ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mäster Hans i Öglunda (R)  (läst 672 gånger)

2013-08-20, 10:39
läst 672 gånger

Utloggad Christer Carl Lilja

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 17:30
    • Visa profil
Är det någon som vet något om följande? I Nätersäter, Öglunda (R) - även benämnt Höglunda, i ministerialböckerna -  bodde fr.o.m. ml 1710 smeden Hans, vars söner Anders, Lars, Nils och Magnus alla benämndes som mäster och smed. I Anders fall vet jag att hans efterföljande var smeder i ytterligare tre generationer. Nils och Magnus efterkommande var även de smeder, åtminstone en generation ytterligare. Då jag lusläst ml för Valle härad med god marginal före och efter år 1710, verkar det som mäster Hans först dök upp i Såntorp år 1708 i grannsocknen Eggby; i nästa bevarade ml, den för år 1710, är han inte längre noterad i Såntorp men noterad för första gången i Nätersäter, Öglunda. Valle härad är vid sidan av sin unika flora känt för sina många och stora egendomar, varför jag sluter mig till att familjen kommit som inflyttad till trakten för att arbeta åt någon herreman med önskemålet om att anställa en duglig smed. Då smedyrket synes ha varit väl etablerat hos sönerna är sannolikheten stor att tidigare led kan hittas någon annanstans, som smeder och mästare. Saken kompliceras av att ministerialböckerna har luckor för både Öglunda och Skärv (R) den aktuella tiden; Hanssönerna uppges ha varit födda på 1690talet.
M v h, C.C.L.

2013-08-21, 11:45
Svar #1

Utloggad Christer Carl Lilja

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 17:30
    • Visa profil
Tydligen hade m:r Hans ett förflutet som smed på St. Ek i Ek (R), enligt ml. ibid;sonen Magnus uppges ha varit född i Ek 1696 enl. Hfl. för Öglunda. Dessutom hade Hanssönerna ytterligare en känd bror, smeden m:r Petter på Höjentorp, Eggby (R).
M v h, C.C.L.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna