ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Thomas von Vitzen  (läst 2467 gånger)

2004-06-23, 16:28
läst 2467 gånger

Gun Hansson

Hej!
I Nordisk familjebok, 1921, står att släkten Von Vitzen förde en upprest räv i sitt vapen, men i Danmarks Riges Breve beskrivs Thomas van Vitzen´s sigill som en sköld med upprest ulv.
Vet kanske någon vad som är riktigt?
I Nordisk familjebok står även att han var gift med Märta Eriksdotter(örnfot). Jag har en uppgift(utan källa) om att han var gift med Ida Henningsdotter Köningsmark, som skulle vara mor till Sigrid Thomasdotter von Vitzen.
Tacksam för all hjälp!
Mvh
Gun

2004-08-15, 23:44
Svar #1

Utloggad Tomas Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2018-07-15, 20:22
    • Visa profil
Och jag har också en uppgift (utan att komma ihåg källan) att Tomas von Vitzen även var gift med Märta (död 1416), dotter av Finvid Ragnesson Stallare [sjuuddig stjärna] som nämns 1343-77. Finvid skall jämte sin bror Karl ha varit kung Erik Magnussons hövitsman i övre Sverige.
 
Var Tomas verkligen gift tre ggr? Eller fanns det flera Tomas von Vitzen?
 
Mvh/Tomas

2004-08-16, 09:10
Svar #2

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Om man inte kan komma ihåg källan kanske man även borde överväga att förkasta uppgiften?
 
Jag har aldrig i min egen forskning stött på Tomas von Vitzen och har därför inte så mycket att tillföra.
 
Men eftersom jag inte gillar ofoget med detaljerade sakuppgifter utan källhänvisning vill jag ändå meddela att ÄSF inte nämner någon dotter till Finvid Ragnesson och meddelar för övrigt att han sannolikt  var död 1368 [ÄSF 2:1 s 80]
 
 
Med vänlig hälsning
Kaj Janzon

2004-08-16, 11:22
Svar #3

Utloggad Roger Axelsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2022-06-17, 15:30
    • Visa profil
Tomas van Vitzen första hustru var Märta Finvidsdotter (Peter Finvidssons ätt, se ÄSF 2 s 62ff). Denna ätt har i äldre litteratur blandats ihop med ätten Stallare (om denna se ÄSF 2 s 78) innan Gillingstam i Släktforskarnas årsbok 1999 visade att ett genealogiskt samband inte kan påvisas.
 
Beträffande den felaktiga uppgiften om äktenskap med en Märta Eriksdotter (Örnfot) se ÄSF 1 s 314
 
Tomas var alltså gift två gånger, inte tre!
 
mvh Roger AJ
Roger Axelsson

2004-08-16, 16:51
Svar #4

Utloggad Tomas Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2018-07-15, 20:22
    • Visa profil
Kaj! Guns och min egen avsaknad av källmaterial var väl liksom själva anledningen till att frågan blev väckt överhuvudtaget. Hade vi haft materialet tillgängligt så hade vi ju knappast haft några undringar. Roger Axelsson hänvisar till Släktforskarnas årsbok av år 1999, och det är ju i dessa sammanhang en tämligen rykande färsk bok, uppenbarligen kände du själv inte till den. Skulle jag gjort som du tyckte - förkastat uppgiften för att jag inte kom ihåg var jag fått den ifrån - så hade jag inte haft något att fråga om. Och hade jag inte frågat så hade naturligtvis aldrig Roger Axelsson haft något att svara på. Och hade inte Roger Axelsson svarat så hade jag aldrig lärt mig något - och inte du heller. Summa summarum: Mitt ofog har gagnat både dig och mig!  
 
Mvh/Tomas

2004-08-17, 01:36
Svar #5

Utloggad Tomas Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2018-07-15, 20:22
    • Visa profil
För sakens skull: Uppgifterna från mitt inlägg den 15/8 om att Finvid Ragnesson förde sjuuddig stjärna i vapnet, och att han jämte sin bror Karl skall ha varit kung Erik Magnussons hövitsman i övre Sverige kommer från Nordisk Familjeboks Uggleupplaga (se under Anund Finvidsson s. 235). Uppgiften att Finvid nämns mellan 1343 och 1377 kommer från Corpusnobiliorum (därmed inte sagt att han fortfarande levde 1377), och det är även där man finner Märta utsatt som Finvids dotter - dock med ett frågetecken framför. Tack vare Rogers inlägg vet vi nu bättre!!!

2004-08-17, 09:18
Svar #6

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Tomas!
 
Om man i genealogiska sammanhang omtalar att någon nämns mellan 1343 och 1377 avses (underförstått) nämnd i livet. I annat fall anges att personen i fråga levde 1343 men var död senast 1377 då han omnämns som salig etc.  
 
Internetsiten Corpus Nobiliorum skulle jag inte bry mig om att använda om jag söker genealogisk info om svenska medeltidssläkter. Även om somligt verkar vederhäftigt, så saknar sammanställningarna dock det mest väsentliga, nämligen källhänvisningar. Medeltidsgenealogi utan källhänvisningar bör alltid lämnas utan avseende. Av litteraturlistan (Sources used) framgår att upphovsmannen till siten använt sig av arbeten som Elgenstiernas ättartavlor över den introducerade svenska adeln och Ranekes Svenska medeltidsvapen, men uppenbarligen underlåtit att använda standardverket på området, Äldre svenska frälsesläkter I-II (fyra häften utgivna 1957-2001). Det säger väl det mesta om nämnda site...

2004-08-17, 09:38
Svar #7

Utloggad Christian Juliusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 859
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 00:41
    • Visa profil
Hej Gun,
 
Apropå släkten von Vitzens vapensköld:
 
I Vårfrukyrkan i Skänninge, Östergötland, förvaras en medeltida gravsten tillhörande Vicke von Vitzen.  
 
Denne förmodas ha begravts i stadens nunnekloster och stenen skall ha flyttats till kyrkan när klostret rivits.
 
På stenen är en riddare avbildad, på vars sköld det finns en räv. Gravstenen lär också ha gett upphov till en ortssägen om Kung Racka.
 
Hoppas att detta är till hjälp för dig.
 
MVH,
 
Christian Juliusson

2004-08-17, 09:41
Svar #8

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Tomas, det där med ofog var inte så allvarligt menat. Avsikten var mest att tydliggöra för tredje part att uppgifterna var felaktiga.
 
Vad gäller artikeln i Släktforskarnas årsbok 1999 så hade jag igen anledning att hänvisa till den då uppgifterna i ÄSF 2 är ännu mer rykande färska, nämligen från 2001. I ÄSF 2:1 finns - apropå uppenbarligen kände du... - på sidan 62 en tydlig källhänvisning till artikeln från 1999. Enligt min uppfattning bör man dock, när det är möjligt, alltid utgå från nyaste möjliga standardlitteratur. Det rykande färska visar sig då ibland vara litet småhärsket.  
 
Det främsta syftet med min lilla pik var alltså att få dig att galoppera iväg till biblioteket för att inhämta korrekta uppgifter och relevanta källhänvisningar från nyaste möjliga standardlitteratur. Även Peter Finvidssons ätt behandlas nämligen i ÄSF 2:1, vilket ju också framgår av Rogers inlägg.

2004-08-17, 16:40
Svar #9

Gun Hansson

Hej Christian!
Tack för den informationen.S. Gardell beskriver för Tomas v. Vitzen en röd räv i vitt fält.
Men i  Danske adelsvåpener, en heraldisk nögle 1973 anges vapnet för von Vitzen som: en upprest ulv. På hjälmen en springande ulv framför ett träd. Okända färger.
Även i Raneke(den senare utgåvan)anges vargen som vapenbild och hänvisar till Christopher von Warnstedt, som påvisar att v. Vitzen ingår i den Vierf?sslerwappensippe i Altmark, som för vargen i vapnet.
Håller just på att läsa Warnstedts artikel(Genealogisk Tidskrift 1946(tror jag det är) om släkten von Vitzen, så får man väl se om man kan bli lite klokare av det.
Beträffande mitt tidigare inlägg om Tomas v. Vitzens hustru Ida Henningsdotter Köningsmark, som jag skrev utan källa, så kunde jag hänvisat till Erik XIV antavla här på Rötter, men jag visste om den räknas bland säkra källor eller inte.  
Mvh
Gun

2004-08-17, 18:25
Svar #10

Utloggad Tomas Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2018-07-15, 20:22
    • Visa profil
Kaj, jag förstod nog att din pik inte var så allvarligt menad!  
 
Faktum är att jag i biblioteket i min lilla stad endast funnit SBL och Elgenstierna. Därför har jag aldrig haft tillgång till ÄSF, och inte trott att de haft den heller. Så nog kommer jag galoppera ner till biblioteket och fråga i vilket källarvalv de gömt undan den!!

2004-08-17, 19:41
Svar #11

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Och om de mot förmodan inte gömt denna eminenta skrift någonstans så tycker jag att du skall ta ett samtal med dem om fjärrlån...

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna