ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bolmgren  (läst 3094 gånger)

1999-02-06, 14:11
läst 3094 gånger

Arne Olsson

Jag söker uppgifter om personer med namet Bolmgren. Det verkar finnas flera olika släkter med detta namn. Troligen kommer de flesta ursprungligen från trakten kring Bolmen i Småland. Ursprungligen har jag forskat på en Petter Bolmgren i Ausås (L), som skulle vara f. i Angelstad (G), kanske omkring 1750. Men jag har börjat samla information om alla Bolmgren-släkter, för att försöka reda ut vilka som hör ihop. Därför tacksam för alla uppgifter.

1999-02-06, 17:52
Svar #1

Utloggad Martin Sunnqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2016-01-06, 00:26
    • Visa profil
    • martinsunnqvist.wordpress.com
Det finns åtminstone 11 släkter Bolmgren, och de är till stor del utredda av Hans Ganstrand i Jönköping, som välvilligt givit mig ett exemplar av sina forskningsresultat. Själv har jag förfäder i en av Bolmgren-släkterna. Hur Din Petter skall passas in bland dessa Bolmgrenar eller om han hör till en ytterligare släkt, kan jag nu vid en hastig genomblick av dessa papper ej utröna.
 
Vad vet Du mer om Petter? Med ytterligare om hans familjeförhållanden kan jag se om han finns med bland de uppgifter jag har fått.

1999-02-06, 19:09
Svar #2

Arne Olsson

Tack Martin! Det var mycket intressant. Jag hade inte en aning om att så mycket var gjort.
 
Min Petter Bolmgren gifte sig 1777 i Fleninge (M) med Hedvig Sophia Bars. Petter blev smed i Ausås  (L) och dog där 30/11 1821. Hans födelsetid är mycket osäker. Paret fick fyra döttrar, och så vitt jag vet förde ingen av dem namnet Bolmgren vidare.
 
Tillsammans med en amerikansk kontakt har jag ett annat problem: En Karolina Bolmgren fick 29/7 1890 en dotter Anna Linnéa (Mattsson?); vi har ingen som helst aning om var i Sverige. Känner Du till någon tänkbar Karolina B.?
 
Jag har själv som en kandidat en Karolina Bolmgren, f. 8/11 1854 i Markaryd (G). Hennes rötter känner jag till, men framåt tappade jag spåret 1876 i Burlöv (M). Har Du någon upplysning där?
 
Några Bolmgren-släkter har jag lagt ner lite arbete på, t.ex. ovannämnda Karolinas från Fryele (F) - Bredaryd (F) - Markaryd (G), samt en Bolmgren-släkt från Klippans pappersbruk (L). Skulle Du tillhöra någon av dessa, skickar jag gärna över en sammanställning av mina resultat så att Du kan jämföra.

1999-02-08, 23:44
Svar #3

Utloggad Martin Sunnqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2016-01-06, 00:26
    • Visa profil
    • martinsunnqvist.wordpress.com
Är Din amerikanske kontakt Russell B. Rosander? Jag har varit i kontakt med honom ang. de namn Du nämner efter det att han i Rötter efterlyst Bolmgren. Jag tror att han har hört av sig till Hans Ganstrand. Den Karolina Du nämner är även min huvudkandidat i det sammanhanget. Jag vet tyvärr inget ytterligare om henne efter 1876.
 
Till denna Fryelesläkt hör min kusins man, men så vitt jag vet har han inte några ytterligare uppgifter om Karolina.
 
Jag å andra sidan härstammar från en Bolmgrensläkt som inleds med Israel Bolmgren, f. c:a 1783 i Ljungby, gesäll vid pappersbruket Skeen, Annerstad. Hans dotter Anna är min mf ff m. Hennes man var skomakarmästaren Johan Peter Sandström i Växjö. En bror till Anna, Sven Olof, var gesäll vid Klippans pappersbruk, och jag antar att han tillhör den av Dig nämnda Klippan-släkten.  
 
Det finns några tänkbara Petter Bolmgren. De jag hittar är emellertid födda för sent (1765, 1783 och ännu senare). Det kan ju vara en släkt som jag inte har några uppgifter om. En möjlighet finns dock:
Soldaten i Bolmstad, Angelstad s:n Israel Svensson Bolmgren (f. c:a 1718 i ?, d. 3.4.1765 i Angelstad) hade sju barn f. mellan 1748 och 1764. De heter Lisa, Petra, Anna, Nils, (en med okänt namn), Maria, Sven. Kanske är det så att Petra (f. 1750) egentligen är Peter (jag vet inte hur tydlig kyrkoboken är), eller kanske det finns ett barn till. De uppgifter jag har om denna familj har jag fått av Hans Ganstrand.  
 
Jag jämför gärna Bolmgreninformation. Kanske är Du intresserad av mer information om de båda Israel?
 
Martin Sunnqvist, St. Fiskareg. 7, 222 24 Lund.  
046-13 43 23

1999-02-09, 10:45
Svar #4

Arne Olsson

Det var fina uppgifter, Martin. Jo, det är samma amerikanske kontakt vi har. Möjligheterna att hitta ytterligare kanditater till Anna Linnéas mor Karolina Bolmgren är väl då rätt uttömda.
 
Beträffande den Fryele-släkt vi talat om, så är den tidigaste personen jag känner till där piparen (dvs trumpetaren) Anders Bolmgren, f. omkring 1733, som bodde på Råhults soldattorp, Fryele (F), och var gift med Märta Jonasdotter. Han fanns där 1759, men jag vet inte alls var han kom ifrån. Jag är lite nyfiken på det, fastän jag inte har någon egen anknytning till denna släkt.
 
När vi kommer till Israel Svensson Bolmgren i Angelstad, blir det verkligen intressant för mig. Jag skall verkligen ta mig en titt på Petra f. 1750. Förstår inte hur jag kunnat missa henne.
 
Den Sven Olof Bolmgren, som Du nämner som gesäll vid Klippans pappersbruk, och som var son till Din Israel Bolmgren i Annerstad, är förvisso den jag hade som utgångspunkt för Klippansläkten. Han uppgavs vara född 1806, men jag hade ingen aning om var. Det var ju helt naturligt att han kom från ett annat pappersbruk. Han bildade familj men försvann själv så småningom till okänd ort. Jag skickar över med e-post en sammanställning av vad jag har här.
 
Jag har några lösa ändar, som ev. kan ha samband med Annerstadsläkten: En Knut Arvidsson Bolmgren, f. 15/7 1705 i Bölminge Storgård, Nöttja (G), var pappersmakaregesäll i Hallarp, Annerstad, och gifte sig 24/6 1766 i Annerstad med Catharina Abrahamsdotter. Knut B. dog 30/3 1775 i Hallarp, Nöttja. En Carl Bolmgren var 1745 bosatt i Nöttja, då han 11/10 1745 fick en dotter Stina Lisa.
 
Visst är jag intresserad av mera information om de båda Israel B.
 
Arne Olsson, Brohultsv. 126, 254 65 Helsingborg
042-15 17 28

1999-09-25, 23:17
Svar #5

Bolmgren

Hej, jeg hedder Kim Bolmgren, min farfar hed Niels Johan Bolmgren og var formentligt fra Svaneke på Bornholm, Jeg har også Hans Ganstrands historie, men kan ikke finde min farfars far, kan nogen hjælpe?

1999-09-26, 13:52
Svar #6

Utloggad Anneli Hagman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2020-02-27, 13:29
    • Visa profil
    • akha.se
Hej alla Bolmgren-intresserade!
 
Jag tänkte bidra med en Bolmgren jag råkade ramla på i Halmstad (N):
 
Skräddaremästere Jöns Bolmgren och hans hustru Peternilla (Nilla) Larsdotter Heberg får en son, Niclas, 1742 29/8. Jöns och hans hustru förekommer också som dopvittnen flera gånger i början av 1750-talet.
 
/Anneli

2000-01-29, 13:32
Svar #7

bip000068737

Mitt namn är Nils Bolmgren och härstammar från min
farfar som var husar vid smålands husarer fram till 1910 och tillhörde rotebonden vid Teleborgs gård utanför Växjö.Av hans 13 barn växte 11 upp. Min far var den 13:e och hette Hjalmar. Jag har aldrig släktforskat tidigare och vet inte riktigt vad jag skall berätta.Jag svarar gärna på frågor om min del av släkten samt är intresserad av tiden före år 1900 som jag vet väldigt lite om.

2000-01-29, 23:30
Svar #8

Arne Olsson

Hej Nils!
Jag har en del uppgifter om Dina förfäder, bl.a. om Din ff, som måste vara Claes Henrik Bolmgren, f. 21/10 1857 i Växjö lf, och om hans förfäder. Men den delen har jag inte själv tagit fram utan fått från Martin Sunnqvist, som förekommer härovan, och från Hans Ganstrand, som han refererade till. De skulle kanske själva vilja ha kontakt med Dig. Om Du inte får kontakt, så hör av Dig. Gärna även annars!

2000-08-14, 21:59
Svar #9

Bolmgren

Jeg søger oplysninger om Petter Bengtsson Bolmgren født den 19/3 1793.Gift med Helena Andersdatter f. 16/7 1793 De blev gift  1/10 1818.
Er der nogen der kan hjælpe mig med oplysning om denne Petters Far og mor?

2000-08-15, 12:12
Svar #10

Arne Olsson

Troligen var Petter Bengtsson Bolmgren identisk med den Pehr Bengtsson, som föddes 10/3 1793 i Annerstad (G) som son till Bengt Simonsson o.h.h. Brita Pehrsdotter. I Petter Bengtssons inflyttningsattest 1820 från Veinge till Laholm anges visserligen att han var född 19/3 1793 i Annerstad, men ingen Petter eller Pehr föddes där den dagen. Felskrivningar uppkom mycket lätt vid flyttningar. Annerstads socknen ligger vid sjön Bolmen, och det kan ju ha gett honom uppslag till namnet.
 
Jag tror att detta är rätt Petter Bolmgren, men om någon har säkrare uppgifter, så är det naturligtvis mycket välkommet.

2001-11-10, 12:52
Svar #11

Poul Bolmgren

Jeg søger efter Petter Bolmgrens forældre.
Petter Bolmgren er født den 19 marts 1793 i Annerstad. han blev gift med Helena født Andersdatter der er født 16 juli 1793 i Tjarby.
De blev gift den 1 oktober 1818. De boede i Laholm i 1820.De fik 7 b?rn.

2005-07-18, 13:53
Svar #12

Per Bolmgren

Hej jag heter Per Bolmgren från Anderstorp,min släkt kommer från Bredaryd men min farfar hette Walltentin Bolmgren,o var gift med Alma Johansson från Flahult i reftele socken vill ha hjälp längre bak med denna släkt vore jättekul!!!

2015-07-25, 10:18
Svar #13

Utloggad Stefan Mobark

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2015-07-25, 10:18
    • Visa profil
Längesedan det var någon aktivitet i denna Bolmgren-konverstaion men provar ändå.
 
Min morfars farmor var Carolina Bolmgren född 1854 i Markaryd
 
Hennes far soldaten Otto Bolmgren född 1819 i Bredaryd
 
Hans far  Johannnes Bolmgren född 1769 , död 1836 Bredaryd
 
Är det någon som har mer info om denna släkt?

2018-05-31, 18:06
Svar #14

Utloggad Göran Gebring

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 58
  • Senast inloggad: 2021-09-20, 20:43
    • Visa profil
Har en anfader Johan Bolmgren i Karlskrona amiralitetsförsamling. Fick den 30 Juli 1777 dottern Margaretha. CIa:8 Bild 53/Sida:97. Är intresserad av alla uppgifter om densamme.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna