ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Calmen  (läst 683 gånger)

1999-05-13, 22:30
läst 683 gånger

Johnny Karlsson

Hej! Jag undrar om någon släktforskning har gjorts där släkten Calmen/Kalmen finns med.
Min mor är född Calmen 1918 i Vänge, min mf hette Axel f 1879, min mff Jacob f 1851, min mfff hette antingen Lars eller Klas Calmen födda troligen 1818 o 1820 (bröder). Namnet Calmen har jag enligt ryckten hört komma från gården Kallings i Follingbo, är det någon som känner till något om detta samt eventuellt vem som tog sej namnet. Det finns även en annan gren av släkten Kalmen på norra Gotland som jag ej känner till släktskapet med, gör någon annan det.
Med hälsningar Johnny Karlsson.

1999-05-14, 07:16
Svar #1

Utloggad Olle Överby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1764
  • Senast inloggad: 2022-10-19, 14:15
    • Visa profil
    • https://1drv.ms/u/s!AvCM9dq1W7qzhC0GI7LzFONZ66Lt
Vigseluppgifter för nedanstående Calménare har jag hittat
 
1831-10-06 Sergeant Lars Kalmén   Kyrkov.dotter Dorotea Pehrsdotter Busarve, Roma Roma  
1840-10-22 Husbondeson Johan Calmén Follingbo  Brita Maria Olofsdotter Mangsarve, Ekeby Ekeby  
1847-07-11 Husbondeson Clas Petter Kalmén Follingbo Husbondedotter Margareta Fredrika Nilsdotter Klinte, Follingbo Follingbo  
1858-07-09 Hemmansbrukare Jacob Johan Stenbom Slitegårds, Dalhem Husbondeänka Anna Margaretha Kallmén  Kaungs, Dalhem Dalhem  
1859-10-15 Lantbrukare Carl Ludvig Malmlöf Larsarve, Roma Nämndemansdotter Maria Margareta Charlotta Calmén Busarve, Roma Roma

1999-05-24, 23:08
Svar #2

Johnny Karlsson

Hej. Tack för svaret, det var en hel del nya uppgifter för mej.  
Den Clas Petter Kalmén som nämns ovan är troligen samma som jag har f 1820-02-28 och d 1912-03-24.
Om det är min mfff eller dennes bror återstår väl att se.
Däremot verkar Lars Kalmén vara en annan, jag har han som född 1818, medan ovanstående Lars gifter sej 1831. Mina uppgifter kommer från en gammal släktbibel.
Hittade även en Carl Gustav Calmén Visby, gift 1786 i ditt insända register till Släktdata, namnet är alltså äldre än jag trodde.
MVH Johnny

1999-05-25, 21:16
Svar #3

Lars Kalmen

Hej Johnny.
Jag tillhör nog den andra grenen Kalmen som finns på norra Gotland. Jag tror att vår gemensamme anfader hette Nils Larsson född 1777. Han eller hans barn är de första som tog sig namnet Kalmen. Den första som jag med säkerhet vet hette Kalmen var Lars Nicklas Kalmen född 1805 son till Nils Larsson. Namnet kommer mycket riktigt som du hört från gården Kallings i Follingbo. Mina föräldrar har forskat en del, men mest på vår gren så att säga. Min morsa kände till den del namn på Olle Överbys lista.  
Mvh Lars Kalmén i Helsingborg

1999-05-30, 23:16
Svar #4

Johnny Karlsson

Hej Lars.
Tack för uppgifterna om Nils Larsson och bekräftelse på namnet Kalméns ursprung.  
För att  få klarhet i släktskapet mellan de olika grenarna så bör man väl kolla upp kyrkoböckerna antar jag.
Intressant är dock Olles uppgift i Släktdata om en Kronobefallningsman Carl Gustav som skulle ha gift sej 1786 och redan då hetat Calmén, Undrar lite var han kommer in i sammanhanget, kanske var det en bror till denne Nils Larsson född 1777, kanske delade sej de båda grenarna redan före 1800. Det är bara lite funderingar från min sida.
Fortsättning följer hälsningar Johnny.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna