ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bordin  (läst 921 gånger)

2013-06-06, 12:38
läst 921 gånger

Utloggad Henrik Thomasson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2013-06-07, 20:27
    • Visa profil
Hej alla! Jag har hittat namnet Bordin på min fars sida. Den tidigaste jag hittar är Ephraim Bordin född 1782 i Stadsfors, Kristianstad. Jag kommer inte riktigt längre än såhär. Finns det någon som kan hjälpa mig? Jag undrar om Bordin är utländskt eller ett taget namn.
 
 
MVH
Henrik

2013-06-06, 13:55
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5048
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 12:41
    • Visa profil
Hej Henrik!
 
Hur märkligt det än kan låta så är det tydligen ett ryskt namn. Efraim Bordin var artillerist N:o 8 vid major Charpentiers kompani under Wendes artilleriregemente, och i 1818 års generalmönsterrulla för det kompaniet finner man Efraim Burdin, Född i Ryssland.
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2013-06-06, 14:12
Svar #2

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5048
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 12:41
    • Visa profil
Jag tyckte först att Efraim inte lät särskilt ryskt, men det finns, dock stavat Ephrem eller Efrem i Ryssland. Detta namn finner man hos några gamla kyrkofäder inom den ortodoxa kyrkan, och även om man får anta att Efraim Bordin/Burdin väl var född in i denna kyrka anges han i den nämnda generalmönsterrullan vara av luthersk religion, så han har antagligen konverterat.
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2013-06-07, 14:33
Svar #3

Utloggad Henrik Thomasson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2013-06-07, 20:27
    • Visa profil
Tack Markus! Var det vanligt att ryssar kom till Sverige under den tiden? Flydde han ifrån någonting eller kom han hit för jobb?  
 
Jag har nämligen hört om diverse förföljelser utav bl.a ryssar med tysk bakgrund osv.
 
Detta gjorde min dag roligare!
 
MVH
Henrik

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna