ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Michot  (läst 2251 gånger)

2015-03-23, 19:41
läst 2251 gånger

Utloggad Stefan Simander

• Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6690
  • Senast inloggad: 2019-10-21, 12:15
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Jag har ombetts publicera detta:

Jag heter Ove Rosén och är bosatt i Gävle.  

Jag har i mitt släktträd en Johan Johansson Michot, född cirka 1665 i Film socken i Uppland.

På flera släktforskningssajter står att hans far heter Jean Bastiansson Michot och hans farfar Bastian Jacobsson Michot.  
De namnger också hans farfarsfar till Jacob Michot. (Svenska antavlor nr 241 1998.)

På andra platser står Bastian Jacobsson Michot som Bastian Niclasson Derheu.  

Är dessa en och samma person, med Colas Derheu De Rheux som far?  

Är också Sara Bastiansdotter Michot samma person som Sara Bastiansson Derheu. De verkar vara gift med samma person, Gillius Claesson Herou.

Bastian Niclasson var gift med Rachelle Vivienne. På vallonskivan står att hon var gift med Bastian Jacobsson.

Kan du hjälpa mig med att reda ut dessa frågor?

(Min släktlinje framåt i tiden går via Johans far Anders Tholsson, vidare till Johan Andersson Sundberg och till Jacob Sundberg född 1753 och verksam i bland annat Forsbacka bruk utanför Gävle. Hans hustru kommer från Ovansjö utanför Sandviken.)

Jag tycker frågorna är intressanta och hoppas att någon kan förklara om det finns någon koppling mellan släkterna Michot och Derheu.  Den primära frågan är om Bastian Niclasson Derheu är samma person som Bastian Jacobsson Michot.

På vallonskivan står att Bastian Jacobsson var gift med Rachelle Vivienne. På ett annat ställe att hon var gift med Bastian Niclasson.

(Meddelandet ändrat av simson 2015-03-23 20:58)
Stefan Simander
Gamla Uppsala, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2015-03-23, 20:55
Svar #1

Utloggad Stefan Simander

• Stefan Simander
  • Anbytare *****
    • Visa profil
Stefan Simander
Gamla Uppsala, Sweden
076 - 228 94 22

2015-03-24, 09:41
Svar #2

Utloggad Kjell Lindblom

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 487
  • Senast inloggad: 2019-10-19, 17:03
    • Visa profil
Ove!

Jag förstår att du är förvirrad. I den här frågeställningen bör man inte hämta information från olika släktforskningssajter utan bara jobba med originalkällor. Jag ska försöka ange några fakta.

1. I Leufstaarkivet kartong 44/146 (RA) finns följande kvitto daterat 11/1 1621

Rachelle Vivienne demeurante à Givonne
femme de Basthien Micheot son mary estant
de present en Suede a recognue avoir eu
et receu d´Arnould de Bierunoir
marchant demeurant à Sedan la somme
de cent livre que ledict Micheot
son mary luy a envoyé et faict tenir et
de laquelle somme elle p(re)s(en)t tenir se tient
contente et en quitte ledict Bierunoir
et tous aultres sy commes prometant
obligeant biens etc. faict et
passé à Sedan pardevant nous nottair(es)
audict Sedan soubsignez l´onziesme
(jour) de Janvier mil six cent vingt un
marques        sa .

Rachelle Vivienne

Något säkert patronymikon på Bastian Michot har vi inte. Men som framgår av N V del II sid 115 befinner sig masmästaren Bastian Michot vid Julita bruk åren 1635-37.
I de la Gardieska Arkivet på Lunds Universitetsbibliotek finns under samlingen Topographica, svenska avdelningen, Julita volym 1 ett kvitto av Bastian Jacobsson daterat 9/1 1637 på Julita gård. I kvittots text omnämns han som Bastian masmästare. Jag har tidigare identifierat honom som varande Bastian Michot, men är inte längre helt säker på det. Det finns nämligen ytterligare två Bastian på Julita bruk vid denna tid, Bastian Lucet (Lochette) och Bastian Derhay. Se även dessa släkter i N V.
Eftersom min anteckning gjordes för över 40 år sedan skulle det vara tacknämligt, om någon släktforskare i närheten av Lund kunde göra ett besök på biblioteket och läsa kvittot i sin helhet för kontroll.

De la Gardieska Arkivet är för övrigt ett oerhört rikt arkiv, som borde intressera många släktforskare runt om i Sverige, inte bara vallonforskare. Se gärna Arkivets register http://ub.lu.se/sites/ub.prodwebb.lu.se/files/forteckning_over_topographica_sver ige.pdf

Jag har också skrivit i mina senaste böcker att Det kan vara motiverat att jämföra med släkten Derheu och pröva hypotesen om ett dubbelnamn Michot Derheu. Detta är alltså en hypotes och ingenting annat. Så här bör man vara försiktig i sina slutsatser, det har åtminstone jag lärt mig!

Frid & Fröjd

2015-03-28, 18:34
Svar #3

Utloggad Stefan Simander

• Stefan Simander
  • Anbytare *****
    • Visa profil
Googleöversättning av ovannämnda kvitto på franska:

Rachelle Vivienne laglydiga i Givonne kvinna Basthien Micheot Estant att presentera sin man i Sverige och har erkännande ha receu d' Arnould av Bierunoir i Sedan bosatt på hundra och boka kan Micheot hennes man skickade honom och gärning behålla och vilka fatta det p ( åter) s ( är ) bara hålla stående och lämnar ledict Bierunoir och alla aultres sy Commes prometant tvingar varor etc. gärning och passerade Sedan Pardevant nottair oss audict Sedan soubsignez den elfte (dag) från och med januari 1621 markerar ...

Lite bearbetat:
Rachelle Vivienne laglydiga i Givonne kvinna Basthien Micheot Estant(östlig?) att presentera sin man i Sverige och har recognue ha receu(nätverk?) d' Arnould av Bierunoir köpman bosatt vid Sedan summan av hundra bok(pund?) som ediktet Micheot hennes man skickade honom och håll och handling vilket belopp den står bara hålla närvarande och lämnar påbud Bierunoir och alla aultres om Commes prometant tvingar varor etc. gärning och passerade Sedan Sedan Innan oss nottaires audict soubsignez(undertecknades?) elfte dagen i januari 1621 markerar dess ...

Bing-översättning:
Rachelle Vivienne följer att Givonne hustru Basthien Micheot hennes make som är för närvarande i Sverige ett erkännande har haft och mottagit gå Bierunoir d´Arnould bosatt i Sedan summan av hundra livre som kan Micheot hennes luy maken skickas och faict håll och som sammanfatta det nu håll står gärna och lämnar i kan Bierunoir och alla andra om varor som kräver prometant etc. faict och passerade Sedan innan vi notarier audict(dokumentet?) Sedan soubsignez(undertecknar?) den elfte (dag) januari tusen sex hundra tjugo en markerar hans...

(Meddelandet ändrat av simson 2015-03-28 19:43)
Stefan Simander
Gamla Uppsala, Sweden
076 - 228 94 22

2015-03-28, 19:48
Svar #4

Utloggad Stefan Simander

• Stefan Simander
  • Anbytare *****
    • Visa profil
N V del II sid 115 refererar till:

Nordisk Vallongenealogi, del I och II. Av Kjell Lindblom

Nordisk Vallongenealogi 1580-1750 del I Allard-Guillaume (Stockholm 2012) och Nordisk Vallongenealogi 1580-1750 del II de Hameaux-Vincent Rafflier (Stockholm 2013). Böckerna är inbundna, vardera delen har 318 sidor i A4-format med drygt 600 familjetabeller för cirka 85 vallonsläkter i varje del.
Källa: http://www.vallon.se/ind_forsk_kr.htm
Stefan Simander
Gamla Uppsala, Sweden
076 - 228 94 22

2015-03-28, 20:26
Svar #5

Utloggad Kjell Lindblom

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 487
  • Senast inloggad: 2019-10-19, 17:03
    • Visa profil
Hej Stefan!

Google och Bing verkar inte vara så bra på att översätta 1600-talsfranska till modern svenska. En betydligt bättre översättning kommer på SVÄ:s nästa version av kontraktsskivan, klar till Släktforskardagarna i Nyköping.

2015-03-28, 21:39
Svar #6

Utloggad Stefan Simander

• Stefan Simander
  • Anbytare *****
    • Visa profil
Läs och begrunda Kjell Lindbloms kloka varningar ovan!!! Här lägger jag ändå in vad som publicerats på nätet:

Michot Tabell 4

Utgår: barn Kirstin f 13/8 1743
Källa: http://web.comhem.se/kjelltan/rattdel1.htm
------

Hugo Alfvén härstammade på mödernet från Närke - huvudsakligen Askers och Viby socknar. Här följer en antavla som utvisar en del av hans anfäder på mödernet.  
...
Generation VII  
232 mm fm ff f  
Olof Nilsson. Född 1661 i Grönbergshöjden, Kvistbro (T). (Barn 116, s 1)  
Gift med efterföljande ana.  
233 mm fm ff m  
Susanna Johansdotter. Född 1661-07-.. [Åke Widén]. (Barn 116, s 1, Far 466, s 1, Mor 467, s 1)  
Gift med föregående ana.

Generation VIII  
466 mm fm ff mf  
Jean (Johan) Bastiansson Michot. Masmästare. Född c:a 1627 [Aina och Lars Hilding]. Död 1692 i Kvistbro (T) [Aina och Lars Hilding]. (Barn 233, s 1, Far 932, s 1)  
Gift med efterföljande ana.  
467 mm fm ff mm  
Sara. (Barn 233, s 1)  
Gift med föregående ana.  

Generation IX  
932 mm fm ff mf f  
Bastian Jakobsson Michot. Född i Givonne, Frankrike [Åke Widén]. Död senast 1649 [Aina och Lars Hilding]. (Barn 466, s 1, Far 1864, s 1)  
Gift  

Generation X  
1864 mm fm ff mf ff  
Jacob Michot. Född i Frankrike. (Barn 932, s 1)

Källa:  
Alfvén, Hugo (1872-1960)

Kvistbro
-----

Intressant med traditionen om det franska påbråt. Det fanns en vallon Jean Bastiansson Michot, född ca 1627, som ca 1675 flyttade till Kvistbro från Österby bruk i Films sn, Uppland. Han blev masmästare i Kvistbro och fick många ättlingar där. Hans far Bastian Jakobsson Michot kom från Givonne nära Sedan i norra Frankrike och blev masmästare på olika bruk i Sverige, bl a 1630-1632 vid Lövsta bruk i Uppland (enligt uppgift av Lars och Aina Hilding i Svenska Antavlor nr 241, 1998).  

Mig veterligen är denne Jean Bastiansson Michot den ende fransman som hamnat i Kvistbro. Om det kan påvisas att Carolina Ersdotter härstammar från denne Michot, så skulle alltså släkttraditionen vara sann. Det är mycket möjligt! Jag återkommer om jag hittar mera uppgifter.

Källa:  
Se också http://axelholm.se/valborg/index.htm?/valborg/000/0000/645.htm av Owe L. Hjalmarsson.
http://genes.se/Friberger/index.htm?/Friberger/001/03/183.htm av Ilona Koos.
-----

Josef Farque d.1677 Norberg.  
Hans mor hette Catrine Michot d 1660 Forsmark.  
Josef Farque får en son Jacob d. 1755 Norberg som i sin tur får en dotter Maria 1693 Norberg.
---
I Kjell Lindbloms Vallonsläkter under 1600-talet finns Farke med.  
Börjar med Michel Farque och hans troliga hustru Karin Michot och deras fyra söner.  
Det är många gånger troligen nämns.

Källa:  
-----

Maria Jansdotter Michot avlider 1725-11-12 i Hersby torp, Rö församling. Denna uppgift har jag fått från forskaren Eddie Bjärrenholt i Rimbo, som jag nu inte får kontakt med. Enligt EB skulle Maria vid dödsfallet vara 95 år gammal, vilket skulle innebära ett födelseår om 1630. Jag undrar dock om uppgifter om 95 år verkligen kan vara rätt, beroende på dels att Marias far Jean Bastiensson Michot (se Svenska Antavlor 1998:241) skall varit född 1627, dels att Maria bl.a. hade en dotter Sara, som döptes i Kvistbro, Närke 1684. Vidare var Marias man Noac Jansson född ca 1644 och en 14 år äldre hustru är inte omöjligt, men ovanligt.
---
1725 återfinns en Profossens Arwed Hanssons Swermoder i Härsby torp. 95 åhr (Arvid Hanssons svärmoder 95 år), död 12/11, begr. 21/11.
---
Hennes dotter Sara Noaksdotter var gift med profossen Arvid Hansson, Hersby torp i Rö (Bjärrenholt, SVÄ vallondisk. 2000-08-11 med vidare personuppgifter)... En anledning att jag undrar är att Arvid Hansson i dödboken (Bjärrenholt enligt ovan) Rö skulle ha avlidit 1740-10-19 i Näs, Rö i en ålder av 92 ½ år, vilket gör honom född 1648 till skillnad från sin hustru, som var född 1684.
---
Dödsuppgiften om Arvid Hansson 1740-10-19 förefaller riktig, begravd 20/10 (C:2 sid.206 GID 2511.17.69400)  

Källa:  

Se också: http://www.vallon.se/discus/messages/11/245.html?966451792
-----

Anknytningar till Sedan fanns genom Elin Touron, gift med hjulmakaren Cudriaux (Cudriot/Kydrio), genom  
Catherine Michot, gift med masmästaren Farke, och troligen även genom Maltsio kolare. Ursprunget för de övriga vallonerna Bevy, Carlier, Cudriaux, Farke och Ficqué har inte kunnat fastställas. Den ende vallonen vid bruket som bar ett gammaltestamentligt namn var Daniel Bailli.

Källa: Rochet

-----

Valloner
Michot
Tabell 1
Basthien Michot, masmästare, finns i Sverige redan 1621, men har sin hustru Rachelle Vivienne kvar i Givonne i Sedan. Hon reser till sin man efter några år, men avlider i Nyköping 1623. Detta år får Johan spiksmed vid Nyköpings mässingsbruk mottaga penningar för att täcka utgifterna vid Bastian masmästares hustrus begravning (K 50)
Åren 1626-27 är Bastian verksam vid Åker, 1629 står han i Finspångs register, 1630-32 arbetar han vid Leufsta och 1635-37 vid Julita bruk. Det senare året kallas han Bastian Jacobsson (DLG Julita vol 1)
Någon gång mellan 1623-29 gifter han om sig och andra hustrun omtalas 5/8 1649 som änka enl Leufsta kassabok.
Barn i första äktenskapet:
Francoise i Leufsta 1639-40 (L1)
Catrine i Leufsta 1639 (L1) gift med Michel Farke
barn i andra äktenskapet
Jean tab 2
Sara f ca 1630, gift med Gillius Hero (Om henne se också http://www.artursson.se/0004/4852.htm)

Källa: Berit Pettersson
-----

http://www.myheritage.se/research?action=query&formId=1&formMode=0&qname=Name+fn mo.2+fnmsvos.1+fnmsmi.1+ln.Johansson%2F3Michot+lnmo.3+lnmsdm.1+lnmsmf3.1+lnmsrs. 1
-----

http://ann-britt.se/individual.php?pid=1-8454&ged=Ann-Britt's%20Anor
-----

Bidrag i DISBYT:

Arne Roth:

Familjeöversikt för Basthien Jacobsson Michot

Far:Jacob Michot
 f omkring 1550 Frankrike

Basthien Jacobsson Michot
 f omkring 1580 Frankrike
 d efter 1649 Åkerby, Uppsala län

Gift med Rachelle Vivienne
 f omkring 1580 Frankrike; d 1623 Nyköping, Södermanlands län      

Barn:
Jean (Johan) Bastians Michot  
 f 1627 Åkerby, Uppsala län; d 1692 Kvistbro, Örebro län

Barn:

Rebecka Johansdotter  
 f 1655 Kvistbro, Örebro län; d 1729 Kvistbro, Örebro län
Susanna Johansdotter  
 f 1661 Kvistbro, Örebro län; d 1732 Kvistbro, Örebro län
Johan Johansson Michot  
 f 1665 Film, Uppsala län; v 1692 Kvistbro, Örebro län; d 1737 Kvistbro, Örebro län  

Barn:

Gift med Margareta Jakobsdotter  
 f 1669 Hidinge, Örebro län; v 1692 Kvistbro, Örebro län; d 1756 Kvistbro, Örebro län

Barn:

Johan Johansson Michot  
 f 1693 Kvistbro, Örebro län; v 1715 Kvistbro, Örebro län; d 1773 Kvistbro, Örebro län. Gift med Karin Dansdotter, f 1695 Kvistbro, Örebro län; v 1715 Kvistbro, Örebro län; d 1765 Kvistbro, Örebro län  

Maria Johansdotter
 f 1697 Kvistbro, Örebro län
Kerstin Johansdotter
 f 1700 Kvistbro, Örebro län
Margareta Johansdotter  
 f 1703 Kvistbro, Örebro län
Jakob Johansson
 f 1711 Kvistbro, Örebro län  
-----

Jan Olsson:

Basthien Michot

d 1623 Nyköping, Södermanlands län

Barn:

Sara Michot
 f omkring 1635 Julita, Södermanlands län  
-----

Owe Lindman Hjalmarsson:

Familjeöversikt för Johan Johansson

Johan Johansson Michot  
 f 1665 Film, Uppsala län
 v 1692 Kvistbro, Örebro län
 d 1737 Kvistbro, Örebro län
 bg 1737 Kvistbro, Örebro län
 Margareta Jacobsdotter
 f beräknat 1669 Kvistbro, Örebro län
v 1692 Kvistbro, Örebro län
 d 1756 Kvistbro, Örebro län
 bg 1756 Kvistbro, Örebro län

Johan Johansson
 f 1693 Kvistbro, Örebro län
 dp 1693 Kvistbro, Örebro län
 v 1715 Kvistbro, Örebro län
 d 1773 Kvistbro, Örebro län
 bg 1773 Kvistbro, Örebro län

Gift med Karin Dansdotter  
 f 1695 Kvistbro, Örebro län; dp 1695 Kvistbro, Örebro län; v 1715 Kvistbro, Örebro län; d 1765 Kvistbro, Örebro län

Barn:

Johan Johansson
 f 1716 Kvistbro, Örebro län; d 1717 Kvistbro, Örebro län
Kerstin Johansdotter  
 f 1721 Kvistbro, Örebro län; dp 1721 Kvistbro, Örebro län; v 1738 Kvistbro, Örebro län; v 1780 Kvistbro, Örebro län; d 1790 Kvistbro, Örebro län; bg 1790 Kvistbro, Örebro län
Maria Johansdotter  
 f 1723 Kvistbro, Örebro län; v 1750 Kvistbro, Örebro län; d 1799 Kvistbro, Örebro län
Karin Johansdotter
 f 1726 Kvistbro, Örebro län
Johan Johansson
 f 1729 Kvistbro, Örebro län; d 1739 Kvistbro, Örebro län
Margareta Johansdotter
 f 1734 Kvistbro, Örebro län
Lars Johansson
 f 1738 Kvistbro, Örebro län  
------

Stig Geber:

Bastien Michot
 levde mellan 1626 och 1627 Åker, Södermanlands län;  
 levde 1629 Risinge, Östergötlands län;  
 levde mellan 1630 och 1632 Österlövsta, Uppsala län;  
 levde mellan 1635 och 1637 Julita, Södermanlands län;  

d 1623 Nyköping, Södermanlands län

Barn:

Françoise Michot
 levde mellan 1639 och 1640 Österlövsta, Uppsala län
Katarina Michot  
 levde 1639 Österlövsta, Uppsala län

Gift med ?

Barn:

Jean Michot
 levde mellan 1654 och 1671 Film, Uppsala län  
Sara Bastinsdotter Michot  
 barn födda 1661 Norrbärke, Dalarnas län

(Meddelandet ändrat av simson 2015-03-28 21:41)
Stefan Simander
Gamla Uppsala, Sweden
076 - 228 94 22

2015-07-01, 22:49
Svar #7

Utloggad Maria Warenmark

• Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2015-07-01, 22:49
    • Visa profil
Det konstiga med dessa uppgifter är att Bastian Michot anges gift med Rachel Vivienne som ska vara avliden i Nyköping 1623 och han har sedan en dotter Sara Bastiansdotter Michot född i Julita ca 1630-35. Men vem är hennes mor om Rachel dog 7 år före hennes födelse? Orsaken till att jag undrar detta lite extra är för att jag lämnat in prov på mitokondrie-DNA och hamnar på Sara Bastiansdotter som mm mm mm osv. Att jag grävde djupare än jag gjort innan jag fick mitt svar var pga att DNA:t var av sådant slag som man finner i ett band från Österrike och ut mot Belgien/Holland och över till de brittiska öarna, men knappast alls i Skandinavien, dvs det skulle stämma med en mor som också kom från samma trakter som fadern.

2018-06-29, 11:35
Svar #8

Utloggad Ann-Sofi Cullhed

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2019-10-10, 20:57
    • Visa profil
Detta var besvärliga personer! Har jag förstått det rätt att det ingenstans i kända källor finns en entydig koppling mellan Bastian Michot och Bastian Jacobsson, bara ganska starka indicier? Vet vi ens om Bastian Michot var masmästare på Julita?

Och vet vi säkert (från källorna) att det var Bastian Michots första hustru Rachelle Vivienne som begravdes i Nyköping 1623, eller kan det ha varit en annan Bastians hustru? (Vilket jag inte tror).

***OBS: nedanstående fråga fann sin lösning, se svar - notisen handlar inte om Bastian Michot!!***

Jag har nyss gått igenom kyrkoräkenskaper för Nicolai församling i Nyköping 1622-23, och hittat en Bastian i december 1623, https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0005801_00031 i Pelle Perssons räkning för klockringning och bårklädespenningar (här gäller det bårlängd och bårkläde). Men vad står det egentligen? ”Jehan sson Bastian ...”? Nu framgår det inte vem som begravdes, som det gör i de andra notiserna som gäller klockringning, men med tanke på det inte helt vanliga namnet Bastian i kombination med  årtalet 1623 då vi vet att en hustru till masmästare Bastian begravdes, och det år 1623 inte vimlar av masmästare med detta namn, undrar jag om Bastian Jeansson (om det är vad som står) och Bastian Michot är samma person. I så fall bör ju Bastian Jacobsson vara en annan person än Bastian Michot. Och lite tilltalande är hypotesen med en Bastian Jeansson Michot, med tanke på att Bastian Michots son fick namnet Jean. Å andra sidan behöver vi knappast fler hypoteser om Bastian Michot, så jag är bara nöjd om någon kan skjuta den i sank! 😊

2018-06-29, 11:59
Svar #9

Utloggad Jörgen Blästa

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 277
  • Senast inloggad: 2019-09-09, 13:24
    • Visa profil
    • www.solace.se/~blasta/
Jag tycker det står "Jthem ssom bastian Bånadt ländte båre klädedt".

2018-06-29, 12:28
Svar #10

• Anbytare **
    • Visa profil
Åh, tack, Jörgen!! Så måste det vara. Det är säkert Bastian Bonnat som omnämns. Frågorna om Bastian Michot kvarstår, men vi slipper åtminstone ytterligare en hypotes! Jag skriver till något i inlägget så att ingen annan behöver fastna i det. 

2018-09-20, 20:15
Svar #11

• Anbytare **
    • Visa profil
Kan tyvärr inte bidra med något ytterligare om Bastian Michot, men däremot med information om hans hustru, Rachelle (eller Rachel) Vivienne. Hon var med stor sannolikhet dotter till arbetaren/jordbruksarbetaren Jacquemin Vivienne och hans hustru Marie Michel (i sin tur dotter till Jean de Loupi eller Le Loup) från Givonne. De gifter sig 1575 i Givonne. Troligen föddes Rachelle mellan 1575 och 1579. Jacquemin och Marie fick flera barn i Givonne: Jean, troligen något år äldre eller yngre än Rachelle, Paul född 1587-05-21, Jeanne född 1589-12-03. Rachelle gifter sig med Raymond Boucher och får 1608-05-11 sonen Jean med honom i Sedan. Vid dopet är Jeanne Vivienne - säkert Rachelles syster - vittne. Rachelle har alltså varit gift tidigare innan hon gifte sig med Bastian Michot. Tyvärr finns stora luckor i arkiven, åtminstone de digitaliserade, under de första årtiondena av 1600-talet. Jag har varken kunnat hitta  Raymond Bouchers död eller vigseln mellan Rachelle och Bastian, inte heller några fler barndop. Källa: France, Registres protestants, 1536-1897, sökbar via FamilySearch https://www.familysearch.org/search/collection/1582585 eller - om man vill bläddra i källorna för Sedan - https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:S3HT-6M4S-WFL?owc=9WLY-HZS%3A1067483304%2C1067484102%3Fcc%3D1582585&wc=9WLY-2NP%3A1067483304%2C1067484102%2C1067485604&cc=1582585 .

2018-09-21, 00:07
Svar #12

• Anbytare **
    • Visa profil
Nu hittade jag faktiskt Basthien Michot, i: France, registres protestants, 1536-1897, https://familysearch.org/ark:/61903/3:1:S3HY-6FDN-2C?cc=1582585&wc=9WLB-C6N%3A1067483304%2C1067484102%2C1067485003 Ardennes: Sedan > Consistoire et abjurations, 1612-1614 > image 44 of 83. Dessvärre klarar jag inte av att tyda notisen, utom den intressanta inledningen: ”Basthin Michot natif de Cornay ...” Bastian var alltså varken född i Sedan eller i Givonne utan i Cornay, knappt 50 km från Sedan. Notisen tycks handla om en ”abjuration” - om det nu handlade om att avsvära sig en kättersk tro (protestantismen?), eller - troligare i denna trakt - att återta en tidigare påtvingad avsvärjning. Dock bara en gissning. Kanske någon kan tyda notisen?

2018-09-23, 09:54
Svar #13

• Anbytare **
    • Visa profil
Kort tillägg: i notisen i Registres protestants ser jag nu att det står att BM ”a abjuré la papauté”, alltså avsvurit sig påvedömet/katolicismen. Det ser också ut som om han betecknas som fondeur, smältare/gjutare, vilket ju skulle passa bra med hans yrke vid flytten till Sverige 10 år senare, maitre-fondeur (masmästare). Eventuellt står det ”faudreur” som efter vad jag förstår ungefär motsvarar kolare. Dessutom börjar jag luta åt att födelseorten - som ser ut som Cimay, vilket jag inte hittat - avser Chimay i belgiska Ardennerna, nordväst om Sedan, och inte Cornay söder om Sedan. Många valloner som kom till Sverige tecknade ju kontrakt i Chimay.

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna