ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Boijort  (läst 1089 gånger)

2002-05-31, 10:50
läst 1089 gånger

Joakim Boijort

Undrar om namnets härstamning och om det finns något om min släkt.

2002-05-31, 15:22
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej,
Boijort = et obevärt mindre Skepp med 2 master. Joakim, vad vet Du själv om Din släkt? Hur många generationer tillbaka? Är det månne ett båtmansnamn?
 
ETYMOLOGI: [liksom ä. d. bojert af mnt. bojert, bojart, bojer, af mnl. boyer (holl. boeier), hvarifrån äfv. t. bojer, eng. boyer, fr. boyer äro lånade. Ordet är en afl. af mnl. boyen, boeyen, göra ett skeppsbord högre gm ofvanför däcket uppskjutande bordläggning. Bojorten har fått sitt namn på grund af att den i för o. akter var försedd med en sådan. Formen bojort, som icke har ngn uppvisad motsvarighet i andra språk, kan återgå på mnt. sidoformen bojart, som då måste ha inlånats under fsv. tid och haft starktonig l. åtminstone bitonig andra stafvelse; jfr dock älv. sv. dial. kamfort, koffort ss. sidoformer till KAMFERT, resp. KOFFERT. Från o. med 1600-talet är denna form den i litteraturen förhärskande. Formen baljtorde bero på nt. uttal.]
(Källa:SAOB)
Vänligen,
Olle Elm

2002-05-31, 23:17
Svar #2

Nina M. Nordby

Den beste måten for deg å finne ut av ditt navn vil være å følge kirkebøkene bakover. Antakelig kan det være flere slekter som bærer navnet siden det henspeiler på et skip.
 
På Familysearch fant jeg 4 forekomster av navnet Boijort,i Malung,i begynnelsen av 1800-tallet.Kan det være en gren som forvillet seg opp dit? Kanskje det er en god start å finne ut mer om hvor disse personene kom fra.
http://www.familysearch.org/Eng/Search/ancestorsearchresults.asp?last_name=boijort
 
Under en annen diskusjon her på Rötter, Tomas Brolin, nevnes det en far og sønn; Nils Nilsson-Boijort, född 1737. Båtsman i Wij, Hälsingtuna sn. og hans far Nils Henriksson-Boijort, född 1699 i Stavåker, Forsa sn.

2002-06-04, 21:05
Svar #3

Åsa Johansson

Hej Joakim.Tittade in i släktforskarrummet på lunchen idag för att kolla en sak i en dödbok, och minns bestämt mig se namnet bland de listade. Detta var i Sala stadsförsamlings dödbok 1921-1928.Kan kolla upp det om det hjälper dig.

2002-06-05, 12:20
Svar #4

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Hej!
Det finns även en släktnamn Bohjort som jag tror är samma släktnamn. Det förekommer i samma trakter som Boijort.
MVH     Sven-Ove
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2002-06-05, 22:12
Svar #5

Åsa Johansson

Hej Joakim, Måste rätta mig själv. I Köpings dödbok 1928 står att läsa att: 3 dec Boijort, född Larsson Amanda Charlotta hustru till Boijort Erik Albert, f. soldat, Forsa. Född 1867, 20 november. Efterlevande makes födelseår 1958. Dödsorsaken svårläst, men jag får det till endocardit chrom. Ingen aning vad det kan röra sig om. /hälsn. Åsa

2004-11-13, 05:51
Svar #6

Per Olof Nordell (Po4385)

BOYORT eller BOJORT soldatnamn nr 107 i Västerdals kompani Dalregementet Jägra rote i Malung.
PO Nordell
Dalregementets soldatregister

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna