ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hilma Teresia Hermanna Nilsson (f. Karlsson), Tofta, född 1879  (läst 398 gånger)

2000-12-10, 20:26
läst 398 gånger

Sandra Falk

Hej!
Jag har från och till släktforskat de senaste åren. Nu vill jag engagera mig mer, men har tyvärr fastnat lite. Jag söker efter min mormors mors förfäder.  
Hon hette Hilma Teresia Hermanna Nilsson f. Karlsson och föddes 23 eller 27 november (har fått olika upplysningar) 1879 i Tofta församling. 30 december 1905 gifte hon sig med Johan Reinhold Nilsson (född 30 december 1880 i Norrlanda församling).
 
Min morfar släktforskade på sin sida, släkten Norrby från Gothem. Han kom så långt som till husbonden vid Swalings Jöns Swalings (född 1696) med maka Anna (?) (född:1693). Om någon vet något om denna släkt är jag också tacksam för tips, eller om någon vill veta om det material jag har så hör av er!  
 
Själv heter jag Sandra Falk och kommer från Visby, men bor nu i Borås.
 
Hoppas på svar!
/Sandra

2000-12-11, 00:00
Svar #1

Johnny Karlsson

Hej Sandra. Jag har letat lite i Olle Överbys reister över Tofta som finns på Släktdatas sida.
Här är vad jag hittade:
Arbetskarl Nils Petter Carlsson och Christina Jakobina Thomsson får föjande barn.
1876-06-06 Karl Petter Gustaf född vid Gnisvärds.  
1877-11-13 Johan Olof Christian född vid Gnisvärd.
1879-11-23 Odöpt flicka född vid Smågårda.
 
Vigda 1875-03-29 i Tofta
Arbetare Niklas Petter Carlsson, Rangvalds och
Piga Christina Jakobina Thomsson, Ansarfve.
Ett frågetecken är väl Niklas istället för Nils men jag antar att det är samma personer. (Bör kollas)
Uppgifterna bör väl som sagt var kollas men de kan kanske ge någon liten ledtråd ändå.
 
Hälsningar Johnny.

2000-12-12, 20:33
Svar #2

Sandra Falk

Hej Johnny!
Tack så jättemycket för din hjälp, det känns nu som jag är på väg!
 
Med vänliga hälsningar,
                        Sandra

2000-12-12, 20:35
Svar #3

Sandra Falk

Hej Johnny!
Tack så jättemycket för din hjälp, det känns nu som jag är på väg!
Om du har tips på fler bra sidor (som Släktdata) får gärna tipsa mig.
 
Med vänliga hälsningar,
                        Sandra

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna