ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-07-11  (läst 2330 gånger)

2003-01-31, 12:16
läst 2330 gånger

Torbjörn Kristensson

Jan
 
Jag tackar för svaret.
 
Jag använder inte efternamnet Fredriksson utan jag kallar honom endast Per Brems, jag går efter Almegius bok Släkten Bruhn från Orust och där på sidan 8 skriver han att Ivar Helgesson´s svärson Per Brems efterträdde Ivar som borgmästare
så då bör ju Per Brems ha tillträtt 1665.
 
Om vi bortser från namnet Fredriksson så undrar jag då vem du har som tillträdare efter Ivar Helgesson 1665? Är det Per Brems? eller har du inga Bremsare alls förutom Peder?
 
Du får ursäkta att jag frågar mycket om just detta, men jag försöker verkligen reda ut det hela.
 
Mvh
Torbjörn

2003-02-03, 14:39
Svar #1

Jan Johansson Ma

Torbjörn
Enl. mina uppg.  
1665 är Peter Dragman och Ivar Helgesson borgm.
Ivar Helgesson avg. detta år. Sedan har jag ingen uppg. förrän 1672. Då är Nils Thomasson - Feman och Anders Svensson båda Borgm. När de tillträdde har jag så här långt tyvärr ingen uppgift om.
Efter att dessa båda avgått, 1675, upphörde styresformen med två st Borgm. samtidigt.
Jan

2003-02-03, 16:46
Svar #2

Torbjörn Kristensson

Jan
 
Tack för svaret.
 
Kan det ha varit så att, när Ivar Helgesson avgick 1665 så tog svärsonen Per Brems över och fortsatte borgmästarjobbet tillsammans med Peter Dragman tills 1672 då herrarna Nils Thomasson-Feman och Anders Svensson tog över?
 
MVH
Torbjörn

2003-02-03, 17:02
Svar #3

Torbjörn Kristensson

Jan
 
Jag kom att tänka på en sak.
 
Har du Per Brems som borgmästare vid något annat årtal?
 
MVH
Torbjörn

2003-02-05, 14:23
Svar #4

Torbjörn Kristensson

Hej!
Jag har nu fått tag på dom borgmästare som varit i Marstrand från 1493 till 1897.
 
Vad jag har fått fram så är det bara två Bremsare, Peder och Per som har varit borgmästare i Marstrand
 
 
MVH  
Torbjörn

2003-02-05, 21:49
Svar #5

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Torbjörn!
Var finns denna borgmästarlista?
Anders

2003-02-07, 13:53
Svar #6

Torbjörn Kristensson

Anders!
Borgmästarna från 1493 till 1598 finns i boken Köpstadsmän, Hanseater och Skärgårdsfolk av Claes Krantz, och Borgmästarna från 1598 till 1897 finns i Marstrands historia av Eskil Olan förutom det har jag fått Per Brems från Folke Almegius bok Släkten Bruhn från Orust.
 
Jag kan ta med den i morgon lördag till Tjörn!
 
Torbjörn

2003-02-14, 12:30
Svar #7

Torbjörn Kristensson

Hej!
Jag har fått en del av en avskrift tingprotokoll 1669-01-14
 
 Fredrikson-Brems, Peder född i Marstrand borgare
hade stämt de odelsfolk som brukade Kebene, änkan Börta Andersdotter och hennes son Olof Hansson, För den del av Kebene kallad Kirrehoffen, honnom förmedels ett donations brev till hans sal. Fader Fredrik Nilsson och hans moder Johanna Pedersdotter i Marstrand av sal, Daniel Bildt skall tillkomma.
Brevet Var daterat 27 maj 1644. Det Omtalades även att Johanna Pedersdotter överlevt sin make. Ivar Reesson i Nordvik vittnade.
 
Nu til frågan om Johanna Pedersdotter var dotter till Peder? våran anfader
 
MVH  
Torbjörn

2003-02-17, 16:48
Svar #8

Jan Johansson Ma

Torbjörn
Hej!
Jag har varit bortrest en tid och ej tidigare kunnat svara på dina frågor från 3 feb. men jag ser att du under tiden fått fram en del.
Det är fullt möjligt att Per Brems tog över efter Ivar Helgesson men jag har inga uppgifter om det så här långt.
Per Brems finns inte med som Borgm. bland de uppgifter som jag har, men jag söker vidare.
Ref. till ditt inlägg  14 feb.
Det kan naturligtvis vara så att Per Brems moder, Johanna Pedersdotter är dotter till Borgm. Peder Brems från slutet av 1500-talet.
Du skriver dock själv i ett inlägg 16 januari att du efter samtal med Folke Almegius inte tror att de båda Bremsarna är släkt. I ett annat mål, ref. av Anders Ryberg 27 januari, är Per Brems moder angivet med efternamnet Persdotter.Det är emellertid intressant att forska vidare på.  
Jag har uppgift om en son efter Peder Brems nämligen, Willom Pedersson. Finns uppgifter om Peder Brems  hade flera barn?

2003-02-17, 20:37
Svar #9

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Enligt Folke Almegius är det osäkert om Willom Pedersson eller hans hustru var barn till Peder Brems. Johanna Persdotter kan mycket väl ha varit dotter till honom då hon ägde jord på Klåverön och hennes son brukade Bremsnamnet. Det är inte säkert att det finns nog med belägg för att nå full klarhet i detta.
 
Anders

2003-02-17, 21:23
Svar #10

Torbjörn Kristensson

Hej Jan!
Välkommen tillbaka.
 
Jag vet att Peder hade sonen Willom Pedersson.
Av Göran Hermansson har jag fått att han hade dottern Johanna Pedersdotter, sen har jag hört att han skall ha en son till, men jag kommer inte ihåg av vem jag hörde det.  
 
Om vi ska gå på Anders tänkbara linje Fredriksson Så var ju Johanna Pedersdotter gift med Fredrik Nilsson
Det kanske är en koppling mellan Peder ock Per.
 
MVH  
Torbjörn

2003-02-17, 22:23
Svar #11

Torbjörn Kristensson

Anders!
Nu ceterar jag boken Jöns Gullbrandsson i Vräland Av Folke Almegius  
 
Släkten Brems i Toftenäs sid 58
Enligt 1573 års jordebok förestods skattegården Toftenäs av en man vid namn Per(Peder) Brems. Han var sannolikt identisk med borgmästaren Per Brems i Marstrand, nämnd i ämbetet  ännu den 28 maj 1591 men ej den 2 maj 1610. Han ägde även en gård på Klöverön av allt att döma den som sedemera fick namnet Bremsegården  
I början av 1600-talet ägdes Toftennäs Av Vilhelm Persson och hans hustru Ingrid Persdotter. Endera av dem bör varit barn till Per Brems men ingendera använde släktnamnet.Först efter flera generationer återupptog deras avkomlingar Namnet Berms.Vilhelm Perssons namn skrevs vanligen Willum eller Wellom Pedersen Han hade insvurits i lagrätten före den 28 september 1621. Posten som Lagrättman hade han övertagit efter Håkan Tronsson i Balkeröd i Valla sn som dött 1617 eller 1618.
Vilhem Persson och Ingrid Persdotter efterlämnade ett helt hemman Toftenäs samt ett halvt hemman Västra Röd i Valla sn
 
Var har du hört att Folke skulle vara osäker på att Willom Pedersson eller hans hustru var barn till Peder Brems.

2003-02-18, 10:02
Svar #12

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Torbjörn!
Ur dit citat av Folke: I början av 1600-talet ägdes Toftennäs Av Vilhelm Persson och hans hustru Ingrid Persdotter. Endera av dem bör varit barn till Per Brems men ingendera använde släktnamnet. (Endera betyder en av dem, osäkert vem...)
 
Det är detta jag åsyftar. Läs dina egna inlägg!
 
Anders

2003-02-18, 10:05
Svar #13

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Ser att jag kanske var lite snabb med mitt förra inlägg och otydlig i mitt förrförra. Antingen Willom Pedersson eller Ingrid Pedersdotter är barn till Peder Brems, men man kan inte veta vem av dem... Det går i vilket fall inte att säga att Peder Brems hade sonen Willom utan reservationer.
 
Anders

2003-02-18, 13:00
Svar #14

Torbjörn Kristensson

Anders
Det är väl ok att vara snabb och otydlig ibland, bara det inte blir en vana. ;-)
 
Torbjörn

2003-02-24, 19:27
Svar #15

Eivor Andersson (Majken)

Hej,
 
Jag hittade en anteckning från ett ting den  
2-4/11 1691 på Gästgivaregården i Svanesund.
 
Där står att salig Wellam Bröms änka - Senneve Michelsdotter, uppbjöd skattehemman Bua i Mårlanda socken.
 
Jag undrar om det var den gamle Wellum Bröms, som var gift med henne?
Hälsn. Eivor

2003-02-25, 22:34
Svar #16

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Hej!
Enligt J A Nordströms avskrift så står det Hr Wellam Bröms. Att det står Hr före namnet tyder på att det är fråga om en präst. Tyvärr kan jag inte svartrockarna på Orust. Fanns det någon Wellam Bröms som var präst där. (Med tanke på att det står Herr som titel så tror jag inte att det rör sig om Wellom (Brems) på Toftenäs som vad jag vet aldrig bar en sådan titel.)
 
Jag håller på att kopiera av de flesta av J A Nordströms domboksavskrifter för Tjörns släktforskare, det är därför jag har denna tillgänglig. Kommer att finnas på framtida anbyten.
 
Anders

2003-02-26, 11:11
Svar #17

Eivor Andersson (Majken)

Hej Anders,
 
Jag tittade i Rolf Berlins avskrifter av Orust-och Tjörns domböcker:
 
D-mål nr. 7 i Orust Dombok 1690-11-13:
Capellanen Wilhelm Brems på Ellös arvingar, krävde åter de 100 Dr som fadern 1688 lånat till Nils Christensson i Bua mot pant på gården.
(Han var alltså präst, men inte svartrock för de kom ju med Schartau i slutet på 1700-talet. Fråga mig som bor i Solberga ;-))
D.mål nr 8 1702-10-20  arvsskifte Wellum Brems m.m.
Namnlikheten gör ju att det inte är otroligt att han var släkt med Toftenässläkten?
 
Vänl.hälsn.Eivor

2003-02-26, 18:22
Svar #18

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jag vet att den tidens präster mycket väl kunde driva krog, jag lät bara en av mina fördommar skymta fram. Jag kan hålla med om att namnlikheten är påtaglig, men jag känner inte till någon som passar in. Kan vara läge att kolla lite mer.
 
Anders

2003-03-04, 22:46
Svar #19

Jan Johansson Ma

Ang. Willom Pedersson och Ingrid Pedersdotter.
Enl. Olaus Olsson
Willom Pedersson äger och bebor 1 mtl Toftenäs i Stenkyrka socken. Nämndeman på 1620-talet, gift Inger Persdotter från Västra Röd, som förde 1/2 mtl Västra Röd i boet
Någon som har tillgång till Jordeböcker från tiden
slutet 1500-talet början 1600-talet kanske kan utröna varifrån Inger Persdotter fått denna jordlott och därmed kanske få klarhet i hennes härstamning.

2003-03-05, 09:41
Svar #20

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Vad jag känner till så har Olaus Olsson inga bevis  
för att det var Inger Persdotter som förde med  
sig 1/2 mtl Västra Röd i boet, utan det är en  
gissning, då han utgår från att Willom Pedersson  
är son till Peder Brems. Det kan likaväl vara  
Willom som medfört Västra Röd, eller så kan de  
ha köpt gården vid något tillfälle.
Man får alltid komma ihåg att Olaus Olsson först  
och främst var folkminnesupptecknare och  
hembygdsforskare, och att han inte var fullt så  
framstående som släktforskare.
 
Anders

2003-03-05, 23:16
Svar #21

Per Anderzon

Varje gammal gård hade dessutun sitt eget arkiv som omfattande köpebrev, bouppteckningar, arvskiftesförättningar m.m. - papper som blevo av stort värdenär t. ex. Olaus Olsson börjande forska ut olika gådarnas historia. Tack vara dessa dokument lykades han också följa toftenäsägarnaslinjer tillbakt till Wellum Pedersson ock dennes fader borgmästaren Peder Brems

2003-03-06, 10:09
Svar #22

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Vad jag vet så har ingen, inte heller Olaus  
Olsson, redovisat några belägg för att Willom  
Pedersson är son till Peder Brems. Många  
gårdsarkiv är tyvärr inte bevarade, jag vet inte  
hur det är med Toftenäs. Som vanligt så krävs  
källbelägg för släktskap, inte bara  
litteraturhänvisningar.
 
Anders

2003-04-17, 23:13
Svar #23

Per Anderzon

Vad jag hitta i mina papper.  
 
En släktutredning av Olaus Olsson från 1932 där Olaus skriver  
Att det kunne fastlås Villom Perderson i Toftenäs är son till Peder Brems.  
 
Så nog har Olaus Olsson redovisat alltid.

2003-04-18, 00:31
Svar #24

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Vad anger Olaus Olsson för källa? Utan källa så är hans uppgift fortfarande av litet värde. Jag skriver att han inte redovisat belägg, inte att han inte redovisat en åsikt.
 
Anders

2003-08-29, 21:19
Svar #25

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Hej!
Jag har nu kunnat konstatera var Magda Måneskjöld hittat det Brems-vapen hon återger i sin bok. Det finns i Lexikon över Adelige Familier... från 1787, och återges där som tillhörande en familj på Lolland på 1300-talet. Det har alltså inget samband med den bohuslänska släkten, såvida ingen med belägg ur samtida källor lyckas visa att Peder Brems härstammar därifrån.
 
Anders

2003-12-03, 00:37
Svar #26

Per Anderzon

Anders!
Jag som trodde du inte titta i Magda Måneskjöld bok .... Du kanske bara titta med ett öga där?
 
Per

2003-12-03, 09:31
Svar #27

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jag tittar i boken eftersom att det är enda sättet att reda ut varifrån olika fantasier kommer... Däremot så använder jag aldrig boken som källa i släktutredningar...

2004-02-21, 12:48
Svar #28

Krister Slättberg

Hej.Det förefaller otroligt att alla bärare av namnet Brems inte är släkt; SÅ lokalt förekommande och vid denna tid.En Fredrik Brems f. 1658.komminister i Tegneby 1682,Kyrkoherde i Drängsered 1695,utnämnd vid prästmötet 1705 (fördes i fängsligt förvar till Halmstad (politiska misstankar) ur Göteborg Stifts Herdaminne 1948.Visitation Biskop Jens N ilsson skriver 1594 eller 97;Ingen av Borgmästarna var tillstädes och ganska få av rådet. mvh.Krister i Glommen.

2004-07-11, 11:59
Svar #29

Utloggad Isabel Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 208
  • Senast inloggad: 2017-01-09, 17:44
    • Visa profil
Hej
Vet någon något om Anna Brems, hon var av borgmästarsläkt från marstrand. Hon var gift med Torgier Persson, länsman i övre Holm, Orust.  
De levde på 1700-talet.  
Deras dotter Stina Torgiersdotter levde ännu 1790. De hade också en dotter som hette Ingrid.
 
mvh.Isabel

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna