellantorp/Lillkyrka (T)  
enligt anteckning i HFL [Kil AI:11 (1811-1815) Bild 154 / sid 151 (AID: v51603.b154.s151, NAD: SE/ULA/11160)]: se  
 
Mormor: Anna Catarina Jonsdotter *1786-09-12 i Fallet/Kil (T)  
Kil C:2 (1762-1802) Bild 81 / sid 151 (AID: v53399.b81.s151, NAD: SE/ULA/11160) + Kil AI:6 (1786-1790) Bild 99 / sid 94 (AID: v51598.b99.s94, NAD: SE/ULA/11160)
Felaktigheter: ännu 1817 har hon rätt födelsedata [Kil AI:12 (1816-1821) Bild 102 / sid 99 (AID: v51604.b102.s99, NAD: SE/ULA/11160)] men från och med tjänsten i Eker
[Eker AI:3 (1810-1824) Bild 87 / sid 81 (AID: v51036.b87.s81, NAD: SE/ULA/10201)] förvanskas födelseåret till 1788, och därefter i Gräve datum till 3/5  
[Gräve AI:6 (1816-1821) Bild 23 / sid 20 (AID: v51238.b23.s20, NAD: SE/ULA/10342)], så att från och med vigseln menas hon född 1788 3/5!
Dessutom skrivs hon fr.o.m flyttning 1837 [Adolf Fredrik BIa:3 (1830-1837) Bild 444 / sid 436 (AID: v81573.b444.s436, NAD: SE/SSA/0001)] som  Jansdotter !!
Saknas hos SBL.
 
Vigsel 1821-09-30: Piga Anna Catharina Jonsdotter med dräng Lars Larsson Hallström, bägge vid Mellringe (hon *1788 3/5; han *1785 S.Berke]  
Ånsta-Längbro E:1 (1762-1861) Bild 55 (AID: v53919.b55, NAD: SE/ULA/11779) + Ånsta-Längbro AI:14 (1821-1825) Bild 152 / sid 148 (AID: v53885.b152.s148, NAD: SE/ULA/11779) +s149
Lars Larsson Hallström *1785-10-04 i Haraldstorp/Söderbärke_Malingsbo
Söderbärke C:6 (1761-1787) Bild 215 (AID: v132275.b215, NAD: SE/ULA/11521)_+b.220 (dubbel införsel) + Malingsbo AI:4 (1786-1795) Bild 146 / sid 260 (AID: v130919.b146.s260, NAD: SE/ULA/11055)
Felaktigheter: se mina tidigare  mot SBL:s morfar till denna Hallströmssläkt samt diskussion
Hallström, släkt, http://sok.riksarkivet.se/sbl/artikel/12444, Svenskt biografiskt lexikon, hämtad 2014-02-26 / Hallström, släkt, urn:sbl:12444, Svenskt biografiskt lexikon, hämtad 2014-02-26.
 
Mvh /StigLennart
PS I Inlägget ovan från den 20 februari skall det naturligtvis vara Lexsjöbo [Söderbärke/AI:14b,s150]  
 
(Meddelandet ändrat av slj 2014-02-27 05:01)
 
(Meddelandet ändrat av slj 2014-02-27 13:24)

2014-05-13, 12:14
Svar #15

Utloggad Renée Lund Danielson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2021-04-15, 22:27
    • Visa profil
Jag letar efter ättlingar till Edla Hildur Charlotta Kramer, född 1872 I Gävle, gift 1900 med Claës Axel Hallström. Hon var teckningslärare och maken auditör vid SJ I Östersund. Där föddes Birgit Margareta (1901-1946) och Lars Axel (1906 - 1954), elektroingenjör vid SJ, först i Malmö och tydligen senare i Stockholm.  Finns barn till dem?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna