ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ulfstand af Årby (Årbyätten)  (läst 2866 gånger)

2007-09-08, 17:53
läst 2866 gånger

M.Sjöström

Is there explicit evidence about genealogical relationship between:
 
- on one hand, Anders Tomasson of Årby (escutcheon should have been [två spets uppifrån]), who lived at least in early ears of 1400s, and was father of Gertrud and Elin
 
- on the other hand, Tomas Andersson of Årby, in some genealogical works designated with [Ulvstand], who seems to have lived a bit before mid-1400s. And who appears to have had children named Märta and Laurens.
 
Both of them seem to have owned Årby lands.
 
Were they father and son, or in some other way related?

2012-12-31, 13:20
Svar #1

Utloggad Jan Österberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 167
  • Senast inloggad: 2023-08-12, 14:20
    • Visa profil
Hej är det någon som forskar på den gamla uppländska ätten Ulfstand af Årby
från Rasbo nordväst Uppsala. Eftersom det är nästan mina hemtrakter så tyckte jag det var dags att damma av min gamla information som baserar sig på Ranekes Svenska Medeltidsvapen (vilken som vi alla vet inte alltid är korrekt) Ulfstand af Årby skall ej heller blandas ihop med den skånsk danska från Tyskland stammande ätten Ulfstand. Som rätteligen bör heta von Minkwitz.

2013-09-19, 09:19
Svar #2

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 22:58
    • Visa profil
Finns det någon publicerad utredning av ätten Ulvstand av Årby (Årbyätten)? Typ av den sorten som finns i ÄSF för andra medeltida släkter?
 
(Meddelandet ändrat av andreas1973 2013-09-19 12:14)

2013-09-19, 23:18
Svar #3

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 22:58
    • Visa profil
Jag hittade nedanstående släkttavla i Diplomatarium Dalekarlicum: urkunder rörande landskapet Dalarne. Supplement, Volym 4, av Carl G. Kröningssvärd, från 1853. Hela boken finns inskannad och tillgänglig i fulltext på Google Books.
 
Hur pålitliga är dessa uppgifter, vilka stämmer och vilka stämmer inte?
 

2014-01-25, 14:09
Svar #4

Utloggad Andreas Rasmussen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 346
  • Senast inloggad: 2020-03-21, 17:20
    • Visa profil
Hej.
 
Finns det någon litteratur eller liknande som behandlar den släkt, som Tomas Andersson (Ulvstand av Årby) tillhörde. Hans dotter Märta blev gift med Nils Larsson (Bölja från Uppland). Jag kan inte se att den här släkttavlan stämmer in på dessa personer. Rör det sig om olika släkter?
 
MVH Andreas

2014-01-25, 19:02
Svar #5

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1652
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 10:05
    • Visa profil
Den där släkttavlan verkar lite förlegad. Släkt och Hävd  1971, nr 2 behandlar ju släkten Bölja från Uppland och där anges Tomas Andersson, levde 1439, som Nils Larssons svärfar.
Enligt Raneke, Svenska medeltidsvapen, är Tomas son till Anders Tomasson, död 1406/1409. Den senares maka var - med frågetecken framför  - Märta (Bengtsdotter?) Sparre af Hjulsta och Ängsö, enl Raneke och ÄSF, Gillingstams artikel om Sparre af Hj o Ä. Anders förde ett vapen med två spetsar uppifrån och det stämmer ju bra med Ulfstands af Årby släktvapen.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna