ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bocophskij  (läst 1048 gånger)

2015-07-06, 22:15
läst 1048 gånger

Utloggad Lennart Rolandsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2022-04-07, 08:50
    • Visa profil
    • rolandsson.nu
Någon som har hittat Furiren Gustaf Vilhelm Bycophskij (Bocophskij/Bokoffsky/Bocophskie) i Billsta, Hackås (Född: 1705). Son of Johan Vilhemm Bycophskij (fältväbel från Lifland) och Kirstin Harder.
 
Enligt mina uppgifter så är Johan Vilhemm son till Wellom Bycophskij och Anna (Swinhufvud?) i Livland. De levde i en tid då Sverige omfattade Svenska Livland. Undrar därför i vilka arkiv man kan söka vidare för att få veta något om denna  släkt - Bycophskij - i Sverige såväl som i Livland. Jag gissar att om man är fältväbel och Furir så tillhör man den lägre officerskåren.

2015-09-06, 20:09
Svar #1

Utloggad Siv Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1644
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 17:01
  • Ung och vacker, nu är man bara "och".
    • Visa profil
    • www.sivjohan.se
Hej Lennart.
Jag har Boukoffsky (stavas olika överallt) i släkten, den första noteringen jag hittat i kyrkböckerna är när Johan Welam Bukoffsky (pappa till Gustaf) gifter sig med Christina Hader i Hackås (Oviken EI:1 (1688-1862) Bild 50 / sid 1), där framgår vilka föräldrarna till Johan är. Welam Bukoffsky (cornett) och Anna Svinhuvud.
Där tar min info slut.
Vill gärna hitta mer om den släkten.
Mvh Siv

2021-11-28, 17:11
Svar #2

Utloggad Lennart Rolandsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2022-04-07, 08:50
    • Visa profil
    • rolandsson.nu
Hej Siv!Ursäkta sent svar (6 år!), men jag har gjort ett uppehåll med släktforskningen. Nu är jag dock tillbaka. Kul att du har samma släkt. Tyvärr har jag inte så mycket mer att komma med nu än att Christina Harder är dotter till Kapten Anders Harder, som finns omnämnd en del i Ovikens tingslags domboksprotokoll 1649–r1690 där han bråkar och står i. Kanske kan vara kul att läsa!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna