ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Engström från Högby?  (läst 326 gånger)

2003-04-29, 21:03
läst 326 gånger

Ann-Helen Andersson

Min fmm hette Catharina Maria Engström, f 1841-02-12 i Högby (inget landskap anges i källan)senare inflyttad till Stockholm. Min far, f 1920, hävdar bestämt att hennes far var fiskare på Gotland. Han stöder sig bl a på en äldre kvinnlig släkting som hälsat på min fars mmf på Gotland när denne fortfarande arbetade som fiskare. Min far har varit till ovärderlig hjälp i min släktforskning, men nu har jag kört fast. Någon födelseförsamling - annat än Högby har jag inte, och någon fiskare Engström hittar jag inte i Gotlands genvägar. Kan någon gotlänning hjälpa till? Finns det något Högby på Gotland? Eller är detta en ölänning från Högby som flyttat till Gotland? Alla tips är av värde i detta läge. Tyvärr minns inte min far något förnamn på sin mmf.

2003-04-30, 07:01
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21996
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 11:34
    • Visa profil
Hej Ann-Helen,
Katarina Maria Engström gift Johansson, f 1841-02-12, finns (med familj) på Gamla Stanskivan från dess start 1878 till sin död 8/12 1915. Hon uppges vara född i Högby, Kalmar län, d v s på Öland.
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

2003-05-01, 11:50
Svar #2

Ann-Helen Lindroos

Tack Maud! Jag har inte Gamla Stan-skivan, så det var en lättnad att få veta att jag inte behöver dribbla med olika Högby-Högsby. Nu kan jag koncentrera mig på Öland. Återigen tack!
Ann-Helen

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna