ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 07 augusti, 2007  (läst 2373 gånger)

1999-02-24, 16:38
läst 2373 gånger

Sara-Lena Brännström

Jag söker någon som vet något om släkten Bjuhr från Kvavisträsk (Norsjö socken).
 
Sara Greta Bjuhr f.1812
Hennes far hette Pehr Bjuhr f.1784 som var Norsjö sockens första länsman.
Hans far hette Johan Bjuhr f.1745.
 
Mina uppgifter slutar vid Anders Jakobsson f. ca 1620 och var Kvavisträsks första bebyggare.
 
I en bok står det att  
enligt en släktutredning från Stockholm skulle denna släkt från Kvavisträsk med tillnamnet Bjuhr ha förnämliga anor århundraden tillbaka i tiden med förgreningar till många platser i vårt land
 
Det står också att det i någon pärm  
fanns en uppgift om att en Bjuhr 1508 varit borgmästare i Stockholm
 
(Källa: Hembygdsboken Norsjö socken)  
 
Jag vore väldigt glad att få veta något mer om denna Kvavisträsksläkten Bjuhr.
 
MVH  
Sara-Lena Brännström

1999-04-03, 10:52
Svar #1

Staffan Nilsson

Anders Jakobsson f. ca 1620 i Kvavisträsk  
 finns på bl.a. dessa hemsidor  
 
 http://www.genealogi.se/antavlor/leifbo2.htm  
 http://backa.pitea.se/~stni/gen/anor.htm  
 
Hur Jacob Andersson och släkten Bjur hänger ihop vet inte jag.

1999-04-03, 10:55
Svar #2

Staffan Nilsson

Förlåt Anders Jacobsson skulle det stå.

1999-11-12, 22:32
Svar #3

Utloggad Patrik Lundström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 329
  • Senast inloggad: 2021-06-03, 17:50
    • Visa profil
    • www.patriklundstrom.com
Hej Sara-Lena!
 
Med hjälp boken Norsjöbor före 1900, del I av Sture Norberg så kan man gå vidare och finna Anders Jacobssons (1617-83) förfäder på svärdssidan tillbaka till slutet av 1400-talet och Norsjös förste nybyggare Michel. Vissa kopplingar är dock lite osäkra. Boken är sökbar på
 
http://www.libris.kb.se
 
För egen del så härstammar jag från Pehr Johansson-Bjuhrs storasyster- Catharina (1777-1875!). Hon är min farmors farmors mormor.
Det roliga med henne är att det finns ett kort bevarat!
 
http://hem3.passagen.se/patlun/chatarina.jpg
 
 
Lite kuriosa om denna kvinna. Hon var gift med Norsjö sockens förste klockare, Olof Pehrsson, och efterlämnade vid sin död: 7 barn, 70 barnbarn och 201 barnbarnsbarn samt 12 barnbarns barnbarn.  
 
Mvh Patrik

2000-01-27, 23:59
Svar #4

Enar Persson

Hej!
Borgmästaren hette Anders Svensson Bjuhr.
Det vore helkul ifall ngn fann en anknytning till mina Bjuhrar, ex:
 
Johan Johansson Bjuhr
 
http://www.arch.kth.se/~a96_epn/tjocka/slakten/data/D0007/I207.html
 
 NORRA BOTTEN 1300-1500-TALEN  
 
Dom första som bodde i Norra Botten behövde inte betala skatt.Kungen Magnus Eriksson ville att så många som möjligt skulle bo här p.g.a han trodde att det skulle bli svårare för Ryssland att ta mark.Därför behövde inte folket där betala skatt.  
Men kung Magnus Eriksson behövde mer pengar till sina krig i Ryssland. Då bestämde han att även Norra Botten skulle betala skatt. Handeln i Norra Botten var mycket värdefull.Man handlade med hud och skinn. Rika män i söder fick betala höga priser för varorna.  
 
Magnus insåg att han måste få kontroll över handeln i Norra Botten. År 1350 bestämde han att köpmän och bönder inte fick segla med sina varor till andra städer och andra länder.I Stockholm skulle handeln ske och tull betalas för varorna.Nordborna fick inte sälja sina varor till rika köpmän, bara till Stockholms köpmän. Fast en del sålde som vanligt, trots den nya lagen. Andra flyttade söderut igen. En av dom hette Anders Svensson Bjuhr.  
Han blev rik och tom borgmästare i Stockholm år 1498.  
 
Källa: Norrbottens Historia UR i Norrbotten  
Av: Emelie Viklund och Robert Larsson

2000-02-26, 14:28
Svar #5

Birgitta Almqvist

Hej alla Bjuhrar! Harjust efterlyst min morfar Karl Albert Bjuhr på yrken eftersom han troligen varit indelt soldat med namnet Bäver. Den här avd. är sannolikt lämpligare. På 1930-40-talet bodde mina morföräldrar i en liten stuga i Svärtinge ovanför sjön Glan. Morfar var nog skogs-eller div.arbetare. Han och hustrun Sofia fick 8 barn av vilka en var min mor Ester Maria. Själv föddes jag i Norrköping 29-07-20.
Har någon av er andra någonting att lära mig om mammas släkt Bjuhr så vore jag innerligt tacksam.

2000-02-26, 23:07
Svar #6

Christer Påhlsson

Hej Birgitta!
-- Carl Gustaf Bjur från Strå (E) gifter sig 1804 3/6 med Brita Maja Wetterström (f 1764, sannolikt i Motala), änka efter mjölnaren & nämndemannen Johan Andersson Boström (c.1753-1803): hon tillhör såväl den äldre som den yngre Motala-slägten Wetterström.
Om det finns någon koppling till dig här, vet jag inte, men hör gärna av dig. Jag är nämligen också på jakt efter Bjuhrar, närmast för en bekants räkning.
Mvh/Christer

2000-03-30, 17:19
Svar #7

Birgitta Almqvist

Tack för livstecken Christer! Först nu har jag fått tid (så säger man jämt när man har missat ngt.)att hitta och läsa din Bjuhrefterlysning.  
Ska försöka ta reda på när min morfar föddes så blir det nog lättare att hitta rätt Bjuhr. Mina morföräldrar hade många barn, en Rut, en Tyra (dog mkt ung),en Anna och en Maja (min mamma f 1899) Sönerna ar Sven, Olle Gösta. Samtliga nu i himlen. Mina kusiner på morssidan är Rolf Bjuhr och Rolf Johansson (ja faktiskt, men de är också kusin med varandra), Bertil och Ulla-Lisa (d senare död).
 
Du kan ju grunna lite på detta så hörs vi av igen när jag har bättre uppgifter, men nånstans ska man väl börja...
Birgitta

2000-04-03, 21:07
Svar #8

Utloggad Anette Stjernström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 90
  • Senast inloggad: 2022-01-01, 19:23
    • Visa profil
Nu börjar dert bli en del olika Bjuhrar, så därför kommer jag med mitt bidrag, fastän jag inte kan se något samband med Era. Det är Peter Jonsson Bjur, född 1789 i Askeryd (F). Hans far bär inte namnet, men hans son nämns vid det. Dock försvinner det sedan. Därför trodde jag att det kanske var ett soldatnamn, eftersom Peter står som gratialist. Har inte forskat närmare på Peter, så jag vet inte exakt hans yrke, bara var han är född och var han bodde som gratialist och torpare (Västra Ryd). Någon som känner till om det finns någon sorts betydelse i namnet eller varför Peter kan ha tagit det?  
Med vänlig hälsning
Anette

2000-04-03, 21:25
Svar #9

Utloggad Bengt Nordstrand

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 228
  • Senast inloggad: 2012-04-16, 20:29
    • Visa profil
Hej
 
Bjur är ett äldre ord för bäver.  
 
Som personnamn kan det vara taget indirekt efter ett ortnamn, som börjar på Bjur: t.ex. Bjurholm, Bjurtjärn, Bjurfors etc. Det finns många sådana runt om i landet.  
 
Hälsningar
Bengt

2000-06-22, 18:11
Svar #10

Birgitta Almqvist

BJUHR/BJUR
Nu har jag fått bra uppgifter från en kusin Rolf Bjuhr i Ljungby som i sin tur fått dem från Jan Gårdman. I korthet:
Grenadjären Anders Jonsson Bjur f 25 april 1833 var min morfars far. Hans hustru var Sofia Ulrika Wadström, f 21 maj 1836 i Asker sn i Närke. En av deras ätteläggar var Karl Albert, f 23 dec 1868 i Regna. Det var den gossen som sedan blev min morfar. Hans hustru (min mormor) var Sofia f 1872 och det är henne jag ska försöka hitta nu.
Ska försöka ta reda på var mormor föddes och när honoch Karl Albert gifte sig. Dock, har du en Wadström också i släkten så kan det vara en släkting till morfars fars hustru Sofia.
Vi hörs när vi vet mer, men kanske redan nu någon som söker bjurarna. Måste lära mig mer geografi för alla de namn jag nu har fått säger mig så lite. Namn som Regna, Råstorp, Skedevi, Risinge mm.
Birgitta i Sundsvll

2000-06-23, 12:46
Svar #11

Birgitta Almqvist

Bjuhr-anor
Nu alla bjursökare har jag lite mer att komma med, sånt som förhoppningsvis kan kopplas till de olika grenar av Bjur som tydligen finns.  
 
Utdrag ur Död- och Begravningsbok nr 175-1950:
f brädgårdsarbetaren Karl Albert Bjur, stug.äg n:r 2258 AÅ Svärtinge i Norrköpings Östra Eneby församl i Östergötlands län, f. 23/12 1868, d, 13/9 1950. Efterlevande maka Sofia Karolina Bjur, f. Kvarnström f 8/6 1874, i (samma församl som maken.  
 
Nästa utdrag rör min mormor Änkefru Sofia Karolina Bjur f. Quarnström (obs. stavningen denna gång)f 8/6 1878, d. 7/3 1951.  
 
Nu får jag väl gå baklänges och ta reda på lite mer om min morfars far, grenadjären Anders Jonsson Bjur f 25 april 1833, och hans hustru Sofia Ulrika Wadström, f 21 maj 1836 i Asker sn i Närke.  
 
Så långt denna gång. Om du som också söker Bjur-rötter känner igen någon av dessa uppgifter så här av dig. Bäver som sedan blev Bjur var kanske ett vanligt soldatnamn. Att namnet stundom stavas Bjur och stundom Bjuhr kan verka lite förvirrande, men var nog inte ovanligt förr. Den enda av mina kusiner dom bär namnet stavar det med h före r.
 
Birgitta

2000-06-24, 01:17
Svar #12

Christer Påhlsson

Birgitta!
Pröva också HisKi, som du når via genealogia.fi: knappen svenska ger dig allt på svenska. Någonstans har jag stött på en Bjuhr på 1700-talet - möjligen i Koskis.
Mvh Christer

2000-06-26, 16:32
Svar #13

Birgitta Almqvistbir

Christer! Tack för tipset. Ska genast följa ditt råd. Jag är så glad att ha funnit mina och kusinernas mor- resp farföräldrar. Kan jag gm ditt tips komma vidare och som kräftan* traska på baklänges så går jag i taket av glädje.
Birgitta *född i Kräftans tecken.

2000-06-28, 00:38
Svar #14

Christer Påhlsson

Birgitta! Blev själv nyfiken vad HisKi ev. skulle ge, så jag prövade (under alla socknar). Några Bjuhr finns där, bl.a. i Elimä & i Lovisa. Men inte den jag själv stött på. Den Bjuhr var då tydligen dopvittne vid ett dop (och de syns ju inte i HiSki). Dessvärre har jag inte anteckningen kvar, eftersom jag gav jag bort den till en annan person. Men, som sagt, minnesbilden säger att det troligen var i Koskis & att det vid den tiden också förekom en Grunditz där (om det namnet är till nytta).
Mvh Christer

2000-06-28, 11:17
Svar #15

Birgitta Almqvist

Christer! Kollade på HisKi som du föreslog men fann inget jag heller. Ska nu beställa kort från SVAR gällande födelseböcker för morfar Karl Albert och mormor Sofia. Där finns förhoppningsvis namn på deras resp föräldrar som kan leda djupare in i rotsystemet.
MVH
Birgitta

2000-07-16, 12:02
Svar #16

Birgitta Almqvist

BJUHR
Nu alla ni bjuhrar ska vi se om det här kan vara något. Min morfars far AndersJonsson Bjur hade en tvillingbror som hette Petter. Detta fick jag veta när jag fick hjälp av Rolf Lusth Midälvas släktforskn att läsa på svårtydd text på kort i födelseboken.  
 
Anette skriver (se ovan) om en Peter Jonsson Bjur, född 1789 i Askeryd (F). Eftersom förnamn ofta gick i arv kunde vi kanske kolla om Peter är en ana till Petter (och i så fall också till Anders Jonsson Bjuhr).
Man får ju lov att vända varje sten i sina sökningar, inte sant?

2001-04-02, 11:49
Svar #17

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1652
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 10:05
    • Visa profil
Margareta Bjur, gift i Sthlm 1760 m kusken Erik Sahlin i Sthlm, som levde 1790. Har någon forskat i denna familj?

2002-05-06, 21:14
Svar #18

Utloggad Kristian Gustavsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 266
  • Senast inloggad: 2022-05-16, 20:59
    • Visa profil
    • www.renhorn.se
Hej!
Söker en Karin Bjur gift med Sven Peter Svensson.
Vet inte var och när hon är född, troligtvis första hälften av 1800 talet, och möjligtvis östergötland?
 
Kristian, Västervik

2003-02-16, 13:57
Svar #19

Birgitta Almqvist (Gittan)

BJUR
Nu har jag börjat få ordning på min släkt på mödernet, Bjur från 1806 och framåt  
 
I hfl Risinge AI:10B s.227: Jon Jonsson f. 6/1 1806 i Hällestad, och Greta Lisa Persdotter, f. 23/5 1811 fick tvillingarna Anders och Petter. I födboken är tvillingarna Anders o Petter oä men drängen Jon Jonson erkände faderskap och paret Jon och Greta Lisa gifte sig i Risinge 12/11 1833, på ett Husförhör i Lämmestorp.  
 
Paret fick ännu en son Carl Johan, f. 29/12 1835, på Norralund, Lämmestorps ägor. SKA SÖKA HONOM
 
Hjälp från släktforskarkompis Lotta Nordin:  
Brudgummen (Jon Jonsson) dräng i Norralund på Lämmestorps ägor, varit här i 8 år, och från Kullerstad med ledighetsbevis försedd. Bruden syster till Per Persson i Mjösjötorpet, där hon som piga varit mantalsskriven, men för Jon Jonssons hustru redan kyrkotagen. Jon Jonsson i Lämmestorp har för övrigt äktenskapets behörighet vitsordat. Lyst den 20 oktober ff (vet inte vad det betyder, möjligen första gången). Vigde på Husförhör i Lämmestorp.
   
FÖRSTE BJUR
Jons och Greta Lisas son Lifgrenadieren Anders Jonsson Bjur f. 1824 i Råstorp, g. med Sofia Ulrika Wadström, f.6/2 1857. Anders Jonsson Bjur är den förste i släkten med efternamnet Bjur (som betyder bäver), och var troligen den förste indelte soldaten i släkten.  
 
Enligt SVAR kort för Asker, C:4 Blad 3/4, post nummer 21 är Sofia Ulrika född 1836-05-23 och dotter till snickaren Pehr Wadström och h.h. Maria Andersdotter (?)  
 
Anders Jonsson Bjur avled 31/1 1880, och hans efterlämnade hustru Sofia Ulrika, f 7/2 1857 gifte om sig 1882 med Karl Erik Olsson Ragnar, f. i Asker 17/4 1854, den nya grenadjären vid Råstorp under Rå. SKA SÖKA HONOM,
Petter, tvillingbror till Anders for till Finland för att delta i ett krig och kom aldrig till´baka. Med tanke på att det finns åtskillig Bjur i Finland kan man tänka sig att några är ättlingar till honom.
 
 
ANDERS JONSSON BJURS BARN mina  kusiners och mina MOR- OCH FARFÖRÄLDRAR:
 
1/ Matilda Kristina, f. 12/1 1856 i Risinge. Det var året finnan Sofia Ulrika och Anders Jonsson Bjur gifte sig, så Matilda var oä som det hette på den tiden. Matilda födde oä sonen Erik Alfred  f. 24/1 1879 i Regna. Enl SVAR kort över Regna 1976-1884, post nr 6. fader okänd, moder Matilda Christina Bjur, soldatdotter.  
 
2/ Alma Karolina f. 3/10 1865 i Regna
 
3/ Karl Albert (Andersson) Bjur, f. 23/12 1868, (f.1832 enligt SVAR kort från Regna Östergötland, från åren 1860 - 1868. Blad 4, nr 61) gift med Sofia Karolina Qvarnström, f. 8/6 1874, i Doverstorp Risinge sn. Karl-Albert var statare vid Kolstad. Karl Albert och Sofia gifte sig 19/9 1896.  Karl Albert avled i Ö Eneby 13 sept. 1950. Sofia Karolina avled i Ö Eneby 7 mars 1951.
_______________
Någon som har flera uppgifter om denna bjursläkt så välkomnar jag dem. gärna även någon som vet något om släkten Qvarnström (ibland stavat med K)
 
Karl Albert och Sofias dotterdotter Birgitta

2005-02-24, 21:56
Svar #20

Maxine Morrison

My great grandfather was Carl Johan Hellgren ( Bring-  
soldier name) had a brother named Frans Oscar Bjur who
took over and got his soldier name Bjur from his father  
(Pehr Olof Bring who was a soldier until 1879.)
Pehr Olof Bring was born Aug 1825 in Kalmar ( In  
Smaland)He was a GRENADIAN at the regiment in the town  
Linksping, but had his home for his family in Berga at Ostra  
(East= )Skrukeby.
Pehr Olof married Inga Stina Persdotter ( born Aug 1821 in  
.sta Harg parish  
 
Frans Oscar Bjur married Ida Kristina Persdotter (born June  
14, 1855 in TingSs .

2005-06-13, 15:09
Svar #21

Birgitta Almqvist (Baq)

Moster Berta och sköldpaddskammen
 
Min mors syster Berta Bjur, f. 1904, fick 1924-09-03 en dotter som den 15 december 1924 lämnades för vård hos en familj i Brännkyrka fs Stockholm. Den lilla flickan avled akut av en luftvägsinfektion den 14 januari 1925. Därefter återfinns inte modern Berta i någon av de kyrkböcker jag sökt i.  
 
Berta arbetade i slutet av 1926 i ett pensionat i Kungsängen, men inte heller där finns några data som kan leda fram till Bertas liv. Hon återfinns i en rapport från 1927 då hon tillsammans med en dotter f 27-01-13 (den tredje dottern) togs in för behandling mot difteri och vårdades på dåvarande epidemisjukhuset i Stockholm. Därefter är det ånyå tyst omkring Berta fram till 12 juli 1929 då hon födde en dotter på Maria i Stockholm.
 
Slutligen, 1935, födde Berta sin fjärde dotter, Vera-Bodil, nu boende i Ringarum. Vera-Bodil och jag tror att Berta efter den första dotterns död följde med ett (handels)-fartyg till ett fjärran land. Hon har en gång visat fram en hårkam av sköldpaddsskal som kan tänkas vara från ett främmande land. Numera är ju handel med smycken av delar från djur förbjudna, men 1925/16 var de kanske tillåtna, annars var de troligen importerade från Afrika och andra fjärran länder.  
 
Vad kan en gammal sköldpaddskam säga om ursprungsland, Visste vi det kanske vi kan gissa vilket land Berta besökte under den resa vi nu tror hon begav sig ut på efter den lilla dotterns död 1925.
 
Kusinen Birgitta

2005-06-14, 21:43
Svar #22

Hans-Åke Johansson

Jesper* Salomo Bjuhr f. 1913-06-08 i Lycksele (AC)
 
Har någon hans förfäder och hans syskon ?
 
Hans-Åke Johansson

2005-08-05, 19:25
Svar #23

Utloggad Maritha Boström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 75
  • Senast inloggad: 2021-02-01, 17:23
    • Visa profil
    • maritha.net76.net
Har någon information om en Erik Bjuhr som var gift med en Maretta? Detta är allt jag vet om dem, samt att de var föräldrar till Nils Ersson Degerfeldt f.1733-12-18 Skellefteå lfs d.1788-11-23 Degerbyn (Skellefteå). Han i sin tur var gift med Brita Pehrsdotter f.1727 och de var föräldrar till Anders Nilsson Berggren f.1769 Storkåge d.1841-04-06 Glommersträsk.
 
Ytterst tacksam för hjälp!
 
Mvh Maritha

2005-11-29, 22:46
Svar #24

Birgitta Almqvist (Baq)

Det vore värdefullt att kunna få fram de olika släkter med soldagnamnet Bjur som finns. Jag tillhör en som har sina rötter (så långt vi vet) i Östergötland. En av dessa Petter Jonsson Bjur f 1833 lär ha farit till Finland för att delta i ett krig med anknytning (!) till Ryssland. Hans tvillingbror Anders tror vi är den förste med knektnamnet Bjur.  
 
I norra Sverige/Finland finns en (kanske flera) grenar/släkter med namnet Bjur/Bjuhr. Vem vet något om dessa olika släktgrenar eller separata släkter? Berätta vad du vet och är du en Bjur så hör av dig
 
Birgitta som på möderneten Bjuhr

2005-12-04, 10:37
Svar #25

Hans-Åke Johansson

Hej Birgitta !
 
På min fru sida har jag stött på Jesper* Salomo Bjuhr född 1913-06-08 i Lycksele (AC). Han bodde sedan i Stockholm och dog där 1992-07-20.
 
M v h
Hans-Åke

2006-07-19, 09:30
Svar #26

Utloggad Ebba Loräng

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2008-05-17, 14:26
    • Visa profil
Hej alla ättlingar till någon Bjur
Jag är själv ättling till Johan Johansson Bjur i Kvavisträsk,Bjurträsk uti Norsjö socken,Västerbotten. Min mormor var från Norsjö socken,och hennes anor långt bakåt i tiden är förknippat med Norsjöbygderna ändå till 1500-talets början,enligt litteratur.
 
Min mening är att namnet Bjur helt enkelt kom av att man som sed var på den tiden att ta namn som hade anknytning till den plats man antingen var född i eller bott i den orten,som då följde släkten vidare i senare generationer.
Det är länge sedan detta var uppe i  Anbytarforum,men kanske någon hittar igen mina tankegångar om namnet Bjur.
Mvh
Ebba Loräng

2006-08-23, 20:29
Svar #27

Evert Bjuhr

Hej Birgitta.
Hej jag heter Evert Bjuhr och håller på med lite släktforskning på namnet bjur i östergötland.
Jag har kommit tillbaka till 1762.Han heter Anders Bjur född i Sya församling.
 
Du får gärna ringa.049850649

2006-10-26, 16:55
Svar #28

Utloggad Niklas Lundin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 821
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 20:20
    • Visa profil
Hej Evert
 
Jag har i mitt register en livgrenadjär Anders Bjur som står listad på två ställen på sida: 360.2.88300, [Östergötland] Rystad, AI:2, Husförhör,Kommunion/Nattv., 1797-1816
Född i Sya (E) antingen 1760? eller 1770 gift med Ingrid Nilsdotter.
De fick bl.a. sonen Anders Petter Bjur född 1798-10-11 i Bjursholmen, Rystad (E) och det är min farmors farmors far.
 
Är du inne på samma spår skulle det vara intressant att byta information.
 
Mvh
Niklas
Vänliga hälsningar
Niklas

2007-08-07, 14:04
Svar #29

Helena Bergström

Bjur, kom också i från Finland till bland annat Norsjö i Västerbotten. Och det finns ett lappsläkte med namnet Bjuhr vilket jag tillhör också i Västerbotten.  
 
Helena

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna