ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lind  (läst 1954 gånger)

2001-03-10, 19:35
läst 1954 gånger

Utloggad Per Göthe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 974
  • Senast inloggad: 2015-11-23, 15:01
    • Visa profil
Hej jag undrar om någon känner till något om dessa personer.
Catharina Jonsdotter Lind
   GM  
Bengt Haraldsson
 Fick BL.A Sonen
  Harald Bengtsson-Appelbom
 
Christina Lind
  GM
Swen Jonsson
 Fick bl.a Dottern
  Ragnhild som tydligen skall ha gift sig med Harald.
 dem skall tydligen ha fått dottern
  Brita Haraldsdotter
Jag undrar är det någon som vet något om systrarna ? Lind
MVH PG

2002-10-10, 09:40
Svar #1

Utloggad Kerstin Ericsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2013-11-29, 19:56
    • Visa profil
I Anna Erikssons stamtavla på Nätet sägs det att
Harald Bengtsson gifte sig med Ragnhild
Andersdotter (halv lilja och stjärna), som var
dotter till Anders Trulsson Marbo - halv lilja och
stjärna -, frälseman, och hh Christina Lind. Dessa
fick dottern Birgitta Haraldsdotter, gm Per
Arvidsson, stamfar för släkten Roman. Är det någon
som vet vilket som är rätt, denna uppgift, eller
uppgiften från Per Göthe?
 
MVH Kerstin

2002-10-10, 19:37
Svar #2

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Per (m.fl) hade detta ämne uppe även i en senare diskussion under Medeltiden: Stora Vånga-släkten - men den allra färskaste diskussionen i ämnet Lind/Harald Bengtsson förs under rubriken  Släkter: Introducerad adel: Lind i Västergötland - om det som står i dessa andra diskussioner är helt rätt vill jag låta vara osagt. Det är lite för många ställen som dessa personer/släkter förekommer på och jag tror nog inte rubriken Lind här under medeltiden är så lämplig, dels då det inte riktigt rör medeltiden  och dels för att Lind (i Västergötland) har en given diskussionsplats under 'Introducerad adel'.. (Jag tror alltså det bästa är att du Kerstin ser om det finns mer (senare) uppgifter i denna senaste diskussion [Lind i Västergötland], och så fortsätter du där istället..)
 
Jag skall hur som helst försöka se till att det inte finns för många diskussioner om dessa släkter. Fast egentligen skulle man kanske ändå kunna ha en egen rubrik 'Strömfelt under Intr. adel då Harald Bengtssons far Bengt Haraldsson är stamfader för Strömfelt m.fl. släkter (Appelbom & Igelström bl.a)
 
Som ett ps kan jag påpeka att jag själv slinker in på dessa Lind/Bengtsson m.fl - därav det relativt starka engagemanget i frågan..

2003-08-20, 20:48
Svar #3

Gustav Thorstensson

Vet du Peter om Christina Lind, gift med Anders Trulsson Marbo (halv lilja och stjärna), är av adliga ätten Lind i Västergötland?

2004-04-04, 02:42
Svar #4

Utloggad Mathias Kindbom

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2014-09-12, 02:43
    • Visa profil
Nament Christina Lind förekommer i äldre artiklar (e.g. P. Wieselgrens fantasifulla artiklar i Biographiskt Lexicon XXI (1855), s. 278 ff), och enligt Jan Liedgren i    Ätten lind af Hageby före introduktionen 1634 och dess släktskap med ätten Appelbom  (PHT 1949:1. s.46), är namnet förmodligen skrivet på den genealogiska fantasiens konto. Se även Elgenstierna (VII:771) och Almquist, Om s. k. Bölja-ätter i Småland (SoH 1972:2-3, s. 73 ff) som uppmärksammar att den medeltida delen av Vånga-släkten är ett rent falsarium.
 
I Liedgren är Harald Bengtsson ? (1) m. en dotter till Anders Marbo ? (2) 1574 m. Ragnhild Jonsdotter, dotter till Jons Svensson i Västervånga (fick livstidsfrälse på Tornum 1527, häradshövding i Laske 1534. ? 1554.  
 
Mathias Kindbom

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna