ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 23 maj, 2008  (läst 1941 gånger)

2007-01-01, 12:30
läst 1941 gånger

Utloggad Anneli Westergren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 278
  • Senast inloggad: 2024-02-14, 14:58
    • Visa profil
Hej! Söker upplysningar om Erik Karl Dewall född 1745-10-21, vet ej var. Han ägde Hargs Gård i Nyköping runt 1800. Var är han född, när dog han, vilka är hans föräldrar? Jag vet att han var gift med Charlotte Schönström och att dottern, min ana, hette Mariana Ulrica Dewall, gift Westfelt.
Mvh Anneli

2007-01-01, 15:25
Svar #1

Christina Holmér-Gunnerfält (Kicki)

Hej Anneli,
Det jag kan hitta i Hfl är att det 1816 står att han är död. Inte i någon av Hfl från 1800 och framåt finns födelseort med, varken på honom eller fru och barn.
mvh/Christina

2007-01-01, 16:41
Svar #2

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
Jag tittade i bouppteckningsregistret för Södermanlands län, och fann att det finns en bouppteckning från 1817 efter krigsrådet Erik Karl Devall i Harg, Helgona (Rönö häradsrätt, FII:10, nr 186), och en dito bouppteckning från 1825 efter hans hustru Charlotta Margareta Schönström (Rönö häradsrätt, FII:14, nr 283).
 
Det fanns också en bouppteckning från 1810 efter änkan Kristina Inga Dewall i Gården nr 4 i Strängnäs (Strängnäs rådhusrätt och magistrat, FII:5, nr 560). Hon dog 1810 22/2 i en uppgiven ålder av 83 år, 9 månader och 22 dagar, och var änka efter borgaren Anders Sundblad, vars bouppteckning från 1807 finns bevarad (Strängnäs rådhusrätt och magistrat, FII:5, nr 352). Hon verkar vara en generation äldre än Erik Carl, och skulle kunna var en faster.
 
 
Tänkbara föräldrar till Erik Karl skulle kunna vara Peter Dewall och jungfru Anna Maria Lenngren, vilka gifte sig 1742 17/5 i Nyköping Östra.
För detta talar att Erik Karl bor vid Harg tillsammans med Gerhard Ad. Lenngren (född 1752) i första hfl, som troligen är hans kusin.
Det skulle också förklara varför han bodde vid Harg, som tidigare ägts av Elsa Dorotea Kraak, gift med Erik Lenngren och trolig mormor till Erik Karl Dewall.

2007-01-01, 17:45
Svar #3

Utloggad Anneli Westergren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 278
  • Senast inloggad: 2024-02-14, 14:58
    • Visa profil
Hej! Tack för snabba svar! Om föräldrarna till Eik Karl Dewall är Peter Dewall och Anna Maria Lenngren borde han väl vara född i Nyköping?
Vet du Camilla  något om dessa personer också? Tack på förhand Anneli!

2007-01-01, 20:02
Svar #4

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
Hej Anneli
 
Tyvärr kunde jag inte påträffa Erik Karl i födelseboken för Nyköping Östra & Helgona fs. Jag har inte sökt igenom Nyköping Västra, eftersom familjen borde ha bott på Harg (som ju ligger i Helgona).
 
Enligt A. E. Falcks Hantverksskrån och fabriksväsen i Nyköping (Nyköping 1928, s 398- 400) arrenderade Erik Karl Dewall Hargs pappersbruk från 1778, som 1787 köpte detsamma. Bruket, som gick strålande, var i familjens ägo till 1833.
 
 
Peter Dewall och Anna Maria Lenngren (som inte är identisk med den berömda skaldinnan, som var gift med hennes brorson) hamnade i Västerås, där de var verksamma som boktryckare. Han dog 1747 19/9 (enligt dödboken var han 36 år, och alltså född ca 1711), och hon dog 1752 (hon drev själv boktryckeriet till sitt omgifte 1752 24/3 med Johan Laurentius Horrn). I dödboken kallas Anna Maria endast för Maria. Hon dog 1752 30/5 av hetsig feber, 31 år gammal (alltså född ca 1721) och bodde vid Qvarntullen.
 
Jag kunde inte återfinna Erik Karl född i Västerås 1745, men han kan ju förstås vara född något av de omgivande åren.

2008-03-29, 18:57
Svar #5

Utloggad Harriet Hogevik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 721
  • Senast inloggad: 2013-03-05, 06:25
    • Visa profil
Anders Pemer och andra de Wahlkännare!
Nu behöver jag lite hjälp att äntligen reda ut en muntlig uppgift sedan decennier i släkten om släktskap på min mmmm sida med Anders de Wahl.  
Jag har nyligen (se uppgifter mars 2008 under Danderyd)fått fram att min mmmmf Olof Sjöberg föddes som Olof Jansson 15 maj 1798 på torpet Nöden i Skokloster. Föräldrar Jan Olofsson och Brita Sandberg. Flera äldre syskon bland annat en Jan Jansson född 1795 (han är tvilling och jag har inte exakt födelsedag).  
Sen har jag fått fram att Olof Jansson flyttar till Holm där han 1825 träffar min mmmmm klockaredottern Anna Maria Nyman från Fittja. Båda arbetar på Sjöö i Holm. I maj 1826 gifter de sig men redan i slutet av 1825 har Olof flyttat tillbaka till torpet Nöden där han föddes (Hfl Skokloster 1819-1825, sid 74). Efter giftemålet flyttar han vidare (hfl Skokloster 1826-1835 sid 21)till Flasta (?)under Sko gård där har är statdräng, hustrun direkt dit från Holm och första barnet tillkommer juli 1826. De flyttar 1827 vidare till Spånga (där jag inte vet vad som händer) sen dyker de upp igen i Danderyd 1830.
På samma sida i samma hfl noteras senare Skolmästaren Johan deWahl f 1810 med maka och sonen Oscar föds 7 aug 1832. Där bor också And Jakobssons enka Maja Jacobsdotter f 1774.
Jag funderar på om det verkligen finns något släktskap mellan min Janssongren och Anders de Wahl /de Wahlsläkten över huvud taget?
Är också märkligt att Olof Jansson Sjöberg flyttar till torpet där han föddes och där finns då en torpare med samma namn och födelseår som en av hans bröder men som enligt tidigare inlägg (26 sep 2006) i denna tråd har annan härstamning.
Tacksam råd hur jag går vidare med detta.
Mvh Harriet

2008-03-29, 22:56
Svar #6

Utloggad Harriet Hogevik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 721
  • Senast inloggad: 2013-03-05, 06:25
    • Visa profil
Hej!
Nu har den ena frågan lösts efter många år - släktskapet med Anders de Wahl är äntligen klarlagt.
Det var inte Olof Jansson/Sjöberg som var länken utan hustrun Anna Maria Nyman var kusin med Oscar de Wahls mor Anna Kristina Adamsson som i sin tur var dotter till Greta (Stina) Lennberg född 10 aug 1772 i Irsta som dotter till mina anor klockaren Carl Lennberg f 1740 i Uppsala och hans hustru Anna f 1848 i Danmark (C).
En sökning på Michael Östmans hemsida gav länken.
Och de två Jan Jansson födda 1795 har i alla fall varit nära grannar under uppväxten även om jag just nu inte kan belägga släktskap.
Mvh Harriet

2008-03-29, 23:52
Svar #7

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Frågan är ju förstås varifrån Olof Jansson Sjöbergs far Jan Olofsson kommer? Har du födelsedata på honom?
 
Min anfader Jan Jansson, född 1795, var ju son till Jan Jakobsson, född 1762, vars far Jakob Jansson, född 1737 i Romfartuna hade en bror Olof Jansson, född 1731 i Romfartuna, som är borttappad i samband med att han flyttar från Västerås-Barkarö 1756. Det kan väl inte vara möjligt att din Jan Olofsson är en son till honom?

2008-03-30, 08:17
Svar #8

Utloggad Harriet Hogevik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 721
  • Senast inloggad: 2013-03-05, 06:25
    • Visa profil
Hej!
 
Jovisst verkar det som Jan Olssons far heter Olof Jansson men sen stämmer det inte helt:
 
När jag via SVAR läser hfl för Skokloster 1787-1793 (den första hfl som finns) bor föräldrarna, skogvaktaren Jan Olsson (född Skokloster 1751 har jag tolkat det men på något ställe är det skrivet så att det lika väl kunde vara 1756 - prästen verkar ha för vana att skriva en förvirrande punkt efter vissa årtal)och hustrun Brita Sandberg född Skokloster 1756 på torpet Nöden medan Jan Jakobsson och Greta Andersdotter finns högre upp på samma sida i hfl.
Min Olof Janssons två äldsta syskon Eric Skoklo 1785 och Maja Stina Skoklo 1778 är förtecknade på följande rader under Jan Olsson och Brita Sandberg.
På nästa rad kommer Olof Jansson Skokl 1721 som dör 1791. I spalten för omständigheter står: Bor hos sina barn.
(kan det ha blivit en felskrivning på tio år någnstans och miss i födelseort??)
Varför skriver prästen sina barn i plural - syftar det på båda familjerna på sidan??
På nästa rad igen finns Hu Stina Larsdotter 1721 oläslig födelseort Kn...ta 1721 från Danmark 1762 Fattighjon som stryks 1798
Och så slutligen Dotterson Anders Andersson skokl 1774, till Häggeby 1790.  
Son till vem kan man undra?
Kan det kanske finnas en länk här via Greta Andersdotter som är gift med Jan Jakobsson?
Mvh Harriet

2008-05-18, 00:38
Svar #9

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Glömde ju bort att svara här, sedan Harriet i och för sig svarade själv att det nog knappast var samma Olof Jansson. Har just kollat sidan i hfl som du nämner, och jag hittade Olof Janssons dödsnotis i dödboken, som bekräftar att han är 70 år, så han är nog en annan.
 
Länge sedan jag skrev här, men jag har nyss hittat lite kompletteringar på en del punkter jag skrivit om här. Min lustige morfars farfars farbror Carl Johan Carlsson som bytte sitt äkta patronymikon mot sin mors, eller snarare eventuella morbröders, patronymikon, levde till 11 mars 1887. Dottern dog ganska tidigt, tolv år gammal den 9 september 1866. Hustrun står i Folkräkningen 1890 som änka, men finns inte med 1900. Jag har hunnit plöja igenom Adolf Fredriks dödboksutdrag 1891 och ska fortsätta med åren 1892-97 på Genline nu under helgen.
 
Carl Johans och min anfader Anders Petters syster Johanna hamnade i ungefär mina nuvarande hemtrakter, och blev gift med en torpare Erik Gustaf Ersson i Botkyrka och Salem, sist i Oxhagen i Salem. Båda dog under 1880-talet. Jag har spårat en stor del av deras ättlingar vidare framåt i tiden.
 
För övrigt är delar av släkten nu anmälda till Svenska Släktkalendern 2010, om inte annat specifikt den gren där namnet blivit Jansson fram till min mors syskon och kusiner, och kusinen Rolfs dotter i min generation, som Jansson (från Skokloster), och en egen artikel om min morbrors gren Saxeby. Har också precis äntligen tagit mina första kontakter med några på den stora grenen Aringskog, och förhoppningen är en artikel också om grenen Aringskog.
 
Har också just börjat leta barn och vidare ättlingar till alla gifta fastrar till min morfar. Flera av de i min egen ålder och generation, 4-männingar till mig, är med på Facebook på Internet, så att vi fick kontakt den vägen. Det är just så jag har tagit de första Aringskog-kontakterna också. Där är de släktingar jag har kontaktat mina 5-männingar.

2008-05-18, 10:48
Svar #10

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Här är ett foto på en Janne de Wahl.
 
Wahl
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-05-18, 19:39
Svar #11

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Intressant! Jag sekunderar din bedömning att det bör vara Johan Teodor.
 
Har suttit och ströforskat i Stockholmsförsamlingar idag, suttit och hoppat mellan mina olika släktuppställningar, stadsarkivets register till kyrkböckerna online och Genline... och snubblade över en ny Devall, rimligen tillhörande stockholmsgrenen med familjerna 43-45 i den uppställning jag skickat till bl a dig, Ann-Mari.
 
Kan vara familjerna 42-44 också om någon har fått filen av mig, innan jag hade hittat Carl Johan Carlssons dotter och gett honom en egen familjetabell. Oerhört dråpligt, förresten - han och hans hustru fick henne 11 augusti 1854 och gav henne namnet Augusta Charlotta. Brodern Anders Petter fick sitt andra barn och sin första dotter dagen innan - och gav henne samma namn!
 
(Intresserade kan maila mig, så får ni filen.)

2008-05-19, 10:00
Svar #12

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Anders!
 
Jag har så lite koll på vem som är vem i denna släkt, men vilken ursprungsgren kan denna Johan de Wahl tillhöra?
 
Janne brukar ofta vara ett smeknamn på Johan och födelseåret på denne Johan Teodor född 1868 kan stämma bra med mannen på fotot.
Ann-Mari Bäckman

2008-05-19, 10:09
Svar #13

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Du hade fått min fil, va? Han är kusin till Anders de Wahl, finns i familj 38, eller om den är 37 i filen du fått. Skickar om den till dig nu också, ifall att.

2008-05-19, 10:31
Svar #14

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Vilken oväntad bonusupptäckt. Jag som just skickade filen till Stefan Simander med vändande post, och strax därefter skickade den till Ann-Mari, som framgår ovan. Sedan ringde jag Folkbokföringen för att fråga om när en avliden kvinna i filen hade ingått det äktenskap hon var frånskild från vid sin död, och då visar det sig att två av hennes tre barn, har bytt till hennes flicknamn och nu heter de Wahl med just den stavningen. Därmed ska ju deras mor ha en ny egen tabell i uppställningen, och om något av barnen själva har egna barn ska de också ha det.
 
Riktigt kul, därmed lever Anders de Wahls egen gren kvar med namnet i full gång, om det än är en Yngre släkten med Svenska släktkalendern-terminologi. Det rör sig om grenen från Anders de Wahls bror Arvid.

2008-05-19, 10:40
Svar #15

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
När jag söker på de Wahl med exakt stavning på birthday.se kan man konstatera att det finns Dewall-are på Gålsjö-grenen som ändrat stavning av namnet officiellt i Folkbokföringen till just de Wahl också. Även en medlem av den gren som på 1880-talet konsekvent gick tillbaka från Dewall till den verkligt ursprungliga stavningen de Val. Lite kul grej det med, att den sannolikt minst förekommande stavningen historiskt sett känns mest intressant idag. Men den klart mest kände släktmedlemmen någonsin är ju känd med just den stavningen.  
 
Och jag har ju sagt det själv, kunde man lätt ta upp ett historiskt släktnanm från sin mödernesläkt som mellannamn, lika lätt som jag i och för sig kan ta upp Jansson, som mamma de facto hette tills hon gifte sig Pemer, skulle jag ju vilja bli Anders de Wahl Pemer. Och absolut ingen av min mors raka fäderneanor har varit stavad de Wahl...

2008-05-19, 10:53
Svar #16

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Nej, fel av mig, bostadsort Sollentuna lurade mig, jag blandade ihop med någon helt annan. Den som heter de Wahl där hette i varje fall så sent som 1980 formellt Devall och är själv född i Gålsjö, så där lär man kunna följa många många generationer i samma socken...

2008-05-19, 11:00
Svar #17

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Jag kanske skulle försöka hitta någon kvinnlig de Wahl i passande ålder att gifta mig med - om inte annat då alltså på papperet för en tid, bara för att kunna komma åt mammas bördsnamn som mellannamn den vägen i stället...  
 
Nu lägger jag till som ändring i det senaste meddelandet i stället för att spamma med ännu ett meddelande denna förmiddag:
 
Tänkte bara göra den reflektionen att jag ser att det måste finnas bra många Devall/Dewall-familjer på 1900-talet som jag inte har några anknytningar till släkten bakåt i tiden i släktfilen för, så filen lär öka markant i storlek... Några som bytt stavning till de Wahl är sådana för mig oinpusslade släktmedlemmar...
 
Jag får lov att göra en rejäl inventering av alla Devall/Dewall under 1900-talet på dödskivan och 1970/1980 och börja pussla ihop alla som inte finns med i filen bakåt för att hitta deras anknytning...
 
(Meddelandet ändrat av pemer den 19 maj, 2008)
 
(Meddelandet ändrat av pemer den 19 maj, 2008)

2008-05-19, 11:56
Svar #18

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 13:06
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2008-05-19, 12:24
Svar #19

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Hehe, ja, jag går mellan de två sajterna. Gammal vanesak kanske, jag tycker det är enklare att söka fram fler personer med samma efternamn och adress på birthday och sedan klickar jag fram hela personnumret via länken därifrån till just upplysning.se
 
Är det däremot någon jag redan har hela personnumret på är upplysning enklare.
 
Varning dock för upplysning.se att köpa svar på frågan om någons civilstånd från dem. När det blev lagstadgat att kreditupplysningar måste meddelas den omfrågade, och den omfrågade får en avisering med namn och personnummer på den som frågat, införde de dumma jäklarna samma system även för de rena folkbokföringsfrågor de också kan tillhandahålla svar på, som inte inkluderar något sådant lagstadgat krav. De typer av uppgifter som är gratis att fråga Folkbokföringen direkt om på telefon, men som kan vara värt en tia att kunna få svar på direkt på upplysning.se
 
När jag fick deras klanteri klart för mig hade jag givetvis valt att drälla iväg en tia för att få svar på en persons civilstånd, där jag inte kunde skylla på att det rörde min släktforskning, utan bara var ren nyfikenhet rörande en person i en förening där vi båda är engagerade. Så kunde upplysning.se ställa till det...

2008-05-20, 20:10
Svar #20

Utloggad Harriet Hogevik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 721
  • Senast inloggad: 2013-03-05, 06:25
    • Visa profil
Hej Anders Pemer mfl!
I Ditt nsvar 18 maj 00:38 anger du att du hittat Olof Janssons dödsnotis. Tacksam om du klargör vilken av de nämnda Olof Jansson som du menar.
När det gäller bedömningen att bilden visar Johan Teodor (som jag alltså är släkt med) - vad grundar sig den bedömningen på förutom att bilden är tagen i rätt landsända och vid ungefär rätt tid?
Mvh Harriet

2008-05-20, 23:13
Svar #21

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Harriet!
 
Jag har skrivit att det kan vara och att uppgiften bör bekräftas (av en släkting t ex)  jag har antagit att Janne skulle vara detsamma som Johan och har då letat i Sveriges befolkning efter någon lämplig Johan, född vid den tid, som jag bedömer att denna Janne skulle vara född.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-05-21, 00:08
Svar #22

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Hej Harriet!
Menar den äldre Olof Jansson, farfadern född 1721, som dog 1791.
 

 
Juli. d.27. Afled och begr. d.31 Olof Jansson i Nöden, 70 år gl, död af ålderdoms bräcklighet.
 
Jag kan inte se att det över huvud taget fanns någon annan Jan/Johan/Janne som hette de Wahl stavat just så vid den tiden.
 
Jag ska skicka dig min de Val-fil med alla jag har koll på i tabellform inom kort, Harriet. Jag påbörjade en omnumrering sedan Anders de Wahls brorsons döttrars barn tillkom, med barn med namnet, och drog sedan också igång en rejäl inventering av alla Deval, de Val, de Vahl, de Wahl, Devall, Dewall, de Wall i Sveriges Dödbok och i 1970- och 1980-skivorna. Kunde föra in en del familjer där de uppenbart hör in i materialet jag har från Michael Östman och Sten Hedvall direkt, och ska lägga några dagars koll med folkbokföringen för att se till att knyta ihop resten också. Men inom cirka en vecka kan de som nyss fått filen med 134 familjetabeller få en med avsevärt ännu fler. Ska bli spännande att se hur många familjer det springer upp i...  180... kanske...?

2008-05-21, 03:14
Svar #23

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Några av 1900- och 2000-talets Devall/Dewall visar sig vara en helt annan släkt där stamfadern föddes 1882 i Sya, Östergötland, och har tagit namnet på 1900-talet utan synbar koppling alls till Gålsjö-grenen av den släkt vi talar om här. Nu måste jag ju så klart kolla hans anor en bit och se om detta ändå beror på något släktskap... Eller kontakta hans sonson i Bohuslän och fråga om han vet varifrån farfadern fick att ta namnet, kankse... Det KAN ju vara enklare...

2008-05-22, 18:49
Svar #24

Utloggad Harriet Hogevik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 721
  • Senast inloggad: 2013-03-05, 06:25
    • Visa profil
Ann-Mari! Förlåt - jag vet att du uttryckte dig mycket försiktigt. Undrade snarare vilka källor Anders P hade att gå på när han sekunderade din bedömning. Själv har jag inga som helst bilder att jämföra med - alltså mycket spännande om det finns någon som kan bekräfta.
Mvh Harriet

2008-05-22, 19:11
Svar #25

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Ringde fram och tillbaks som en galning till Folkbokföringen igår och idag på morgonen för att pussla ihop 19/2000-talskvistarna Devall och de Val med någon angöringspunkt i min uppställning.
 
Och idag gick ett mail iväg till Härnösands landsarkiv med fråga om föräldrar till fjorton Devall födda första halvan av 1900-talet, som antingen dött före 1991 och aldrig varit folkbokförda i det nya systemet, alternativt finns med i det,  men som det inte finns någon uppgift om föräldrar till i akten hos Folkbokföringen.
 
Idag har jag sedan börjat forska via Genline efter de outforskade grenarna från bröderna Jan och Erik Abrahamsson i familj 116 och 117 i versionen en del har fått tidigare. Med omnumreringarna klara så långt fram i filen har Jan och Erik just nu i stället familjer nummer 165 och 166 i den nya filen, så i princip 50 tabeller mer är det redan uppe i, och fler blir det definitivt... jösses, en så stor släkt! :-)
 
Upptäckte också nu idag att det finns en kvist till som jag inte kände till av Norrbärke-grenen med stavningen de Val. Några syskon som upptog namnet efter sin mormor 1984. Det blir garanterat över 200 tabeller när det här arbetet är klart...

2008-05-22, 20:06
Svar #26

Utloggad Lars Ohlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 372
  • Senast inloggad: 2024-04-13, 15:23
    • Visa profil
    • www.lasseistuvsta.se
Hej Anders
 
De Wall återfinns bland mina anor. Dom flesta kommer från Gålsjö. Det rör sig om drygt 50 personer med det namnet. Om det är något du har eller inte vet jag ej men du kan gå in på min hemsida och kolla om du är intresserad. Adressen är:
www.lasseistuvsta.se
 
Vänligen
Lars

2008-05-23, 00:31
Svar #27

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Hej Lasse i Stuvsta! Kul med en släkting på den här sidan såpass nära, jag är gammal huddingebo om än i exil i Tullinge numera.  
 
Kikade som hastigast in på din sida, och ser att det fanns en hel del, så jag ska kolla närmare någon av de närmaste dagarna om du har något jag inte fått tidigare av Michael Östman, som är min främsta källa beträffande Gålsjö-grenen.
 
Ska givetvis maila dig den här de Wall-filen under uppbyggnad så fort den är färdigredigerad och -omnumrerad!

2008-05-23, 05:52
Svar #28

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Nu är i alla fall alla som kunde pusslas ihop på släktträdet efter kontakt med Folkbokföringen inskrivna och tabellerna i det skedet är färdignumrerade. Det blev 194 tabeller, precis 60 fler än innan de sista dagarnas uppdateringar. Runt ett 20-tal lösa tabeller på slutet kommer att kunna plussas på så fort svar kommer från HLA, så det är nu över 200 tabeller.
 
Dessutom tog jag paus med Abrahamssönerna i Karbenning, så där kan det förhoppningsvis (?) tillkomma fler så fort jag börjar igen. Jag har hunnit följa bröderna det första dryga decenniet efter att de båda gifte sig och började få barn, och mellan 1758 och 1771 har de fått åtta respektive sex barn, varav fyra vardera var kvar i livet efter den perioden, en respektive två söner. Återstår att se om de blivit vuxna och bildat familjer... Efter helgen har jag tid att kolla vidare...

2008-05-23, 08:23
Svar #29

John Sidén

Hej Anders!
En ättling till smeden Erik Devall i Björkå bruk i Överlännäs (se Lasses antavla) gifte in sig i min släkt på min farmors sida och blev far till en kusin till min far. Därför skulle det också vara intressant för mig om du kunde koppla ihop den släkt Erik Devall tillhör med dina de Val eller de Wahl.  
Med vänlig hälsning  
John

2008-05-23, 12:35
Svar #30

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Hej John! Kul att se dig, det var länge sedan!  
 
Jag gör en version 1.1 av filen i väntan på en tvättad version utan egna arbetsanteckningar som personnummer och sådant från version 2. Jag klistrar in bröderna Abrahamssons uppdaterade tabeller med namn på barnen i den tidigare versionen, och skickar den till Harriet, Lasse och John.
 
...så kommer version två så snart som möjligt, jag slutför en tvättad version av den så fort svaren från HLA har pusslat in alla lösa släktmedlemmar som ligger och skräpar i slutet av filen just nu...  
 
(Meddelandet ändrat av pemer den 23 maj, 2008)

2008-05-23, 14:21
Svar #31

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
...och den kontakten gav genast minst två nya tabeller...

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna